Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:21
Beste mede-tweakers,

Graag zou ik van jullie een advies willen hebben over mijn huidige situatie. Ik merk dat ik helemaal in de knoop zit hiermee.

Hieronder de situatie:
Ik ben ongeveer klaar met mijn opleiding: tweede graads docent geschiedenis (hbo), daar heb ik mijn laatste opdracht voor ingeleverd. Echter is er een probleem: er zijn weinig banen voor geschiedenis docenten, er is zelfs een overschot aan geschiedenis docenten.

Nu heb ik nog de mogelijkheid gekregen om een tweede bevoegdheid te behalen, hier kan ik dan binnen een maand aan beginnen. Dit gaat over het vak aardrijkskunde, waar de arbeidsperspectieven beter zijn. Over het algemeen vind ik aardrijkskunde ook interessant vak waar er veel overlap is met geschiedenis, echter de fysische vakken (bijvoorbeeld ondergrond in Nederland) lijken mij pittig.

Echter duurt de studie ondanks alle vrijstellingen die ik zou krijgen nog 3 jaar, waar ik moet uitgaan van 4-5 dagen per week naar school. Wanneer ik klaar zou zijn met deze opleiding dan ben ik 29 jaar oud. Dan beschik ik wel over twee bevoegdheden, echter staat mijn pensioen al bijna voor de deur :P .

Nu vind ik het heel erg moeilijk welke keuze ik moet maken. Als ik kies om mijn geluk te zoeken als geschiedenis docent kan ik niet meer terug. Ik kan dan niet meer kiezen voor aardrijkskunde omdat de studie dan dubbel zo duur heeft (dit is namelijk dan een tweede hbo studie), ik zou nu via een trucje nog goedkoop kunnen studeren. Echter staat het mij niet altijd aan om nog drie jaar lang een bijbaan te moeten hebben, het liefste zou ik al werken (maar dan moeten de banen er wel zijn). Dit zou ook betekenen dat ik nog een tijd thuis zou moeten wonen i.v.m de kosten, iets wat mijn vriendin niet zo leuk vindt en waarbij ik ook het idee heb om eens uit huis te gaan. Moeilijk moeilijk dus.

Hebben jullie nog een advies voor mij? Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het gewoon doen. Als je nu nog die tweede studie kan doen voor het reguliere tarief dan moet je die kans pakken. Tweedegraads docent geschiedenis is absoluut geen werk in te vinden (wat je zelf ook zegt).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

First things first, op je 29e moet je nog minimaal zo'n 40 jaar werken voordat dat pensioen (if any!) eraan komt... Het spreiden van je kansen over 2 vakken lijkt me nuttig, zeker als je nu toch nog niet aan de bak komt.
Die bijbaan is beroerd, want je inkomsten zijn effectief nog steeds 0, maar anders zijn je alternatieven wellicht ook beroerd... Ik weet niet of hamburgerflippen al op de kaart staat, maar ik denk dat je met een studie ernaast meer kans hebt op een passende bijbaan.

Als alternatief kun je ook nog altijd tussendoor je 2e studie opgeven als je ergens als docent aan de bak kunt, dat kost je eens een jaar (of 2) aan collegegeld, maar in the general picture vind je dat niet meer terug (een keertje verhuizen is duurder ;) ).

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Als je overweegt om nog 3 jaar fulltime te gaan studeren voor 2e graad Aardrijkskunde, waarom dan niet doorgaan voor 1e graad Geschiedenis? Dan ben je net zo lang bezig maar mag je aan alle niveau's / alle klassen lesgeven. Je bent dan voor een school werkgever een stuk aantrekkelijker lijkt me?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

KDL

2e bevoegdheid is aan te bevelen, als je de mogelijkheid hebt om bijvoorbeeld Nederlands ipv AK te doen, is het zelfs handiger, of als je toch echt een tweaker bent Wiskunde dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb zelf ook gekozen om nog een vervolg opleiding te gaan doen maar heb gekozen deze op een lager tempo te doen. Het gaat bij mij om een master waarbij ik alleen het eerste jaar (schakeljaar met BSA) fulltime heb gevolgd. Bij het behalen van mijn BSA ben ik teruggevallen naar parttime studeren en parttime werken. Dit betekend wel dat ik 5 jaar over mijn totale master moet gaan doen en ~28 ben als ik klaar ben maar hier heb ik zelf vrede mee. Dit betekend trouwens wel vele uren thuisstudie, ik weet niet in hoeverre dit bij jou mogelijk is?

Dus indien mogelijk zou ik dit zeker ook eens rustig bekijken, wie weet kan je ergens al parttime beginnen? Een 2e opleiding is namelijk altijd mooi meegenomen, al helemaal als er weinig werk is bij je eerste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zolang je kan leren (en dat dus ook wilt!) is het altijd aan te raden dat te doen, hier heb je later veel plezier van. Ik had destijds niet doorgezet met HBO en was gaan werken, nu, een krappe 10 jaar verder, spijt dat ik toen niet door ben gegaan, al heb ik tijdens het werk ook wel veel leuke dingen gedaan en geleerd, al was dat eigenlijk voor iets anders dan wat ik wilde toen ik van het MBO af kwam. ;) Voor mij is spijt hebben wel een groot woord, al had ik het destijds beter wel gedaan (die HBO opleiding) voor mijn huidige werk (webdeveloper).

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 13-11-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:07
Je moet nog 45 jaar mee als je zo oud word tenminste.
Dat is heel lang in een veranderende wereld. Wat je nu hebt gehaald pakken ze later niet meer af.
Ik zou idd 1e graad gaan doen of HBO op iets waar wel veel vroeg naar is ICT doet het meestal goed..

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Redman
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-09 01:43
Ik kan je wel aanbevelen om door te gaan ongeacht waarmee. Zoals je zelf al zegt, zijn de carrièrekansen met je huidige profiel niet opperbest. Uitbreiding met een bovenbouwbevoegdheid lijkt me daarbij wel te helpen. Ander vak ook wel, maar zoals je zelf al opmerkt hangt daar een prijskaartje aan. Gewoon doen wat je leuk lijkt en wat je nog zeker 40 jaar kan doen. Eigenlijk nooit begrepen waarom al die hbo-lerarenopleidingen alleen op onderbouw gericht zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:21
Beste allen,

Als eerste superbedankt voor alle reacties!
Ik heb besloten om mij in te schrijven voor de aardrijkskunde opleiding. Ik wil gewoon heel graag als docent aan de slag en aangezien ik toch nog 40 jaar moet werken, kan ik nog beter een opleiding volgen. Dat is dan een goede tijdsinvestering.
Harrie_ schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:48:
Als je overweegt om nog 3 jaar fulltime te gaan studeren voor 2e graad Aardrijkskunde, waarom dan niet doorgaan voor 1e graad Geschiedenis? Dan ben je net zo lang bezig maar mag je aan alle niveau's / alle klassen lesgeven. Je bent dan voor een school werkgever een stuk aantrekkelijker lijkt me?
Over deze optie heb ik inderdaad nog nagedacht. Echter geeft dit niet heel veel perspectieven meer omdat veel mensen die geschiedenis aan de universiteit studeren ook voor deze optie kiezen.
Pagina: 1