Macbook Pro - Lion herinstalleren zonder Apple ID

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Mijn vraag
Ik heb recentelijk van een vriend van me een Macbook Pro overgenomen. Het ding is voorzien van OSX Lion icm Windows 7 via Bootcamp. Ik wilde een herinstallatie uitvoeren van OSX en Bootcamp eraf gooien, dus ik heb het ding in recovery gestart (ALT ingedrukt houden bij het aanzetten en dan de optie Recovery kiezen). In de recovery de OSX partitie geformatteerd en daarna geprobeerd OSX opnieuw te installeren > ding vraagt om een Apple ID. Ik heb een Apple ID aangemaakt maar dan krijg ik vervolgens de melding dat met het betreffende Apple ID nog geen software is gekocht in de Apple store. Apple ID van mijn vriendin gebruikt > mag niet want alleen voor de UK store (ze is Engelse en heeft daar ook haar Apple ID aangemaakt). Het lukt me dus niet om OSX te herinstalleren.

Het is trouwens geen optie om de oorspronkelijke Apple ID te gebruiken, degene van wie ik de Macbook heb overgenomen had het ding ooit voor zijn vriendin (inmiddels ex) gekocht en toen ze uit elkaar gingen heeft hij de Macbook gehouden en in een kast gegooid en het ding heeft daar een paar jaar gelegen. Haar Apple ID gebruiken gaat dus geen optie zijn. Die jongen weet zelf weinig van het apparaat af dus hij kan me verder niet vertellen met welke versie van OSX het ding oorspronkelijk is geleverd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al rondgekeken op een aantal sites, voornaamste wat ik tegenkom is dat ik de Mac moet opstarten terwijl ik CMD + R ingedrukt houdt, dit zou ervoor zorgen dat hij de ingebouwde recovery start voor de OSX versie die met de mac werd geleverd ipv de laatst geïnstalleerde versie. Deze toetsencombi werkt echter niet omdat het ding dan doorgaat naar Bootcamp en Windows 7 probeert te starten.

Mijn probleem is dus dat ik een Macbook Pro heb zonder OSX, met Windows 7 die hij standaard wil laden en de recovery weigert OSX te herinstalleren.

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

Beste antwoord (via Neko Koneko op 13-11-2017 20:28)

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-10 12:02
Ik kan vanavond thuis wel even voor je kijken of Lion bij mijn aankopen staat.
Zoja dan kun je wel even langskomen met een usb stick en dan kan ik je een BootUSB maken vanaf waar je installeerd.
Weert - Panningen is wat dat betreft niet zover.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
Ik meen dat als je de option-toets ingedrukt houd dat je in het boot menu komt. Dus osx, bootcamp if recovery.
(Zo uit mijn hoofd aan de ontbijttafel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Dat doe ik ook, ik krijg nu alleen nog de opties Bootcamp en Recovery. OSX zelf staat dus niet meer op de schijf. Ik had niet verwacht dat Apple zoveel hindernissen zou opwerpen bij het herinstalleren van het OS (ben Windows en Linux gewend :P )

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tieske
Ik kan vanavond thuis wel even voor je kijken of Lion bij mijn aankopen staat.
Zoja dan kun je wel even langskomen met een usb stick en dan kan ik je een BootUSB maken vanaf waar je installeerd.
Weert - Panningen is wat dat betreft niet zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk knoops
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-06 18:25
Het handigste is dat je een boot USB maakt of dat je met een Mac os x Lion CD de mac opnieuw installeert. Het is inderdaad niet meer mogelijk om Mac os x Lion vanuit de Recovery modes opnieuw te installeren. Zoek iemand op die een Mac os x Lion USB of CD heeft. Of ga naar een Apple store en vraag of zij je veder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Ik bedacht me vanochtend dat we hier op het werk nog een iMac hebben staan, ding draait High Sierra maar ik kon op die machine wel inloggen op mijn Apple ID (via de appstore) en de registratie doorlopen - ik ga eens kijken of dat een verschil maakt. Zo niet wacht ik even af of @mlormans een Lion USB stick kan maken want Panningen is inderdaad een kwartiertje/twintig minuten rijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske
Ik heb even gekeken, hij staat in elk geval nog tussen mijn aankopen.
Een USB of DVDtje maken moet dus geen probleem vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Ik heb het opgelost, iemand anders had hetzelfde probleem en had het installatie bestand via een... alternatieve bron binnen gehaald (yarr...). Dat dus ook maar geprobeerd en daarna lukte het wel. Hij is nu de update voor Yosemite aan het installeren (en dat duurt lang, Apple minuten zijn blijkbaar nog langer dan Microsoft minuten :D ).

In ieder geval bedankt voor het meedenken en @mlormans extra bedankt voor het aanbod een USB stick te maken :)

Pagina: 1