HD of 4K beeldscherm?

Pagina: 1
Acties:

• michielstekel
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-02-2021
Hallo

ik heb een 13" macbook, nieuwste serie, en wil graag een monitor aanschaffen. Ik werk voornamelijk met audio/muziekprogramma's, ik game niet en ga er ook geen films op kijken. Ik twijfel of ik genoeg heb aan een HD scherm of dat ik voor 4K moet gaan.
Ik dacht zelf dat HD genoeg is, maar zag laatst bij een vriend dat dit toch niet scherp was, wat ik niet had verwacht. Randen en kleine letters waren best wazig.
Heb ik tegenwoordig echt een 4K scherm nodig of kan deze wazigheid bij hem ook liggen aan bv de kwaliteit van de HDMI-kabel?

dank voor jullie hulp!
Michiel

• audioslaaf
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-01 22:15
Hi Michiel,

Zo te lezen wil je vooral lekker scherp beeld en voor je programma's ook wel ruimte om er wat verschillende content op kwijt te kunnen.
Tussen full HD en 4K zit ook nog een gangbare keuze, namelijk 1440p (2560x1440), ook wel WQHD genoemd.
Over het wazig zijn van de letters en randen, dat kan aan de monitor liggen, maar ook aan de instellingen van de computer. De HDMI kabel lijkt me onwaarschijnlijk als oorzaak.
Meestal ligt het vooral aan hoe groot de monitor is, want de pixels worden over dat oppervlak verspreid. Full HD op een smartphone is bijvoorbeeld best scherp, terwijl het op een 27 inch monitor toch lang niet zo mooi is. Dat ligt aan de dpi, ofwel dots per inch. Hoe hoger de dpi, hoe scherper het beeld zal zijn.

Anyway, het beste advies dat ik je kan geven is om eens bij een winkel als bijvoorbeeld de mediamarkt naar binnen te lopen en te kijken welke monitor je het meeste aanspreekt.
Kijk bij de monitor die je het mooiste vindt naar de volgende specs:
Monitorformaat (hoeveel inch)
Resolutie (1080p, 1440p of 4K)
Eventueel andere zaken zoals Curved of 144hz, hoewel dat laatste vooral bij games en films een meerwaarde heeft.

Vervolgens kun je met die kennis op zak online een monitor met soortgelijke specs zoeken of hem direct in de winkel meenemen :)

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Wat ik hier aan toe kan voegen is om even te kijken wat de DPI van je huidige Mac scherm is.
Ikzelf ken die Macbooks niet zo goed, maar wat is de resolutie van dat scherm? Full HD op een 13inch scherm is inderdaad best hoog.

Als je een monitor uitzoekt met een lagere DPI, dan heb je in theorie een minder scherp beeld. Een hogere DPI is dan beter. Echter hangt het van meerdere factoren af!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!