Zoneverwarming icm domotica

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 09:36
Wij hebben een nieuw huis gebouwd met een hoogrendementketel en 2 vloerverwarmingsverdelers met in totaal 15 groepen. Nergens in huis zitten radiatoren.
Op dit moment zitten op alle vloerverwarmingsgroepen nog simpele kranen die handmatig kan bedienen.
De ketel wordt aangestuurd door een Honeywell Lyric T6 via een opentherm protocol.
Voor de woonkamer waar de Lyric T6 hangt werkt het prima met de verwarming, maar de andere kamers (zoals bijvoorbeeld badkamer) zijn minder makkelijk en comfortabel te regelen.

Hiervoor wil ik zoneregeling gaan toepassen, daarvoor zal k alle 15 vloerverwarmingsgroepen voorzien van een servoklep (24v dan wel 220v)

Ik heb in alle kamers loze buizen met inbouwdozen op 1,5m hoogte zitten waar ik temperatuurmeters dan wel thermostaten kan monteren. Deze loze buizen komen uit in een vaste kast van 2,6 hoog en 90cm breed waar ik in de toekomst meer met domotica wil gaan experimenten. Die domotica zal iets zijn op basis van een soort PLC (bijv Loxone) zijn.

Omdat die domotica misschien nog wel even op zich kan laten wachten overweeg ik een systeem gebaseerd op thermostaten die een zoneregeling kastje aansturen die op zijn beurt de koppeling legt tussen thermostaat en een of meerdere servokleppen aansturen en de ketel een seintje kan geven dat deze warmte moet leveren.

Ik heb een aantal vragen voor jullie:
  • Is het zinnig om een ketel nog modulerend aan te sturen met verwarming op basis van zoneverwarming?
  • Als ik nu thermostaten aanschaf voor een zoneverwarmingsysteem, kan ik dan later de servokleppen ook nog eens via mijn domotica aansturen? Ik denk dan aan een situatie met zowel domoitica aansturing als via de thermostaten in de kamers zelf
  • Kan ik de Lyric T6 nog in de woonkamer blijven gebruiken om straks niet meer de ketel direct aan de sturen maar wel de vloerverwarmingsgroepen in de woonkamer via de zoneverwarmings unit?
  • Omdat ik overal lege buizen naar toe heb liggen (ook vanuit mijn domotica kast naar de beide verdelers) heb ik sterk de voorkeur voor bedrade oplossingen. Toch lijken veel oplossingen (zoals EvoHome) alleen maar in draadloze versies te krijgen. Hebben jullie tips voor materialen waarmee ik zoiets kan bouwen?
  • Kan ik de 24V servokleppen aansturen via AWG24 draad (UTP kabel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Herbiek616 schreef op zondag 12 november 2017 @ 22:24:

Als ik nu thermostaten aanschaf voor een zoneverwarmingsysteem, kan ik dan later de servokleppen ook nog eens via mijn domotica aansturen? Ik denk dan aan een situatie met zowel domoitica aansturing als via de thermostaten in de kamers zelf
Als je gewoon generieke servokleppen of thermoelektrische actuatoren gebruikt die je op of dicht zet door er de gewenste spanning (230VAC of 24VDC) op te zetten, en je gebruikt een thermostaat met een relaisuitgang dan kun je de actuatoren later prima vanuit je domoticasysteem aansturen.
Omdat ik overal lege buizen naar toe heb liggen (ook vanuit mijn domotica kast naar de beide verdelers) heb ik sterk de voorkeur voor bedrade oplossingen. Toch lijken veel oplossingen (zoals EvoHome) alleen maar in draadloze versies te krijgen. Hebben jullie tips voor materialen waarmee ik zoiets kan bouwen?
Wat wil je bouwen? Je eigen besturing?
Kan ik de 24V servokleppen aansturen via AWG24 draad (UTP kabel)?
Als de actuator niet teveel vermogen nodig heeft (een paar watt) kan dat wel over een utp-kabeltje. Wat je ook kunt doen is een kastje met relais bij de vloerverwarmingsverdeler plaatsen en de relais via een 24V stuursignaal bekrachtigen, dat gaat uitstekend over een utp-kabeltje. Ik doe dat thuis ook met mijn vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-04 22:26
Femme schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:30:

[...]

Als de actuator niet teveel vermogen nodig heeft (een paar watt) kan dat wel over een utp-kabeltje. Wat je ook kunt doen is een kastje met relais bij de vloerverwarmingsverdeler plaatsen en de relais via een 24V stuursignaal bekrachtigen, dat gaat uitstekend over een utp-kabeltje. Ik doe dat thuis ook met mijn vloerverwarming.
Als je meer stroom door een UTP-kabel wil laten lopen kun je overwegen meerdere aderparen parallel te schakelen. Tevens bepaalt mede de lengte van de kabel welke belasting je er aan kan hangen.

PS: leuk projectje! :)

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Femme schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:30:
[...]
servokleppen of thermoelektrische actuatoren gebruikt
[...]
Kun je me het verschil tussen beide uitleggen?
Wat wil je bouwen? Je eigen besturing?
Ik wil dat de zoneverwarming (ooit) onderdeel wordt van mijn domotica systeem, wil deze graag kunnen uitlezen (in elk geval temperatuur) en via een applicatie ook kunnen aansturen. Maar het moet niet zo zijn dat de verwarming het niet meer doet als mijn domotica uitvalt.
Ik voorzie voornamelijk een uitdaging als ik thermostaat contacten (NO?) ga overbruggen vanuit de domotica hardware (contacten parallel plaatsen).

Verder overweeg ik op een aantal plekken alleen een temperatuur sensor zonder een mogelijkheid om de gewenste temperatuur op die locatie aan te kunnen passen. Ik denk dan aan plekken waar je de temperatuur wel wilt regelen, maar waar je dit niet vaak aanpast. (bijvoorbeeld vorstvrij houden van onze garage/berging). De gewenste temperatuur zou je dan alleen via een domotica app kunnen aangeven.

[ Voor 22% gewijzigd door Herbiek616 op 13-11-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Herbiek616 schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:24:
[...]

Kun je me het verschil tussen beide uitleggen?
In een thermoelektrische actuator zit een verwarmingselementje dat een materiaal opwarmt dat hierdoor uitzet en het ventiel openzet. Dit proces kan even duren (een paar minuten). Zodra je de spanning eraf haalt gaat het ventiel weer dicht (of andersom als je een normally closed variant hebt).

Een servo zal meestal bestaan uit een elektromotortje en een controller om de positie nauwkeurig te sturen.

Ik gok dat de thermoelektrische variant populair is vanwege de kosten en ongevoeligheid voor slijtage.
Ik wil dat de zoneverwarming (ooit) onderdeel wordt van mijn domotica systeem, wil deze graag kunnen uitlezen (in elk geval temperatuur) en via een applicatie ook kunnen aansturen. Maar het moet niet zo zijn dat de verwarming het niet meer doet als mijn domotica uitvalt.
Ik voorzie voornamelijk een uitdaging als ik thermostaat contacten (NO?) ga overbruggen vanuit de domotica hardware (contacten parallel plaatsen).
Met twee kapiteiten op het schip (een standalone thermostaat en je domoticasysteem) ga je ruzie krijgen denk ik. Makkelijker is om handmatige bediening voor noodsituaties in te bouwen, dus een schakelaar waarmee je 24V op het relais kunt zetten waarmee je de vloerverwarmingsactuator bediend voor het geval je domotica superstuk is en het weken duurt om het weer up and running te krijgen.
Verder overweeg ik op een aantal plekken alleen een temperatuur sensor zonder een mogelijkheid om de gewenste temperatuur op die locatie aan te kunnen passen. Ik denk dan aan plekken waar je de temperatuur wel wilt regelen, maar waar je dit niet vaak aanpast. (bijvoorbeeld vorstvrij houden van onze garage/berging). De gewenste temperatuur zou je dan alleen via een domotica app kunnen aangeven.
Ja dat is net zo makkelijk.

Ik heb thuis nergens thermostaten aan de muur, maar is wel met vrijwel constante verwarming dus minder behoefte om de temperatuur telkens bij te regelen.

De bekende DS18B20 1-wire temperatuursensoren zijn goedkoop en super nauwkeurig. Je kunt hier goed nauwkeurig vloerverwarming op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Ik denk dat ik een zoneverwarmingkastje ga aanschaffen waarmee ik in eerste instantie de thermostaten rechtstreeks verbind en zo de warmte vraag stuur. Dat kastje stuurt dan de bijbehorende kleppen aan.

Als ik in de toekomst een domotica systeem opgetuigd heb kan ik die ingangen waar de thermostaten in eerste instantie op zitten aansluiten op mijn domotica hardware om zo een warmte vraag van een thermostaat simuleren. Ik hoef niet perse elke klep apart te kunnen aansturen in mijn domotica. Wordt dan ook te vol in die buis van de domoticakast locatie naar de verdeler toe (uitgaande van die 10 groeps verdeler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Herbiek616 schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:20:
Ik hoef niet perse elke klep apart te kunnen aansturen in mijn domotica. Wordt dan ook te vol in die buis van de domoticakast locatie naar de verdeler toe (uitgaande van die 10 groeps verdeler).
Je kunt makkelijk svv-kabel (verkrijgbaar met maximaal 24 aders) door een buis trekken. In theorie kun je dan 23 relais schakelen met common ground.
Pagina: 1