Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Worstelen met home domotica - welk product past bij mij

Pagina: 1
Acties:

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 22:28

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ik zocht naar een topic waar ervaringen van mensen in de wereld van home domotica samen komen.
Ik rommel nu een jaartje of wat met Domoticz, KaKu en tegenwoordig ook met Homebridge.

Waar ik mee worstel is de diversiteit van oplossingen en hoe lastig is om door de bomen het bos te zien.
De volgende factoren vind ik belangrijk:
- Betrouwbaarheid: uiteindelijk moet het "gewoon werken"
- Hobbytijd: Ik vind het niet erg wat te knutselen. Echter hoeft het uiteindelijk geen dagelijkse/wekelijkse hobby te blijven. Heeft uiteraard ook een relatie met betrouwbaarheid.
- Kosten: Voor verlichting is Philips Hue mogelijk de beste oplossing. Ik kijk echter wel of er goedkopere alternatieven zijn.
- Energiebewust: Ik wil geen 4 bridges naast elkaar draaien als dat niet nodig is

Tot nu toe ben ik blij dat ik wat handige dingen met mijn gordijnen, rolluiken, thermostaat, wat verlichting en TV kan doen qua besturing. Eigenlijk wil ik meer automatiseren door middel van sensoren en al mijn verlichting ook bestuurbaar maken.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ik besef me dat ik nog wat specifieker kan zijn en dat wellicht reacties daarom uitblijven.
De afgelopen weken heb ik gekeken naar systemen als pimatic, home assistant, homey..qua verlichting naar hue, milight, TRÅDFRI en schakelaars/sensoren naar sonoff, aqara en het meer gebruikelijke fibaro spul enz.

Ik neig ernaar om bij Domoticz te blijven en met Xiaomi (Aqara) en Hue/Tradfri mijn home domotica uit te gaan breiden.

Pimatc/home assistant/sonoff/milight lijkt me te veel hobby tijd te gaan kosten en eventuele bijkomende problemen met betrouwbaarheid.
Fibaro e.d. vind ik te kostbaar en de Homey twijfel ik aan de toekomstbestendigheid/flexibiliteit en kost daarnaast weer best wat.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:58

MsG

Forumzwerver

Je kan het beste kijken op protocolniveau kijken wat je wil en wat daarbij aansluit. De domotica-markt is nog in opkomst, kenmerken van een opkomende markt zijn vaak hevige vendor-lockin, want je wil vooral niet dat je mooie apparatuur ook goed met de concurrent werkt. Je hebt inmiddels wel wat marktstandaarden als Z-Wave, Zigbee, etc.

Kijk ook eens naar de Xiaomi gateway, die werkt volgens mij al met redelijk wat hobbybob-systemen (Domoticz, Homey, etc.) en de sensoren zijn redelijk goedkoop.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
MsG schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:49:
Je kan het beste kijken op protocolniveau kijken wat je wil en wat daarbij aansluit. De domotica-markt is nog in opkomst, kenmerken van een opkomende markt zijn vaak hevige vendor-lockin, want je wil vooral niet dat je mooie apparatuur ook goed met de concurrent werkt. Je hebt inmiddels wel wat marktstandaarden als Z-Wave, Zigbee, etc.

Kijk ook eens naar de Xiaomi gateway, die werkt volgens mij al met redelijk wat hobbybob-systemen (Domoticz, Homey, etc.) en de sensoren zijn redelijk goedkoop.
Ja, Xiaomi gateway is hetzelfde als Aqara. Die sprak me inderdaad aan.
Waar ik benieuwd naar ben is waar je voor hebt gekozen en waarom.

[ Voor 4% gewijzigd door PnD op 15-11-2017 10:02 ]

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-11 15:36

Glewellyn

is er ook weer.

Kijk eens naar de Athom Homey. Een Nederlands product dat ondersteuning heeft voor KlikAanKlikUit, Bluetooth, TCP/IP, Zigbee en Z-Wave.

*zucht*

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Glewellyn schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:04:
Kijk eens naar de Athom Homey. Een Nederlands product dat ondersteuning heeft voor KlikAanKlikUit, Bluetooth, TCP/IP, Zigbee en Z-Wave.
Heb ik ook naar gekeken. Mijn gevoel erbij dat het nogal een product in ontwikkeling is. Of nou stabieler als Domoticz is vraag ik mij af. Het ziet er wel eenvoudiger uit, maar ik weet mijn weg in Domoticz ook wel te vinden. Voordeel is wel standaard alle aanwezig connectiviteit natuurlijk. De prijs weerhoudt me vooralsnog.

ps. Ik heb al geïnvesteerd in rpi en rfxcom. Wat opzich geen probleem is, staat net zo snel weer op marktplaats :)

[ Voor 9% gewijzigd door PnD op 15-11-2017 10:24 ]

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-11 15:36

Glewellyn

is er ook weer.

PnD schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:24:
[...]
Heb ik ook naar gekeken. Mijn gevoel erbij dat het nogal een product in ontwikkeling is. Of nou stabieler als Domoticz is vraag ik mij af. Het ziet er wel eenvoudiger uit, maar ik weet mijn weg in Domoticz ook wel te vinden. Voordeel is wel standaard alle aanwezig connectiviteit natuurlijk. De prijs weerhoudt me vooralsnog.

ps. Ik heb al geïnvesteerd in rpi en rfxcom. Wat opzich geen probleem is, staat net zo snel weer op marktplaats :)
De Homey is inderdaad nog in ontwikkeling, maar inmiddels is het wel zo volwassen dat het gewoon werkt.
De prijs is inderdaad best hoog, mijn overweging was dat de Homey zoveel connectiviteit aan boord heeft dat ik dat geld wel weer terugverdien door per onderdeel de goedkoopste oplossing te kiezen.

Bij voorbeeld een KaKu Deurbel, Zwave dimmers voor de hoofdverlichting en IKEA Tradfri lampen in staande lampen. Die flexibiliteit vind je niet snel in andere domotica controllers zonder allerlei extra gateways.

*zucht*

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zit ook een beetje met deze vraag... Zo vond ik dit topic ook net.

Ik heb naar een heleboel gekeken, en een vriend van me had vroeger Domoticz en nu Homey en daar heb ik hem ook een beetje mee geholpen met apps enzo.

Domoticz vind ik te ver achtergebleven op het gebied van interface. Het is heel erg web 1.0 :) En ik mis de mogelijkheid tot mooie tablet interfaces (liefst wil ik een touchscreen in de meeste kamers). Voor die vriend van me ben ik ook bezig geweest wat informatie er uit te krijgen (temperatuur, stroomopname enz) en dat viel ook erg tegen.

Homey vind ik erg mooi maar ook erg duur, vooral omdat ik de meeste van die radio's niet nodig heb. Maar nog een veel groter bezwaar: alles loopt via de Athom cloud en je kan dat niet uitzetten. Je kan zo te zien niet eens lokale accounts aanmaken. Dat is voor mij echt een absolute NEE :N. Bij mijn domotica moet verder niemand bij kunnen. Ik draai Always-On VPN op al mijn mobiele apparaten en daarmee kan ik altijd bij mijn thuisnetwerk. Dus daar heb ik het ook niet voor nodig.

Dus dan blijft over: Home Assistant? Dat ziet er erg mooi uit. Maar is niet zo uitgebreid zo te zien. Maar ik mis heel erg iets als HABPanel (van OpenHAB). OpenHAB: Ik hoor dat de ontwikkeling veel minder snel verloopt... Maar dat HABPanel is dus wel weer erg mooi.

Pimatic, ook naar gekeken maar veel te simpel.

Als iemand nog andere suggesties heeft dan hoor ik het graag!

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 14-01-2018 19:12 ]

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:26
Als het echt gaat om mooie touchscreens, allonis
software kan je een maand gratis proberen.

Voor iets meer eenvoud: homeseer, of een combi van die 2

[ Voor 24% gewijzigd door akatar op 14-01-2018 19:58 ]

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
GekkePrutser schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:01:
Dus dan blijft over: Home Assistant? Dat ziet er erg mooi uit. Maar is niet zo uitgebreid zo te zien. Maar ik mis heel erg iets als HABPanel (van OpenHAB). OpenHAB: Ik hoor dat de ontwikkeling veel minder snel verloopt... Maar dat HABPanel is dus wel weer erg mooi.!
Dat Home Assistant niet zo uitgebreid is, is volgens mij niet waar. Volgens mij bied het juist een van de meest uitgebreide ondersteuning voor iot apparaten/protocollen. Ik heb zelf domoticz en Home Assistant gebruikt. Van Domoticz stond mij tegen dat de interface zwaar ouderwets aanvoelt. Home Assistant ziet er een stuk moderner uit en is grotendeels naar je eigen wens aan te passen (ook qua kleuren). Wel is de learning curve wat steiler, maar de documentatie legt alles prima uit.

Er is trouwens wel een dashboard voor home assistant, maar ik heb zelf liever de normale interface.

https://home-assistant.io/docs/ecosystem/hadashboard/

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Topicstarter
Ik ben inmiddels ook met HA begonnen. Idd steile leercurve😑 voorlopig nog domoticz bij gebrek aan tijd..

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Bedankt voor de tips van HADashboard en Homeseer/allonis! Ik ga die uitgebreid bekijken.

Ook wist ik niet dat Home Assistant zo uitgebreid is, ik had even met de demo gespeeld maar daar zat niet zo veel in (bijv. geen configureerbare actielijnen enzo). Maar misschien zit niet alles in de demo of heb ik het over het hoofd gezien.

Op zich vind ik het wel mooi om iets op Python gebaseerd te hebben. En bij voorkeur geen Windows en wel open source, dus Home Assistant zou wel het mooiste zijn als dat voldoet.

[ Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 14-01-2018 22:58 ]

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Nee, de demo van HA is gewoon een random voorbeeld met een klein aantal componenten. Kijk op de website van HA onder components wat je allemaal kan toevoegen/wat ondersteund wordt. Je voegt gewoon toe wat je wil.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• Robert.r
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-11 08:49
Domoticz in combinatie met aqara/xiaomi bevalt mij erg goed! De sensoren/schakelaars werken gewoon altijd, dit itt bijvoorbeeld kaku. Ga je over op xiaomi dan maak je dus sowieso een stap voorwaarts qua betrouwbaarheid.

Verder en ik het eens over de interface van domoticz. Maar mijn doel is altijd geweest om geen gebruik meer hoeven te maken van een interface voor home automation. Inmiddels is dat gelukt. Vooral dankzij xiaomi/aqara omdat de sensoren lekker goedkoop zijn, en bijna mijn hele huis vol hangt met deze devices.

Mooie optie dus om interface-loos te gaan!
Pagina: 1