Windows login methode forceren

Pagina: 1
Acties:

• Emiel1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-11-2022
Situatie: gaat over een HP8570w laptop met windows 10. Buiten huis log ik in met de vingerscanner. Thuis hou ik de laptop dicht in het docking station en is de scanner dus niet bereikbaar, dan wil ik met de pin inloggen. Windows kiest altijd de laatste succesvolle inlog methode bij het opstarten. Dit wil ik graag forceren naar 'met pin inloggen' (met pin inloggen, kan je ook inloggen als je je vinger scant zonder de methode te moeten wijzigen), zodat ik niet elke keer naar alternatieve inlog methode -> pin hoef te gaan.

Ik heb gevonden dat de laatst succes volle login methode is opgeslagen in: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Authentication\LogonUI\UserTile
En dat deze voor pin de volgende waarde moet hebben "D6886603-9D2F-4EB2-B667-1971041FA96B".

Dit register moet dus worden aangepast als ik met de vingerscanner heb ingelogd om hem weer op pin te zetten. Om dit te detecteren lijkt me onnodig moeilijk en leek het mij dus goed om die waarde standaard te schrijven bij het afsluiten van de laptop.

Heb dat register geëxporteerd (.reg) met de goeie waarde. Als ik windows lock, inlog met vingerscanner, de .reg uitvoer, windows lock komt netjes de pin methode daar te staan. Heb de .reg toegevoegd aan de GroupPolicy\Machine\Scripts\Shutdown map.

Helaas gaat dit niet altijd goed en krijg ik soms als nog de vingerscan inlog methode. Als ik dan vanaf het windows inlogscherm opnieuw opstart gaat het vaak wel weer goed.

Ik heb ook geprobeerd de .reg uit te voeren vanuit een bat bestand:
@echo off
regedit /s C:\hier_pad_naar_.reg\pin.reg
En dan dit bat bestand toevoegen aan de shutdown map, helaas geeft dit het zelfde gedrag (dat het niet altijd goed gaat).

Kan het zijn dat het afsluiten soms geforceerd word en dat daarom het script net wel/niet word uitgevoerd? Als ik dat bat bestand handmatig uitvoer werkt het elke keer prima.

Iemand die een oplossing hier voor weet? Of een andere methode om dit voormekaar te krijgen.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
In taakplanner heb je triggers om een taak uit te voeren wanneer je je aanmeld en wanneer je de pc ontgrendeld. Is dat niet het moment waarop je dat wil regelen? Bij het afsluiten nog snel even wat aanpassen is onnodig, dat kan net zo goed al direct na aanmelden of ontgrendelen gebeuren, toch?