Synology - Dode disk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paul.tjuh1986
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik kreeg eerder:
The hard disk 1 on .... had an I/O error, but it is working properly now after several retries. It might have been caused by bad sectors. If this error occurs again, please back up your data and run the S.M.A.R.T. test on your hard drive to examine the hard drive status.
Nu vandaag, (na een upload van een file) knalde ineens met verbinding eruit naar me NAS. Niets regeerde meer. Ik heb iemand moeten regelen voor een harde reboot. (ik ben op afstand)

Na de reboot was me nas weer even terug. Inlog scherm kwam tevoorschijn. Login lukte half, waarna de verbinding er weer uitklapte.
Kan er met geen mogelijkheid meer bij, niet via browser, niet via DS finder, anders DS apps, niets meer.
Kreeg ook de mail (naast de improper shutdown):
MyNAS has finished checking the consistency on system volume (Swap). The system is now ready for use.
Iemand een idee, het lijkt er volgens mij op dat me HS kaduk is.

[ Voor 68% gewijzigd door Paul.tjuh1986 op 14-11-2017 13:31 ]

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Paul.tjuh1986 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:27:
....
Iemand een idee, het lijkt er volgens mij op dat me HS kaduk is.
Daar kom je achter door de SMART-parameters van je harddisk te bekijken: Check je SMART

[ Voor 46% gewijzigd door Renault op 14-11-2017 14:25 ]

• Paul.tjuh1986
Renault schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:06:
Daar kom je achter door de SMART-parameters van je harddisk te bekijken: Check je SMART
Ja dat wordt lastig op afstand, zonder toegang :-)
Het kan toch niet zo zijn dat als 1 disc plat gaat, dat heel DM plat ligt.. |:(

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Paul.tjuh1986 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:17:
[...]

Ja dat wordt lastig op afstand, zonder toegang :-)
Het kan toch niet zo zijn dat als 1 disc plat gaat, dat heel DM plat ligt.. |:(
De gegeven info is summier. Heb je maar 1 disk in je NAS? Of 2 in RAID0 ?

Sowieso, maar dat is mijn mening; je kan beter troubleshooten en een startpost maken als je bij het defecte device aanwezig bent. For all I care heb je gewoon een internet-storing waardoor je verbinding zo slecht is.

Just saying; vanmiddag/vanavond even je startpost aanvullen met actuele info van de NAS en dan kunnen we vast harder nadenken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of ie plat gaat ligt aan je setup natuurlijk. Als je met SHR of RAID1 draait zou ie niet moegen gaan hemelen, maar als je RAID0 draait wordt het een ander verhaal.
Verder kunnen we van hier af onmogelijk zien of weten hoe jij verbinding maakt met die doos. Heeft dat ding intern een vast IP of is dat ineens geswitcht, ligt de router wellicht dwars, portforwarding die ineens lek is, etc.

Ergo: denk dat je toch echt meer info zult moeten geven of ter plaatse zult moeten gaan. En tot die tijd zou ik heb voor de zekerheid uit (laten) zetten. Better safe then sorry :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MAX3400

MAX3400

• Paul.tjuh1986
RAID setup had ik moet vertellen ja, excuus.
De gegeven info is summier. Heb je maar 1 disk in je NAS? Of 2 in RAID0 ?
2 discs in SHR (duplicates)
Sowieso, maar dat is mijn mening; je kan beter troubleshooten en een startpost maken als je bij het defecte device aanwezig bent. For all I care heb je gewoon een internet-storing waardoor je verbinding zo slecht is.
Zoals je misschien heb gelezen, is dit lastig omdat ik op afstand zit. Ben niet op lokatie, en voorlopig is dat ook niet zo. Vandaar mijn post (wat kan je nog meer doen eventueel)
Of ie plat gaat ligt aan je setup natuurlijk. Als je met SHR of RAID1 draait zou ie niet moegen gaan hemelen, maar als je RAID0 draait wordt het een ander verhaal.
Verder kunnen we van hier af onmogelijk zien of weten hoe jij verbinding maakt met die doos. Heeft dat ding intern een vast IP of is dat ineens geswitcht, ligt de router wellicht dwars, portforwarding die ineens lek is, etc.
Bedankt voor het advies, maar m.b.t IP's, switches, etc zijn niet van toepassing. Als eerder verteld, na de harde reboot kon ik er weer bij (via browser, DS finder etc..), en dan ineens dan weer niet.

eerdere mails zie ik al bad sectos op disc1
Disk Reconnection Count 0
Bad Sector Count 2

Maar goed, zoals gezegd, als je er niet bent wordt het lastig :F

• Paul.tjuh1986
Verdere info

Nogmaal twee keer een harde reboot gedaan.
- Ook me modem en router
- Weer kom ik tot het inlogscherm, kan inloggen, maar dan minuten bevriest DM.
- Zelfde met DS finder, en DS file
- Groene LEDS, maar blijven steady groen (niet knipperen)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

synology heeft repair tools (raid is vooral md(m?)raid en via linux perfect te recoveren.. ) overgens is dit 99% van de NAS systemen zo, en dit is een reden waarom je nooit meer dan 4 disks in een raid array wilt hebben (tegen woordig is 8 sata op een mobo ook niet vreemd, dus ... ) alleen SHR wat synology eigendom is .. hmmm

https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC

Aka pak een pc, met 1 hd (of live usb stick) connect de disks via sata en gaan .. (backup die meuk)

Vervolgens pak je de synology en doe je een factory reset gevolgd door updaten naar de laatste versie DSM. als je dit gelukt is duw je 1 disk er terug in en kijk hoe hij functioneert. (kijk btw als je erin zit of je de onboard speaker kan disableen .. irritant gebiep vermijden.

ps ik heb dat ook gehad maar heb uit voorzorg beide disks vervangen, deze disks ga ik heftig formateren en aan tests onderwerpen voordat ik eventueel besluit om ze terug te duwen.. .. je kan namelijk met de nodige firmware tools ook wel wat uitspoken,

Maar voor bedrijfszekerheid (proffesioneel dus) zou ik wel intergraal nieuwe oplossing neer zetten, hobby matig zou ik dus de recovery path kiezen ..

Tja vanalles

Verwijderd

Het lijkt erop dat beide schijven sectorproblemen hebben. Ik zou de synology uitzetten totdat je de schijven kan recoveren.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 06:50:
Het lijkt erop dat beide schijven sectorproblemen hebben. Ik zou de synology uitzetten totdat je de schijven kan recoveren.
Assumptions... Op zich niks mis mee maar totdat beide disks op een andere manier zijn gecontroleerd, kan het dus ook zomaar zijn dat het backplane in de Synology issues heeft. De toevalligheid van 2 disks tegelijk bad sectors, is vrij uitzonderlijk.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan natuurlijk ook zomaar zijn dat DSM een update heeft gehad waardoor die apps etc nu net iets anders functioneren, en jouw (al dan niet secure) verbinding niet lekker meer werkt.
Nogmaals, zet dat ding uit en ga ter plaatse. Al het andere is onzin tot je het probleem boven water hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1