Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Signaal Optimalisatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eureka18
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-10 16:50
Mijn vraag
Ik heb een Asus RT-AC5300 router in mijn meterkast staan. Op zich een prachtig apparaat maar qua wifi signaal heb ik veel problemen. Ik heb op 5 meter afstand bijvoorbeeld nog maar 50% van het signaal.

Erg opmerkelijk aangezien ik in een houten huis woon met alleen maar hout en gipsmuren (dus geen beton). Nu las ik dat dit te maken kan hebben met interferentie door leidingen in de meterkast (al vind ik dat deze dan wel een hele grote impact heeft). Ik zit dus te kijken of ik mijn router ergens anders kan plaatsen maar ik heb het probleem dat eigenlijk al mijn vaste verbindingen samenkomen in mijn meterkast.

Ik heb wel enig verstand van computers maar netwerken aanleggen is niet mijn forte. Ik vroeg mij dus af of hoe ik mijn opstelling het beste kan veranderen om het signaal te verbeteren?

Onderstaand een plaatje van mijn opstelling (de dikke zwarte rand moet de meterkast voorstellen)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gGxMEPJ.png

Volgens mij kan ik mijn router niet uit de meterkast krijgen omdat alle andere kabels daar samenkomen. Ziet iemand opties?

Of zijn er nog andere manieren om het signaal te verbeteren (naast range extenders)?

edit: link naar plaatje werkte niet
edit: plaatje uitgebreid

[ Voor 6% gewijzigd door eureka18 op 13-11-2017 12:54 ]

Beste antwoord (via eureka18 op 13-11-2017 13:40)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@eureka18 Mijn router hangt bij wijze van spreken in de stoppenkast maar die doet ook alleen maar routing. Waarschijnlijk ook omdat mijn woonoppervlak (per etage) bijna 160 vierkante meter is en ik dat dus met 1 routertje niet ga halen naar 2 hoog.

Puur op basis van de tekening: trek de TV op jouw slaapkamer uit het netwerk, zet er een (goedkopere) router tussen in AP-modus. Je kan dan WiFi daar krijgen en de TV alsnog aansluiten middels de LAN-poort van de router.

Hetzelfde in de woonkamer; je hebt daar een switch. Indien mogelijk vervangen door een router in AP-modus of een los AP in de switch prikken zoals pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Gezien het feit dat je TV over dezelfde kabel tekent; heb je IPTV? Want dan weet je waarschijnlijk dat IGMP verplicht is als je mijn optie voor de ouderslaapkamer overneemt (nieuwe router moet ook IGMP aan kunnen). En voor de woonkamer zou ik de switch dan laten staan en alleen een extra AP inprikken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• MAX3400

MAX3400

Gips is essentieel euthanasie voor je WiFi ;) Ook het type/dikte hout kan van invloed zijn op het dempen van het signaal.

Je tekening is wat summier maar je kan inderdaad extra apparatuur plaatsen elders in huis en daarmee het WiFi-signaal "herhalen" wat je op de AC5300 hebt geconfigureerd. Asus heeft daar ook mooie apparatuur voor alhoewel dat erg duur is.

Als je je tekening wil verduidelijken (per kamer / verdieping), kan er iets meer/duidelijker worden aangegeven of/wat/waar je kan vervangen/plaatsen.

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 13:29

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Elke geleider heeft een bepaald veld wat opgewekt wordt. Dit betekent dus dat als je wifi uit de meterkast komt dat dit zeer zeker kan storen. Aangezien dat de plek is in je huis waar alle geleiders samen komen zal die zeker daar het meest onderhevig zijn aan storing.

nou moet ik eerlijk zeggen dat dit allemaal theoretisch is en 9/10 geen problemen zou moeten opleveren. (1 x meegemaakt, router naast de 3 fase aansluiting van een inductie gasstel. als die aan ging viel internet volledig weg.)

Je kan altijd proberen om m een paar meter uit de kast te plaatsen en testen of signaal beter wordt. de internet kabels wat verlengen en de router een paar meter voor de meterkast neerleggen (het is tenslotte alleen een test)
Dan weet je in ieder geval waar aan het ligt. Kan ook zomaar zijn dat je router "kapot" is. is het signaal dan nog steeds ruk weet je ook dat het niet perse de meterkast is.Dan blijft er nog genoeg over bijv wat bovenstaande tweaker zegt.

[ Voor 16% gewijzigd door PaRaDoX4 op 13-11-2017 12:07 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• eureka18
Ik heb het plaatje uitgebreid. Meest logische plek zou zijn om hem (als de router buiten de meterkast kan) in de woonkamer te plaatsen. Al is er niet heel veel plek om er dan nog andere dingen te plaatsen. omdat alles weggewerkt zit in TV meubel. Het zou dus niet lukken om de rest van de dingen die in de meterkast staan daar ook nog te plaatsen.

Overigens, wat zijn precies de dingen in de meterkast die voor de interferentie zorgen? heb de router nu erg dicht bij de stoppenkast zelf staan. Wellicht zou het helpen om hem hoger/lager te hangen? Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400

MAX3400

@eureka18 Mijn router hangt bij wijze van spreken in de stoppenkast maar die doet ook alleen maar routing. Waarschijnlijk ook omdat mijn woonoppervlak (per etage) bijna 160 vierkante meter is en ik dat dus met 1 routertje niet ga halen naar 2 hoog.

Puur op basis van de tekening: trek de TV op jouw slaapkamer uit het netwerk, zet er een (goedkopere) router tussen in AP-modus. Je kan dan WiFi daar krijgen en de TV alsnog aansluiten middels de LAN-poort van de router.

Hetzelfde in de woonkamer; je hebt daar een switch. Indien mogelijk vervangen door een router in AP-modus of een los AP in de switch prikken zoals pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Gezien het feit dat je TV over dezelfde kabel tekent; heb je IPTV? Want dan weet je waarschijnlijk dat IGMP verplicht is als je mijn optie voor de ouderslaapkamer overneemt (nieuwe router moet ook IGMP aan kunnen). En voor de woonkamer zou ik de switch dan laten staan en alleen een extra AP inprikken.

• eureka18
ik heb een kabel naar de tv voor een aantal apps die op de tv zitten (uitzending gemist, etc). Kan ik wellicht overzetten via Nvidia Shield. TV zelf loopt via de Horizonbox

ik ga eens kijken of ik wat AP's kan vidnen voor een leuke prijs. Toch wel jammer dat het signaal van die AC5300 niet sterk genoeg is :(

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:12
Wifi is tweeweg verkeer.
Het ligt niet aan je Asus maar aanje devices

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• eureka18
dat zou betekenen dat al mijn devices slecht zijn. Daar zit ook een nieuwe surface book tussen. Denk dat het probleem dus in de locatie zit.
Pagina: 1