Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch2kbe
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-08 11:46
Hallo,

een kennis van me heeft momenteel een 8 tal e-mailadressen die in zijn Outlook uitkomen (klassiek POP3). Daarnaast heeft hij een agenda met 1300 afspraken en een 1100 contactpersoon.
Tot nu gebruikte hij Samsung Kies/smartswich om te syncen, maar hij wilt volledig naar de cloud.

We hebben een office 365 account aangemaakt op zijn belangrijkste emailadres. Nu willen we de andere emailadressen ook overzetten naar de account.
Wat hij wil is relatief simpel; van alle adressen kunnen verzenden en ontvangen, zowel in outlook als mobiel.

Je kan in office 365 niet zomaar extra accounts toevoegen. Opties die ik ken:

- Toevoegen als alias -> je kan op alle adressen mail ontvangen, maar niet verzenden
- Shared mailbox aanmaken voor ieder adres -> je kan van allemaal verzenden en ontvangen, maar niet vanaf Android (tenzij je gaat inloggen via webbrowser)
- 7 extra exchange accounts (voor ieder adres 1) -> duur...

Beetje spijtig dat MS hier geen deftige oplossing out of the box voor heeft. Hebben jullie nog ideeën hoe ik het voor elkaar kan krijgen?

Thanks

Beste antwoord (via mitch2kbe op 14-11-2017 11:44)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

mitch2kbe schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:54:
Bedoel je dan de extra adressen gewoon als alias toevoegen bij de gebruiker in admin center?
Waar stel je dat exact in outlook in? Onder de account settings zie ik nergens een optie voor aliassen
Je zult eerst de domeinen moeten toevoegen anders zul je geen mail kunnen ontvangen. Dus inclusief DNS aanpassingen. Daarna als alias toevoegen.

In Outlook kun je bij het componeren van een EMail op de "from" knop klikken en daar "Other EMail address" selecteren. Dan kun je een willekeurig EMail adres als verzender op geven. Kies je daar één van de geconfigureerde EMail adressen dan zal het ook gewoon aan komen ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Huh? Ik heb in outlook 4 boxen:
2 office365 (exchange)
1 gmail
1 outlook.com

Ik gebruik outlook2016

Ow, je vind de oplossing te duur...
Tja... Dan kan je outlook.com gebruiken, is een gratis Exchange. Werkt prima met Android.

Wel vreemd dat je het van MS spijtig vindt dat google iets niet kan, terwijl MS juist met de shared boxen en deftige optie biedt voor je probleem.

[ Voor 62% gewijzigd door Witte op 14-11-2017 07:04 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch2kbe
Witte schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 06:53:
Huh? Ik heb in outlook 4 boxen:
2 office365 (exchange)
1 gmail
1 outlook.com

Ik gebruik outlook2016

Ow, je vind de oplossing te duur...
Tja... Dan kan je outlook.com gebruiken, is een gratis Exchange. Werkt prima met Android.

Wel vreemd dat je het van MS spijtig vindt dat google iets niet kan, terwijl MS juist met de shared boxen en deftige optie biedt voor je probleem.
Het gaat hier niet om gratis of betalend, maar om betalend en duur :). 7 extra exchange accounts voor 1 gebruiker is relatief duur en onhandig.

Shared mailboxen lijkt inderdaad de beste oplossing, maar dit werkt niet op android/mobiel... Tenzij ik iets mis, maar ik kan dit niet vinden in de Outlook app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shared mailboxen werken tegenwoordig wel op smartphones begreep ik pas.

En zoals al geroepen biedt Microsoft absoluut wél een oplossing. Dat jij het enigszins duur vindt is niet relevant aan die stelling.

Zou je niet eens kijken waarom iemand 8?! e-mailadressen moet gebruiken? Dat moet efficienter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
7 extra accounts kost hem € 24 / maand. Tja, wat is duur... Ik vind het persoonlijk nogal meevallen.
Kijk eens hoeveel tijd hij kwijt is met het gepruts met Samsung KIES. Als dat een halfuurtje in de maand is, zijn de extra boxen ruimschoots betaald :)

[ Voor 43% gewijzigd door Witte op 14-11-2017 10:24 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoccoS
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 08:11
Shared mailboxen zijn op dit moment nog niet via mobiel te gebruiken. Wel kan je tegenwoordig via de Outlook app (iOS/Android) de mailbox van een Office 365 groep zien. Dat is de mailbox die standaard aangemaakt wordt als je een moderen SharePoint Site/Groep aanmaakt. Dit is wat anders dan een reguliere shared mailbox die je in Exchange aanmaakt. Wat ik begrepen heb is dat shared mailboxen/agenda's wel in de planning staan voor de mobiele Outlook apps.

Op de desktop kan via Outlook 2016 inderdaad gewoon shared mailboxen aanmaken, echter als je een mail verzend komt hij standaard altijd in de map Verzonden Items van de eigen mailbox. Daar klagen mijn klanten ook regelmatig over helaas, maar daar is niets aan te doen anders dan die mails handmatig over te slepen naar de andere map Verzonden Items.

[ Voor 6% gewijzigd door RoccoS op 14-11-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

De shared mailbox bestaat ook als user. Hier kun je het wachtwoord van resetten. Vervolgens met dat wachtwoord de mailbox als Exchange/ Active sync configureren op Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch2kbe
7 extra accounts is geen oplossing, maar een workaround. Dit wil ook zeggen 7 extra users om te managen (wachtwoorden, out of office's, ...). Als je even snel op via OWA je mail wil checken, moet je 8 keer inloggen.. 8)7 8 keer de kost van een gewone gebruiker voor een slechte oplossing is te gek voor woorden.
RoccoS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:28:
Wel kan je tegenwoordig via de Outlook app (iOS/Android) de mailbox van een Office 365 groep zien. Dat is de mailbox die standaard aangemaakt wordt als je een moderen SharePoint Site/Groep aanmaakt. Dit is wat anders dan een reguliere shared mailbox die je in Exchange aanmaakt. Wat ik begrepen heb is dat shared mailboxen/agenda's wel in de planning staan voor de mobiele Outlook apps.
Da's een goeie! Ga ik eens bekijken. Thx!
TeraMod schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:33:
De shared mailbox bestaat ook als user. Hier kun je het wachtwoord van resetten. Vervolgens met dat wachtwoord de mailbox als Exchange/ Active sync configureren op Android.
Dat zou de oplossing zijn! Het wachtwoord resetten, is dit zoals het hier beschreven is?
https://mijnpost.sharepoi...redMailboxwithoutOWA.aspx

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

mitch2kbe schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:00:
- Toevoegen als alias -> je kan op alle adressen mail ontvangen, maar niet verzenden
Hoezo niet?
Ik heb op mijn Office365 EMail 4 addressen gekoppeld. Die kunnen mail ontvangen en mail verzenden, gewoon uit dezelfde ene mailbox.

- Je stelt het in Office365 zo in dat je mail kunt ontvangen wat meteen betekend dat je DNS voor reverse-lookups ook meteen geregeld is.
- In de mail client stel je in dat de mailbox die aliassen kent en vervolgens kun je bij versturen kiezen met welk adres je dat wilt versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch2kbe
Croga schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:48:
[...]

Hoezo niet?
Ik heb op mijn Office365 EMail 4 addressen gekoppeld. Die kunnen mail ontvangen en mail verzenden, gewoon uit dezelfde ene mailbox.

- Je stelt het in Office365 zo in dat je mail kunt ontvangen wat meteen betekend dat je DNS voor reverse-lookups ook meteen geregeld is.
- In de mail client stel je in dat de mailbox die aliassen kent en vervolgens kun je bij versturen kiezen met welk adres je dat wilt versturen.
Bedoel je dan de extra adressen gewoon als alias toevoegen bij de gebruiker in admin center?
Waar stel je dat exact in outlook in? Onder de account settings zie ik nergens een optie voor aliassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod

TeraMod

Cloud Enablement Desk

mitch2kbe schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:44:
Dat zou de oplossing zijn! Het wachtwoord resetten, is dit zoals het hier beschreven is?
https://mijnpost.sharepoi...redMailboxwithoutOWA.aspx

Thx!
Heb even op de tenant gekeken, het stukje onder Reset password Shared mailbox account klopt helemaal. Eventueel kun je natuurlijk kiezen voor de optie Let me create the password en
Make this user change their password when they first sign in uitvinken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

mitch2kbe schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:54:
Je zult eerst de domeinen moeten toevoegen anders zul je geen mail kunnen ontvangen. Dus inclusief DNS aanpassingen. Daarna als alias toevoegen.

In Outlook kun je bij het componeren van een EMail op de "from" knop klikken en daar "Other EMail address" selecteren. Dan kun je een willekeurig EMail adres als verzender op geven. Kies je daar één van de geconfigureerde EMail adressen dan zal het ook gewoon aan komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Croga schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:58:
[...]

Wat een draak van een oplossing :+ Maar het kan inderdaad... weer wat geleerd :)

Maar dit gaat ook met Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Waarom is dit een draak van een oplossing? Het is enorm eenvoudig voor de gebruiker. Het instellen van Office365 is één keer lastig maar het instellen van Outlook is werkelijk het meest eenvoudige wat je kunt verzinnen.
Geen idee :-D
Ik kan zo 1-2-3 in ieder geval geen optie vinden om andere afzenders te selecteren dan alleen je primaire adres voor dat account. De "from" truuk werkt in ieder geval niet in de google Mail app, wellicht dat een andere app hier uitkomst zou brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch2kbe
Croga schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:58:
[...]

Ik heb het hier eens op een andere mailbox geprobeerd. Als ik een ander adres dan dat van mezelf gebruik, krijg ik "Dit bericht is niet verzonden. U bent niet gemachtigd om het bericht namens de opgegeven gebruiker te verzenden. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

mitch2kbe schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:23:
Ik heb het hier eens op een andere mailbox geprobeerd. Als ik een ander adres dan dat van mezelf gebruik, krijg ik "Dit bericht is niet verzonden. U bent niet gemachtigd om het bericht namens de opgegeven gebruiker te verzenden. "
Vandaar dat je al dat werk aan de backend moet doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch2kbe
Croga schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:29:
[...]

Vandaar dat je al dat werk aan de backend moet doen.....
je bedoelt de DNS? De mx records wijzen al naar o365. Als ik dan de alias toevoeg, moet die toch bekend zijn?
Inkomende mail komt in ieder geval aan op het extra adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

mitch2kbe schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:34:
je bedoelt de DNS? De mx records wijzen al naar o365. Als ik dan de alias toevoeg, moet die toch bekend zijn?
Inkomende mail komt in ieder geval aan op het extra adres
Ik heb bij mij:
- In de Admin console van Office365 het domein gekoppeld
- DNS records aangepast voor die koppeling
- Daarna bij het gebruikersaccount de Aliassen toegevoegd
- In Outlook het "from" aangepast

en dat werk als een trein.

Wellicht dat je na het toevoegen van de Alias even moet wachten om de instellingen door de microsoft cloud te laten repliceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch2kbe
Croga schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:36:
[...]

Ik heb bij mij:
- In de Admin console van Office365 het domein gekoppeld
- DNS records aangepast voor die koppeling
- Daarna bij het gebruikersaccount de Aliassen toegevoegd
- In Outlook het "from" aangepast

en dat werk als een trein.

Wellicht dat je na het toevoegen van de Alias even moet wachten om de instellingen door de microsoft cloud te laten repliceren.
true. Herstart van Outlook deed wonderen :). Thanks voor de tip _/-\o_

Toevallig een idee of je het from adres automatisch kunt instellen op de alias als je antwoord op een mail die verzonden is naar die alias?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoccoS
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 08:11
TeraMod schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:02:
[...]

Wat een draak van een oplossing :+ Maar het kan inderdaad... weer wat geleerd :)

Je kan in de Outlook app voor Android (onder de account-instellingen > Geavanceerde instellingen) het standaard-afzenderadres kiezen uit de lijst met aliassen. Je kan dit niet ad-hoc kiezen als je een nieuwe mail opstelt.
Pagina: 1