Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:16
Waarschijnlijk een open deur vraag, alleen stel ik hem toch omdat ik er niet uitkom :)

Even beginnen met de setup :
i7 8700k
Asus Prime Z370-A
G.Skill 16 GB 3000Mhz RAM
Asus Strix GTX 1080Ti OC
Intel 750 800Gb PCI-E SSD
Samsung 850 EVO 250GB SSD
Western Digital 4TB blue
Soundblaster Z

Met een Asus PB287Q monitor.

Inmiddels gebruik ik de PB287Q al weer bijna 2 jaar.
Eerlijk is eerlijk, het beeld is mooi, alleen zitten er zijn er een aantal dingen waar ik me redelijk aan ben gaan storen.
1)Zodra je achter of naast je een lichtbron heb zie je dus bijna niks meer op de monitor.
Of dit nou komt door de coating of door de kleurweergave , ik weet het niet :N
Het valt vooral op bij Ark Survival Evolved.

2)FPS/verversing : Hoe goed een GTX 1080Ti ook is, sommige games (zie Ark Survival Evolved) spelen op 4K is nog steeds te veel van het goede.

Nu ben ik, al weken aan het kijken voor een andere monitor.
Het eerste idee was om een stap terug te doen naar WQHD op 144Hz (IPS was een must), alleen dit idee heb ik laten varen omdat de schermen die er zijn het net niet waren voor me (te duur, te veel problemen etc)

Komen we aan bij Ultra Wide, iets waar ik nog nooit mee gewerkt heb.
Na redelijk wat zoek werk is het duidelijk dat Ultra Wide monitoren erg geschikt zijn voor simulator's of "langzame" shooters
(Past precies is mijn straat gezien ik tegenwoordig niet verder kom als Cities Skylines, X-Plane 11, P3D , Ark Survival Evolved, Dishonored 2 en nu Call of Duty WW2)

Nu was ik eerst aan het kijken voor een Asus MX34Q, spijtige aan deze monitor is dat hij niet in hoogte verstelbaar is, en dat oplaadstation voor je telefoon : leuk, maar doe er niks mee.

Enter : de Samsung C34F791 : zelfde scherm als de MX34VQ en deze keer wel in hoogte verstelbaar.

Allebei deze schermen zijn dan jammer genoeg wel niet IPS maar VA.
De PG348Q en X34A vind ik teveel aan de prijs, daarnaast passen ze ook amper op het bureau :P
Allebei de schermen zijn daarin tegen wel 100Hz dus dat is dan wel een vooruit gang :)

Nu is eigenlijk mijn vraag :
Is het een goede keus om deze overstap te maken (van 4K TN 60Hz naar Ultra Wide VA 100Hz) of weggegooid geld :?

PS :
Als er iemand is die een soort gelijke stap heeft gemaakt (van 4K naar Ultra Wide), laat gerust even je ervaring weten :Y

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 08:49
Ervaring? Ok :)

Zelf niet zo zeer van 4k naar ultra wide gegaan, maar had wel 4k op mijn laptop en wilde dat graag op de desktop ook, ik had daarop een normale 1440p monitor. Daar wou ik wel graag wat meer pixels bij (voor zowel de kwaliteit als de extra ruimte)

Uiteindelijk kwam er een erg mooie deal voorbij om een ultra wide 35" 3440x1440 100hz met gsync goedkoop te krijgen. Dat leek mij ook wel erg mooi ondanks dat de pixel dichtheid niet zou verbeteren kreeg ik wel extra ruimte + meer hz en gsync. dus had ik die gekocht. Uiteindelijk wilde mijn vriend ook een ultrawide monitor en 4k leek mij toch wat mooier (pixel dichtheid maar ook om de ps4 pro aan te sluiten). Dus zo was ik juist van ultrawide naar 32" 4k gegaan en kreeg hij de ultrawide.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar 4k, ultrawide is ook erg mooi maar het steeds wisselen van aspect ratio vond ik vrij vervelend (niet zo zeer in games maar bijvoorbeeld van thuis pc naar werk pc of zelfs de tv). Ik kon er wat slecht aan wennen, begon met een mooi effect dat ik extra lange zijkanten had tegenover mijn eerdere monitor, maar uiteindelijk miste ik voor mijn gevoel juist wat aan de onder en bovenkant ondanks dat dat wel een erg grote monitor zou worden.
Daarnaast waardeer ik de extra werkruimte in een kleiner formaat (32inch 4k ipv 35 uw1440p) enorm.

Als het puur gaat om gamen, dan kan het wel erg mooi zijn, depending on the game. Ik vind het vooral mooi bij race games, bij action/adventure games geeft het ook wel een leuk effect, maar je hebt kans dat dingen er niet helemaal lekker uitzien vooral met de UI, je ziet toch wel regelmatig dat de game gemaakt is voor 16:9. Cutscenes stelden ook wat teleur door bijvoorbeeld extra black bars te geven bij een 21:9 Scene terwijl ik hem het liefst over mijn hele scherm zou zien, dat soort kleine dingen nemen soms weg van de ervaring.

het is raadzaam om even langs een winkel te gaan en kijken wat je zelf vind qua verschil van pixeldichtheid, want het is een behoorlijk verschil naar mijn mening

Een va paneel zal verder beter zijn dan een tn paneel betreft kleuren kwaliteit. Qua contrast is va vaak mooier maar over het algemeen is de kleur van ips beter, kijkhoeken ook maar bij mijn 4k scherm heb ik er niet veel last van, bij het ultrawide scherm een beetje

Post betreft de volgende schermen :
pricewatch: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart
pricewatch: LG 32UD59-B Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb hier een 21:9 scherm sinds de eerste 29 inch op de markt kwam en het bevalt heel erg goed. De 2 stukken aan de zijkant geven toch een heel andere ervaring met gamen. Zit nu op een 38 inch 21:9 scherm met 3840x1600 res en heb ook een 34 inch gehad.

Persoonlijk vind ik 4K sowieso iets voor 30 inch of groter. 1440p en gamen is prima op een 27 inch. Ga je naar een groter scherm vind ik 4K pas nut hebben, niet op 27 inch of kleiner. Een 34 inch op 1440p en zeker op 100Hz of meer zal vast ook lekker spelen. Heb zelf alleen geen ervaring met meer dan 60Hz op dit moment.

De overstap lijkt mij zeker een goed plan, alleen meer omdat 4K voor gamen op 27 inch niet heel nuttig is en een breder scherm met een hoger aantal Hz wel op 2 punten nut heeft :)

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 13-11-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:16
Gisteren een Samsung C34F791 besteld :)
Deze heeft hetzelfde scherm als een MX34VQ

Vanmiddag binnen gekregen en nou mee aan het spelen :P

Moet zeggen : je went er best snel aan :Y
Geen scaling meer, kleuren zien er heel goed uit (moet nog wat afstellen)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.