Laptop voor muziek maken en grafische werkzaamheden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeie avond,

Ik wil een nieuwe laptop aanschaffen voor het maken van muziek en grafische werkzaamheden.
In eerste instantie wilde ik een pc samenstellen, maar aangezien ik onder andere vaak met de trein reis is een laptop tijdbesparend.

Voor het muziek maken gebruik ik Fruity Loops Studio die heel wat cpu in beslag kan nemen, naarmate je veel plugins en effecten in het programma laadt.
Voor grafische werkzaamheden gebruik ik programma's van Adobe, zoals InDesign, Photoshop en Illustrator CC.

Verder wil ik de laptop gebruiken om mijn mails te beantwoorden en op internet te surfen en te downloaden.

Windows of macOS
Mijn voorkeur gaat het meest naar Windows aangezien Fruity Loops Studio daar altijd alleen voor was, maar sindskort kun je het ook gebruiken op macOS via Boot Camp. Hier is daar meer over te vinden. Ik vermoed dat ik het op macOS niet optimaal kan gebruiken en misschien problemen ondervind met het openen van m'n vele projecten, plugins etc. Ik kies aan die kant voor het "in mijn geval" vertrouwde Windows, maar aan de andere kant vind ik het op macOS veel fijner om grafische werkzaamheden uit te voeren, en kun je meer tempo maken.

Hardware en randapparatuur
Ik wil de laptop thuis gaan gebruiken via randapparatuur zoals 2 beeldschermen (2 x Acer AL1914), een muis, toetsenbord en een Wacom tablet. Daarnaast wil ik een externe geluidskaart aan kunnen sluiten.

Ik ga er vanuit dat een ssd schijf beter is, maar als dat in mijn geval niet uitmaakt vind ik een harde schijf ook prima. Ik heb ruimte nodig voor o.a. veel wav bestanden voor FL studio, muziek en bestanden van Adobe programma's zoals Photoshop psd's.

Budget
Mijn budget is rond de €1000. Het zou goed uitkomen om hem in een paar termijnen te kunnen betalen via een webshop.

Als je mij kan helpen bij een keuze maken hoor ik het graag, en waardeer ik dat enorm. _/-\o_

Gr. Antonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je zelf al wat laptops op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 12:27
Ik zou voor een SSD gaan. Die zijn veel sneller en dat kan behoorlijk schelen in een programma waar je veel audiosamples inlaadt.

Wat betreft de Mac; via Bootcamp draai je gewoon Windows en dus dezelfde Fruity Loops versie als elke andere PC. Of er verschil zit tussen de Windows en native macOS versie (die jij bedoeld) weet ik niet.
Heb wel eens gelezen dat de macOS implementatie van audio beter zou zijn dan die van Windows, dat is iets om rekening mee te houden. Voor de rest komen Macs altijd met goede geluidskaarten, weer iets om rekening mee te houden.
En zolang je een Mac met Retina scherm hebt heb je ook goede en accurate kleuren en een hoge resolutie; handig voor grafisch werk. Daarnaast meestal licht en goede batterijduur.

Deze dingen kun je ook op Windows laptops vinden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Voor 800 euro heb je (bijna) geen Mac. En om met een Mac met Bootcamp Windows te draaien, heb je dan geen Windows licentie nodig (ik ken bootcamp niet). Helpen een keuze te maken voor iets waar je zelf helemaal geen selectie hebt gemaakt, is wel erg lastig....zeg wat je belangrijk vindt en wat je zelf al op het oog hebt. Je gedachten zijn (gelukkig) niet op afstand te lezen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:48:
Heb je zelf al wat laptops op het oog?
Bedankt voor je reactie.
Ik had nog niet echt laptops op het oog omdat ik geen idee heb welk merk ik moet kiezen.

Het is voor mij belangrijk dat de laptop lang meegaat en dat hij snel is. Ik zit sowieso te denken aan een i7 processor voor mijn werkzaamheden. En minimaal 8gb ramgeheugen zal denk ik wel goed zijn. Hoeveel geheugen ik nodig zou hebben voor de grafische kaart heb ik geen idee van.

Een aantal laptops die mij aanspreken...
http://www.mediamarkt.nl/...n-14-bf180nd-1540408.html
http://www.mediamarkt.nl/...mh-1519298.html#meer-info
http://www.mediamarkt.nl/...nd-1514424.html#meer-info
http://www.mediamarkt.nl/...l3-1485927.html#meer-info
Goudstalen schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:02:
Ik zou voor een SSD gaan. Die zijn veel sneller en dat kan behoorlijk schelen in een programma waar je veel audiosamples inlaadt.

Wat betreft de Mac; via Bootcamp draai je gewoon Windows en dus dezelfde Fruity Loops versie als elke andere PC. Of er verschil zit tussen de Windows en native macOS versie (die jij bedoeld) weet ik niet.
Heb wel eens gelezen dat de macOS implementatie van audio beter zou zijn dan die van Windows, dat is iets om rekening mee te houden. Voor de rest komen Macs altijd met goede geluidskaarten, weer iets om rekening mee te houden.
En zolang je een Mac met Retina scherm hebt heb je ook goede en accurate kleuren en een hoge resolutie; handig voor grafisch werk. Daarnaast meestal licht en goede batterijduur.

Deze dingen kun je ook op Windows laptops vinden overigens.
Bedankt voor je reactie!
Een SSD is een goed idee als audiosamples laden sneller gaat. Ik ben benieuwd of er een verschil zit tussen de Windows en macOS versie van Fruity Loops, ik ga dat eens uitzoeken. Een mac heeft zo te lezen zijn voordelen in mijn geval. Ik denk alleen zoals hieronder word gezegd dat mijn budget voor een Macbook te laag ligt. Als ik voor een i5 processor ga zal het dichter bij mijn budget komen alleen ik vraag mij af of hij dan snel genoeg is voor mijn werkzaamheden..
kdekker schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:05:
Voor 800 euro heb je (bijna) geen Mac. En om met een Mac met Bootcamp Windows te draaien, heb je dan geen Windows licentie nodig (ik ken bootcamp niet). Helpen een keuze te maken voor iets waar je zelf helemaal geen selectie hebt gemaakt, is wel erg lastig....zeg wat je belangrijk vindt en wat je zelf al op het oog hebt. Je gedachten zijn (gelukkig) niet op afstand te lezen :-)
Ook bedankt voor je reactie!
Het zou wat zijn als je gedachten op afstand zijn te lezen ^^
Ik denk dat je wel een Windows licentie nodig hebt om Windows via Bootcamp te draaien. Het aanschaffen daarvan zou een beetje zonde zijn als je Mac gebruikt.
Je hebt inderdaad gelijk dat het lastig word als ik geen grove selectie maak. In de bovenste reactie heb ik beschreven wat ik belangrijk vind en ik heb een aantal laptops gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Een i7 is de top van de Intel processoren, je budget is dat niet. De apparaten die je aangeeft zijn allemaal boven budget. Het verschil tussen een i5 en een i7 is voor een U-serie laptop niet zo heel groot. Wellicht kun je dan beter - maar ook dat wringt met je budget. Er zijn inmiddels wel quad core laptop CPUs uit de U serie (=15W TDP) te krijgen (zie ook reviews: Kaby Lake Refresh - Zuinige quadcores van 15W voor laptops.

Over het algemeen is de garantie van een laptop al een aardige indicatie van de kwaliteit. Veel merken geven slechts 1 jaar garantie, sommige merken standaard al 2 jaar (waaronder Asus). Acer stond altijd slecht bekend, ik weet niet of dat nog zo is. HP is een gemixed verhaal. Maar inhoudelijk kan ik je weinig verder helpen, dan de dingen die je zelf of anderen al noemde (8GB geheugen als minimum en een SSD).

Wat je zelf nog zou kunnen uitzoeken is: hoeveel belang hecht je aan een mat/glanzend scherm en de kijkhoek (TN of IPS paneel) + hoeveel type je op je laptop. De toetsenborden zijn een wereld van verschil. In z'n algemeen: hoe dunner de laptop, hoe 'slechter' het toetsenbord, al speelt hier ook voorkeur een rol.

Een nuttige site is www.notebookcheck.com (voornamelijk Engels of Duitstalig, slechts deels Nederlands).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Voor dat bedrag zou ik zeker ook V&A eens afstruinen naar goede deals.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
kdekker schreef op woensdag 15 november 2017 @ 08:28:
Een i7 is de top van de Intel processoren, je budget is dat niet. De apparaten die je aangeeft zijn allemaal boven budget. Het verschil tussen een i5 en een i7 is voor een U-serie laptop niet zo heel groot. Wellicht kun je dan beter - maar ook dat wringt met je budget. Er zijn inmiddels wel quad core laptop CPUs uit de U serie (=15W TDP) te krijgen (zie ook reviews: Kaby Lake Refresh - Zuinige quadcores van 15W voor laptops.

Over het algemeen is de garantie van een laptop al een aardige indicatie van de kwaliteit. Veel merken geven slechts 1 jaar garantie, sommige merken standaard al 2 jaar (waaronder Asus). Acer stond altijd slecht bekend, ik weet niet of dat nog zo is. HP is een gemixed verhaal. Maar inhoudelijk kan ik je weinig verder helpen, dan de dingen die je zelf of anderen al noemde (8GB geheugen als minimum en een SSD).

Wat je zelf nog zou kunnen uitzoeken is: hoeveel belang hecht je aan een mat/glanzend scherm en de kijkhoek (TN of IPS paneel) + hoeveel type je op je laptop. De toetsenborden zijn een wereld van verschil. In z'n algemeen: hoe dunner de laptop, hoe 'slechter' het toetsenbord, al speelt hier ook voorkeur een rol.

Een nuttige site is www.notebookcheck.com (voornamelijk Engels of Duitstalig, slechts deels Nederlands).
Thanks voor de link over de nieuwe generatie Core-processors. Ik heb het idee dat ik daarmee sowieso goed zit, ook met een i5 processor. Is het zo dat er nog bijna geen laptops zijn met die processor? Ik heb even gezocht naar prijzen maar werd er niet wijzer van.. Mijn budget leg ik wel wat hoger (rond €1.000) aangezien ik zie dat de meeste laptops met i7 processors minimaal €1000 zijn.

Een langere tijd garantie hebben is een goed punt om op te letten. Een Asus of HP laptop lijkt mij wel wat.
Naast dat ik minimaal 8gb geheugen en een ssd belangrijk vind, vind ik een helder scherm ook belangrijk voor grafische werkzaamheden. Waar zou ik dan op moet letten in de specs? Genoeg poorten voor USB en HDMI vind ik ook belangrijk, ik wil 2 Acer schermen aansluiten.

Een uitstekend toetsenbord is niet van groot belang, wel mooi meegenomen.Thuis gebruik ik namelijk een los toetsenbord.

www.notebookcheck.com is een handige site, vooral de top 10 lijsten. Ik ga eens verder zoeken met deze nieuwe info!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op woensdag 15 november 2017 @ 08:42:
Voor dat bedrag zou ik zeker ook V&A eens afstruinen naar goede deals.
Het liefst heb ik een nieuwe laptop maar wie weet zit er iets zo goed als nieuws tussen.
Mijn budget heb ik verhoogd naar rond de €1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:32:
[...]

Naast dat ik minimaal 8gb geheugen en een ssd belangrijk vind, vind ik een helder scherm ook belangrijk voor grafische werkzaamheden. Waar zou ik dan op moet letten in de specs? Genoeg poorten voor USB en HDMI vind ik ook belangrijk, ik wil 2 Acer schermen aansluiten.
Realiseer je dat een helder scherm niet perse hetzelfde is als een goed scherm. Heldere schermen is handig voor bijv. buiten werken in de zon. Maar een kleurecht scherm, dat is iets wat in een laptop bijzonder is. Veel (de meeste?) fabrikanten nemen niet de moeite om een scherm af te stellen. D.w.z. dat is wat ik vaak in reviews lees. Aangezien de 'gewone' man geen apparatuur heeft om kleurechtheid te meten, moet je daar op af gaan. Je eigen ogen zijn een slechte maatstaf voor het beoordelen van kleurechtheid. Meestal worden over -gesatureerde belden als 'mooi' of 'natuurgetrouw' ervaren (vandaar dat consumenten laptops een glimmend scherm hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Misschien is dit wel een optie voor die 1000 euro: pricewatch: Microsoft Surface Book Core i5 6300U 8GB 256GB (Qwerty) Zilver

Is enorm afgeprijsd omdat er een nieuw model komt. Dit is dus al een wat ouder model, maar wel erg goede batterij duur en een goed scherm met hoge resolutie.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kdekker schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 07:49:
[...]

Realiseer je dat een helder scherm niet perse hetzelfde is als een goed scherm. Heldere schermen is handig voor bijv. buiten werken in de zon. Maar een kleurecht scherm, dat is iets wat in een laptop bijzonder is. Veel (de meeste?) fabrikanten nemen niet de moeite om een scherm af te stellen. D.w.z. dat is wat ik vaak in reviews lees. Aangezien de 'gewone' man geen apparatuur heeft om kleurechtheid te meten, moet je daar op af gaan. Je eigen ogen zijn een slechte maatstaf voor het beoordelen van kleurechtheid. Meestal worden over -gesatureerde belden als 'mooi' of 'natuurgetrouw' ervaren (vandaar dat consumenten laptops een glimmend scherm hebben).
Duidelijk antwoord. Ik snap wat je bedoeld, ik had "helder scherm" anders moeten verwoorden. De juiste term is inderdaad een kleurecht scherm, wat een must is als je ontwerpen maakt om te voorkomen dat je achteraf de verkeerde kleuren heb gekozen.

Als ik het goed heb moet ik een IPS scherm hebben, die een Macbook ook heeft. Moet ik daarbij ook nog letten op de videokaart? Ik heb geen idee waar ik op moet letten met de videokaart. Bij de meeste laptops zie ik Intel HD graphics, is dat goed? Soms zie ik ook Nvidia of Gforce. Welke videokaart zou het meest voor mij geschikt zijn...

Momenteel heb ik deze laptop op het oog:
https://www.wehkamp.nl/el...5Z148rZlp1Z148sZ6ascZ6asd

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2017 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 08:14:
Misschien is dit wel een optie voor die 1000 euro: pricewatch: Microsoft Surface Book Core i5 6300U 8GB 256GB (Qwerty) Zilver

Is enorm afgeprijsd omdat er een nieuw model komt. Dit is dus al een wat ouder model, maar wel erg goede batterij duur en een goed scherm met hoge resolutie.
Dankje!
Voor grafische werkzaamheden lijkt mij dat zeker een goede laptop, vooral vanwege het scherm. Hoe hoger de resolutie (in dit geval 3000x2000) hoe beter het scherm is?

Is de processor van deze laptop ook snel genoeg voor muziek maken denkje? Ik heb gemerkt dat i5 processors dezelfde klokfrequentie kunnen hebben als i7 processors, zit er dan nog verschil in of zijn ze even snel als dat hetzelfde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Door alle handige info die ik hier heb gekregen heb ik een aantal laptops kunnen vinden die goed bij mijn eisen aansluiten. Ik wil één van deze laptops halen:

HP Pavilion Power 15-cb061nd - pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb061nd

ASUS ASUSPRO P4540UQ-FY0175R - https://www.laptopshop.nl...spro-p4540uq-fy0175r.html

Asus VivoBook Pro 15 N580VD-FY240T-BE - pricewatch: Asus VivoBook Pro 15 N580VD-FY240T-BE

ACER ASPIRE 7 A715-71G-76Z5 - https://www.laptopshop.nl...pire-7-a715-71g-76z5.html

Ik vraag mij alleen nog af of hoeveel videogeheugen ik nodig heb in de dedicated videokaart (meestal NVIDIA GeForce GTX 1050 in mijn keuzes), en of ik een dual core of quad core processor moet nemen. Dat kan volgens mij wel in prijs schelen.

Games speel ik niet. Ik ga FL Studio gebruiken om muziek te maken, en een aantal Adobe programma's voor grafische werkzaamheden. Die programma's wil ik ook tegelijk kunnen gebruiken. Video's bewerken wil ik er ook op kunnen, en video's/films zonder haperen kunnen afspelen.

Als iemand mij advies kan geven hoor ik het graag.
Pagina: 1