Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Instabiele Frametimes en onvolledig gebruik GPU (gtx1080)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• glaned
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-06-2024
Hoi,

Ik heb een 2e hands pc overgenomen van iemand en daar een nieuwe videokaart en mijn oude SSD schijven ingezet. Nu heb ik tijdens het spelen van spellen 2 problemen.

1) De frametimes gaan echt alle kanten op. Bij Rise of the Tomb Raider schiet deze soms voor een aantal seconden naar 200ms.

2) In sommige spellen (Destiny 2) worden zowel de gpu als cpu niet optimaal benut waardoor de fps wel speelbaar zijn, maar niet optimaal.

De meeste spellen heb ik geprobeerd te draaien in locked 60 fps via RTSS en dat gecombineerd met V-Sync. Het probleem blijft echter in meer of mindere mate bestaan. Ik speel alle spellen in 1080P 60 hz.

Op verschillende fora heb ik al gelezen dat het wellicht een probleem met de voeding kan zijn. Ik zou echter graag zoveel mogelijk willen nagaan voordat ik overga op de aankoop van een nieuwe voeding.

Hulp hierbij zou enorm gewaardeerd worden.

I7 4770 (non-K)
GTX 1080 MSI
16 gbDDR3 1600 mhz
Asus Z87-A
Seasonic M12 II 620W

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Mwah, ik had dan wel andere problemen met de voeding verwacht. Je videokaart is trouwens wel flink overkill voor je gebruikte resolutie.
Hoe heb je de nieuwe PC ingesteld? Schone installatie van Windows?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• glaned
Ik weet het van de videokaart. Maar ik overweeg nog de aanschaf van een 1440p monitor, dus vandaar.
Heb een schone installatie van Windows gedaan. Wat bedoel je precies met "hoe de pc is ingesteld?".

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
glaned schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:04:
Hoi,

Ik heb een 2e hands pc overgenomen van iemand en daar een nieuwe videokaart en mijn oude SSD schijven ingezet. Nu heb ik tijdens het spelen van spellen 2 problemen.

1) De frametimes gaan echt alle kanten op. Bij Rise of the Tomb Raider schiet deze soms voor een aantal seconden naar 200ms.

2) In sommige spellen (Destiny 2) worden zowel de gpu als cpu niet optimaal benut waardoor de fps wel speelbaar zijn, maar niet optimaal.

De meeste spellen heb ik geprobeerd te draaien in locked 60 fps via RTSS en dat gecombineerd met V-Sync. Het probleem blijft echter in meer of mindere mate bestaan. Ik speel alle spellen in 1080P 60 hz.

Op verschillende fora heb ik al gelezen dat het wellicht een probleem met de voeding kan zijn. Ik zou echter graag zoveel mogelijk willen nagaan voordat ik overga op de aankoop van een nieuwe voeding.

Hulp hierbij zou enorm gewaardeerd worden.

I7 4770 (non-K)
GTX 1080 MSI
16 gbDDR3 1600 mhz
Asus Z87-A
Seasonic M12 II 620W
Als je de fps lockt en vsync gebruikt gaat je videokaart niet optimaal benut worden. Is dat het niet?

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:15
glaned schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:04:
Loopt je cpu / ram toevallig niet op 100% gebruik ?
Heb je een clean instalatie gedaan van Windows toen je jouw SSD over heb gezet in het andere systeem ?

• Nat-Water
glaned schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:18:
Ik weet het van de videokaart. Maar ik overweeg nog de aanschaf van een 1440p monitor, dus vandaar.
Heb een schone installatie van Windows gedaan. Wat bedoel je precies met "hoe de pc is ingesteld?".
Voornamelijk dat dus, of je een schone installatie had gedaan of een bestaande installatie had gebruikt.
Wat zegt je taakbeheer tijdens het gamen? En hoe zijn je temperaturen? Drivers van je GPU netjes up-to-date?

Wat bedoel je trouwens met
In sommige spellen (Destiny 2) worden zowel de gpu als cpu niet optimaal benut waardoor de fps wel speelbaar zijn, maar niet optimaal.
.
Hoe kom je daarbij?

[ Voor 19% gewijzigd door Nat-Water op 13-11-2017 12:59 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Verwijderd

drivers van het moederbord wel geinstalleerd?

• glaned
Temperaturen zijn goed en de workload van CPU en Ram zijn ook binnen de perken.
dylan111111 schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:53:
[...]

Loopt je cpu / ram toevallig niet op 100% gebruik ?
Heb je een clean instalatie gedaan van Windows toen je jouw SSD over heb gezet in het andere systeem ?
Dat zou hem wellicht kunnen zijn. Ik heb bij de overdracht mijn opslag ssd als nieuwe OS SSd gebruikt, en mijn oude Windows SSD is nu een opslag SSD. Alleen kreeg ik van mijn oude windows SSD niet alle bestanden verwijderd en die staan er dus nog op. Ik ga die proberen leeg te maken, kijken wat dat oplevert.

• Nat-Water
Een SSD defragmenteren..? Succes.

• glaned
toen ik op verstuur drukte, wist ik dat dat geen goed idee was. Heb het volgens mij ook gewijzigd :P

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:15
glaned schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:00:
Temperaturen zijn goed en de workload van CPU en Ram zijn ook binnen de perken.

[...]

Dat zou hem wellicht kunnen zijn. Ik heb bij de overdracht mijn opslag ssd als nieuwe OS SSd gebruikt, en mijn oude Windows SSD is nu een opslag SSD. Alleen kreeg ik van mijn oude windows SSD niet alle bestanden verwijderd en die staan er dus nog op. Ik ga die proberen leeg te maken, kijken wat dat oplevert.
Hoe heb je dat gedaan ?
Alle 2 leeg gehaald en clean begonnen of naast de huidige "meuk" geïnstalleerd ?

• glaned
dylan111111 schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:04:
[...]

Hoe heb je dat gedaan ?
Alle 2 leeg gehaald en clean begonnen of naast de huidige "meuk" geïnstalleerd ?
1 leeggehaald (oude opslag ssd), die vervolgens gebruikt om windows te installeren. De andere vol laten staan, maar nog niet in de computer gezet. Toen windows geinstalleerd was, heb ik de 2e geinstalleerd, waar dus ook nog windows opstond. Daar vervolgens zoveel af geprobeerd te halen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:34
Het probleem is toch echt de cpu,tenminste als je cpu load de 100% antikt, dan ga je dat zeker merken.

Het neigt toch sterk naar een cpu bottleneck, echter als je 60hz draait,zal je veelal nooit 100%g pu load krijgen, dat krijg je pas bij hoger als 60hz.

De 1080gtx hoeft met 60 hz nog vrij weinig te doen,echter lijkt de 4770 niet de 60fps te kunnen houden blijkbaar,vandaar ook die onstabiele frametimes.

De 1080gtx in staat om met bf1 b.v op 1440p boven de 100fps te houden, dus kun je nagaan, wat je over hebt op 60hz.Met de juiste cpu dus.

belangrijkste vraag is dus,wat je de het cpu verbuik ingame

• glaned
freaky35 schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:25:
Het probleem is toch echt de cpu,tenminste als je cpu load de 100% antikt, dan ga je dat zeker merken.

Het neigt toch sterk naar een cpu bottleneck, echter als je 60hz draait,zal je veelal nooit 100%g pu load krijgen, dat krijg je pas bij hoger als 60hz.

De 1080gtx hoeft met 60 hz nog vrij weinig te doen,echter lijkt de 4770 niet de 60fps te kunnen houden blijkbaar,vandaar ook die onstabiele frametimes.

De 1080gtx in staat om met bf1 b.v op 1440p boven de 100fps te houden, dus kun je nagaan, wat je over hebt op 60hz.Met de juiste cpu dus.

belangrijkste vraag is dus,wat je de het cpu verbuik ingame
Het is echt maar zeer zelden vooorgekomen dat de cpu de 100% aantikt. Meestal zit hij rond de 70% bij spellen. De frametime fluctuatie doet zich veel vaker voor dan dat de cpu het er moeilijk mee heeft.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:34
En zowel gpu als cpu draait wel op de goede snelheid?

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 23:09
En wat gebeurt er als je frame lock en vsync uitzet?

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-11 18:01

MsG

Forumzwerver

Vsync is inderdaad niet handig. Zodra dat onder de 60 duikt krijg je geen 59 of 58 fps, maar meteen een halvering,dus een stabiele 30 FPS. Als je dus soms onder de 60 duikt merk je meteen een dip naar 30 fps. Zelfs op spellen waar ik steevast 60+ haal merk ik bij vsync altijd een soort vertraging waardoor ikzelf altijd 10 x liever een beetje tearing af en toe heb dan vsync.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• glaned
Als ik V sync en framelock weghaal dan worden de frametimes alleen maar erger merk ik.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:23

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

MsG schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:46:
Vsync is inderdaad niet handig. Zodra dat onder de 60 duikt krijg je geen 59 of 58 fps, maar meteen een halvering,dus een stabiele 30 FPS. Als je dus soms onder de 60 duikt merk je meteen een dip naar 30 fps.
Dat hangt af van de gebruikte implementatie van vsync. Een hoop games herhalen gewoon af en toe een frame om zo toch gelijk te blijven lopen met de refresh rate. Dan krijg je af en toe een hick-up van één frame.

Cunning linguist.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-11 18:01

MsG

Forumzwerver

En als je de framelock wel houdt? (ik cap ook op 60FPS, ivm onnodig stroomverbruik en anders te veel verschil in FPS wat ook voor akelige beleving kan zorgen).

Ik zit meer in de FPS methode dan frametimes, maar als ik jouw Tomb Raider geval van 200 miliseconde neem, dan kom ik dus uit op een FPS van 0,0055. Dat klinkt wel heel extreem, hij slaat dus helemaal even vast aldoor? En op die momenten zie je geen piek in andere dingen, bijvoorbeeld schijfgebruik?

Log anders eens FPS, GPU-gebruik, CPU-gebruik, HD-gebruik tijdens het spelen en analyseer dat eens. Wellicht zie je meerdere van deze items omhoog springen tijdens de hoge frametimes.
Bart ® schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:52:
[...]

Dat hangt af van de gebruikte implementatie van vsync. Een hoop games herhalen gewoon af en toe een frame om zo toch gelijk te blijven lopen met de refresh rate. Dan krijg je af en toe een hick-up van één frame.
Ik koppel muisbeweging heel erg aan een bepaalde verplaatsingshoeveelheid in pixels die bij een bepaalde hoeveelheid fysieke beweging hoort. Bij vsync is daar nooit wat van te maken, dus heb ik er niks mee.

[ Voor 29% gewijzigd door MsG op 13-11-2017 14:11 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

MsG schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:55:
[...]

Ik zit meer in de FPS methode dan frametimes, maar als ik jouw Tomb Raider geval van 200 miliseconde neem, dan kom ik dus uit op een FPS van 0,005. [...]
Eh? Volgens mij staat 200ms toch echt gelijk aan 5fps hoor, niet 0,005! :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• glaned
Heb even een log toegevoegd van een snel potje Fortnite zonder v sync of frame Cap.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/DYsGd

• glaned
Probleem nog steeds niet opgelost. Heb even de logs in de gaten gehouden tijdens Overwatch. Ik zie duidelijke drops in Gpu usage en power% . Wat voor een conclusies/vervolgstappen kan ik hieraan verbinden?
https://imgur.com/a/QGKdT

[ Voor 3% gewijzigd door glaned op 14-11-2017 14:05 ]

Verwijderd

Heb je 2x 8GB ram dat ook in Dual Channel draait, en niet toevallig 1x 16GB of 2x 8Gb in de verkeerde geheugen sloten waardoor het in Single Channel draait? Zowel Overwach, RotTR als Destiny 2 kunnen behoorlijk zwaar leunen op de CPU op momenten en wanneer dit het geval is kan de extra bandbreedte die beschikbaar is met Dual Channel best veel helpen tegenover Single Channel wanneer de CPU een kaart als de GTX 1080 moet voorzien.

• glaned
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:58:
Heb je 2x 8GB ram dat ook in Dual Channel draait, en niet toevallig 1x 16GB of 2x 8Gb in de verkeerde geheugen sloten waardoor het in Single Channel draait? Zowel Overwach, RotTR als Destiny 2 kunnen behoorlijk zwaar leunen op de CPU op momenten en wanneer dit het geval is kan de extra bandbreedte die beschikbaar is met Dual Channel best veel helpen tegenover Single Channel wanneer de CPU een kaart als de GTX 1080 moet voorzien.
Heb 4 x 4 GB. Dus denk dat het daaraan dan niet ligt. Is het proberen van een andere pcie slot nog een optie ?

• Omega
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-08 01:28
U speeld in 1080p vandaar, u loopt aan tegen een CPU bottleneck.

Schakel Dynamic Super Resolution in in het Nvidia controle paneel als een tijdelijke fix en speel al uw games op 1440p of 4K.

Hoe DSR in te schakelen: http://nvidia.custhelp.co...super-resolution-in-games.

Met een GTX 1080 zou u echt op 1440p of hoger moeten spelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Omega op 15-11-2017 14:14 ]

Pagina: 1