Shimano Cranksets en Trap-as lengte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Ik ben al een jaar of 10 in bezit van een Batavus Apache fiets. Vermoedelijk is hij gebouwd vóór 2005.
Tegenwoordig kan ik weer te fiets naar m'n werk toe, dus sinds een goed jaar wordt hij weer vrij intensief gebruikt.
Inmiddels is de hele aandrijflijn behoorlijk versleten en ben ik begonnen aan het vervangen van de casette, ketting en de crankset.
Casette en ketting waren peanuts en zijn inmiddels dus vervangen.

De Crankset blijkt wat problematischer.
De bestaande Shimano Alivio FC-MC18 crankset heeft geen offset tussen eerste kettingblad en de trap-as opnemer van de crank. Dus als je er vanaf boven op kijkt, ligt het eerste tandwiel gelijk met het vlak waar de trap-as in steekt.

Als vervanger heb ik een Shimano FC-TY501 aangeschaft. Die heeft de trap-as opnemer een stukje verzonken liggen ten opzichte van het eerste tandwiel. Volgens de specs 6mm.
Daar door komt hij zo dicht bij het frame dat het eerste tandwiel buiten het schakelbereik van de derailleur komt.
Dus dat werkt niet zo fijn...

Ik ben al flink aan het zoeken geweest, maar het lijkt er op dat Shimano geen cranksets meer maakt met een offset van ongeveer 0 (of -1mm tot +1mm).
Ook compatibles lijken allemaal een offset te hebben. Best vervelend.

Dus nog even verder gezocht, en blijkbaar zijn er ook nog verschillende trap-as lengtes. Momenteel zit er een BB-LP27 trap-as in van 110mm lang.
Dus dit is eigenlijk waar mijn vraag ligt. Kan ik de trap-as gewoon vervangen voor een langere versie en daarmee de crankset iets verder naar buiten geplaatst krijgen?

Voor zover ik kan na-gaan zijn de BB-UN26-2438, BB-UN54-2664 en de BB-UN100-3834 passend. Ze hebben dezelfde schroefdraad voor het frame van de fiets als de BB-LP27 (B.C. 1,37"x24tpi, 68mm diameter).
De BB-LP27 is niet meer nieuw aan te komen, dus zou een UN26. UN54 of UN100 zou dus een optie kunnen zijn.
En welke lengte heb ik dan nodig bij een offset van 6mm? Ik heb nu 110mm trap-as lengte. Moet er dan een 113mm op, of wordt de extra lengte verdeeld over beide kanten van de trap-as? In dat geval zou ik denken dat ik een trap-as van 117mm nodig heb.
Klopt deze gedachtengang?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Als ik kijk via de site van Shimano naar de Crankset die je nu hebt kom ik uit op deze bottom bracket: BB-UN100

Lijkt mij dat je daar op af kunt gaan imho.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Die is inderdaad wel verkrijgbaar in de goede bodylengte (68mm) en de correcte schroefdraad om 'm mee in het frame te bevestigen.
Dan blijft alleen de vraag nog open staan welke as-lengte ik zou moeten hebben. Ik zag dat de UN100 alleen in 122,5mm te krijgen is, en de UN26 en UN54 zijn er ook in andere maten.

Als de as naar beide kanten evenveel verlengt, zou ik een 122,5mm moeten hebben, zodat ik aan beide kanten 6,25mm erbij krijg.
Gaat hij alleen aan de kettingblad kant verder utisteken om de offset op te vangen, dan zou ik met 117mm weg kunnen komen. Dan is een UN100 te lang en zou ik moeten kijken naar een UN54 of UN26

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 13-11-2017 22:46 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik snap jouw gedachte maar als ik naast de specs de afbeelding opzoek dan lijkt het mij logischer dat hij beide kanten breder wordt, die 2x 6mm lijkt dus te kloppen. Als ik bij mijn fiets kijk heb ik links ook speling vanuit de bracket, dus dat lijkt bevestiging te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 14-11-2017 05:42 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Njah dat is het 'm dus een beetje. Ik kan ze weldegelijk vinden met een plaatje waarbij 1 kant langer is dan de andere. Daarentegen staat er nergens iets vermeld in de specificaties, dus het is daarom wat onduidelijk.

Naja, ik bestel er maar gewoon eentje. Denk dat het alsnog een UN55 gaat worden trouwens.
Voor wat ik heb gelezen, is de enige requirement voor 'past het in de fiets' de schroefdraad en de lengte van de cartrdige.
De UN55 lijkt de enige te zijn die volledig uit metaal gemaakt is, waar de rest op z'n minst een montage ring heeft van kunststof. Die ring schijn je nog wel eens te kunnen slopen met monteren, danwel met de druk op de linker trapper. Ik wil nog wel eens flink door fietsen, dus voor de levensduur lijkt volledig metaal wel een prettige bijkomstigheid.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Hoe verhoud die zich qua maten met de 100 of kun je nergens een vergelijk vinden?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Wat ik heb gelezen, is dat alle bottom bracket cartridges van Shimano gelijk zijn in de maatvoering. Uiteraard afgezien van de lengte (68 of 73mm) en de schroefdraad (euro/brits of italiaans).
Van de BB-LP27 heb ik de huidige maten al gevonden, namelijk 68mm cartridge lengte met een BSA schroefdraad (brits, 1,37" bij 24tpi), dus een BB-UN55 in 68mm lang met BSA schroefdraad moet er fysiek in passen. Net als een soortgelijke UN100, UN54 of UN26. Schijnbaar is er wel kwaliteit verschil en de UN55 zou de creme-de-la-creme zijn van Shimano's BB-cartridges.

Wat er dan overblijft is de trap-as zelf.
Shimano maakt ze alleen met JIS square-taper of hun eigen Octalink systeem, dus m'n nieuwe Shimano crankset past daar gewoon op, mits dat ook gewoon dezelfde trap-as opnemer is (square taper of octalink).

Waar ik nog over twijfelde is de plaatsing van de as, maar gezien daar nergens iets over gezegd wordt en er alleen her en der wat plaatjes zijn die een offset plaatsing suggerereden, bestel ik er maar gewoon een.
Blijkbaar heeft niemand ooit last gehad daar mee, dus het zal wel goed komen, hoop ik.

Het is wat, zo'n 15+ jaar oude fiets op de weg houden... :+

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:02
Ik snap niet wat je aan de crank zelf kan verslijten anders dan de kettingbladen die je eenvoudig zelf kan vervangen (tenzij ze vast zitten geklonken).

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Heel simpel, een nieuwe crankset was goedkoper dan een set kettingbladen, zelfs inclusief een nieuwe trap-as.
Bij het vervangen merkte ik ook extra dat de oude trap-as flink versleten was, dus een nieuwe was sowieso geen overbodige luxe :)

• pman63
Je kan natuurlijk het binnenblad wat je in NL niet tot nauwelijks nodig zal hebben er gewoon aflaten. Dan volstaan een nieuwe BB en het bijstellen van de voor-derailleur.
Die UN55 is de beste die Shimano nog maakt, ze hebben betere gemaakt, die vindt je alleen nergens meer. Er zijn overigens ook andere fabrikanten, je praat dan wel over het viervoudige bedrag voor een trapas.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Het binnenste blad gebruik ik juist regelmatig. Wegkomen op een kruispunt of bij een stoplicht is voor mij een binnenblad-aangelegenheid.
Derde blad gebruik ik ook, voornamelijk heuveltje af. Blad 2 is m'n go-to voor cruisen.
Dus ik gebruik ze alle 3, waarbij blad 2 het meest gebruikt wordt.

En ik heb er een hard hoofd in dat je een indexed shimano systeem zo gek krijgt dattie met 2 bladen werkt. De hoeveelheid kabel die wordt ingetrokken is een vaste waarde, dus je blijft sowieso 3 standen houden. Dat alleen al lijkt me rete vervelend met slechts 2 bladen op een 3-index shifter.
En als je dan de eerste en derde index op de shifter op de plekken krijgt van blad 2 en 3, gaattie in de middenstand alleen maar enorm ratelen of gooit misschien zelfs je ketting ergens tussen de bladen in.
Nee bedankt. Dan liever een nieuwe crankset en trap-as.

• pman63
Allemaal een kwestie van afstellen, als je de afstelschroefjes naar binnen of buitendraait kun je zelfs je derailleur werkloos maken.
Verder lijkt het me een goed plan om eens van je achterderailleur gebruik te gaan maken.
Pagina: 1