Macbook pro 2012

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb hier sinds kort een macbook pro 2012 met een aardig kwaaltje binnen.

De laptop start namelijk niet op via de conventionele manier.. Om de laptop te starten, ontkoppel ik de batterij. Vervolgens start deze op van zodra ik deze aan de netadapter hang.

Nadien sluit ik de laptop af en maak deze los van de netadapter. Koppel de batterij terug aan. Om de laptop nu te starten, hang ik deze terug aan de netadapter. De laptop start...

Nu kan ik de laptop ook gebruiken op batterij ( zonder netadapter). Alles loopt goed totdat ik de laptop afsluit, dan start deze niet meer op. Bij herstarten lukt dit wel.

Welke acties heb ik al ondernomen:
- Pram reset
- Magsafe adapter vervangen
- Hdd getest
- Moederbord ontkoppeld + alle connectors gekuist
- Batterij getest
- Hardware diagnostics laten lopen met positief resultaat.

Heeft iemand nog een idee?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Opgelost]

Heb een gecorrodeerde weerstand op het moederbordje ( vlak langs de mag-safe adapter connector) vervangen. Dit was blijkbaar de boosdoener.

Bedankt voor de reacties

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2017 21:51 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-12-2017 21:46)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je het weerstandje nog hebt valt het best mee, iemand met een hetelucht soldeerstation heeft het er zo weer op zitten voor je.

En anders via AppleParts.nl of iets dergelijks een nieuw bordje halen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Klinkt als een moederbord issue. Kort gezegd kan één van de voedingsrails gewoonlijk met de lader of de accu worden gemaakt. Dit werkt bij jou alleen nog maar vanaf de lader of als hij al aan staat. Dit gedeelte zit bij de RAM slots aan de CPU-kant van je moederbord. Wellicht zit daar zichtbare schade. Ik heb dit met mijn reparatiehobby/-bedrijf al een aantal maal gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie @rvanpruissen , in jouw ervaring, lukt het aardig om dit op te lossen of is een nieuw moederbord de beste oplossing?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 10:45
Ik denk eerder dat het ergens anders zit. Bepaalde toetsen van het toetsenbord worden (kijk maar eens goed naar de traces die van de connector af komen) op een andere manier aangestuurd. Op het moment dat aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt (bijvoorbeeld het niet aanwezig zijn van een toetsenbord) en de voeding aangesloten wordt, gaat het Logic Board vanzelf aan. Mijn gok is dan ook dat het toetsenbord of de aansturing van de losstaande knoppen niet in orde is.

Simpel te testen door het logic board in een compleet andere macbook te stoppen (dat is makkelijker testen dan het toetsenbord vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@RadioAir Wat je stelt is dus dat bijvoorbeeld aan-uit knop of toetsenbord connector/kabel niet goed functioneren? Enkel de aan-uit knop kan toch de voorwaarden geven voor de laptop om op te starten?

Ondertussen heb ik alles weer uit elkaar gehaald. Ik zie niet meteen ergens schade ter hoogte van voedingconnectors of andere plaatsen die je aangeeft @rvanpruissen .

Toestenbord en knop werken prima voor de rest. Het is inderdaad wel merkelijk dat de laptop ( wanneer deze uitstaat) op geen enkele manier reageert op de aan-uitknop. Enkel aan te krijgen door aansluiten van adapter na batterij volledig leeg laten lopen ofwel na opstarten zonder batterij.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Ja, ik blijf bij mijn theorie :) Goed te repareren. Nieuwe logic boards zijn waarschijnlijk ook niet te krijgen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@rvanpruissen Ik zeg zeker niet dat je verkeerd bent hoor. Ik ben al een tijdje aan het zoeken dus ben blij met elke 'nieuwe' input :)

Ik weet echter niet naar wat voor 'soort' schade ik juist zoek. Visueel merk ik niet meteen iets fout op..Zucht..

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Visueel zou je vocht/corrosie plekken kunnen zien, die zie je aan vlekken rond componenten en in het ergste geval blauwgroenige 'zooi' op het moederbord. Ook kun je dit zie aan verkleuring van de uiteinden van SMD componenten, deze zijn dan wat donkerder dan de rest van het bord.
Ook kunnen componenten doorgebrand zijn, je ziet dit aan een zwarte punt op een component. Google dit anders even. Als je een goed scherpe foto van (beide kanten van) het logic board post kunnen we meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie. Mijn excuses voor de late reply. Op onderstaande link kan je de foto's terugvinden.

Echt scherp zijn ze niet. Moest het niet volstaan dan maak ik er deftige.

https://drive.google.com/...GaXCSuLgfM8Dn?usp=sharing

Wederom bedankt voor de moeite!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2017 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, heb het nog eens grondig bekeken en heb in de buurt van de magsafe adapter een geërodeerd stukje gevonden. Blijkbaar een weerstandje dat kapot is. Bij het vuil weg te halen viel deze er ook gewoon af.

Een nieuw stuk erop solderen is dan ook experten werk vermoed ik.. Iemand toevallig het schakelschema van zulk bordje?

Alvast bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Als je het weerstandje nog hebt valt het best mee, iemand met een hetelucht soldeerstation heeft het er zo weer op zitten voor je.

En anders via AppleParts.nl of iets dergelijks een nieuw bordje halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@sypie Beter ook meteen het weerstandje vervangen. Aan de toestand te zien, is deze doorgebrand of dergelijke..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Duidelijke foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen.

Heb het probleem opgelost. De gecorrodeerde weerstand op het moederbordje ( langs aansluiting van de mag-safe adapter) was de boosdoener. Deze heb ik vervangen en het kwaaltje is verholpen.

Bedankt!
Pagina: 1