Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop 15,6; met touchscreen, goeie allrounder, 1400 eur

Pagina: 1
Acties:

• jeffmo
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-05-2024
Ik heb zelf al best wel wat onderzoek gedaan, maar schakel toch jullie hulp in om te helpen bij mijn analyse en afweging.
Ik ben op zoek naar een mooie 15,6" laptop, met touchscreen en verlicht toetsenbord. Verder goeie specs, dus een goeie CPU en intern geugen, genoeg opslagruimte en liefst een goeie GPU.

Opsomming:
• Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
- Met name browsen, office, foto’s (kijken/bewerken), films kijken, films bewerken, af en toe gamen (GTA ?!)

• Wat mag je laptop gaan kosten?
- 1400 euro

• Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
- Soms, accuduur moet met browsen/office wel een uurtje of 6 zijn

• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
- Nee

• Minimale eisen:
- Verlicht toetsenbord,
- 360graden draaibaar,
- goeie processor,
- goed geheugen (min 8 GB),

• wat softere eisen:
- goeie gpu zou mooi zijn,
- numeriek toetsenbord is een +,
- HDMI aansluiting is eigenlijk een must.

Shortlist
https://tweakers.net/pric...91;723839;917213;1036797/

1. HP Envy’s
pricewatch: HP Envy x360 15-bp130nd
pricewatch: HP Envy x360 15-bp030nd
130 net wat beter/nieuwe dan de 030 en nog 50 euro goedkoper in de prijslijsten ook.

2. Lenovo
pricewatch: Lenovo Yoga 720-15 80X7009KMH
Net boven budget, maar heb geen haast , dus kan wellicht wchten tot mooie actie. Processor qua snelheid volgens mij redelijk vergelijkbaar met de HP Envy 130, maar minder zuinig, dus wellicht qua batterijduur minder aantrekkelijk?
Wel een mooie GPU, de grote plus volgens mij voor deze laptop!
Ook meer geheugen 16 gb tov 8 bij de HP Envy.
HP Envy heeft 256 gb SSD + 1TB HDD, de Lenovo heeft 512 gb SSD, geen HDD (ook geen ruimte voor het plaatsen van een extra HDD??)
Lenovo heeft geen HDMI uitgang. Wel een usb-c, dus daar zal een adapter tussen moeten naar HDMI. Op zich geen probleem.

3. HP Spectre
pricewatch: HP Spectre x360 15-bl020nd
Prijs is simpelweg te hoog voor mij. Komt mede door SSD (1TB), 16 GB geheugen en resolutie van 3840x2160, maar voor mij is dit too much. Daarentegen mindere GPU.

4. Asus Zenbook flip
pricewatch: Asus ZenBook Flip UX560UQ-FZ065T
pricewatch: Asus ZenBook Flip UX560UQ-FJ089T
2 Asus laptops in de lijst, 300 euro prijsverschil tussen beide. Dit wordt verklaard door verschil in geheugen (8gb vs 16gb), resolutie scherm (1920x1080 vs 3840x2160) en een iets snellere CPU. Rest lijkt redelijk hetzelfde.
De Asus FZ065T is volgens mij redelijk vergelijkbaar met de HP Envy 030, wel 80 euro goedkoper. Ik vind de HP Envy echter mooier, dus als er weinig verschil zit, gaat de voorkeur uit naar de HP.
HP Envy 130 is 35 euro duurder, maar HP Envy heeft betere specs (CPU, GPU). Asus heeft 512gb SSD, HP Envy 256gb SSD+1TB HDD.
Asus heeft matte coating, terwijl de HP (en de Lenovo) glanzend zijn. Voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar mat (zodat je er buiten ook iets aan hebt).
Qua USB poorten en bluetooth is de HP net iets meer bij de tijd dan de Asus en Lenovo.

5. Dell Insipron
pricewatch: Dell Inspiron 5578-5FD7P
Naar mijn idee is dit dezelfde als de inspiron 15 5000, die ook op de dell site te vinden is, maar wel 1099 kost. Ik zie in de specs geen verschil?! Zie dat de 15 5000 nu 12% korting heeft (verloopt 15/11), dus zou de prijs op 967 uitkomen.
De laatste uit mijn lijstje is de Dell Insipron. Op de Dell site vond ik zelf nog de 5579 voor 1160,- (959,- ex btw) . Naar mijn idee de opvolger van bovenstaande. Laat ik die maar meenemen in de vergelijking, omdat die net ff wat betere specs heeft en ook nog ver onder budget blijft.
De 5579 heeft 16 GB intern geheugen en een 512 gb SSD. GPU blijft echter de Intel 620.

De laatste uit mijn lijstje is de Dell Insipron. Op de Dell site vond ik zelf nog de inspiron 15 5000, volgens mij de opvolger van bovenstaande. De nieuwe kost 1099,-. Zie dat deze nu 12% korting heeft (verloopt 15/11). Laat ik deze maar meenemen in de vergelijking, omdat die net ff wat betere specs heeft en ook nog onder budget blijft. Ik zie op de dell site ook een 5579 voor 1160,- (959,- ex btw). Exact dezelfde machine volgens mij, maar net ff wat duurder.

De 15 5000 heeft 16 GB intern geheugen en een 512 gb SSD. GPU blijft echter de Intel 620.

Wellicht heb ik nog iets gemist of klopt er iets niet in mijn analyse. Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de HP Envy 130. Ik mis daar wellicht de grafische kracht die de Lenovo wel heeft. De Lenovo staat op een 2e plek, vanwege zijn specs (goede GPU, goede SSD en meer intern gehuegen). De meerkosten zijn nog wel ff een dingetje.
Ook het ontbreken van HDMI en de wat minder zuinige onderdelen (maar merk je dat in de praktijk in minder werktijd op 1 accurlading??) zijn minpunten.

Zijn er wellicht nog andere laptops, waar ik overheen gekeken heb op zit er ergens nog iets in de pijplijn die het wachten waard is? Aanschaf zal december/januari zijn...

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-11 16:40
Allereerst hulde voor je zeer uitgebreide openingspost! _/-\o_

Je hebt al een mooie selectie gemaakt maar de modellen zijn wel bijzonder uiteenlopend (vooral op grafisch gebied: van integrated graphics tot een volwaardige GTX 1050), dus ik denk dat je eerst voor jezelf moet bepalen hoeveel waarde je hecht een GPU performance. Ik zie bijvoorbeeld dat je GTA 5 (ietwat twijfelachtig) noteert onder gaming. Als je op notebookcheck kijkt naar de benchmark van GTA zie je dat een GTX 1050 (notebook) op high settings gemiddeld 65.9 fps haalt, terwijl een 940MX op high slecht 17.95 fps gemiddeld scoort. Als het puur gaat om de mogelijkheid om het spel te kunnen draaien denk ik dat je met een 940MX (of nog beter een MX150) op lagere of medium settings wel okay zit. Speel je liever op hogere settings of wil je toekomstige games ook nog soepel kunnen spelen zit je met een GTX 1050 wel veiliger. Intel graphics zijn eigenlijk alleen geschikt voor de wat lichtere indie titels en oudere games.
https://www.notebookcheck...Benchmarked.140881.0.html
jeffmo schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:26:
Ook het ontbreken van HDMI en de wat minder zuinige onderdelen (maar merk je dat in de praktijk in minder werktijd op 1 accurlading??) zijn minpunten.
Op zich clocken beide processors zichzelf flink terug als ze met minder intensieve taken bezig zijn, dus onder licht gebruik zoals web browsing zou dat de accuduur niet heel erg moeten beïnvloeden. Onder load zal een HQ processor wel een stuk onzuiniger zijn. In deze review over een Yoga 720-15 met i7-7700HQ en
GTX 1050 wordt onder het kopje "Battery Life" een accuduur van 8 uur gemeten bij de WiFi-test en zelfs van 18 uur als de laptop constant in idle is.
https://www.notebookcheck...ptop-Review.227572.0.html
Daarnaast kun je het ontbreken van HDMI oplossen door een USB-C naar HDMI adapter erbij te kopen.

Let ook nog op het verschil tussen de achte generatie 'U' processors en de zevende generatie. De zevende generatie (zoals de i7-7200U) zijn dualcores met hyperthreading terwijl de achtste generatie (zoals de i7-8550U) quadcores met hyperthreading betreft. De laptops met achtste generatie processors en HQ processors zullen qua CPU kracht dus wel flink sterker zijn dan de dualcore tegenhangers, wat waarschijnlijk wel impact heeft op gameprestaties.
jeffmo schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:26:
Zijn er wellicht nog andere laptops, waar ik overheen gekeken heb op zit er ergens nog iets in de pijplijn die het wachten waard is? Aanschaf zal december/januari zijn...
Tot januari is nog best een tijd dus er kan nog van alles veranderen in de markt. Het meest spannende wat binnenkort beschikbaar zal komen zijn de AMD Ryzen laptop processors, maar in de toekomst zal er altijd wel weer iets beters en nieuwers komen, dus zo blijf je wachten. ;)

Verwijderd

Is de touchscreen vereiste hard, of is dat nice-to-have? Want die limiteert je zoektocht wel enorm.

• jeffmo
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:44:
Is de touchscreen vereiste hard, of is dat nice-to-have? Want die limiteert je zoektocht wel enorm.
Ja, ik gebruik voor mijn werk een touchscreen en heb gemerkt, dat ik dat voor browsen vanaf de bank erg prettig vind. Bij normaal laptopgebruik is het niet handig en soms zelfs onhandig (maar hee, dan kun je het uitzetten), maar dan heb ik voor alleen browsen geen apart apparaat (tablet) nodig...

• jeffmo
RAW_ schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:00:
Tot januari is nog best een tijd dus er kan nog van alles veranderen in de markt. Het meest spannende wat binnenkort beschikbaar zal komen zijn de AMD Ryzen laptop processors, maar in de toekomst zal er altijd wel weer iets beters en nieuwers komen, dus zo blijf je wachten. ;)
Ik had inderdaad ook al wat gelezen over de AMD Ryzen. Zoals het er nu uitziet, zou dit best wel eens wat kunnen worden. Maar ja, de laptops laten voorlopig nog even op zich wachten, behalve de Asus ROG 17".
Ben echter bang dat deze processor eerst uit zal komen in de wat forsere game laptops, maar dat is enkel gissen.
En wil niet eeuwig wachten, zal wellicht een kerstgeschenkje worden ;-)

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-11 16:40
@jeffmo Had die Asus ROG ook gezien, maar die heeft echt een volwaardige desktop Ryzen (Ryzen 7-1700) erin zitten. De laptops met mobiele Ryzens zullen denk ik wel in wat normalere laptops terecht komen, maar hoe lang dat nog gaat duren is nog de vraag.

• MadMarine
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-11 11:56
Deze moet ik ook even volgen; dit zijn precies de specs waar ik naar op zoek ben :-)

Deze past qua specs volgens mij ook wel in het rijtje:
pricewatch: Acer Spin 5 SP515-51GN 52W0

[ Voor 3% gewijzigd door MadMarine op 17-11-2017 07:58 ]

• jeffmo
Deze past zeker in het rijtje! Inderdaad sluit deze perfect aan bij mijn requirements. Enige maar: hij is behoorlijk fors. Qua dikte valt het reuze mee, maar vooral de breedte is huge. Heeft wel weer als voordeel dat ie een numeriek keyboard heeft.
Verder weet ik niet hoe de buildkwaliteit is van Acer tov Lenovo/HP/Asus. Zelf heb ik een wat slechtere ervaring met Acer, maar dat is van een jaar of 12 geleden, dus niet meer te vergelijken met nu (hopelijk)...

• MadMarine
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-11 11:56
Ik wil die acer liever ook eerst zelf even vasthouden om de kwaliteit te checken, maar voorlopig is ie bij beide winkels uit de pricewatch niet eens leverbaar...

[ Voor 16% gewijzigd door MadMarine op 18-11-2017 22:31 ]

• jeffmo
Na het even op een afstandje gevolgd te hebben en gewacht tot er nog alternatieven op de markt zouden komen (Hp envy met amd ryzen is op de markt, maar ik denk dat de prestaties net even wat minder zijn, met als de prijs trouwens), wil ik eigenlijk de pricewatch: HP Envy x360 15-bp130nd kopen/bestellen. Op de hp site met black friday al een kortingsactie gezien, maar toen was ie niet leverbaar. Nu met kerst is ie weer in de aanbieding op de hp site, maar weer niet leverbaar. HP presteert het dus door een laptop die niet leverbaar is, tot twee keer toe aan te bieden met een kortingsactie... Lekker dan... Morgen HP maar es bellen...

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-11 07:12
Mocht er nog niks aangeschaft zijn, dan is dit wellicht een keuze om te overwegen:
- https://www.laptopshop.nl...ybd9P3c3IPAYaArKLEALw_wcB

Ik ben zelf ook al een tijd zoekende geweest en kwam tot deze jongen uit. wel 8GB in plaats van 12GB maar de CPU en dedicated GPU waren voor mij wel doorslaggevend.

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

Pagina: 1