Verschil CO2 uitstoot België/Nederland?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• otomoxd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-09-2025
Hallo!

Even kort de situatie schetsen, ik werk zelf voor een Belgisch IT-bedrijf en mag normaal in een van de komende maanden (waarschijnlijk januari) een nieuwe leasewagen kiezen. Heb wat rond zitten kijken en ik vind de nieuwe XC40 best wel een interessante wagen. In Nederland zijn er al prijslijsten verschenen (die een serieus pak hoger liggen dan wat de prijs in België zal zijn), in België verschijnen die pas binnenkort, waarschijnlijk december.

Nu, op zich is dat geen probleem, ik kan best wachten op de Belgische prijslijsten, maar ik vroeg me toch af waarom wagens in Nederland zoveel duurder zijn, en vooral, waarom er zoveel verschil zit op de CO2-uitstoot van wagens? In de lijsten van de XC40 staat namelijk dat de D3 133 (+/-) gram zou uitstoten, en dat terwijl de D4 AWD op de Belgische site aangegeven staat op 134g...

EDIT: CO naar CO2

Alle reacties

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
1 gram verschil op 134 is zoveel ?

Verder raad ik je aan om het verschil tussen CO en CO2 eens te gaan zoeken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alstu: Nederlandse vergelijking

Maar wat is de vraag: ben je Nederlander (en hier belastingplichtig) of Belg (en daar belastingplichtig)? Want volgens mij, maar dat is een vermoeden, mag je niet 365 dagen per jaar in een leaseauto (met prive-gebruik??) rijden met een kenteken anders dan het land waar jij ingeschreven staat.

Ik vind de uitstoot meevallen; de AWD is bijna 100kg zwaarder en stoot minder dan 1% extra uit dan zijn broertje.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 13-11-2017 11:06 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-01 22:48
Je mag in NL als Nederlands burger inderdaad niet rijden in een auto met buitenlands kenteken. De andere kant op weet ik niet.

UNOX: The worst operating system

• otomoxd
Beetje snel geweest, denk dat het wel vrij duidelijk was dat het over de CO2-uitstoot ging.

Nu, ik ben een Belg dus dat is niet bepaald een probleem. Er gelden gewoon enkele regels over het leasen van de auto binnen het bedrijf, en een daarvan is dat de CO2-uitstoot lager moet liggen dan een voorop bepaald aantal. Het kan zijn dat dat nog verandert dus maakt nu niet echt uit waar die nu ligt. Ik vond het gewoon raar om te zien dat de D4 AWD op 134g staat, en de D3 op 133, terwijl dat bij zo goed als elk ander model het verschil veel groter is tussen de D3 en de D4, en dan zeker nog een groter verschil als het AWD is of niet.

Omdat Volvo zich er ook wel wat mee bezig zal houden om die uitstoot zo laag mogelijk te krijgen (om het zo voordelig mogelijk te maken), vind ik het dan zeker al raar dat die uitstoot van de D3 op 133g zou liggen, aangezien de nieuwe XC60 (die toch nog wel mooi wat groter en zwaarder is) maar rond de 115g zou zitten met de lichtste D3 (niet AWD)...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

otomoxd schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:11:
...de nieuwe XC60 (die toch nog wel mooi wat groter en zwaarder is) maar rond de 115g zou zitten met de lichtste D3 (niet AWD)...
Geen idee; hij staat niet op de site van Volvo NL terwijl de XC60 toch al echt een maand of 3 leverbaar is en volgens Wikipedia: Volvo XC60 is de D3 niet meer opgenomen in de nieuwste incarnatie en alleen leverbaar in het vorige model (wat tot eerder dit jaar werd verkocht)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

xos

Verschillen in CO2 hebben te maken met uitrusting. Zo kan een auto in Belgie bijvoorbeeld standaard met andere velgen komen waardoor de auto een andere CO2 uitstoot heeft.

• otomoxd
MAX3400 schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:18:
[...]

Geen idee; hij staat niet op de site van Volvo NL terwijl de XC60 toch al echt een maand of 3 leverbaar is en volgens Wikipedia: Volvo XC60 is de D3 niet meer opgenomen in de nieuwste incarnatie en alleen leverbaar in het vorige model (wat tot eerder dit jaar werd verkocht)
Ze hebben eerst alle AWD modellen uitgebracht, begin volgend jaar zouden ook enkele FWD modellen (andere motorisaties dus) uitgebracht worden. Of dat is toch wat ze mij verteld hebben in de garage :) Het is ook niet logisch dat Volvo een van hun best verkopende modellen niet meer zou uitbrengen in FWD versies met een lagere uitstoot, aangezien heel veel bedrijven een limiet stellen op bijvoorbeeld 120g CO2 uitstoot als maximum... Ze zouden zo heel veel verkoop missen, aangezien andere vergelijkbare SUV's wel te verkrijgen zijn met lichtere motorisaties. Kijk maar naar de Q3 bijvoorbeeld, die heeft een 2.0 diesel waar een uitstoot van 109g op staat (België toch).

• otomoxd
xos schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:20:
Verschillen in CO2 hebben te maken met uitrusting. Zo kan een auto in Belgie bijvoorbeeld standaard met andere velgen komen waardoor de auto een andere CO2 uitstoot heeft.
Dat is zeker waar, maar ik denk niet dat er gigantisch veel verschil op zal zitten. 1 gram misschien, maar zeker geen 10 :)

Verwijderd

otomoxd schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:25:
[...]

Ze hebben eerst alle AWD modellen uitgebracht, begin volgend jaar zouden ook enkele FWD modellen (andere motorisaties dus) uitgebracht worden. Of dat is toch wat ze mij verteld hebben in de garage :) Het is ook niet logisch dat Volvo een van hun best verkopende modellen niet meer zou uitbrengen in FWD versies met een lagere uitstoot, aangezien heel veel bedrijven een limiet stellen op bijvoorbeeld 120g CO2 uitstoot als maximum... Ze zouden zo heel veel verkoop missen, aangezien andere vergelijkbare SUV's wel te verkrijgen zijn met lichtere motorisaties. Kijk maar naar de Q3 bijvoorbeeld, die heeft een 2.0 diesel waar een uitstoot van 109g op staat (België toch).
Dag otomoxd, ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik binnen een paar weken ook een nieuwe leasewagen zal moeten kiezen en ben ook geïnteresseerd door de XC40. (Ik ben Franstalig dus mijn excuses bij voorbaat voor de fouten :P)

In mijn bedrijf is een limiet gesteld op 130g. Ik wacht dus op de nieuwe D3 motoren maar op de Nederlandse prijslijsten van Volvo (https://volvo-tools-prd-m...-De_nieuwe_Volvo_XC40.pdf) is er toch iets raar : D3 AWD Geartonic uitstoot is 140g en D4 AWD Geartronic uitstoot is 133g !? Zelfs voor de D3 FWD vind ik 127g heel hoog aangezien de oude XC60 met D3 een uitstoot had van 117g. Volgens mij is dit groot verschil een gevolg van de nieuwe EURO 6D Temp (WLTP-gebaseerd) normen die worden voor de XC40 gebruikt terwijl voor oudere wagens (Q3, oude XC60 bijvoorbeeld) is de norm nog de oude EURO 6B (NEDC-gebaseerd).

Niemand bij mijn bedrijf, leasingfirma of zelfs Volvo kan mij vertellen of het de nieuwe EURO 6D (degene die we in de prijslijsten zien) of oude EURO 6B normen (berekend?) equivalent die zullen worden gebruikt zijn voor leasebudget en VAA berekening. Heeft toevallig iemand hier meer info?

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-01 18:44
Korvaag schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:08:
Je mag in NL als Nederlands burger inderdaad niet rijden in een auto met buitenlands kenteken. De andere kant op weet ik niet.
Mag niet, word volop gedaan.
Vooral aan de grens genoeg mensen die in NL wonen en in een Duitse auto rijden.

geloof dat de regel om een % gaat. Je moet belasting betalen in het land waar grotendeels gereden word met de auto ofzo. Maar die regel word volop gebroken en het is bijna niet te controleren.
Pagina: 1