Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Coldhatez
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 15:12
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden (mei) ben ik al zo'n soortgelijk topic begonnen. Ik zit namelijk met het probleem dat ik mijn huidige studie, Business IT & Management, niet meer interessant genoeg vind. Dit heeft meerdere redenen: Allereerst is het simpelweg gewoon te makkelijk voor mij. Op mijn propedeuse sta ik gemiddeld een 8,1 zonder hier al teveel moeite voor te doen. Ten tweede ben ik onwijs gedemotiveerd door het 'schoolse' van het HBO. Dit blok hebben 50% van mijn vakken verplichte aanwezigheid, waaronder een course Engels. En als laatste is de opleiding gewoon niet technisch genoeg. Het enige wat we krijgen aan programmeren is SQL, als je dat überhaupt in die categorie mag plaatsen.

Toch vind ik dingen wel leuk aan mijn huidige studie, zoals het verbeteren van processen voor bedrijven, of het modelleren van bedrijfsprocessen. Ik denk alleen niet dat dit genoeg is om door te gaan met deze studie.

Wat wil ik dan wel? Een meer technische studie, het liefst op de universiteit. Ik wil graag leren programmeren, maar ik wil hier later niet 100% van de tijd aan besteden, ik vind het namelijk ook leuk om te communiceren met de opdrachtgevers en met hen rondom de tafel te zitten.

Heeft iemand suggesties?

• maximiliaan_nl
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 10:22
Ga naar de universiteit.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Je geeft niet aan hoe lang je nog moet. Moet je nog meerdere jaren kan overstappen een heel goed idee zijn. Moet je nog 1 jaar, dan lekker afmaken :)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Weinig moeite doen en een 8,1 gemiddeld staan? Hier komt de mentaliteit van de lage landen weer om de hoek kijken. Een 8,1 is goed, begrijp me niet verkeerd, maar we zijn daarmee tevreden en gaan niet streven naar een beter resultaat.

Ik zou zeggen: push it to the limit en kijk of je niet een 2e studie, aanverwant aan de eerste, er bij kunt doen. 2 vliegen in 1 klap. Wanneer je afspraken maakt met docenten over de aanwezigheid vs. prestatie dan kom je vast een heel eind.

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online
Als je wilt leren programmeren dan moet je juist niet naar de universiteit gaan. Althans dat was het eerste wat ik hoorde op de open dag van de Universiteit van Amsterdam: "Wij gaan je niet leren programmeren". Je leert vooral concepten, logica en wiskunde toe te passen en het is vrij abstract dat moet bij je passen.

Als je meer technisch wilt kun je ook gewoon Informatica of Technische Informatica doen bij een Hogeschool. Vaak biedden ze wel trajecten aan om te switchen vaak omdat alle Informatica opleidingen onder één faculteit vallen is er wel wat mogelijk meestal. Dan kan je meer technische vakken combineren met de wat meer business gerelateerde vakken bijvoorbeeld in een minor.

HD4Life @ Full-HD

• weebl
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19-11 22:06

weebl

YARR!

quote:
Dit.

Kijk eens naar Informatiekunde: http://www.uva.nl/program...unde/informatiekunde.html

Heb ik zelf ook gedaan, leuke studie en sluit volgens mij wel aan bij wat je wil :)

weebl wijzigde deze reactie 13-11-2017 22:12 (14%)

• KDL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06:59
Ben je tweedejaars HBO'er?

Wat is er met UniLeiden gebeurd?

• absurdsmash
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:57
TU Delft of Uni Leiden.
Juist de combi met de bedrijfskundige kant hebben beide best wat opties.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Maak je HBO af en doe erna een Universitaire master gericht op Informatiekunde of bedrijfskundige informatica of iets in die richting. Dan verspil je niet de jaren die je al in je huidige studie hebt geïnvesteerd, en krijg je iets om naar toe te werken. Als je zonder moeite al een 8 staat, kijk dan eens waar je met moeite kan komen!

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15:27

Bezulba

Formerly known as Eendje

Als je BIM doet en je P hebt kan je toch gewoon switchen naar 1 van de 3 andere richtingen? Waaronder ook software engineer? Of ben ik nu gek.

blup

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:15
quote:
Coldhatez schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:57:
Wat wil ik dan wel? Een meer technische studie, het liefst op de universiteit. Ik wil graag leren programmeren, maar ik wil hier later niet 100% van de tijd aan besteden, ik vind het namelijk ook leuk om te communiceren met de opdrachtgevers en met hen rondom de tafel te zitten.

Heeft iemand suggesties?
Suggestie; Ga niet naar de universiteit!

Het werk wat je beschrijft ga je op de universiteit (hopelijk!) niet doen. Een studie Informatiekunde gaat over hoe computers en programmeertalen in elkaar zitten, niet over communicatie met opdrachtgevers. Wat je beschrijft is exact wat ik zou verwachten van een HBO opleiding; de practische toepassing van IT.

Ik zou je sterk adviseren door te gaan met je huidige studie. Die heeft, naar mijn ervaring, de meeste raakvlakken met de vragen die er binnen bedrijven bestaan. Als het te makkelijk is, neem er dan gewoon wat vakken bij. Of eventueel wat cursussen online (via Coursera of Codeschool of één van de honderden anderen). Zo vang je twee vliegen in één klap: Een zinvolle opleiding én genoeg uitdaging.

• weebl

weebl

YARR!

quote:
Croga schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:19:
[...]

Een studie Informatiekunde gaat over hoe computers en programmeertalen in elkaar zitten, niet over communicatie met opdrachtgevers.
Sorry, maar dat is echt onzin. Verdiep je eens in het verschil tussen Informatica en Informatiekunde...

En serieus: mensen die er de capaciteiten voor hebben adviseren om niet naar de universiteit te gaan...? 8)7

weebl wijzigde deze reactie 14-11-2017 08:47 (13%)

• Croga
quote:
weebl schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:46:
En serieus: mensen die er de capaciteiten voor hebben adviseren om niet naar de universiteit te gaan...? 8)7
TS geeft duidelijk aan wat hij leuk vindt om te doen. En wat hij aangeeft zou niet bij een universitaire studie mogen passen. "In mijn tijd" deed het dat ook niet; een hele duidelijke omschrijving van een HBO functie.

Iemand adviseren een studie te doen "omdat hij de capaciteiten heeft" is het slechtste advies wat ik me voor kan stellen. Als iemand weet wat hij wil dan is mijn stelling dat het advies dat moet ondersteunen. En een universitaire studie past daar niet bij.

Ik heb een enorme hekel aan de diploma-inflatie waar de westerse wereld op dit moment last van heeft. En dat wordt niet opgelost door iedereen te vertellen dat ze een universitaire studie te doen. Dat wordt wél opgelost door te zorgen dan mensen die weten wat ze willen te vertellen hoe ze dat het beste kunnen bereiken. Mischien dat we dan eindelijk op onze universiteiten ook weer universitair kunnen onderwijzen.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:58
Gemengd gevoel hier.

Je geeft aan dat het te makkelijk is, en je haalt goede scores. Probeer die nog te verbeteren!

Anderzijds, waarom niet aanvullen met een studie aan de unief. (nadat je die af maakt)
Zelf neem ik liever iemand aan die zeer hoge scores had in wat hij studeerde dan iemand die er met de hakken over de sloot geraakt op een hoger niveau.

Vergis je niet dat het aan de unief een heel stuk minder praktisch en veel theoretischer wordt.

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Nu online

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Je moet een opleiding gaan doen omdat het je leuk/interessant lijkt en wellicht ook nog met baanperspectief in je achterhoofd, niet omdat je de capaciteiten er voor hebt. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar:
quote:
Croga schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:19:
[...]

Het werk wat je beschrijft ga je op de universiteit (hopelijk!) niet doen. Een studie Informatiekunde gaat over hoe computers en programmeertalen in elkaar zitten, niet over communicatie met opdrachtgevers. Wat je beschrijft is exact wat ik zou verwachten van een HBO opleiding; de practische toepassing van IT.
dit is gewoon niet waar. Informatiekunde verschilt per universiteit maar gaat over het algemeen juist over communicatie en IT, waar informatica meer gaat over op een hoger niveau nadenken over en het goed bouwen van software en algoritmiek. Geen van beide heeft direct met een computer te maken (hoewel het bij informatica wel handig is om er iets van te weten).

En wat je veel ziet is dat mensen van beide opleidingen beginnen als programmeurs (want daar is enorm veel vraag naar) en uiteindelijk doorgroeien naar senior achtige posities danwel als architect en dus ontwerp van systemen, danwel teamlead.

Because they exist and apparently emojis are the shit now

• Arcastin
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:46
quote:
Davidshadow13 schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:07:
Als je wilt leren programmeren dan moet je juist niet naar de universiteit gaan. Althans dat was het eerste wat ik hoorde op de open dag van de Universiteit van Amsterdam: "Wij gaan je niet leren programmeren". Je leert vooral concepten, logica en wiskunde toe te passen en het is vrij abstract dat moet bij je passen.
Ter verduidelijking (met name het vetgedrukte): wat ik heb begrepen van vrienden die hebben gestudeerd aan de TU/e is dat je zelf moet leren programmeren. Voor vakken is die kennis nodig, maar de docent/professor gaat er van uit dat je het jezelf aanleert.

• weebl

weebl

YARR!

quote:
Croga schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:54:
[...]

TS geeft duidelijk aan wat hij leuk vindt om te doen. En wat hij aangeeft zou niet bij een universitaire studie mogen passen. "In mijn tijd" deed het dat ook niet; een hele duidelijke omschrijving van een HBO functie.

Iemand adviseren een studie te doen "omdat hij de capaciteiten heeft" is het slechtste advies wat ik me voor kan stellen. Als iemand weet wat hij wil dan is mijn stelling dat het advies dat moet ondersteunen. En een universitaire studie past daar niet bij.

Ik heb een enorme hekel aan de diploma-inflatie waar de westerse wereld op dit moment last van heeft. En dat wordt niet opgelost door iedereen te vertellen dat ze een universitaire studie te doen. Dat wordt wél opgelost door te zorgen dan mensen die weten wat ze willen te vertellen hoe ze dat het beste kunnen bereiken. Mischien dat we dan eindelijk op onze universiteiten ook weer universitair kunnen onderwijzen.
Hij geeft nota bene in z'n post aan een studie aan een universiteit te willen volgen...

En een academische graad is per definitie beter dan een een HBO-diploma, heeft niks met diploma-inflatie (wat dat dan mag zijn) te maken. Je krijgt veel bredere kennis en leert meer analytisch denken, hierdoor heb je op de arbeidsmarkt sowieso een streepje voor.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:35
Ik vind die opmerkingen over niet naar de Uni gaan volkomen bizar. Je hebt niet voor niets de master Software Engineering bij veel universitaire informatica opleidingen. Uiteindelijk landt het gros van de mensen met een informatica achtergrond toch echt in het bedrijfsleven. Met wat jij wil; een technische studie met een focus op programmeren lijkt informatica me een perfecte fit. Komt nog eens bij dat de gemiddelde HBO informatica opleiding tegenwoordig volkomen kut is (de afgelopen 10 jaar is het volkomen uitgekleed) en je met een informatica master zeker een streepje voor hebt.

• Davidshadow13
  • Nu online
quote:
Arcastin schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:00:
[...]
Ter verduidelijking (met name het vetgedrukte): wat ik heb begrepen van vrienden die hebben gestudeerd aan de TU/e is dat je zelf moet leren programmeren. Voor vakken is die kennis nodig, maar de docent/professor gaat er van uit dat je het jezelf aanleert.
En het probleem daarbij is gewoon dat er veel mensen zijn die het zichzelf slecht aanleren, slechte conventies, slechte gewoontes en als ze dan hun eerste baan als Software Engineer of Ontwikkelaar ergens krijgen dan moet je ze dat allemaal weer afleren. De gemiddelde kwaliteit van de software van de Universiteitsprojecten of onderzoeken is gewoon ondermaats omdat daar niet de focus op ligt het gaat om het onderzoek en de resultaten, de software zijn slechts "tools" daarin. Op het moment dat je dan geen baan gaat vinden in een R&D functie of gaat promoveren dan moeten heel veel mensen weer opnieuw leren programmeren.

Nu zal dit bij een TU misschien minder aan de orde zijn dan bij een UvA maar ik zie in de praktijk dat wanneer je developer wilt worden een goede Hogeschool met degelijke SE opleiding wel beter aansluit.
quote:
Hydra schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:02:
Ik vind die opmerkingen over niet naar de Uni gaan volkomen bizar. Je hebt niet voor niets de master Software Engineering bij veel universitaire informatica opleidingen. Uiteindelijk landt het gros van de mensen met een informatica achtergrond toch echt in het bedrijfsleven. Met wat jij wil; een technische studie met een focus op programmeren lijkt informatica me een perfecte fit. Komt nog eens bij dat de gemiddelde HBO informatica opleiding tegenwoordig volkomen kut is (de afgelopen 10 jaar is het volkomen uitgekleed) en je met een informatica master zeker een streepje voor hebt.
De SE master van de UvA is wat dat betreft wel weer een apart geval inderdaad. Die master is ook veel meer praktijk gericht en veel minder op onderzoek dan andere masters (heb er zelf gezeten) en je ziet bij deze master ook veel meer oudere instromers die al jaren in het bedrijfsleven werken die deze master weer gaan doen vanuit de praktijk. Maar voor de SE master zijn er ook goede schakelprogramma's vanuit het HBO dus als je nu nog kan switchen van BIM naar SE en dan de SE master gaat doen met schakelprogramma dan is dat best nog een goede optie, dan verlies je ook het minste tijd en leer je de meeste vaardigheden IMHO voor het beroep dat je later wilt gaan doen plus extra analytische vaardigheden in de MSc.

Davidshadow13 wijzigde deze reactie 14-11-2017 09:07 (38%)

HD4Life @ Full-HD

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Probleem is wel dat ik iig niet begrijp wat TS precies wil. Een technischere opleiding schrijft hij, waar je ook leert programmeren. Dan kom ik al snel uit op IT op een technische universiteit. Of een andere technische opleiding, maar dan wordt programmeren wel meer iets wat er nog eens bij kan komen.

Tegelijk schrijft hij echter dat het bedrijfskundige gedeelte juist hetgeen is wat hij leuk vindt, dan komt niet overeen met meer technisch wat gaan doen.

• Croga
quote:
weebl schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:00:
En een academische graad is per definitie beter dan een een HBO-diploma, heeft niks met diploma-inflatie (wat dat dan mag zijn) te maken. Je krijgt veel bredere kennis en leert meer analytisch denken, hierdoor heb je op de arbeidsmarkt sowieso een streepje voor.
Een academische graad is per definitie *anders* dan een HBO diploma. Het leert je meer analytisch denken en veel minder practisch denken. Daarmee is het dus voor practisch werk zeker niet beter.

Diploma-inflatie is het feit dat voor steeds meer practisch werk een universitair diploma geëist wordt. Het gevolg is dat veel universiteiten meer practische zaken in hun opleiding stoppen met als gevolg dat er minder analytische zaken in universitaire opleidingen zitten. Het eind resultaat is dat de inhoud van een universitaire opleiding steeds dichter bij HBO komt met als gevolg dat de waarde ervan daalt.

• Hydra
  • Laatst online: 15:35
quote:
Davidshadow13 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:04:
Nu zal dit bij een TU misschien minder aan de orde zijn dan bij een UvA maar ik zie in de praktijk dat wanneer je developer wilt worden een goede Hogeschool met degelijke SE opleiding wel beter aansluit.
Je overschat het HBO nogal. Die zijn de afgelopen 10 ofzo jaren echt volkomen kut geworden en he niveau van afgestudeerden daar is tegenwoordig echt dramatisch. Dit omdat de enige 'prikkel' voor een HBO instelling het aantal afgestudeerden is, en ze dus opleidingen als HBO informatica dezelfde targets opgelegd hebben als HBO verzorging. In mijn tijd was het gebruikelijk dat 70-80% uitvalt in het eerste jaar en dat 'mocht' niet meer, dus 'moeilijke' vakken als discrete wiskunde, data modelleren en statistiek zijn afgezwakt of verdwenen.

Wat je dus krijgt is dat mensen niet meer leren te leren en dat is nu net een van de belangrijkste skills van een goeie software engineer. HBO informatica is 'okay' als je bij een simpele web/mobiel project bedrijf terecht komt waar je eigenlijk steeds hetzelfde kunstje doet maar het meeste werk op niveau is toch echt problemen omzetten in oplossingen in code. En daar zijn veel HBO 'informatici' echt heel erg slecht in.

Bottomline: als je de software engineering kant op wil kan ik een master aan de uni alleen maar aanraden. Ken genoeg goeie consultants met bijvoorbeeld een AI achtergrond. Dingen zoals code stijl e.d. leer je wel in je eerste job.
quote:
Croga schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:10:
Een academische graad is per definitie *anders* dan een HBO diploma. Het leert je meer analytisch denken en veel minder practisch denken. Daarmee is het dus voor practisch werk zeker niet beter.
Laat nu software engineering een vakgebied zijn waar je vooral problemen aan het analyseren en oplossen bent. Vroeger was wat je beschrijft ook een core onderdeel van een goeie HBO informatica opleiding overigens.

Hydra wijzigde deze reactie 14-11-2017 09:19 (14%)

• Davidshadow13
  • Nu online
quote:
Hydra schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:17:
[...]

Je overschat het HBO nogal. Die zijn de afgelopen 10 ofzo jaren echt volkomen kut geworden en he niveau van afgestudeerden daar is tegenwoordig echt dramatisch. Dit omdat de enige 'prikkel' voor een HBO instelling het aantal afgestudeerden is, en ze dus opleidingen als HBO informatica dezelfde targets opgelegd hebben als HBO verzorging. In mijn tijd was het gebruikelijk dat 70-80% uitvalt in het eerste jaar en dat 'mocht' niet meer, dus 'moeilijke' vakken als discrete wiskunde, data modelleren en statistiek zijn afgezwakt of verdwenen.
Dan ben ik bang dat jij de laatste tijd vooral een aantal slechte HBO stagaires bent tegengekomen want ik herken dit beeld totaal niet en ik ben in 2014 afgestudeerd. Wij hadden het 1e jaar inderdaad nog 50%-60% uitval in onze "topklas" dit was een stroming binnen de Hogeschool voor mensen die vanaf het VWO kwamen of hoog scoorde op de intaketoets en zo de opleiding versneld konden doen. Vakken als statistiek, algoritmen en datastructuren bestaan gewoon nog steeds, de laatste jaren aangevuld met machine learning, data mining en AI. Daar vielen bij ons ook inderdaad de meeste studenten op uit.

HBO is vooral wat je er zelf van maakt. Als je wilt kan je kiezen voor extra verdiepingsvakken, studieverenigingen die lezingen organiseren. Je kunt een minor volgen aan een andere faculteit en jezelf zo verbreden. Ja 80% van de afgestudeerden bij ons die konden er inderdaad niet zoveel van en waren inhoudelijk niet zo sterk maar heel veel van mijn gemotiveerde klasgenoten die snappen en kunnen gewoon allemaal de basisprincipes van software engineering, design patterns en algoritmen toepassen.

In het geval van de TS lijkt het erop alsof de school in kwestie te weinig doet om de topleerlingen te motiveren en uit te dagen en dat deze ze bij mij op de opleiding wel.

HD4Life @ Full-HD

• rwx9
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-11 21:45
Ik zou je als ik jou was even inlezen in de bachelor Business Analytics aan de VU (http://bachelors.vu.nl/nl...ness-analytics/index.aspx). Ben momenteel zelf masterstudent en ik kan zeggen dat het me erg goed bevalt! De bachelor heeft een vrij grote overlap met jouw studie wat het modelleren van bedrijfsprocessen betreft. Verder ligt de focus flink op programmeren; in het eerste jaar krijg je een goede basis, waar je in vrijwel alle vakken gebruik van gaat maken.

• Blue-eagle
  • Niet online
quote:
Coldhatez schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:57:
[..]

Oke, je wilt Software Architect worden. Dan zou ik lekker je HBO afmaken en daarna een passende universitaire opleiding uitzoeken waar je op hoger niveau gaat leren hoe de techniek werkt.

Leren programmeren kan je ook in je eigen tijd doen, natuurlijk. Alle informatie staat gratis online en is altijd up-to-date. Kost niks. Alleen tijd.

• m-vw
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19-11 10:50

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ik heb niet alles gelezen, maar je hebt gekozen voor een opleiding 'Business IT & Management' en mist vervolgens de techniek?

En wat is er mis met verplichte aanwezigheid?

C:\>

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:46
Het is niet het eerste topic over dit onderwerp van de TS. Welke hogeschool zit je, in welk jaar zit je, en welke vakken ga je nog krijgen? En zie je in de vakken die nog komen óók geen uitdaging? En waarom kies je voor BIM als je meer techniek wilt krijgen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• NoUseWhatsoever
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:15
Ik heb communicatie gestudeerd op het HBO na gestopt te zijn met 1 andere studie na 3 maanden en een overstap van Internatial Business Studies na het eerste jaar. Dit was ook redelijk gemakkelijk en niet helemaal wat ik wilde, maar ik had mezelf voorgenomen om gewoon mijn studie af te maken om in ieder geval aan het werk te kunnen. Mijn eerste baan was Business Analyst op de IT afdeling bij FrieslandCampina en daarna een tijdje als Web Consultant en Business Analyst Ecommerce.

Nu ik 2 bedrijven en een paar jaar verder ben, wil ik ook wel wat bijscholen naar iets technischers maar ik weet het nog niet zeker. Ik zou je aanraden om gewoon dit af te maken, te beginnen met iets dat je leuk lijkt en in ieder geval in de buurt komt bij wat je denkt de lang vol te kunnen houden. Mocht het dan niet lukken, kun je altijd (op kosten van de baas) nog bijscholen. Ik zou niet als ik jou was enorm lang studeren of 3 of 4 studies doen omdat ze toch niet helemaal zijn wat je dacht.

Gewoon iets afmaken waarvan je denkt dat je met wat bijschaven wel een leuke baan kan vinden en heb je na je HBO nog geen zin, doen dan een master. Wel goed om eerst te kijken of dit nodig is voor het werk dat je wilt doen, anders ben je extra tijd en geld kwijt aan iets waar je altijd wel wat aan hebt, maar niet direct nodig hebt om aan de slag te gaan.

• Coldhatez
Bedankt voor alle (nogal diverse) reacties.

Ik zit in het tweede jaar van de opleiding Business IT & Management. In het eerste halfjaar van de studie hadden we 5 differentiaties; Business IT & Management, Software Engineering, Information Security & Management, Network & Software Engineering en Information Media Studies.

Van al deze differentiaties vond ik minimaal wel 1 vak leuk, bij Software Engineering vond ik zowel Java als SQL interessant, maar hetgeen wat me daar niet aan aansprak is het non-stop programmeren. Begrijp me niet verkeerd, ik vind programmeren leuk, maar niet alleen maar. Dat is de voornaamste reden dat ik voor Business IT & Management heb gekozen, met in me achterhoofd om het programmeren later erbij te leren.

Alleen nu ik bezig ben met deze studie, merk ik dat meer dan de helft me gewoon simpelweg niet interesseert en dat vind ik zonde. Eigenlijk het enige wat ik leuk vind is het optimaliseren van bedrijfsprocessen voor bedrijven door het gebruik van IT. Ik vind het namelijk leuk om dingen op te lossen.

Ik las dat mensen vinden dat ik beter me best moet doen om nog hogere cijfers te halen, hier heb ik simpelweg niet de motivatie voor. Vorig blok hadden we een leuk project, hier heb ik dan veel tijd ingestopt en een zeer goed resultaat gehaald. Zodra ik bijvoorbeeld moet leren over verschillende culturen, steek ik hier minder tijd in en is het resultaat ook minder, vandaar het gemiddelde; 8,1. Er zijn meerdere vakken die ik heb afgesloten met een 9-10 (waaronder programmeren).

Ik heb gekeken naar verschillende universiteiten. Universiteit Leiden en de TU Delft bieden extreem technische informatica met erg veel wiskunde aan, dit lijkt mij wat minder passend. De Universiteit Utrecht is hier weer een stuk milder in en de vakken lijken mij zeer interessant. A.s. vrijdag is daar een 'bachelor open dag' en ik heb me hier voor ingeschreven.

Iemand begon ook over informatiekunde, dit klinkt zeker als een leuke studie, alleen hou ik totaal niet van designen (tekenen etc), vormt dat een probleem?

Tot slot is het afronden van deze studie om vervolgens te beginnen aan de Universiteit geen optie, omdat ik al op een redelijke leeftijd ben. Ook wil ik het liefst naar de universiteit omdat ik juist meer theorie wil en minder praktijk. Op dit moment is het ongeveer 60% praktijk en 40% theorie.

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19-11 23:15
Technische universitaire opleiding doen of zelf daarnaast meer doen. Leren programmeren krijg je meestal niet direct mee bij de opleiding, soms wel.

(i.e. eigen bedrijf ernaast zou ook perfect zijn)

Mijn tweakblog over de toekomst

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Leeftijd is NOOIT een excuus om een studie niet te beginnen of af te maken. Er zijn mensen van in de 50 die studeren, je bent nooit te oud om te leren, dus als dat je enige horde is om je studie gewoon af te maken en daarna door te studeren, dan ga je dat gewoon doen?

• VR46
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15:54
quote:
Coldhatez schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 15:13:
Alleen nu ik bezig ben met deze studie, merk ik dat meer dan de helft me gewoon simpelweg niet interesseert en dat vind ik zonde.
Dat snap ik wel. Ik heb ooit ook een verkeerde studiekeuze gemaakt (WO) en na twee jaar de stekker eruit getrokken. Daar heb ik nooit spijt van gehad, daarna ben ik nominaal afgestudeerd met een veel leukere studie. Ik kan je dan ook aanraden om niet achter de feiten aan te lopen en vooral kritisch en eerlijk te zijn, en er op tijd mee te stoppen. Mits je een passend alternatief hebt gevonden. Het is belangrijker dat je uiteindelijk afstudeert in iets dat je écht enthousiasmeert dan dat je binnen 5 jaar klaar bent.

Ik zou adviseren om inderdaad in de richting van informatiekunde kijken. Er zijn raakvlakken met SE, business en creativiteit. Wij hadden bij de UvA ook een Business Information Systems track (wel Master) dat weleens interessant zou kunnen zijn. De bachelor heb ik niet gedaan, maar tijdens de master kregen we bijv. python practica en wel wat pittigere vakken zoals Visual Search Engines, maar 't is zeker niet zo dat we het gros van de tijd zaten te programmeren. Wat je doet heb je ook enigszins zelf in de hand mbv. keuzevakken. Jij noemt design / tekenen, maar voor zover ik je kan vertellen draait het daar niet zozeer om. Misschien wat UML modellen tekenen en bijvoorbeeld een poster presentatie in elkaar draaien :9

• Dejagan
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:52
Heb je ook naar Informatica en Economie gekeken op Leiden?

• Coldhatez
Informatiekunde is zeker wel interessant, als ik vrijdag in de Universiteit Utrecht ben, ga ik daar zeker kijken.

Informatica en Economie spreekt me niet erg aan. Ik zie dat er vakken tussen zitten als marketing en micro-economie, dat is niet echt iets voor mij.

• Coldhatez
Vandaag wezen kijken bij Informatica op de Universiteit Utrecht, en ik moet zeggen dat het me erg beviel. Het currucilum ziet er goed uit met veel keuzemogelijkheden. Ook is er aan het einde geen scriptie maar een groot project van een half jaar wat je met meerdere studenten uitvoert.

Op dit moment heb ik nog geen wiskunde B op vwo niveau, eigenlijk überhaupt heel weinig wiskunde ervaring. Ik ben er van overtuigd dat ik dit kan, alleen weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen, iemand suggesties?

• Dejagan
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:52
quote:
Coldhatez schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:18:
Op dit moment heb ik nog geen wiskunde B op vwo niveau, eigenlijk überhaupt heel weinig wiskunde ervaring. Ik ben er van overtuigd dat ik dit kan, alleen weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen, iemand suggesties?
Van UU weet ik het niet zeker dus vraag het vooral na, maar andere universiteiten accepteren ook een verklaring na een wiskunde B cursus van bijvoorbeeld Bosswell beta dus dan hoef je niet per se het staatsexamen te doen. Vraag dat vooral even na bij de opleiding. Je hebt wel Havo wiskunde?

• Coldhatez
quote:
Dejagan schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:27:
[...]

Van UU weet ik het niet zeker dus vraag het vooral na, maar andere universiteiten accepteren ook een verklaring na een wiskunde B cursus van bijvoorbeeld Bosswell beta dus dan hoef je niet per se het staatsexamen te doen. Vraag dat vooral even na bij de opleiding. Je hebt wel Havo wiskunde?
Ja ze accepteren ook een certificaat van bijvoorbeeld Boswell-Beta. Nee, ik heb geen havo wiskunde helaas.

• VR46
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15:54
quote:
Eigenlijk het enige wat ik leuk vind is het optimaliseren van bedrijfsprocessen voor bedrijven door het gebruik van IT.
quote:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind programmeren leuk, maar niet alleen maar.
Gezien deze voorgaande opmerkingen zou informatica me geen heel voor de hand liggende keuze lijken. Ik zou je er in ieder geval even goed in verdiepen. Wat houdt dat 'grote project' overigens in? Klinkt leuk, maar in praktijk wil het soms ook juist erg vervelend uitpakken als je afhankelijk bent van anderen in zo'n groot onderdeel van je studie.

• Coldhatez
VR46, met het bovenste citaat doelde ik op mijn huidige opleiding. Dat is het enige wat ik leuk vind aan Business IT & Management.

Gisteren tijdens de algemene presentatie is mij juist verteld dat het algemene beeld van informatica onjuist is. Volgens de docent is het niet meer zo dat je alleen maar achter de PC zit, maar ook steeds meer contact hebt met mensen (opdrachtgever etc). Tuurlijk zal dit verschillen per werkgever / werkgebied.
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*