Ebay, verkoper biedt refund middels annulering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb op Ebay een sd kaart gekocht met navigatiesoftware voor mijn auto, betaald met Paypal. Het sd kaartje werkt echter niet. De verkoper heeft een tweede sd kaart verstuurd die ook niet werkt.

De verkoper biedt in een ebay bericht een refund aan, daarmee ben ik akkoord gegaan.
(Er is niet gesproken over terugsturen. Ik heb ook niet het idee dat dat de bedoeling is, maar zou geen probleem zijn ivm paypal retourkostenvergoeding.)

Hij heeft nu via Ebay een verzoek ingediend om de transactie te annuleren.
Hij berichtte me dat ik akkoord kon gaan met de order annuleren en hij me dan een refund zou geven.
Er staat bij:
Reden voor aanvraag om transactie te annuleren: De verkoper zegt dat je het object hebt geretourneerd of dat gaat doen voor terugbetaling.

So far so good, maar...

Bij die annulering staat echter:
"Accepteer de aanvraag voor annulering alleen als je nog niet betaald hebt of als de verkoper je al heeft terugbetaald. Als je je terugbetaling nog niet hebt ontvangen, moet je contact opnemen met de verkoper"

Zijn er ervaringsdeskundigen die me kunnen vertellen wat ik nu het beste kan doen?
Volgens mij moet ik eerst geld terug krijgen?

[ Voor 13% gewijzigd door BounceMeister op 13-11-2017 00:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Heb je al contact opgenomen met de verkoper en/of Ebay hierover, zoals in de annulering staat? Het lijkt me dat die er het beste een antwoord op kunnen geven.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het gegeven advies van eBay volgen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als jij de koop eerst ontbindt kan de verkoper z'n geld immers niet terugstorten want er is geen koopovereenkomst meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50

paQ

...en kun je geen review meer achterlaten.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 13-11-2017 11:41 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:51
Wachten totdat verkoper geld terug heeft betaald.
Vervolgens netjes annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Als je accepteerd kan je en geen review achterlaten en ontbind je de koop waardoor hij geen geld meer hoeft terug te storten.

Ik zou een berichtje sturen dat hij het geld eerst moet terug betalen en als dat na 4 dagen ofzo nog niet gebeurd is "money back or I calll Ebay + bad review"

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankhan
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-06 12:49
Ebay geeft keurig aan te wachten tot het geld terug is, lijkt mij verstandig dit dan ook te doen.
Heel veel ervaring met EBAY en nooit een onoplosbaar probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Na terugbetaling krijg jij van eBay automatisch de melding dat het object nog niet betaald is. Dat wordt weer opgelost als de verkoper de transactie annuleert. Dat annuleren heeft tot gevolg dat de verkoper z'n eBay-kosten terugkrijgt, vandaar dat de verkoper dat graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
De verkoper geeft aan dat bij annuleren het bedrag automatisch terugbetaald wordt. Dan zou ik bij vooraf terugbetalen dus twee keer geld terug krijgen volgens hem, en dat wil hij natuurlijk niet.
Ik vind het een vreemd systeem eigenlijk. Ik mail nog wel een keer naar ebay hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:56

hmr

sypie schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:52:
Als jij de koop eerst ontbindt kan de verkoper z'n geld immers niet terugstorten want er is geen koopovereenkomst meer...
Juridisch klopt dit niet. Door ontbinding ontstaat een ongedaanmakingsverbintenis. Beide partijen moeten elkaar, voor zover mogelijk, laten terugkeren naar de staat voor de ontbonden overeenkomst. Dus: terugbetaling en terugzenden producten.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb op ebay nog niet bevestigd dat ik het heb ontvangen, (wel via berichten aan de verkoper). Zou dat een verschil kunnen maken? De communicatie verloopt verder netjes en beleefd.

edit,
ontvangstbevestigen is bij Aliexpress, bij ebay zie ik alleen de feedback-knop.

[ Voor 20% gewijzigd door BounceMeister op 13-11-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:19

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Volgens mij kan jij als koper op dit moment helemaal niets annuleren. Dat kan enkel binnen één uur na afloop. Als je nu als koper van een aankoop af wilt dan moet je een case openen.

Voor de verkoper is dit gemakkelijker.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb inmiddels weer een reactie van de ebay helpdesk. Ze hebben de transactie en de berichtenwisseling bekeken.
Blijkbaar zijn er twee manieren om een transactie te annuleren, een oude en een nieuwe. De verkoper hanteert de regels voor de nieuwe methode, maar de transactie zou gestart zijn volgens de oude methode. Bij de oude methode moet een verkoper handmatig terugbetalen. Ik ga er dan maar vanuit dat dit bij de nieuwe methode automatisch gebeurt.

De tegenstrijdigheid van de berichten zit hem waarschijnlijk in de manier van afhandelen bij de oude en de nieuwe methode.

De helpdesk heeft de verkoper geïnformeerd hierover, nu nog maar even afwachten.

De helpdesk schrijft onder andere:
"It seems that the seller is writing to you in terms of new flow of cancelling the transaction. As this an old flow for cancelling the transaction, the seller will have to manually refund you for the amount paid."

[ Voor 31% gewijzigd door BounceMeister op 13-11-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Weet je wel zeker dat die reactie van de ebay helpdesk is? Laat ik voorop stellen dat ik niets via ebay doe (dus zeker geen pro ben hierin :) )

Alleen dit soort afhandelingstrajecten kan een ebay maken en breken, ik ga er daarom vanuit dat dit 100% transparant door ebay wordt gecommuniceerd en overal terug te vinden is. En normaliter vind dit soort veranderingen ook niet plaats op iets "ongrijpbaars" als een flow, maar wordt er gewoon een datum geprikt en alles daarvoor is oude methode, alles daarna is nieuwe methode zodat het voor iedereen duidelijk is.

Ik mis in de berichtgeving de duidelijkheid die ik vanuit een ebay zou verwachten en ik zie vooral de vaagheid die ik van een scammer verwacht.

Kijk, misschien dat ik het wel helemaal verkeerd lees en staat het duidelijk in de berichten die jij ontvangen hebt, maar zoals het nu gaat heb ik het idee dat er zometeen een voorstel gaat komen om het op de nieuwe manier te doen en dat je dan kan fluiten naar je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gomez12 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 00:42:
Alleen dit soort afhandelingstrajecten kan een ebay maken en breken, ik ga er daarom vanuit dat dit 100% transparant door ebay wordt gecommuniceerd en overal terug te vinden is. [...]

Ik mis in de berichtgeving de duidelijkheid die ik vanuit een ebay zou verwachten en ik zie vooral de vaagheid die ik van een scammer verwacht.
Mijn ervaring met eBay is al zo lang als ik kan herinneren dat ze aan de voorkant geen idee hebben wat ze aan de achterkant uitvoeren. Die hele website is een opeenstapeling van wazige meldingen, met veel meer opties dan een normale gebruiker ooit kan doornemen.
Om een voorbeeld te geven: Ik heb meegemaakt dat ik een artikel wel kon bestellen, maar niet kon betalen omdat ik in Nederland woon, en er vervolgens melding werd gemaakt van een niet-betaalde transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:59

St@m

@ Your Service

m-vw schreef op maandag 13 november 2017 @ 10:53:
Volgens mij kan jij als koper op dit moment helemaal niets annuleren. Dat kan enkel binnen één uur na afloop. Als je nu als koper van een aankoop af wilt dan moet je een case openen.

Voor de verkoper is dit gemakkelijker.
Ehm, als koper kun je helemaal niet annuleren tot een uur na aankoop. Kopen = kopen (en betalen).
RemcoDelft schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 07:29:
[...]

Mijn ervaring met eBay is al zo lang als ik kan herinneren dat ze aan de voorkant geen idee hebben wat ze aan de achterkant uitvoeren. Die hele website is een opeenstapeling van wazige meldingen, met veel meer opties dan een normale gebruiker ooit kan doornemen.
Om een voorbeeld te geven: Ik heb meegemaakt dat ik een artikel wel kon bestellen, maar niet kon betalen omdat ik in Nederland woon, en er vervolgens melding werd gemaakt van een niet-betaalde transactie.
Al die eBay sites zijn eigenlijk aparte sites met aparte regels en mogelijkheden. Daar hebben ze één faq voor geprobeerd te maken.. vreselijk inderdaad.
Men kan niet eens meerdere dingen tegelijk kopen in mijn winkel omdat de winkelmandoptie niet bestaat op ebay.nl :Z
Leg dat maar eens uit aan een Chileen/Mexicaan..altijd gezeik (maar ze betalen wel meer dan de Nederlander :p )

En als antwoord op de TS: altijd het advies van eBay opvolgen. Niets doen in overleg met de verkoper zonder dat het geld op je rekening staat. Eén verkeerde klik en je kan naar je geld fluiten.

[ Voor 59% gewijzigd door St@m op 14-11-2017 07:40 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ebay heeft contact met de verkoper opgenomen en hij daarna weer met mij.
Zoals RemcoDelft en St@m aangeven, komt het inderdaad door verschil in ebay.nl en de ebay van de verkoper. Die hanteren een ander systeem. Gelukkig werkt de verkoper erg goed mee en heb ik mijn paypal-geld weer teruggehad. Ik heb nu de het verzoek om de transactie te annuleren geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

St@m schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 07:34:
[...]

Ehm, als koper kun je helemaal niet annuleren tot een uur na aankoop. Kopen = kopen (en betalen).

[...]

Al die eBay sites zijn eigenlijk aparte sites met aparte regels en mogelijkheden. Daar hebben ze één faq voor geprobeerd te maken.. vreselijk inderdaad.
Men kan niet eens meerdere dingen tegelijk kopen in mijn winkel omdat de winkelmandoptie niet bestaat op ebay.nl :Z
Leg dat maar eens uit aan een Chileen/Mexicaan..altijd gezeik (maar ze betalen wel meer dan de Nederlander :p )

En als antwoord op de TS: altijd het advies van eBay opvolgen. Niets doen in overleg met de verkoper zonder dat het geld op je rekening staat. Eén verkeerde klik en je kan naar je geld fluiten.
Je hebt als koper binnen één uur na uitbrengen van je bod/nu kopen meer mogelijkheden dan na dat uur.
Verder is het inderdaad zo dat al de sites langs elkaar heen werken. Best offer op US site komt niet in het overzicht van de NL site etc.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

m-vw schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:54:
[...]

Je hebt als koper binnen één uur na uitbrengen van je bod/nu kopen meer mogelijkheden dan na dat uur.
Verder is het inderdaad zo dat al de sites langs elkaar heen werken. Best offer op US site komt niet in het overzicht van de NL site etc.
Op het moment dat je op kopen hebt gedrukt heb je geen poot meer om op te staan. Maar als jij denkt dat je er dan nog gewoon onderuit kan komen heb je het echt mis. Sorry. En anders graag het tegendeel bewijzen.

http://pages.ebay.nl/help/buy/questions/unwanted-item.html

Je mag natuurlijk altijd even langskomen in mijn shop om uit te testen :D Ik hou je wel aan de bindende koopovereenkomst :P

[ Voor 9% gewijzigd door St@m op 14-11-2017 11:17 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

St@m schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:16:
[...]

Op het moment dat je op kopen hebt gedrukt heb je geen poot meer om op te staan. Maar als jij denkt dat je er dan nog gewoon onderuit kan komen heb je het echt mis. Sorry. En anders graag het tegendeel bewijzen.

http://pages.ebay.nl/help/buy/questions/unwanted-item.html

Je mag natuurlijk altijd even langskomen in mijn shop om uit te testen :D Ik hou je wel aan de bindende koopovereenkomst :P
Dit krijg ik nu te zien bij één van biedingen. Is wel al een paar dagen geleden gedaan.

You're currently the highest bidder.
Since there are more than 12 hours left before the listing ends, you can still cancel your bid. However, keep in mind that a bid is a binding contract and bid retractions are allowed only for certain reasons.
Select a reason for canceling your bid:

I entered the wrong amount.
The description of the item changed significantly after I placed my bid.
I'm unable to contact the seller by email or phone.
Another reason.

Verder is er veel mogelijk als je een goede reden hebt en normaal met elkaar omgaat.
Vorige keek nog een raar geintje dat de shipping cost keer drie ging tussen listing page en payment page. Rare bug. Niet de schuld van de verkoper, maar voor mij wel een reden om van de koop af te willen zien. Koper kon dit wel begrijpen dus is de koop ongedaan gemaakt.

Verder goed om te zien dat @BounceMeister het probleem op heeft kunnen lossen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

m-vw schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:33:
[...]

Dit krijg ik nu te zien bij één van biedingen. Is wel al een paar dagen geleden gedaan.

You're currently the highest bidder.
Since there are more than 12 hours left before the listing ends, you can still cancel your bid. However, keep in mind that a bid is a binding contract and bid retractions are allowed only for certain reasons.
Select a reason for canceling your bid:

I entered the wrong amount.
The description of the item changed significantly after I placed my bid.
I'm unable to contact the seller by email or phone.
Another reason.

Verder is er veel mogelijk als je een goede reden hebt en normaal met elkaar omgaat.
Vorige keek nog een raar geintje dat de shipping cost keer drie ging tussen listing page en payment page. Rare bug. Niet de schuld van de verkoper, maar voor mij wel een reden om van de koop af te willen zien. Koper kon dit wel begrijpen dus is de koop ongedaan gemaakt.

Verder goed om te zien dat @BounceMeister het probleem op heeft kunnen lossen.
Een bod uitbrengen is iets anders dan kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

BounceMeister schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:32:
Ik heb nu de het verzoek om de transactie te annuleren geaccepteerd.
Door de transactie te annuleren krijgt de verkoper zijn/haar verkopercommissie terug (op de meeste eBay sites zo rond de 10%) vandaar dat de verkoper dit graag wilde. Volgens mij heeft dit overigens geen gevolgen voor de kopersbescherming van PayPal, verkoper zou in dat geval namelijk geen track/trace code kunnen overleggen zodat PayPal in je voordeel beslist. Maakt verder niet uit, je gaf aan dat het geschil al opgelost is.
Pagina: 1