Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21
Situatie:
Mijn huidige werkgever vindt dat ik een trainig moet volgen van ca €2200,- nu is het echter zo dat ik momenteel bezig ben met het zoeken van een andere baan. Eerste gesprekken zijn al gevoerd. Ik zie het dus niet zitten om nu een opleiding te gaan doen. (Eerder dit jaar heb ik voor een andere cursus een opleidingsovereenkomst getekend). Dus deze huidige training valt ook onder die overeenkomst.

Vraag:
Wat is de beste manier/ aanpak om deze opleiding te weigeren zonder mijn huidige werkgever te zeggen dat ik aan het solliciteren ben en dus verwacht binnen enkele maanden weg te gaan, daar wacht ik nog liever even mee tot het sollicitatie proces wat verder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:29
Begrijp ik het goed dat deze training al ondertekend is?

Daarnaast zijn sommige werkgevers flexibel met overnemen van cursussen/trainingen. Dit zou je eventueel met de onderhandelingen kunnen doen.

En stel je moet deze training doen, is dit in je eigen tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:56

Garyu

WW

Gewoon aangeven dat je tegen de 3 jaar binding aanhikt en of er geen andere oplossingen zijn? Je wilt je niet op basis van een training van 2k€ 3 jaar gaan binden aan een bedrijf. Hierbij hoef je helemaal niet aan te geven dat je al actief op zoek bent, je kan gewoon zeggen dat je geen glazen bol hebt en niet weet wat er in die periode allemaal gaat gebeuren, zowel binnen het bedrijf als binnen je eigen omgeving.

Dit is vrij normaal en vaak zijn er wel oplossingen op te vinden. Radicale oplossingen zijn in ieder geval:
- geen training gaan doen
- geen terugbetalingsbeding
- versneld terugbetalingsbeding
- etc.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zelfde euvel gehad. Voor een cursus voor 600 euro. Niet eens een certificaat. Ik vond dat echt belachelijk. Toen ook aangegeven dat de werkgever zelf maar 2 dagen in een klaslokaaltje moest gaan zitten, en dat ie het daarna dan mag komen doorgeven.

Dus geen handtekening gezet, en wel die cursus gehad (waar ik achteraf gezien niks aan had, want ik wist meer dan de cursist die het gaf).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21
corporalnl schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:50:
Begrijp ik het goed dat deze training al ondertekend is?
Nee deze training is alleen in offerte ondertekend, en moet dus nog naar de uitvoerder. Ligt nu op mijn bureau.
Daarnaast zijn sommige werkgevers flexibel met overnemen van cursussen/trainingen. Dit zou je eventueel met de onderhandelingen kunnen doen.
Ik vind deze cursus voor mij zinloos, en mijn volgende werkgever zal daarmee instemmen denk ik.
En stel je moet deze training doen, is dit in je eigen tijd?
Nee onder werktijd.
Garyu schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:56:
Gewoon aangeven dat je tegen de 3 jaar binding aanhikt en of er geen andere oplossingen zijn? Je wilt je niet op basis van een training van 2k€ 3 jaar gaan binden aan een bedrijf. Hierbij hoef je helemaal niet aan te geven dat je al actief op zoek bent, je kan gewoon zeggen dat je geen glazen bol hebt en niet weet wat er in die periode allemaal gaat gebeuren, zowel binnen het bedrijf als binnen je eigen omgeving.

Dit is vrij normaal en vaak zijn er wel oplossingen op te vinden. Radicale oplossingen zijn in ieder geval:
- geen training gaan doen
- geen terugbetalingsbeding
- versneld terugbetalingsbeding
- etc.
Thanks goede feedback.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou het gewoon altijd als volgt brengen :
- Als jij als baas vindt dat ik de training moet volgen dan vindt ik dat de opleidingsovereenkomst niet van toepassing moet zijn voor deze training.
- Als jij een training wilt volgen, tja dan geldt de overeenkomst gewoon.

En dat heeft dan niets te maken met de huidige situatie of dat jij solliciteert of wat dan ook. Wmb geldt dat principe altijd.

Ik zie net dat jij de training zinloos vindt, daarom geldt dus mijn 1e voorwaarde altijd. Ik ga me niet vastleggen voor 3 jaar vanwege een training die ik zinloos vind maar mijn manager wel zinvol. Als mijn manager het zo zinvol vindt mag hij de trainingsvoorwaarden zwart op wit niet van toepassing verklaren op deze training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:56

Garyu

WW

^^ helemaal mee eens.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 23:40
Gomez12 schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:00:
Ik zou het gewoon altijd als volgt brengen :
- Als jij als baas vindt dat ik de training moet volgen dan vindt ik dat de opleidingsovereenkomst niet van toepassing moet zijn voor deze training.
- Als jij een training wilt volgen, tja dan geldt de overeenkomst gewoon.

En dat heeft dan niets te maken met de huidige situatie of dat jij solliciteert of wat dan ook. Wmb geldt dat principe altijd.

Ik zie net dat jij de training zinloos vindt, daarom geldt dus mijn 1e voorwaarde altijd. Ik ga me niet vastleggen voor 3 jaar vanwege een training die ik zinloos vind maar mijn manager wel zinvol. Als mijn manager het zo zinvol vindt mag hij de trainingsvoorwaarden zwart op wit niet van toepassing verklaren op deze training.
Deze aanpak herken ik van een aantal organisaties waar ik voor gewerkt heb: als je een training doet gericht op je huidige of volgende functie, dan is er geen overeenkomst nodig. Als je een training doet omdat je het zelf interessant vindt, maar het de werkgever niets oplevert, teken je een overeenkomst.

Aangezien je manager wilt dat je deze training volgt, zou ik 'm onder de 1e categorie scharen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Pagina: 1