Schade gereden, claimen of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:08

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Topicstarter
Beste tweakers,

Een maand geleden heb ik met de auto van mijn vriendin schade gereden, volledig mijn schuld en kosten zullen ongeveer 750 euro bedragen.

Nu is het geval zo, door een eerdere schade door haarzelf staat ze momenteel op -4 schadejaren bij haar verzekeraar. Als we de schade claimen op haar verzekering kan ze in feite toch niet verder zakken dan -5 schade jaren in totaal (dus gaat ze er maar 1 schadejaar op achteruit)?

Is dit dan niet voordeliger dan zelf de schade te betalen? of zitten hier nog haken en ogen aan? Heb de verzekering in kwestie nog niet gesproken maar denk dat ze ook niet heel blij zullen zijn met deze methode.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-01 10:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik zou de schade zelf betalen als je de mogelijkheid hebt.
met -5 kan je voorlopig niet terecht bij andere verzekeringen. En dus ook niet opzoek gaan naar een goedkopere premie.
Tevens betaal je de komende 20 jaar meer premie wat zeker meer gaat zijn dan de 750 euro nu lappen.
Zolang je de schade zelf betaald en verzekerering niets hoeft uit te keren, ga je niet terug in schadevrije jaren.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:28
Of het gunstiger is om het wel of niet te claimen is zo niet te zeggen. Ik weet niet wat het verschil in premie is, welke verzekeraar we het over hebben, wat de voorwaarden zijn, wat die verzekeraar zegt als je een 2e flinke schade maakt terwijl je al ver in de min staat enzovoorts.

Of het, alle andere zaken even daargelaten, financieel voordeliger is om niet te claimen kan je zelf hoogstwaarschijnlijk makkelijk berekenen; kijk wat de premie per maand nu is, kijk wat het wordt indien je op -5 komt en bereken over de komende jaren hoeveel extra premie je hierdoor betaalt. Minus schadevrije jaren hebben is volgens mij al een heel dure hobby, maar of er nog veel verschil zit tussen -4 en -5 weet ik niet.

Afgezien daarvan zit er mogelijk niets anders op dan het zelf te betalen. Wellicht heeft de verzekeraar zoiets van zo snel al zoveel schades, ik gooi je uit de verzekering. Maar ook dit kan ik niet voor je beantwoorden.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De verzekeraar wil het allicht voorrekenen voor je.

Sowieso, administratief kan je op -5 komen maar sommige verzekeraars rekenen intern nog verder door naar bijvoorbeeld -7. Ik zeg zeker niet dat dit logisch is (of mag) maar hiermee houden ze een enorme stok achter de deur dat je elders gaat shoppen voor een verzekering.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
Zoals @MAX3400

Maar heb je schade aan haar auto gereden of een andere auto? En is ze in het eerste geval all-risk verzekerd (dan neem ik aan dat ze een vrij nieuwe auto heeft, anders zou je zelfs kunnen overwegen om het zelf te betalen en de premie een stuk omlaag te krijgen door naar Casco+ te gaan).

Toen ik ooit schade had gereden bij een andere partij kreeg ik een brief van de verzekeraar waarin voor gerekend werd wat de gevolgen waren in premie en schadevrije jaren (dat is anders dan de stap op de premieladder) als de verzekeraar of ikzelf het zou betalen.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:37
Ik zou een offerte uitvragen bij www.fixico.nl en de schade proberen zelf te betalen.

[ Voor 42% gewijzigd door Jumpman op 14-11-2017 10:33 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:08

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Topicstarter
jongetje schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:30:
Zoals @MAX3400

Maar heb je schade aan haar auto gereden of een andere auto? En is ze in het eerste geval all-risk verzekerd (dan neem ik aan dat ze een vrij nieuwe auto heeft, anders zou je zelfs kunnen overwegen om het zelf te betalen en de premie een stuk omlaag te krijgen door naar Casco+ te gaan).

Toen ik ooit schade had gereden bij een andere partij kreeg ik een brief van de verzekeraar waarin voor gerekend werd wat de gevolgen waren in premie en schadevrije jaren (dat is anders dan de stap op de premieladder) als de verzekeraar of ikzelf het zou betalen.
Ik heb schade gereden aan haar eigen auto, ze is allrisk verzekerd, weet even niet zo waar. Er is geen sprake van schade aan een andere partij.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Lawwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:01:
[...]

Ik heb schade gereden aan haar eigen auto, ze is allrisk verzekerd, weet even niet zo waar. Er is geen sprake van schade aan een andere partij.
Je kunt toch opvragen bij verzekering hoeveel meer premie je gaat betalen als ge de schade claimt?
Dan nog misschien eigen risico?

Als je dat weet, kun je toch de terugverdientijd bereken? Stel dat de premie 20 euro per maand omhoog gaat, voor 10 jaar en je 150 euro eigen risico hebt. Dan heb je toch na 30 maanden voordeel. Dit kun je dan toepassen op je eigen situatie.
Wil je met ons delen je het er voor jou uit zou zien?
Ik ben wel benieuwd.

Hoi!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
in ieder geval wel melden bij de verzekeraar, en zelf betalen, zie argumenatie hierboven. als je binnen het verzekerings jaar nóg een schade hebt en het dan te kostbaar wordt om het zelf te betalen kun je deze schade alsnog claimen.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-01 21:55

IQM

Bij een dergelijk laag bedrag is het beter om dit niet te claimen. De terugval in malus is uiteindelijk groter dan de schade nu.

Misschien kun je de schade -mits het alleen lakschade is- ook via een spotrepair laten fixen? Ik heb al twee keer schade aan een bumper laten maken voor minder dan € 200,- en dat was toch een beste kras en buts in de bumper.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Afhankelijk bij wie je zit, hebben diverse verzekeraars ook de optie om alsnog binnen een jaar of 2 jaar schade terug te betalen en zo je bonus/malus terug te draaien. Was achteraf gezien voor mij 10x betere optie geweest, omdat ik het moest laten herstellen bij hun aangesloten bedrijven wat meteen ~400 euro meer is geworden dan dat ik bij de lokale garage had moeten betalen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1