Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 09:56
Hallo,

Recent heb ik een nieuwe build gemaakt met de volgende ingredienten:
i7-7700k
Kingston HyperX 2600mhz 16gb ddr4
Asus Z270 Tuf mark1
EVGA 980 hydro copper
Corsair AX650
Samsung EVO 960 250GB
500Gb 2,5 inch hdd

Dit alles in een Thermaltake P3 Snow

Voorheen had ik dit systeem in een andere kast met een ander moederbord en een andere videokaart. Dit draaide altijd als een zonnetje.

Vanaf het moment van de installatie van deze setup heb ik problemen met stabiliteit. Ik krijg steeds random vastlopers waar geen bluescreen aan vast zit. Hij bevriest dan voor 10 sec en dan reboot hij. zodra ik dan de schijfherstel cancel welke hij aanbied bij boot loopt hij weer vast. Zodra ik deze laat lopen is hij met een seconde klaar en is alles ok. Daarna boot hij weer en draait "stabiel".

Ook voelt het niet vloeiend. Als ik bijvoorbeeld een programma wil installeren krijg je de melding van weet je het wel zeker met een geluidje er bij. dit geluid word krakend en stotterend afgespeeld.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Zonder videokaart gedraaid = zelfde uitkomst
- furmark gedraaid op videokaart = geen foutmeldingen/glitches of andere fouten
- memtest86 voor ongeveer 2 uur laten draaien = geen fouten in het geheugen
- prime95 laten draaien voor een uur = geen vastlopers of bluescreens
- BIOS update = zelfde fouten

Alles blijft super koel, cpu max 60 en gpu max 40.

Zoals ik het kan beoordelen zijn de cpu ram en gpu nog goed. Heeft iemand nog ideeen over hoe ik het systeem verder kan testen op defecten? Of mogelijk incompatibele drivers weet welke een dergelijk probleem veroorzaken.

Graag hoor ik het :D
Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacolc
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-03 17:58
Wat voor koeling gebruik je?

Dat je cpu en gpu koel zijn betekent niet dat de rest dat ook is, er zijn meer componenten die een thermal shutdown hebben

[ Voor 3% gewijzigd door jacolc op 14-11-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Dank voor je reactie. Heb een custom loop op de CPU GPU en ram.

Heb een corsair ax650.
Heb zojuist getest met een andere voeding maar wederom vastlopers.

Heb inmiddels wel met prime95 getest en elke keer na een seconde of 10 valt hij uit. Geen error of wat. Ik heb in de Windows log gekeken en kan daar alleen vinden dat hij uitgegaan is, mogelijk door een stroom uitval.

Kan het zijn dat er ergens stroom weg loopt zodra hij 100% belast word? Heb namelijk wel liquid metal op de CPU zitten. Mogelijk dat ik wat gemorst heb. Ik ga zo maar de loop weer leeg halen en kijken of ik wat kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Hmm...

In tegenstelling tot wat ik eerder beweerde; het er uit halen van de videokaart heeft geen effect. Dit lijkt toch niet zo te zijn.
Heb de videokaart weer losgekoppeld en het systeem draait nu al 10 minuten zonder uit te vallen.

Ondanks dat hij blijft draaien zie ik dat hij het scherm 2 keer heeft herstart(alsof hij de drivers installeert).
Mogelijk dat het een driver issue is met de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Had in eerste instantie de videokaart middels de bijgeleverde riser aangesloten op het eerste slot van het moederbord.

Heb nu de raiser in het 2e slot gedaan... Hij draait tot nu toe vlekkeloos, maar wel wat stotteriger dan normaal. Mogelijk dat het dan toch de riser kabel is? Wil het leeg laten lopen van de loop en de kaart rechtstreeks aansluiten even uitstellen tot we het zeker hebben dat het daarin zit, want dat is zo veel werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Heb het probleem gevonden... Ik heb gezocht naar problemen met de PCI-e riser van Thermaltake en vond dat er heel veel mensen dit probleem hadden. Ik had toevallig nog een goedkope riser liggen.

Met deze er in draait hij weer als vanouds; als een zonnetje!

Mochten er nog meer mensen zijn met dit probleem, dan zou dit goed de oplossing kunnen zijn!

bedankt voor het meedenken jacolc

Er mag een slotje op.

[ Voor 3% gewijzigd door MatthijsTange op 14-11-2017 14:04 ]

Pagina: 1