Kan ik een Gamma multimeter voeden met ZX-Spectrum voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:17
Eigenlijk weet ik het antwoord wel maar ik ben benieuwd wat er allemaal fout kan gaan en hoe het op te lossen is.

Ik heb een oude eenvoudige Gamma multimeter waarvan de 9V batterij altijd veel te snel leeg is naar mijn zin. Als leerproject (elektronica is allemaal vrij nieuw voor mij) vroeg ik me af of ik de batterij kan vervangen door een van de vele voedingen die ik nog heb liggen.

Een 5V voeding (oude mobieltjes) is vast te licht, een 12V voeding (externe usb-disk, router) is vast te zwaar.
Zo kwam ik terecht bij een oude ZX-Spectrum voeding: 9V DC at 1.4A klinkt wel genoeg.

Toen ik (met een andere multimeter) de spanning mat op die voeding kwam ik echter op 12.7V uit. Met behulp van Google begrijp ik ondertussen dat dit komt omdat het een onbelaste ongereguleerde voeding is (het is ook een heel groot, zwaar blok).

Mijn vermoeden: als ik dit op de batterij ingang van de multimeter aansluit is dat van heel korte duur. Ik probeer het maar niet eens.

Waar ik naar toe wil: zou een simpele AliExpress Buck Converter hier een 'nette' 9V van kunnen maken? Is de 12V onbelast genoeg voor de converter om 9V over te kunnen houden? Ik heb er eentje in bestelling maar dat duurt nog een paar weken.

(Ik weet dat ik uiteindelijk vast beter af ben om de buck converter te gebruiken op een gereguleerde voeding maar het gaat om het idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In principe zou je een 9 Volt batterij prima kunnen vervangen door een 9 Volt adapter. Dat jouw 9 Volt adapter onbelast meer geeft klopt inderdaad.

Er zijn wel verschillende redenen waarom je je meter niet met een voeding wil voeden, zoals ruis/storing en mogelijk een stukje veiligheid.

Is het niet eenvoudiger om een oplaadbare batterij te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
wolly_a schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:56:
Is het niet eenvoudiger om een oplaadbare batterij te kopen?
Natuurlijk is dat veel simpeler (of voor 1 euro een 9V batterij bij de Action) maar dit is leuker :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Vergeet niet dat ook vaak een batterij wordt gebruikt om rare signalen uit een voeding die referentiespanningen kunnen verstoren te voorlomen. Een nieuwe batterij zal die meter weer enkele jaren doen werken dus waarom moeilijk doen met een voeding pas maken ontgaat mij.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

joppybt schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:49:
... waarvan de 9V batterij altijd veel te snel leeg is naar mijn zin...
... (het is ook een heel groot, zwaar blok)...
't Ding is dus ook een zware belasting. Het is waarschijnlijk goedkoper om batterijen te kopen
... Ik probeer het maar niet eens...
Rare tweaker ben jij ;o)
(Ik weet dat ik uiteindelijk vast beter af ben om de buck converter te gebruiken op een gereguleerde voeding maar het gaat om het idee)
Dat maakt voor een buck converter niets uit. Maar had je - voor het leerzame effect - niet beter een boost converter kunnen aanschaffen? Eentje die van 5 volt, negen kan maken? Dan had je één van die oude telefoonadapters kunnen gebruiken.

offtopic:
Waarom kopen tweakers toch altijd allerlei dingen en gaan ze pas daarna vragen wat de beste oplossing is?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 22:51
Een 9V block is een batterij, een AAtje is min of meer een cell. In een 9V block zitten gewoon 6 cellen die samen de batterij vormen. Je kan dat zelf ook doen met 'normale' 'batterijen'. 6 in serie. Je kan ook knoopcellen stapelen etc etc. Sloop je 9 volt batterij maar eens en kijk wat er in zit als het toch om de spielerij en educatie gaat. Technisch gezien voorzie ik ook geen problemen als je 2x een 5 volt cell (4.2v) in serie zet etc etc etc er valt genoeg te spelen.

https://www.google.nl/search?q=9+volt+battery+inside

Zo kan je ook 4 van de cellen in een 9v blok gebruiken om in nood een telefoonaccu te laden bijv

[ Voor 49% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14-11-2017 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Koop gewoon zo'n batterijhouder voor 6 C babycellen en bij Lidl de batterijen.
Of wil je die Gamma MM 24/7 aanhebben.
Afbeeldingslocatie: https://www.okaphone.nl/product/images/bh261d.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.okaphone.nl/product/images/bh261b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
In ieder geval heeft die ZX spectrum voeding een afwijkende polariteit op de centerpin dan tegenwoordig gebruikelijk. Let op 'center positive' vs 'center negative'. I weet niet welke Gamma MM je bedoeld, en of je een custom connector daarvoor gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 16:24
Geloof het of niet maar ik heb het een keer voor elkaar gekregen om een Gamma multimeter op te blazen, de behuizing was helemaal ontzet en de batterij was ook best wel heet. Sinds toen heb ik een Fluke multimeter gekocht die meer heeft gekost dan mijn portemonee aan kon maar tot op de dag van vandaag nooit gelukt om op te blazen.

Met andere woorden: Wees voorzichtig met bouwmarkt multimeters. Zeker als je ze ook gaat voeden vanaf het lichtnet.

Daarnaast geeft een batterij veel minder 'ruis' waardoor je metingen waarschijnlijk anders gaan zijn dan als je gaat voeden vanaf een oude 9V adapter (met nadruk op oude, er is een kans aanwezig dat je condensators opgedroogd zijn wat juist nog meer ruis geeft).

Mijn advies: Investeer in een andere multimeter, er zijn hele goede chineesjes te vinden welke stukken beter zijn dan de bouwmarkt dingen. Zoek anders eens op EEVblog op Youtube, hij heeft best wat multimeters getest en daaruit zul je zien dat er ook goedkope te vinden zijn die gewoon goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bramboos schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 16:06:
Geloof het of niet maar ik heb het een keer voor elkaar gekregen om een Gamma multimeter op te blazen, de behuizing was helemaal ontzet en de batterij was ook best wel heet. Sinds toen heb ik een Fluke multimeter gekocht die meer heeft gekost dan mijn portemonee aan kon maar tot op de dag van vandaag nooit gelukt om op te blazen.

Met andere woorden: Wees voorzichtig met bouwmarkt multimeters. Zeker als je ze ook gaat voeden vanaf het lichtnet.
.
Gaan we weer..... Omdat jij zoiets heb meegemaakt, mogelijk door eigen schuld maakt per definitie iedere multiemeter van de bouwmarkt gevaarlijk? En tuurlijk zijn er multimeters met volledig automatische detectie van wat je wilt meten en die kosten ook wat.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
memphis schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 16:30:
[...]

Gaan we weer..... Omdat jij zoiets heb meegemaakt, mogelijk door eigen schuld maakt per definitie iedere multiemeter van de bouwmarkt gevaarlijk? En tuurlijk zijn er multimeters met volledig automatische detectie van wat je wilt meten en die kosten ook wat.
Een veilige multimeter zou bij een meetfout niet mogen exploderen. Dat heeft verder weinig te maken met automatische detectie.

TS geeft zelf aan dat hij weinig verstand heeft van elektra dus een waarschuwing voor de gevolgen van een van de meest gemaakte meetfouten met een ondeugdelijke multimeter lijkt mij hier helemaal geen overbodige luxe.

En ja, ook ik durf best te stellen dat de multimeters die in de bouwmarkt worden verkocht over het algemeen niet veilig zijn voor gebruik aan het lichtnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
PE4000 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 04:30:
Koop gewoon zo'n batterijhouder voor 6 C babycellen en bij Lidl de batterijen.
Of wil je die Gamma MM 24/7 aanhebben.
[afbeelding][afbeelding]
Die oplossing had ik nota bene al geïmplementeerd maar voelde toch ook niet ideaal :-)
Het werkte wel:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/glipman/multimeter2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Er zijn ook oplaadbare 9-volts batterijen waarom moeilijk gaan doen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
jbhc schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 18:19:
[...]
En ja, ook ik durf best te stellen dat de multimeters die in de bouwmarkt worden verkocht over het algemeen niet veilig zijn voor gebruik aan het lichtnet.
Voor het echte werk gebruik ik ook een Extech EX330 hoor, en dan nog beperk ik me zo veel mogelijk tot laagspanning. De Gamma multimeter zie ik meer als studieobject.

Het gaat me niet om de gemakkelijkste oplossing (dat zou zijn: gebruik alleen de Extech). Ik wil hier leren.

[ Voor 11% gewijzigd door joppybt op 14-11-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Of je regelt een 7809 spanningsregelaar, dan kan je gerust een hogere voedingsspanning zoals 12 v dc gebruiken 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1