Afvoer+riolering vernieuwen: wasmachine van keuken scheiden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:48
Probleem
In de huidige situatie komt mijn wasmachine afvoer samen bij mijn keukenafvoer (y-stukje), om vervolgens samen on de grond te verdwijnen. De buis in de grond is - hoogstwaarschijnlijk in 40 jaar tijd gaan doorzakken. Gevolgen: borrelende leidingen en water/smurrie die bij de Quooker uit de overstort "ploffen" zodra de wasmachine gaat afpompen. Natuurlijk: de afvoer laten reinigen door een professionele club helpt wel weer voor even (al ondervonden), maar binnen no-time is het weer raak. We hebben (dus) besloten de afvoer van de keuken - en dus ook de wasmachine - te vernieuwen.

Huidige situatie
In de huidige situatie is de afvoer wasmachine rond 40 (+/- 5,5 m lang), die van de keuken is eveneens rond 40 (die gaat loodrecht naar beneden en na 70 cm de kruipruimte in). Ze komen samen in de keuken via een T-stuk 45 graden en daarna in een excentrisch stuk naar rond 75 alvorens ze onder de vloer verdwijnen, om na 6 meter op de hoofdleiding te komen.

Voor foto's, zie Dropbox mapje (3 van de vier foto's genomen anderhalf jaar geleden, voordat keuken werd geplaatst).

Oplossing
Ik heb nu de keuze: bij opnieuw leggen van de afvoer wederom de wasmachine en de keukenafvoer laten samenkomen boven de grond, en weer samen met rond 75 de kruipruimte in sturen, of beide een aparte afvoerbuis geven richting de hoofdleiding (wel naast elkaar lopend). Bij dat laatste heb ik gevoelsmatig minder kans op ontsnappende lucht bij de Quooker overstort.

Ik heb het het lokale ontstop- en rioolrenovatiebedrijf gevraagd, en die had in al zijn 19 jaar werkervaring nog nooit iets dergelijks gescheiden aangelegd. Hij verwacht dat het met een nieuwe buis met goed afschot niet meer fout gaat. Wel raadde hij aan om - indien mogelijk - rond 50 te gebruiken voor de afvoer bóven de vloer, in plaats van rond 40.

Wat denken jullie?
  1. rond 40 of rond 50 voor wasmachine
  2. afzonderlijke afvoer voor wasmachine (met daarbij vaatwasser?) naar hoofdleiding of gewoon weer alles bij elkaar via een T-stuk 45 graden.
Andere tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Rond 40 is wel krap. Ik zou neigen naar rond 50. Overigens, waarom niet gewoon een 90 graden bocht? Een wasmachine pompt in 1x veel af en door de 45 graden bochten kan je onderdruk krijgen wat je sifons leegtrekt. Dat verklaart ook het borrelen.

Vuistregeltje voor 90% van de gevallen:
  • horizontaal -> vertikaal (T): 90°
  • vertikaal -> horizontaal: 2 x 45° + tussenstuk
  • horizontaal bocht: 2 x 45° + tussenstuk

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22
Ik zou (persoonlijk, puur gevoelsmatig, niet gebaseerd op vuistregels zoals Señor Sjon noemt o.i.d.) bij de wasmachine een nieuw gat door de vloer boren en dan zoveel mogelijk de diameter van de hoofdleiding in stand houden en net onder de vloer met een verjonging van 50>75 ofzo werken.

Die 45° stukken op foto 3 is wat je nu dwarszit vermoedelijk. Als je het nu toch al open hebt liggen zou ik gewoon zo groot mogelijk pakken. Je kunt er nu bij en dan weet je tenminste zeker dat het goed blijft gaan als je straks de keuken ervoor hebt staan.

Denk wel om de ondersteuning in de kruipruimte (zodat de verbindingen niet losschieten) en om het afschot zodat het water goed wegloopt.

Oja en die overgang van die zwarte leiding naar die witte, ga je dat dichtsmeren? Het wordt afgeraden om knelkoppelingen te plaatsen op plekken waar je niet goed meer bij kunt. Misschien beter gewoon open laten liggen en de keuken erboven zetten (plankje erover leggen om leiding te beschermen?).
Dan kun je er iig. nog bij als het wel ooit gaat lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-04 16:10
ik zou het laten afhangen van waar je het makkelijkste bij kunt.

Dus kan je goed bij de kruipruimte, dan lekker bij de wasmachine een 50mm pijp recht omhoog en alles lekker in de kruipruimte aan elkaar vastmaken. Dan dop je de bestaande wasmachineafvoer af, en hoe je niet achter de andere bestaande keukenkastjes te gaan klooien.

Maar mocht je in de keuken overal wel goed bij kunnen dan moet het met een 45 graden t stuk toch ook prima werken, zeker als je er 50 mm van maakt?

Hoewel ik bij nog een keer lezen eigenlijk je probleem niet meer snap. Er is een leiding doorgezakt, maar de twee alternatieven die je aandraagt lossen dat probleem toch niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Dank voor de reacties!Ik zie nog geen eenduidig antwoord op wel of niet een gescheiden afvoer voor de wasmachine.
Señor Sjon schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:33:
Overigens, waarom niet gewoon een 90 graden bocht?
Ja, dat moet je mijn installateur van anderhalf jaar geleden vragen... :P. Als ik met mijn boerenverstand in de beschrijvingen van Wavin blader, zie ik inderdaad ook 90 graden.
Vuistregeltje voor 90% van de gevallen:
  • horizontaal -> vertikaal (T): 90°
  • vertikaal -> horizontaal: 2 x 45° + tussenstuk
  • horizontaal bocht: 2 x 45° + tussenstuk
Helder!
ThinkPadd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:00:
Ik zou (persoonlijk, puur gevoelsmatig, niet gebaseerd op vuistregels zoals Señor Sjon noemt o.i.d.) bij de wasmachine een nieuw gat door de vloer boren en dan zoveel mogelijk de diameter van de hoofdleiding in stand houden en net onder de vloer met een verjonging van 50>75 ofzo werken.
Dat gat in de betonvloer "gaat niet". Onder de bijkeuken (waar de wasmachine staat) zit geen kruipruimte. Die kruipruimte "start" pas 2,5 meter verder, onder de keuken. En vanaf daar is het in de huidige situatie dus nog +/- 3 meter tot aan het T-stuk.
Die 45° stukken op foto 3 is wat je nu dwarszit vermoedelijk. Als je het nu toch al open hebt liggen zou ik gewoon zo groot mogelijk pakken. Je kunt er nu bij en dan weet je tenminste zeker dat het goed blijft gaan als je straks de keuken ervoor hebt staan.
Kleine verduidelijking: die keuken staat er al anderhalf jaar, maar het e.e.a. ligt/moet deels open omdat ik de aangrenzende bijkeuken verbouw.
Denk wel om de ondersteuning in de kruipruimte (zodat de verbindingen niet losschieten) en om het afschot zodat het water goed wegloopt.
Jep. En het advies was om het ook buiten min of meer aan de gevel te bevestigen. De grond is nat en zakgevoelig, die bevestiging aan de gevel kan de invloed op de leiding nog wat tegengaan.
Oja en die overgang van die zwarte leiding naar die witte, ga je dat dichtsmeren? Het wordt afgeraden om knelkoppelingen te plaatsen op plekken waar je niet goed meer bij kunt. Misschien beter gewoon open laten liggen en de keuken erboven zetten (plankje erover leggen om leiding te beschermen?).
Dan kun je er iig. nog bij als het wel ooit gaat lekken.
Hij was - anderhalf jaar geleden - nog in de vloer gestort toen ik het huis kocht, en toen vroeg ik de installateur waarom er zo'n vochtplek in de vloer zat. Wat bleek: scheur in die leiding. Dus die heeft hem toen uitgekapt en later gewoon met pur weggestopt. Lijkt me een prima middenweg.
dj1982 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:38:
ik zou het laten afhangen van waar je het makkelijkste bij kunt.

Dus kan je goed bij de kruipruimte, dan lekker bij de wasmachine een 50mm pijp recht omhoog en alles lekker in de kruipruimte aan elkaar vastmaken. Dan dop je de bestaande wasmachineafvoer af, en hoe je niet achter de andere bestaande keukenkastjes te gaan klooien.
Dat wordt hem dus niet. Bestaande leiding kan ik wel vervangen door 50 mm.
Maar mocht je in de keuken overal wel goed bij kunnen dan moet het met een 45 graden t stuk toch ook prima werken, zeker als je er 50 mm van maakt?

Hoewel ik bij nog een keer lezen eigenlijk je probleem niet meer snap. Er is een leiding doorgezakt, maar de twee alternatieven die je aandraagt lossen dat probleem toch niet op?
De oplossing voor de doorgezakte leiding wordt sowieso een nieuwe leiding in de kruipruimte. Dat lost het probleem van verstopping onder de vloer op, en maakt dus weer fatsoenlijke doorstroming van water en lucht mogelijk.

De vraag die dan nog rest: wordt dat 1 nieuwe leiding onder de vloer, zoals in de huidige situatie, of worden dat er 2 afzonderlijke, naast elkaar? Ik wil in de nieuwe situatie dus geen ploffend water meer uit de quooker overstort... en als 2 afzonderlijke leidingen naast elkaar mij daarbij helpen dan is het een relatief kleine moeite. Als je met normale aansluiting in T-stuk (90 graden?) echter ook geen problemen meer hoeft te verwachten in combinatie met 1 nieuwe afvoer onder de vloer, dan vind ik het ook prima.

Ter info: als ik een aparte afvoer voor de wasmachine wil maken, dan kan die dus alleen maar direct naast de huidige keukenafvoer door de vloer drukken. Anders moet ik - inderdaad - veel meer gaan slopen omdat ik er simpelweg niet meer met een boormachine bij kan.

Moet ik anders even een plattegrondje regelen? Misschien maakt dat het duidelijker :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Plaatjes helpen altijd. ;)

In principe zou een T-stuk ipv Y-stuk moeten voldoen. Maar goed, dat zeggen de boekjes.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-04 16:10
joost.peeters schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:32:
De oplossing voor de doorgezakte leiding wordt sowieso een nieuwe leiding in de kruipruimte. Dat lost het probleem van verstopping onder de vloer op, en maakt dus weer fatsoenlijke doorstroming van water en lucht mogelijk.

De vraag die dan nog rest: wordt dat 1 nieuwe leiding onder de vloer, zoals in de huidige situatie, of worden dat er 2 afzonderlijke, naast elkaar? Ik wil in de nieuwe situatie dus geen ploffend water meer uit de quooker overstort... en als 2 afzonderlijke leidingen naast elkaar mij daarbij helpen dan is het een relatief kleine moeite. Als je met normale aansluiting in T-stuk (90 graden?) echter ook geen problemen meer hoeft te verwachten in combinatie met 1 nieuwe afvoer onder de vloer, dan vind ik het ook prima.

Ter info: als ik een aparte afvoer voor de wasmachine wil maken, dan kan die dus alleen maar direct naast de huidige keukenafvoer door de vloer drukken. Anders moet ik - inderdaad - veel meer gaan slopen omdat ik er simpelweg niet meer met een boormachine bij kan.
Ik begin het te begrijpen :) je kan niet bij de wasmachine onder de grond kruipen, en onder de rest van de keuken wel.
Dan nog lijkt het antwoord me heel simpel:
Je probleem ontstond doordat de afvoer onder de vloer niet goed was. Dat ga je oplossen met een nieuwe afvoer onder de vloer. Probleem opgelost dus. Of je daarnaartoe dan 2 losse pijpjes hebt of 1 maakt niet uit, het probleem zat erin dat het water niet goed weg ging, niet in een te smalle afvoer. Wel is het, als je toch dingen gaat vervangen, handig om 50mm te pakken ipv 40mm.

Je opmerking over de afvoer aan de gevel vastmaken snap ik niet zo goed. Ik zou de afvoer aan de vloer (het plafond van je kruipruimte) vastmaken, zodat je ook netjes het afschot goed kunt regelen.

[ Voor 9% gewijzigd door dj1982 op 15-11-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
dj1982 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:20:
[...]
Je opmerking over de afvoer aan de gevel vastmaken snap ik niet zo goed. Ik zou de afvoer aan de vloer (het plafond van je kruipruimte) vastmaken, zodat je ook netjes het afschot goed kunt regelen.
Soms vergeet ik even dat niet iedereen weet hoe het er hier uit ziet ;)

Ik maak de afvoer inderdaad vast aan de vloer (het plafond van de kruipruimte. Na 3 meter gaat hij echter naar "buiten" en kan hij evenwijdig aan en strak langs de achtergevel doorlopen naar de hoofdleiding. Omdat hij er strak langs loopt, kan hij er dus ook wel aan vastgemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Plattegrondje in de Dropbox-map toegevoegd (zie linkje in topic start). Maakt vast veel duidelijk ;).

In het hoekje van de bijkeuken gaat trouwens nog een beluchter naar het platdakje toe in de nieuwe situatie. Ruimte zat, en kan nooit kwaad (lijkt mij). Op die manier komt er dus in ieder geval voldoende lucht achter het stromende water aan, zonder de sifon leeg te trekken.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:27

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

50mm en 1 afvoer moet zat zijn. Aan de andere kant, voor die 20 euro materiaal hoef je het ook niet te laten..

PVoutput

Pagina: 1