Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mijn vraag
Computer valt random uit. Meestal als mijn broertje aan het gamen is. Beeld gaat op zwart en soms start de computer opnieuw op, soms niet. Als de computer niet meer opstart, werkt het meestal om een aantal minuten te wachten en dan de computer weer aan te zetten. Er zijn overigens geen BSOD's te bekennen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
intel core i3 2120
4GB (denk SAMSUNG) geheugen
asus moederbord (h61m evo)
HD 6750 videokaart
windows 7 hp x64

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In het logboek zag ik dat er erg veel fouten fouten waren. Ik zag in totaal 3 verschillende foutmeldingen over verschillende dagen (meestal een aantal dagen dezelfde foutmelding, daarna een nieuwe)
-0x00000116
-0x0000001E
-0x0000007F

Ik heb heb op de site van microsoft gezocht wat deze foutmeldingen inhouden, maar de uitleg is erg beknopt. 0x00000116 heeft in ieder geval (volgens andere sites) iets te maken met een videokaartdriver die vastloopt en niet herstelt kan worden. Daarom heb ik al reeds de videokaartdriver geüpdated (volgens AMD configuratiescherm de nieuwste)

0x0000007F heeft iets met TCP en SMB te maken volgens microsoft. Gaat hier dus iets mis met de netwerkkaart?

0x0000001E kan blijkbaar verschillende oorzaken hebben. Zie dat er vaak wordt aangeraden om memtest86 te draaien (zijn 8 passes voldoende? Op internet zie ik vaak dat dit aantal aangeraden wordt)

TLDR: Computer valt random uit. Meestal als mijn broertje aan het gamen is. Beeld gaat op zwart en soms start de computer opnieuw op, soms niet. Als de computer niet meer opstart, werkt het meestal om een aantal minuten te wachten en dan de computer weer aan te zetten. Er zijn overigens geen BSOD's te bekennen. Hoe krijg ik 0x0000007e en 0x0000001e opgelost? Moet ik de netwerkdriver en memtest86 draaien of moet ik nog iets anders proberen?

edit:
Alle ventilators zijn kortgeleden trouwens al schoongemaakt. De koelblokken niet. Ook is de koelpasta niet vervangen (6 jaar oude PC). Videokaart heeft tijdens UNIGINE VALLEY normale temperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 12-11-2017 23:27 ]

Alle reacties

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
Wat is de leeftijd en het type van de voeding?

Verwijderd

De videokaart heeft normale temperaturen, de processor ook?
Memtest draaien kan nooit kwaad maar wat meer geheugen zou ook prettig zijn.
Om welke game(s) gaat het?
Wat gebeurt er als je een stress-test start zoals occt?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

De Videokaartdriver kun je niet bijwerken, uit mijn hoofd is 15.7 de laatste voor oa. Die kaart.

Gabriël AM5

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Lijkt op een warmte probleem.
Bekijk dus de temperaturen van de cpu en gpu tijdens gamen.
Kan ook dat de voeding gaar aan het worden is.

• hoi1234
CryRaven schreef op maandag 13 november 2017 @ 06:20:
Wat is de leeftijd en het type van de voeding?
PC is gekocht in december 2011, neem aan dat de voeding dus 6 jaar is. Type weet ik niet. Wil de PC eigenlijk niet openen, omdat m'n ouders bang zijn dat ik wat sloop. Wou eigenlijk eerst even uitsluiten dat het een probleem is dat ik kan oplossen. Als blijkt dat de voeding een kanshebber is, dan brengen we hem even naar de PC-winkel
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 07:21:
De videokaart heeft normale temperaturen, de processor ook?
Memtest draaien kan nooit kwaad maar wat meer geheugen zou ook prettig zijn.
Om welke game(s) gaat het?
Wat gebeurt er als je een stress-test start zoals occt?
De temperatuur van de processor ga ik uitzoeken. Ook ga ik occt draaien. Mijn broertje speelt vooral veel league of legends.
sapphire schreef op maandag 13 november 2017 @ 07:39:
De Videokaartdriver kun je niet bijwerken, uit mijn hoofd is 15.7 de laatste voor oa. Die kaart.
We hadden al een tijdje de melding dat er een nieuwe driver was. Maar vanuit het motief "if it aint broken, don't fix it." nooit de update gedaan.
Reepje schreef op maandag 13 november 2017 @ 08:33:
Lijkt op een warmte probleem.
Bekijk dus de temperaturen van de cpu en gpu tijdens gamen.
Kan ook dat de voeding gaar aan het worden is.
Temperatuur ga ik zeker naar kijken.

Memtest ga ik over de nacht draaien zijn 8 passes voldoende?

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
hoi1234 schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:26:
[...]

PC is gekocht in december 2011, neem aan dat de voeding dus 6 jaar is. Type weet ik niet. Wil de PC eigenlijk niet openen, omdat m'n ouders bang zijn dat ik wat sloop. Wou eigenlijk eerst even uitsluiten dat het een probleem is dat ik kan oplossen. Als blijkt dat de voeding een kanshebber is, dan brengen we hem even naar de PC-winkel

[...]

De temperatuur van de processor ga ik uitzoeken. Ook ga ik occt draaien. Mijn broertje speelt vooral veel league of legends.
[...]

We hadden al een tijdje de melding dat er een nieuwe driver was. Maar vanuit het motief "if it aint broken, don't fix it." nooit de update gedaan.
[...]

Temperatuur ga ik zeker naar kijken.

Memtest ga ik over de nacht draaien zijn 8 passes voldoende?
Memtest zou ik zeker een nacht laten draaien.
Als de temperaturen verder in orde zijn, item dito met de drivers, is de voeding een grote kanshebber.
Het nadeel is dat je dat moeilijk kan testen als je geen andere voeding voorhanden hebt.

• hoi1234
CryRaven schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:38:
[...]

Memtest zou ik zeker een nacht laten draaien.
Als de temperaturen verder in orde zijn, item dito met de drivers, is de voeding een grote kanshebber.
Het nadeel is dat je dat moeilijk kan testen als je geen andere voeding voorhanden hebt.
Ik neem aan dat ik dus even een nieuwe netwerkkaartdriver moet installeren en even proberen of het probleem weg is met een wifi-adaptertje. Is het ook verstandig om een keer via de interne (hd2000) grafische kaart op te starten? Dit om zowel de AMD driver als de kaart zelf uit te sluiten?

Update: Heb net geprobeerd om de LAN driver (blijkbaar van een realtek rtl8111E chip) te updaten. Op de site van asus kan ik geen LAN driver vinden. Op de brakke realtek site is uiteraard ook niks te vinden. Ook de geweldige functie van windows om drivers te updaten werkt niet. (nieuwste driver volgens windows)

Denk dat het nu handig is om eerst het RAM en de temperatuur uit te sluiten. Ook zal ik m'n broertje sowieso nog even vragen om een USB wifidongle te gebruiken om de netwerkkaart uit te sluiten. Daarna kan ik nog even kijken of de interne videokaart wel werkt.

[ Voor 43% gewijzigd door hoi1234 op 13-11-2017 15:01 ]

• hoi1234
Nadat ik de laatste videokaartdriver geïnstalleerd had, ging het een paar dagen goed. Maar nu loopt de computer al een paar dagen opnieuw random vast. Volgens windows loopt AMD Catalyst Control Centrum vast. Na verloop van tijd, werkte de virusscanner niet meer en liep de computer zelfs vast als je er een USB-stick in deed of de cd-rom drive opent.

Gisteren dus windows opnieuw erop gezet, maar de computer doet het nog steeds niet helemaal goed. Heb nu een hoop updates lopen. Naar verloop van tijd wil windows uiteraard opnieuw opstarten, als ik dat doe, dan gebeurt het soms dat ik geen beeld meer krijg na het opstarten. (HDD led knippert en led van de aan/uit knop brandt). Als ik de computer uitzet (aan/uit knop ingedrukt houden) en weer aanzet, dan in de logboeken kijk, dan zie ik dat er een kritieke error bijgekomen is (videohardwarefout oid), kan ik hieruit concluderen dat de videokaart kapot is? Ga sowieso nog even de interne videokaart testen, maar zoals ik al zei, is de computer nu mogelijk eerst updates aan het installeren. (Dat kan ik niet controleren, omdat het scherm op zwart is gegaan)

Bij de computer zat een CD-ROM van het moederbord met drivers, die heb ik geïnstalleerd en heb ook de laatste (stabiele) versie van de videokaartdriver gedownload. (Volgens apparaatbeheer zijn er geen onbekende apparaten meer, dus dan neem ik aan dat er geen drivers meer ontbreken) Ook had windows update nog een driver gevonden van AMD (optionele update), die heb ik gewoon laten installeren. (Deze driver is nog bezig met installeren en het probleem deed zich al voor nadat ik alle handmatig had geïnstalleerd en windows update wou draaien)

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 11-12-2017 16:49 ]

Pagina: 1