Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• jhveldhuis
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 01-01-2018
Ben voornemens de GH5 te kopen. Ik wil graag mijn huidige lenzen van de DMC-3 overzetten. Dit zijn de 14-42 en de 45-200mm lenzen.

https://www.panasonic.com...x-lenzen/h-fs014042e.html

https://www.panasonic.com...x-lenzen/h-fs045200e.html

Doel is reisvideo's/foto's te maken, wij gaan de komende 1-2 jaar met ons jonge gezin naar Afrika.

Omdat er veel bewegende beelden zijn, het licht overdag fel is en juist rond de "golden hours" weinig heb ik de volgende vragen:

(i) hebben jullie advies voor nog aanvullende (betaalbare) lens? Met name voor de video.

(ii) i.v.m. film/foto wildlife is zoom wel fijn, zit echter niet te wachten op een grote zoomlens. Ik was daarom aan het kijken voor een teleconverter, hebben jullie hier ervaring mee i.c.m. GH5 (i.v.m. in body stabilisatie etc)?

Ik lees ook:
https://www.jasondimichel...onverters-for-lumix-users

wat vinden jullie hiervan?

(iii) ik wil graag time lapses maken, welke filters bevelen jullie aan? Ik heb al een polarisatie filter.

(iv) omdat wij mogelijk beelden gaan maken met veel bewegende beelden (kinderen, dieren etc) overwegen ik een gimbal. Ik zie de Zhiyun v2 veel langskomen en dit lijkt me wat, ervaringen/advies?

Alle reacties

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 17-11 21:12
quote:
jhveldhuis schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:08:
Ben voornemens de GH5 te kopen. Ik wil graag mijn huidige lenzen van de DMC-3 overzetten. Dit zijn de 14-42 en de 45-200mm lenzen.

https://www.panasonic.com...x-lenzen/h-fs014042e.html

https://www.panasonic.com...x-lenzen/h-fs045200e.html

Doel is reisvideo's/foto's te maken, wij gaan de komende 1-2 jaar met ons jonge gezin naar Afrika.
Afrika is vrij groot, waar ga je heen? Wat voor soort foto's wil je nemen? Wat is het budget? Wat is je verhouding foto/video?

Video heb ik 0 ervaring mee, maar als je naar bv Kenia gaat zit je met grote open vlaktes en heb je mm's nodig tenzij je alleen overzicht foto's wil maken (ook mooi!), maar ga je voor de gorilla's in Ruwanda dan kom je met 150mm prima af, maar heb je meer aan lichtsterke.

Kan een lang verhaal ophangen, maar zonder wat meer info word het gokken. Wat me zo opvalt, je wil geen grote lenzen maar je kiest de grootste body die er is en wil daar (met alle respect) de goedkoopste kit lenzen op gebruiken, dan moet je haast wel voor specifieke GH5 video functies gaan? Anders kijk eens naar de G80 en investeer de rest in glas.

Een converter heeft Panasonic, buiten die voor de 200mm prime, niet dus dat valt af.

Speedy wijzigde deze reactie 20-11-2017 01:00 (21%)

Flickr | Lego collectie

• westham
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12-11 18:24
Is de Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO niets jou?

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
quote:
jhveldhuis schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:08:

(ii) i.v.m. film/foto wildlife is zoom wel fijn, zit echter niet te wachten op een grote zoomlens. Ik was daarom aan het kijken voor een teleconverter, ...

Ik lees ook:
https://www.jasondimichel...onverters-for-lumix-users

wat vinden jullie hiervan?
Flauwekul. Is gewoon camera-intern croppen, als ik het verhaaltje snel/deels doorlees.

Een telezoomlens zou ik iig meenemen, en die zijn nu eenmaal wat groter dan een standaard-kitlens.
Deze pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4.0-5.6 Mega OIS
of evt. deze pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm f/4.8-6.7 II

Ik zou ook een prime aanschaffen, bijv.: pricewatch: Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH of pricewatch: Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II ASPH Zwart of pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 17mm f/1.8 Zilver

en wat extremer groothoek is ook nooit verkeerd voor landschappen:
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 7-14mm f/4.0 ASPH. of
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 9-18mm f/4.0-5.6 ED
alternatief een standaardzoom vanaf 12mm (ipv 14mm van de kitlens) kiezen en de kitlens daardoor vervangen. Dit is een hele goede: pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm 1:2.8 PRO of goedkoper en minder goed pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 12-60mm f/3.5-5.6 ASPH. Power OIS

Ik zou iig ipv de "reuze-upgrade" naar de GH5 en de eenvoudige kitlenzen daarop gebruiken, een minder grote body-upgrade doen en het bespaarde geld in een slimme lenzen-upgrade steken. Veel lenzen zijn gebruikt in uitstekende staat verkrijgbaar, en verbeteren de uitrusting meer dan slechts een vervanging van de body.
(en de DMC-g3 zeker als 2e/backup-body behouden, want die is geen 100€ meer waard)
quote:
westham schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:08:
Is de Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO niets jou?
Is een dure jongen, maar gecombineerd met de 100-300mm wel een mogelijke 2-lens-strategie.
Als je hem gebruikt voor een leuke prijs ziet, een overweging waard. Nieuw imho te duur.

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 20-11-2017 16:13 (5%)

gezocht: Panasonic GM5

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:05
Ik zie eigenlijk niet de eis van een (semi-)pro videocamera, dus waarom de GH5? Een G80 met goed glas zou ik een betere keuze vinden. Of als je meer wil uitgeven aan de camera: de nieuwe G9.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• jhveldhuis
Super, dank voor jullie reacties! Ik zal de lens suggesties allemaal nalopen.

Wij gaan met eigen auto twee jaar door Afrika heen reizen met twee kinderen (2, 4 jaar). Met name de jonge kinderen zullen dus zorgen voor beperkingen, de bedoeling is echter heel zuidelijk en oost Afrika aan te doen op eigen tempo. Aan de andere kant zijn de kinderen i.c.m. het landschap/mensen ook de grootste bron van behoefte om dit alles vast te leggen.

Ik heb besloten de G9 te bestellen (pre-order). Argument:
* ik heb dus al 2 kit lenzen van Panasonic met IOS, i.c.m. in body stabilisatie krijg je de mogelijkheid om uit de hand te filmen en foto's te maken. Mijn huidige DMC3 video's zijn te beperkt.
* goedkoper dan GH5 en de beperkingen zijn m.i. voor mij prima (8 vs. 10 bit) en > 10min video's (wil toch niet te lange films gezien de opslagcapaciteiten)
* Fijn om DMC-3 als back up camera te hebben met bepaalde lens.

Nu ben ik inderdaad aan het kijken welke additionele lens ik wil hebben. Panasonic heeft ook een telelens aangekondigd maar dat prijskaartje van 3000EUR is te gortig. Wel prachtig qua gewicht en grootte.

Ik wil graag een lens met een lagere aperture dan mijn huidige lenzen aangezien ik verwacht dat ik mijn kinderen vaak fotografeer en het prachtig vind om ze scherp te krijgen met een vage achtergrond. Hiervoor heb ik de volgende lenzen gevonden, waarbij de nocticron volgens mij de beste zal zijn:

Leica 25mm summilex f1.4 Aspherical 400EUR
Leica 42.5mm nocticron f1.2 IOS > 1000EUR
Panasonic 20mm f1.7 II
Panasonic LUMIX G 42.5mm f/1.7 ASPH. Power O.I.S 350EUR

Ik twijfel of ik nog een telelens moet aanschaffen gezien de kosten, grootte, niet compatibiliteit met IOS, weinig gebruik omdat mijn kinderen mij toch niet met rust laten etc. etc. Zou de nieuw aangekondige 1.4 teleconverter icm mijn huidige kit lens ook niet een oplossing zijn?

https://www.bhphotovideo....4_1_4x_teleconverter.html

• StevenzeN
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15-11 10:54
Ik gebruik op mijn GH5 de 42.5mm F1.2 Nocticron en de Summilux 15mm F1.7, prachtige lenzen. Wanneer je je kroost vast wil leggen met een vage achtergrond dan is de Nocticron een must.

hier

• Speedy
Dat klinkt als een fantastische trip! Als de focus op landschappen en de kids ligt snap ik niet zo goed wat je met de G9 doet tenzij de kids in volle actie vastgelegd worden (zou die meer voor dieren in actie denken).
De telezooms ondersteunen ook gewoon Dual IS overigens, de 100-300 II en de PL 100-400. Zeker als je self drives in de parken doet en toch wat dieren iets dichterbij wil halen kom je imho met 200 te kort.
De G80 is ook Dual IS compatible overigens.

Die converter werkt zoals gemeld alleen met de nieuwe 200mm, past fysiek ook niet.

Tip, neem ook wat glas in de vorm van een goede verkijker mee :)

Flickr | Lego collectie

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-11 22:46

sys64738

Press play on tape

Ben het behoorlijk eens met Speedy. Waarom een G9? Erg leuk spul hoor maar vooral als je actie en snelle sporten wilt fotograferen.

En ook die Nocticron heb ik mijn vraagtekens bij. Ja natuurlijk is het een fantastische lens en als het budget het toelaat, is er niks mis mee. Maar de 45mm 1.8's zijn ook super en daarmee blaas je de achtergrond ook al weg hoor.

Ik zou inderdaad voor een G80 of GX80 gaan. En die Nocticron inruilen voor een 45mm 1.8. Met het geld dat dan vrij komt zou ik de 40-150mm Pro van Olympus + TC kopen, of de 100-400 Panny. Die Olympus heb ik zelf ook en die is zo fantastisch (zeker met kinderen). Daarnaast wil je toch niet serieus naar Afrika gaan zonder telelens?!?

Hou daarbij ook nog eens in gedachte dat een telelens de achtergrond ook onscherper maakt dan een korte zoom. Dus op 150mm F2.8 laat je misschien wel net zo weinig heel van de achtergrond als die nocticron op 1.2 (zij het met een andere compositie).

gijspeijs.com | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
quote:
jhveldhuis schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:59:
Ik heb besloten de G9 te bestellen (pre-order). Argument:

* goedkoper dan GH5 ...
Sorry, maar ze zijn vrijwel even duur: pricewatch: Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart en pricewatch: Panasonic Lumix G DC-GH5 Zwart
Daarbij is de G9 nog niet eens leverbaar.
Waarom persé zo'n dure body?

Blijf erbij, dat oplossingen met één van deze beide peperdure body's + de voorhanden kitlenzen een "vlag op een strontschuit"- strategie is. De beste methode het budget suboptimaal te benutten.

Body voor ~500-800€ + leuke standaardzoomlens (evt. de voorhanden kitlens) + budgettelezoom tot 300mm (evt. de 40-150+TC of 100-400, als het financieel past) + 1 (of 2) niet te dure primes, en je kunt op reis alles prima vastleggen.

gezocht: Panasonic GM5

• jhveldhuis
Super, dank voor alle input! Ik vind de telelens suggestie ook steeds meer passend gezien het doel. De prijs van de nieuwe lens schrok mij af (3000EUR). Er is dus ook de PS Leica 100-400mm met stabilisatie. Dus icm de G9 6,5 stops stabilisatie in body erg fijn om te weten dat uit de hand schieten/video ook gaat lukken.

Naast deze wil ik nog 1 lens kopen met een lage f stop zoals eerder benoemd. Doel is portret fotografie van mijn kinderen met mooie bokey. Daarnaast ook video's van mijn kinderen. Budget is gezien de prijs van de telelens rond 500EUR.

Ik merk dat ik goed moet kijken wanneer ik welke camera waarvoor wil gebruiken. Ik heb dus straks de G9 en de DMC-3 bodies. Ik heb dus ook 2 kit lenzen (14-42mm en de 45-200mm lenzen). Graag zou ik jullie advies hierin willen.

* kit lens 14-42mm icm ? en wanneer komt deze tot zijn beste recht? video/foto?
* kit lens 45-200mm icm ?
* telelens 100-400mm etc.
* prime lens ?

jhveldhuis wijzigde deze reactie 23-11-2017 15:42 (15%)

• Speedy
Is de Olympus 45/1.8 niet wat? Mooie portret lens voor (relatief) weinig geld.

Flickr | Lego collectie

• jhveldhuis
quote:
StevenzeN schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:19:
Ik gebruik op mijn GH5 de 42.5mm F1.2 Nocticron en de Summilux 15mm F1.7, prachtige lenzen. Wanneer je je kroost vast wil leggen met een vage achtergrond dan is de Nocticron een must.
Ik probeer te bepalen welke lens ik nog wil aanschaffen. De keuze is een prime lens te kopen bijv. de hier al genoemde leica 15mm/20mm25mm 1.4/1.7 of de olympus 45mm 1.8 etc. Ik wil graag een mooie bokey bij portret fotografie.

Je noemt dat de noctricron een must is gezien de vage achtergrond. Kan je uit je ervaring uitleggen wanneer je welke van de 2 gebruikt?

jhveldhuis wijzigde deze reactie 25-11-2017 13:10 (4%)

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:05
De 42.5mm f/1.2 is een echte portretlens vanwege de beeldhoek en de kleine scherptediepte. De 15mm f/1.7 is meer een wijdere walkaround lens.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• StevenzeN
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15-11 10:54
quote:
Universal Creations schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:16:
De 42.5mm f/1.2 is een echte portretlens vanwege de beeldhoek en de kleine scherptediepte. De 15mm f/1.7 is meer een wijdere walkaround lens.
Dit inderdaad.

Ik gebruik de GH5 wel puur als videocamera though. Bij een timelapse, shots vanuit een auto of wanneer ik gewoon meer van een landschap wil pakken dan gebruik ik de 15mm, de 42.5mm gebruik ik voor mijn "onderwerpen".

Wanneer je echt een wijde lens wil dan zou ik je willen adviseren de Laowa 7.5mm F2.0 te checken, de 15mm is naar mijn inziens niet wijd genoeg. Uiteraard wel persoonlijk.

StevenzeN wijzigde deze reactie 27-11-2017 10:28 (15%)

hier

• leendertv
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16-11 20:07
quote:
Speedy schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 06:39:
Is de Olympus 45/1.8 niet wat? Mooie portret lens voor (relatief) weinig geld.
De Panasonic 42.5mm f.7 is beter.
Deze is scherper en kan dichterbij scherpstellen wat leuk is voor closeups.

De Panasonic Leica 15mm f1.7 en de Panasonic 42.5mm f1.7 is een hele fijne lichtsterke combo. Compact en super scherp.

leendertv wijzigde deze reactie 27-11-2017 17:03 (16%)

Panasonic FZ2000 - Volg me op Instagram: https://www.instagram.com/leendert_v/

• jhveldhuis
Dank!
Ik twijfel idd nu tussen Olympus 45/1.8 en Panasonic 42.5mmf1.7 met voorkeur laatste
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True