Afkoelen woning in de nacht

Pagina: 1
Acties:
  • 32.097 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Hoe snel of langzaam daalt de temperatuur in jullie huizen?

Wij, vrijstaand huis uit 1963, spouw gevuld, dak geisoleerd, vloer geisoleerd, HR++ glas, verliezen naar mijn idee snel warmte. Als we naar bed gaan om bv 22.30 dan is het 20.5 graden in de woonkamer. Rond 03.00/04.00 begint dan de warmtepomp weer te stoken, die is ingesteld op 19.5 graden. Dan raken we dus in 5 uur tijd 1 graad kwijt, is dat veel of weinig? Of is daar geen zinnig woord over te zeggen zonder verdere gegevens?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-05 14:40
Weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

das vrij normaal denk ik...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05 18:51
Ik vind dat ook erg weinig. Ik had een hoekhuis, 10 jaar ouder dan jou vrijstaande huis. Geen dakisolatie. 's avonds 21 graden. In de ochtend 15 graden. Dat is 6 graden verlies in 7 uur.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02:18
Als je het precies wil weten kan je een bouwfysica berekening maken qua isolatie warmte en warmteverlies.
Maar over het algemeen, bij een temperatuurverschil van ca 20 graden is het niet veel.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urza-
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 23:03
Wij hebben een hoekhuis, spouw gevuld, vloer en dak geïsoleerd, veel oud dubbel glas.
Wij gaan van 0.00 tot 04.00 van 20.5 maar 19.5.
Dus hetzelfde verval maar in 1,5 uur korter.
Om 0.00 staat de verwarming al wel eventjes uit dus is er wordt geen (rest)warmte meer afgegeven door de radiatoren.
Redelijk vergelijkbaar, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij ons koelt de slaapkamer vooral veel af (tot 15 graden, de huiskamer is altijd twee graden warmer). We hebben de verwarming alleen s'avonds aan, 's morgens duurt het tot we weg gaan om het warm te krijgen (dus dan trek ik maar een extra hoody aan) en s'nachts als ik in mijn warme bed lig vind ik het niet nodig. Het gasverbruik is wel verdubbeld ten opzichte van de schatting, ik moet nog uitzoeken hoe dat komt.

Het is een appartement van ongeveer 15 jaar oud en volgens de eigenaar overal geïsoleerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 14-11-2017 08:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:54
Dit ligt aan zó veel randomstandigheden dat er nauwelijks iets van te zeggen is.

Om maar een greep te doen:
- buitentemperatuur
- windsnelheid
- luchtvochtigheid
- regen

Dan heb je nog gigantische verschillen per woning en gebruik, de overduidelijke verschillen in afmetingen, isolatie en ventilatie buiten beschouwing latend:
- welke kamers gebruik je (niet), staan de deuren dicht?
- hoeveel muuroppervlakte is gedeeld met de buren?
- hoe hard stoken je buren?

Kortom we kunnen allemaal wat gaan roepen maar je zult er niets wijzer van worden. De resultaten kunnen 2 huizen verderop compleet anders zijn en morgen t.o.v. vandaag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 10:13
Wij wonen in een nieuwbouw huis (twee-onder-een kap gebouwd in 2015), gisteravond dat ik op bed ging gaf de thermostaat 22,5 graad aan (was rond 22:30) vanmorgen om 07:15 gaf hij 22,0 graden aan. Wij hebben hr+++ (triple) glas, overal vloerverwarming en isolatie van 15-20 cm dik.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wij wonen in een 2/1 kap woning die in 2009 is opgeleverd met de isolatie volgens bouwbesluit anno toen, daarna zijn er geen aanpassingen gemaakt qua isolatie. Verwarming gaat met radiatoren. Wij verliezen circa 1,5 graad in een nacht als het buiten circa 5 graden is. Bijzonder is wel dat er bij lagere temperaturen niet noemenswaardig grotere verliezen zijn, tenzij het hard waait. Dan koelt het huis wel fors meer af.

Onze thermostaat gaat om 22:00 uit en gaat om 07:00 weer aan. Standaard staat 'ie op 21 graden. Ik heb de afzuigventilatie 2x 4 uur aan per dag, eenmaal van 07:00 tot 11:00 en eenmaal van 18:00 tot 22:00.

[ Voor 24% gewijzigd door SonicFC op 14-11-2017 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sajuuk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-05 12:14
Wij hebben een nieuwbouw rijtjes woning opgeleverd in de zomer van 2016. en bovenstaand verhaal van urk_forever herken ik me ook in. In deze tijd van het jaar is het 's ochtends meestal 0,5-1 graad koeler dan 's avonds. Dit zou kunnen komen doordat de vloerverwarming nog lang warmte afgeeft maar deze zetten we meestal rond 10 uur 's avonds uit.

edit: typo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ligt er ook aan of je de lucht veel ververst, en hoe warm de muren zijn.
Stel je stookt een hele dag lekker op dan gaat de warmte ook in de muren en andere massa's zitten (die warmen dan ook op). Als je dan stopt met stoken koelt het langzamer af dan wanneer je even de CV aan hebt gehad en het in korte tijd naar dezelfde temperatuur hebt gebracht.

Heb bijvoorbeeld een convector met ventilatoren. Blaast lekker snel warme lucht de kamer in. Als je aan de andere zijde gaat staan voel je het neerdalen.
Terwijl een radiator tegen de muur veel meer warmte in de muur en het plafond zal brengen omdat die lucht langzaam opstijgt langs de muur en dan tegen het plafond blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Wij gaan hier in onze vrijstaande woning in de nacht naar de 14 graden in de slaapkamer. Voor mijn gevoel binnen een uur of 3 maar dat zal iets langer zijn. Ondanks dat de isolatie vinkjes wel aangevinkt zijn door de vorige bewoner klopt daar geen bal van.

De ramen in de kinderkamers waren niet eens voorzien van tocht strips. Daarnaast hebben we een enorme entree met een voordeur die ontzettend tocht en die staat via de vide in verbinding met de hal op de eerste verdieping. Deze vide bevat weer geen isolatie materiaal. Dat is dus gewoon een houten plaat en daarboven de dakpannen. Ook het plafond op de eerste verdieping is niet geisoleerd.

De nieuwe voordeur is besteld en ik ben nu op zoek naar een timmerman/aannemer om het plafond te isoleren. Tevens heb ik een offerte binnen voor zonnepanelen en zit ik te wachten op een offerte voor een warmtepomp. Tevens gaan we dan over op volledige vloerverwarming en moet de keuken vernieuwd aangezien die bijna instort. Kortom plannen voor een stevige verbouwing.

Je kan ook iemand langs laten komen met een warmtecamera en eventueel een blowerdoortest. https://www.milieucentraa...n-besparen/warmtebeelden/
Dan weet je waar je verlies hebt.

edit: typo

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 162126 op 14-11-2017 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Appartement uit 2006. Tijdens koele zomeravonden wel eens de pui (7m aan glas) open gehad. Toen rond een uur of 10 's avonds dichtgedaan. Binnen een uur zat de temperatuur weer op 27 graden. Vreselijk, maar de verwarming is sinds half maart nog niet weer aangeweest :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Anoniem: 162126 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:01:Wij gaan hier in onze vrijstaande woning in de nacht naar de 14 graden in de slaapkamer. Voor mijn gevoel binnen een uur of 3 maar dat zal iets langer zijn. Ondanks dat de isolatie vinkjes wel aangevinkt zijn door de vorige bewoner klopt daar geen bal van.
Heb je het huis vooraf laten keuren, ook tav isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:21
No Hands schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:15:
[...]
Of is daar geen zinnig woord over te zeggen zonder verdere gegevens?
Klopt.

En daarom sluit ik dit topic ook, want op deze manier wordt het puur een opsomtopic en dat heeft weinig discussiewaarde. Als je vind dat het te snel afkoelt dan zul je meer moeten isoleren :9
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.