SSD formatteren verwijdert niet alle bestanden, wat wel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thomaschii
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-03-2023
Omdat ik nu via m.2 werk wil ik mijn "oude" ssd's nog verpatsen voor een redelijke prijs. Ik wil er natuurlijk wel zeker van zijn dat deze drives niet in verkeerde handen komen en wil dus 100% zeker zijn dat alles van die ssd's is.

Voor zover ik weet zorg formatteren niet voor het volledig verwijderen van de bestanden. Het gaat hier om een 128GB Samsung 830 en een 250GB Samsung 840 evo. Heeft een van jullie enig idee of er b.v. software beschikbaar is die er voor zorgt dat wel alles van de drives verdwijnt?

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• jimmohhh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:40
Werkt een full erase niet waarbij je de schijf 7 keer met nullen overschrijft? Zover ik weet is dit voldoende op een normale harde schijf :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor een SSD gebruik je Secure Erase. Dan is alles weg, binnen 5 seconden klaar en is overschrijven waarmee je de SSD onnodig laat slijten niet nodig :)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
jimmohhh schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:42:
Werkt een full erase niet waarbij je de schijf 7 keer met nullen overschrijft? Zover ik weet is dit voldoende op een normale harde schijf :)
Bij een normale harde schijf is één keer zero-fillen ook al voldoende.

• Thomaschii
PilatuS schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:43:
Voor een SSD gebruik je Secure Erase. Dan is alles weg, binnen 5 seconden klaar en is overschrijven waarmee je de SSD onnodig laat slijten niet nodig :)
Klinkt veelbelovend, morgen ga ik het doen. Je hoort nog van me, thanks!

• PilatuS
  • Niet online
TommyboyNL schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:50:
[...]

Klopt. Helemaal met moderne HDD's. In theorie was het bij oudere HDD's dan nog wel terug te halen, maar dan wel bitje voor bitje in het lab. Bij een moderne HDD is dit al zo goed als onmogelijk, laat staan dat de gemiddelde consument toegang heeft tot een lab met hele dure spullen om dat voor elkaar te krijgen. Dit nog los van het feit dat in 95+% van de gevallen een HDD of SSD gewoon door de koper in gebruik genomen word.

• Thomaschii
TommyboyNL schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:50:
[...]

Klopt het dat dan je "windows old" bestand weg is?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:24

sapphire

Die-hard pruts0r

Dan is alles op de schijf weg ;)

Gabriël AM5

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Thomaschii schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:54:
[...]

Dan is alles weg. Écht alles. Bootsector, partitietabel, bestandstabel, en bestanden. Alles.

• PilatuS
  • Niet online
Thomaschii schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:54:
[...]

Alles is weg omdat het overschreven is. Alle bestanden zijn 1'en en 0'en. Als je de volledige HDD volschrijft met 0'en is niet alleen alles weg, maar is het ook niet meer terug te halen. Je wist een HDD of SSD zodat je niet met recoverysoftware de boel terug kan halen. Bij een normale snelle format wis je namelijk helemaal niets. Je wist alleen de inhoudsopgave die aangeeft waar wat staat, de bestanden zelf zijn er nog.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Denk eraan dat steeds meer SSDs dezer dagen met encryption ingebakken geleverd worden. Dat wil zeggen dat het wissen van deze encryption key genoeg is om heel de data op de SSD nutteloos te maken.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Secure Erase bij Samsung Magician!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Thomaschii
PilatuS schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:56:
[...]

Alles is weg omdat het overschreven is. Alle bestanden zijn 1'en en 0'en. Als je de volledige HDD volschrijft met 0'en is niet alleen alles weg, maar is het ook niet meer terug te halen. Je wist een HDD of SSD zodat je niet met recoverysoftware de boel terug kan halen. Bij een normale snelle format wis je namelijk helemaal niets. Je wist alleen de inhoudsopgave die aangeeft waar wat staat, de bestanden zelf zijn er nog.
Oké, amateurvraag, hoe zero-fill ik m'n schijf?

• PilatuS
  • Niet online
Thomaschii schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:58:
[...]

Oké, amateurvraag, hoe zero-fill ik m'n schijf?
Ik gebruik daar zelf al jaren dit tooltje voor: http://www.harddriveeraser.org/

• Thomaschii
Morgen kies ik een van de twee opties en zal die gaan gebruiken, thanks tweakers!!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:57
Zoals anderen al aangaven, zo'n zero fill is mooi om harde schijven volledig te wissen omdat elke sector overschreven wordt, maar is minder geschikt voor ssd's. Ten eerste omdat er geen 1 op 1 relatie is tussen de sectoren die de software aanroept en de daadwerkelijke geheugenlocaties op het nand geheugen (de intelligente controller van de ssd zit hier tussen) en omdat een ssd er onnodig van slijt. Gebruik voor ssd's de secure erase functie; wist beter, sneller en met minder slijtage.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-12 17:39
Nielson schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:30:
en omdat een ssd er onnodig van slijt.
Dat laat het klinken alsof het 'erg' is. Secure Erase is gewoon theoretisch netter & sneller, dus geen reden om iets anders te doen. Van die extra full write heeft verder niemand last..

Net als het 'een wipe van een SSD wist niet alles'. In theorie helemaal waar, in de praktijk heb je er een lab en een héle goede reden voor nodig om die laatste paar bits als een puzzel van honderdmiljoen stukjes te extraheren. Als je dat een reéel risico acht had je 'm aan stukken moeten slaan.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Thralas schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:40:
[...]

Dat laat het klinken alsof het 'erg' is. Secure Erase is gewoon theoretisch netter & sneller, dus geen reden om iets anders te doen. Van die extra full write heeft verder niemand last..
Mwa, dat valt ook nog tegen. Als je een schijf volledig overschrijft met nullen (of iets anders) zit de schijf 'vol' en kelderen de prestaties. Dat wordt dan wel weer gecompenseerd doordat een capabel OS bij het formatteren van de schijf alle lege sectoren een trim/discard-commando geeft, maar op dat punt kan je ook wel weer stellen dat het geheel overschrijven al nutteloos was om mee te beginnen.

Je kan dus concluderen dat het geheel overschrijven van de SSD uiteindelijk wel het gewenste resultaat oplevert, maar dat het overschrijven zelf daar geen bijdrage aan levert. Een secure erase (of de schijf formatteren) is betrouwbaarder en sneller.

Hiermee zeg ik overigens dus ook dat de stelling waarmee dit topic geopend is, namelijk dat formatteren niet zorgt voor het volledig verwijderen van bestanden, niet juist is (voor zolang het maar SSD's betreft).

[ Voor 10% gewijzigd door dcm360 op 14-11-2017 00:35 ]

Pagina: 1