Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 10:34
Hé allemaal,

Mijn vriendin en ik overwegen ons huis te verkopen en een woning te huren. Onze koopwoning heeft flink wat overwaarde. Wat gebeurt er met dit bedrag na verkoop? Krijgen we de beschikking over dit geld? En zo ja, betalen we hier extra belasting over?

Ik ben bekend met de bijleenregeling, waarbij je bij een nieuwe aankoop binnen drie jaar de overwaarde moet investeren in het nieuwe koophuis. Maar houdt dit in dat het geld tot die tijd vast staat?

Gek genoeg kan ik hier op internet moeilijk een antwoord op vinden.

Alvast dank voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:47
alles wat overblijft nadat je restschuld van de hypotheek is ingelost komt gewoon ter beschikking op jouw rekening te staan.

Wat je hier exact aan belasting over betaalt weet ik niet, maar sowieso vermogensbelasting (box3) aan het einde van het jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:15
Let er trouwens wel op dat afhankelijk van het type hypotheek het qua timing niet lekker kan uitkomen. Toen ik mijn woning verkocht met daarop een combinatie van beleggings + aflossingsvrije hypotheek, kreeg ik de opbouw van de beleggingsrekening pas na een paar maanden uitgekeerd. Dus eerst was de hele overdracht, incl. financiele afhandeling.

Nou ging het in mijn geval maar om een paar duizend euro, en had ik onderwaarde. Dus voor mij was het geen probleem om het even voor te schieten, en het dad in mijn geval ook geen effect op de bijleenregeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:27
Waarde - schuld = wat je op je rekening gestort krijgt. Hier betaal je geen belasting over, alleen jaarlijks VRH als dat van toepassing is.

Heel simpel gezegd: De bijleenregeling betekent dat je wordt geacht om de overwaarde in je volgende koophuis te stoppen. Je krijgt dan geen HRA over een bedrag ten hoogte van de eigenwoningreserve. Eigenwoningreserve is de som van alle over- en onderwaardes van je vorige huizen. Als je 3 jaar geen koopwoning hebt gehad dan vervalt de eigenwoningreserve en kan je weer over de volledige hypotheek HRA ontvangen.

De eigenwoningreserve is geen werkelijke pot geld, maar gewoon een bedrag waar de fiscus mee rekent.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
Wat voor soort hypotheek heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ah, veel dank! Uit de website van de belastingdienst werd mij niet duidelijk of het bedrag op onze rekening komt te staan en of we er extra belasting over betalen. Maar dit is dus alleen vermogensbelasting.

Mijn hypotheek is een combinatie van een annuïteiten- en lineaire hypotheek. Dat heb ik gedaan om gedurende de looptijd altijd hetzelfde bedrag te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:22

LankHoar

Langharig tuig

Misschien niet heel relevant voor je vraag, maar waarom zou je van een koopwoning naar een huurhuis willen? Ik ken eigenlijk allene mensen die dat doen omdat ze hun koophuis uit moeten, niet omdat ze dat willen. Jouw situatie klinkt niet als moeten.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

LankHoar schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:30:
Misschien niet heel relevant voor je vraag, maar waarom zou je van een koopwoning naar een huurhuis willen? Ik ken eigenlijk allene mensen die dat doen omdat ze hun koophuis uit moeten, niet omdat ze dat willen. Jouw situatie klinkt niet als moeten.
Omdat je bijvoorbeeld tijdelijk (zeg 1-2 jaar) ergens anders gaat wonen ivm werk? Omdat je een koophuis zoekt, die nog niet hebt gevonden, je huis al hebt verkocht en zolang maar gaat huren?
Genoeg voorbeelden te verzinnen hoor.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Het is voorlopig nog een overweging, maar mijn vriendin en ik zouden graag tijdelijk in Amsterdam wonen. Een huis kopen is een risico: we zijn 27 en 31 jaar en op den duur willen we misschien kinderen. Dan komen we weer ruimte te kort en is het een logische stap om iets groter te wonen.

Huren is dus een ideale tussenoplossing, hoewel de huurprijzen uiteraard niet echt aantrekkelijk zijn. De koopprijzen zijn dat echter ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Wij gaan ook van uit een koop naar een huur huis ons huis is verkocht maar onze nieuwe wonining moet nog gebouwd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 11:04
Joeridev schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:27:
Mijn hypotheek is een combinatie van een annuïteiten- en lineaire hypotheek. Dat heb ik gedaan om gedurende de looptijd altijd hetzelfde bedrag te betalen.
Met een lineaire hypotheek ga je steeds minder betalen, als je altijd hetzelfde bleef betalen heb je waarschijnlijk alleen een annuitaire.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:27
LankHoar schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:30:
Ik ken iemand die naar een huurhuis is gegaan om zn overwaarde te kunnen gebruiken om een bedrijf te starten. Daarnaast zijn er ouderen die liever hun geld uitgeven tijdens hun leven ipv het in stenen laten zitten. Tijdelijk ergens anders willen wonen is ook een goede reden. Er zijn genoeg legitieme redenen te bedenken waarom je van koop naar huur zou willen gaan.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 11:04
Speculeren op een prijsdaling is natuurlijk ook niet gek met de huidige bubbel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Malt007 schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:41:
[...]

Met een lineaire hypotheek ga je steeds minder betalen, als je altijd hetzelfde bleef betalen heb je waarschijnlijk alleen een annuitaire.
Met een lineaire hypotheek betaal je steeds minder, maar met een annuïtaire hypotheek netto steeds meer: het maandbedrag blijft gelijk, maar de aflossing neemt toe dus de rente neemt af. De ontvangen HRA neemt dus ook af --> netto maandbedrag gaat omhoog.

Met de juiste mix van lineair en annuïtair kun je die twee effecten tegen elkaar wegstrepen, zodat je netto vrijwel hetzelfde blijft betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
@Malt007 dat vonden wij inderdaad ook een bijkomend voordeel!

@Anoniem: 677216 klopt, we betalen netto bijna altijd hetzelfde. Dan weten we waar we aan toe zijn.

Nogmaals dank iedereen, ik weet genoeg! :)
Pagina: 1