Welke monitor is geen "overkill"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AFCArt
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-04-2022
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor omdat mijne ondertussen erg oud zijn. Ik hoop hiermee te bereiken dat ik beter kan gamen, tegenstanders spot, het er mooier uit ziet en lekkerder loopt.

Na heel veel inlezen had ik al mijn keuzes gemaakt: 144 hz, gsync, displayport, 24 inch. 1080p

Toen las ik nog meer en begon ik overal weer aan te twijfelen. Dit vooral omdat ik me afvraag of mijn systeem uberhaupt goed genoeg is om voordeel uit al deze functionaliteit te halen. Eveneens ben ik niet thuis voor meerdere weken maar heb ik het scherm hier ook alvast nodig. Ik twijfel of mijn gtx 970 wel een display port heeft. Volgens mijn onderzoek wel. Is het geen probleem om als tijdelijke oplossing voor mijn laptop deze aan te sluiten met een display port - hdmi adapter?

Games:
PUBG, COD WWII, Gta 5, Rocket League, Overwatch, Starcraft

Budget:
flexibel afhankelijk van wat ik er voor terug krijg maar ik denk aan max 400 voor g sync en max 300 zonder tenzij ik dan concessies moet doen

normale Systeem waar ik hem voor koop:
Intel Core i7 2600 - 3.40GHz Quad Core CPU
Geforce GTX 970
16 gig ram

Als het ook op laptop werkt die ik heb fijn maar geen eis:
i7 7700 hq CPU @ 2.8 ghz
16 gig ram
HDMI port
GTX 1050

De meest voor de hand liggende G sync keuze leek me daarom:
https://tweakers.net/pricewatch/398559/aoc-g2460pg-zwart.html

zonder gsync leek dit me de beste keuze:
https://tweakers.net/pricewatch/322233/asus-vg248qe-zwart.html

mijn vragen:
heb ik een voordeel aan gsync met mijn setup?
heb ik uberhaupt 144 hz nodig of trekt mijn systeem dat toch niet en moet ik ook naar 75hz+ kijken? (bijv PUBG red ik geen 100+ fps in)
zijn er andere schermen die ik over het hoofd gezien heb die misschien beter zijn of een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben?
...

Alle reacties

Verwijderd

Ten eerste, GSync is voor elke gaming PC een voorbeeld. Ten tweede, denk ik inderdaad niet dat je een 144Hz paneel nodig gaat hebben, 75 of 90hz zou voldoende moeten zijn. Kijk eens naar dit schermpje:

pricewatch: LG 22MP68VQ-P Class Full HD IPS LED Monitor Zwart

Hij is maar 21,5 inch, maar is echt een top scherm. Ik heb deze als 2e en 3e scherm draaien momenteel, en ik ben er zeer tevreden mee! :)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:41
Als je PUBG speelt is 21:9 een mooie toevoeging.
YouTube: PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS 21:9 vs 16:9 Comparison resolution...

Hoe meer je ziet hoe eerder je kan reageren. 25inc UW is een 22 normaal. 29 een 24/25. en 34 een 27inc.
Persoonlijk is een 29 een mooi formaat voor 2560x1080.

• AFCArt
Thanks heren.

@Alphix
Helaas is 21.5 inch wel echt te klein voor me.

Je zegt voorbeeld maar je bedoelde denk ik voordeel dan? :) Als ik voor gsync ga is het bijna altijd gelijk 144 hz geloof ik.

@loki504
Thanks, dat ziet er inderdaad goed uit, maar je maakt het alleen maar nog moeilijker voor me ;). Heb je ook antwoord op mijn bovenstaande vragen in OP?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Het voordeel van Gsync is dat je die 144Hz niet moet halen om toch vloeiend beeld zonder tearing te hebben. Zonder Gsync zou je minimaal de refresh rate van de monitor moeten halen, of vsync uitschakelen.

Maar Gsync is ook wel een stuk duurder, waardoor je met jouw budget alleen kunt kiezen tussen monitoren met TN paneel. Zonder Gsync zou je dan makkelijk een monitor met VA of IPS paneel kunnen nemen (evt 1440p) of een ultrawide scherm, want Gsync en ultrawide is ook ver buiten budget.

Anno 2017 is er, vind ik, geen reden om een minderwaardig TN paneel te nemen. De voordelen van TN zijn er alleen op papier: meestal hebben ze een snellere reactietijd. Maar in de praktijk merk je het verschil niet tussen 1 ms en 5 ms, het is pas bij hogere (10 ms+) reactietijden dat er ghosting optreedt, en dan nog is de gtg reactietijd geen echte indicator hiervoor. Input lag is ook heel belangrijk voor de snelheid, en daar is dan niets over te vinden tussen de specificaties.

Er is deze monitor, de pricewatch: Lenovo Y27g Zwart heeft een VA paneel (veel beter contrast dan TN), ondersteunt Gsync en kost bij Max ICT minder dan €400. Maar dat is zoveel minder dan elders dat ik me er vragen bij stel (heb nog niet gekocht bij Max ICT), normaal kost die monitor €650-700. Maar op Amazon.de kun je die Y27g ook voor minder dan €400 vinden, verkocht door Amazon zelf, dus het lijkt me wel in orde.

Ik vind het nog steeds veel geld voor een 1080p monitor. Ik zou zelf een pricewatch: Dell Ultrasharp U2518D Zwart nemen, en pas naar Gsync of hogere refresh rates kijken als er een hoger budget is, maar 1440p is. Maar met die GPU en de games die je speelt is momenteel gamen op 1080p een betere keuze.

Om je laptop aan te sluiten heb je trouwens geen HDMI-DisplayPort adapter nodig, de meeste monitoren in die prijsklasse hebben zowel DisplayPort als HDMI aansluitingen, dus sluit je laptop gewoon op HDMI aan.

[ Voor 10% gewijzigd door MacPoedel op 13-11-2017 18:55 ]

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 14:04

Zorian

What the fox?

Hou er wel rekening mee dat als je hem aansluit via HDMI je gelimiteerd bent tot 60Hz wegens technische beperkingen van de kabel. Bovendien is de output van veel laptops ook maximaal 60Hz (omdat hij standaard de iGPU pakt ipv de discrete GPU, eerstgenoemde is niet zo krachtig).

• AFCArt
@MacPoedel
Thanks, denk je dat het dus 'meer' waard is om een betere technologie te gebruiken (ips/ VA) ipv een TN gsync paneel te nemen?

Gsync klinkt, de meer ik lees, juist interessant als je pc niet perse een monster is omdat hij je fps en hertz synced wat vooral belangrijk is als je niet altijd super hoge fps hebt?

ik denk niet goed 1440p te kunnen runnen met mijn setup.

@Zorian Thnks, goed om te weten maar geen dealbreaker, de laptop is puur tijdelijk en heeft helaas geen andere aansluiting.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:18
Met een gtx970 zul je al moeite hebben om in de nieuwste games 60fps te halen op full HD met hoge instellingen. Je hoeft inderdaad geen 144fps te halen om te profiteren van een 1440p/144Hz monitor, maar het is wel fijn om er niet heel erg veel vanaf te zitten. Kortom: om echt profijt te hebben van een 1440p monitor@144Hz heb je een (veel) betere videokaart nodig. En dit hele verhaal geld uiteraard ook voor je laptop als je daar mee wilt gamen.

Edit: lees net dat het 1080p@144Hz is. Ook daar is een Gtx 970 niet echt een geschikte kaart voor. Ook als je genoegen neemt met niet de hoogste instellingen en wat minder fps dan 144 heb je al snel een 1070 nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door Philpend op 14-11-2017 13:38 ]

Pagina: 1