Wij hebben een nieuw huis gebouwd met een hoogrendementketel en 2 vloerverwarmingsverdelers met in totaal 15 groepen. Nergens in huis zitten radiatoren.
Op dit moment zitten op alle vloerverwarmingsgroepen nog simpele kranen die handmatig kan bedienen.
De ketel wordt aangestuurd door een Honeywell Lyric T6 via een opentherm protocol.
Voor de woonkamer waar de Lyric T6 hangt werkt het prima met de verwarming, maar de andere kamers (zoals bijvoorbeeld badkamer) zijn minder makkelijk en comfortabel te regelen.
Hiervoor wil ik zoneregeling gaan toepassen, daarvoor zal k alle 15 vloerverwarmingsgroepen voorzien van een servoklep (24v dan wel 220v)
Ik heb in alle kamers loze buizen met inbouwdozen op 1,5m hoogte zitten waar ik temperatuurmeters dan wel thermostaten kan monteren. Deze loze buizen komen uit in een vaste kast van 2,6 hoog en 90cm breed waar ik in de toekomst meer met domotica wil gaan experimenten. Die domotica zal iets zijn op basis van een soort PLC (bijv Loxone) zijn.
Omdat die domotica misschien nog wel even op zich kan laten wachten overweeg ik een systeem gebaseerd op thermostaten die een zoneregeling kastje aansturen die op zijn beurt de koppeling legt tussen thermostaat en een of meerdere servokleppen aansturen en de ketel een seintje kan geven dat deze warmte moet leveren.
Ik heb een aantal vragen voor jullie:
Op dit moment zitten op alle vloerverwarmingsgroepen nog simpele kranen die handmatig kan bedienen.
De ketel wordt aangestuurd door een Honeywell Lyric T6 via een opentherm protocol.
Voor de woonkamer waar de Lyric T6 hangt werkt het prima met de verwarming, maar de andere kamers (zoals bijvoorbeeld badkamer) zijn minder makkelijk en comfortabel te regelen.
Hiervoor wil ik zoneregeling gaan toepassen, daarvoor zal k alle 15 vloerverwarmingsgroepen voorzien van een servoklep (24v dan wel 220v)
Ik heb in alle kamers loze buizen met inbouwdozen op 1,5m hoogte zitten waar ik temperatuurmeters dan wel thermostaten kan monteren. Deze loze buizen komen uit in een vaste kast van 2,6 hoog en 90cm breed waar ik in de toekomst meer met domotica wil gaan experimenten. Die domotica zal iets zijn op basis van een soort PLC (bijv Loxone) zijn.
Omdat die domotica misschien nog wel even op zich kan laten wachten overweeg ik een systeem gebaseerd op thermostaten die een zoneregeling kastje aansturen die op zijn beurt de koppeling legt tussen thermostaat en een of meerdere servokleppen aansturen en de ketel een seintje kan geven dat deze warmte moet leveren.
Ik heb een aantal vragen voor jullie:
- Is het zinnig om een ketel nog modulerend aan te sturen met verwarming op basis van zoneverwarming?
- Als ik nu thermostaten aanschaf voor een zoneverwarmingsysteem, kan ik dan later de servokleppen ook nog eens via mijn domotica aansturen? Ik denk dan aan een situatie met zowel domoitica aansturing als via de thermostaten in de kamers zelf
- Kan ik de Lyric T6 nog in de woonkamer blijven gebruiken om straks niet meer de ketel direct aan de sturen maar wel de vloerverwarmingsgroepen in de woonkamer via de zoneverwarmings unit?
- Omdat ik overal lege buizen naar toe heb liggen (ook vanuit mijn domotica kast naar de beide verdelers) heb ik sterk de voorkeur voor bedrade oplossingen. Toch lijken veel oplossingen (zoals EvoHome) alleen maar in draadloze versies te krijgen. Hebben jullie tips voor materialen waarmee ik zoiets kan bouwen?
- Kan ik de 24V servokleppen aansturen via AWG24 draad (UTP kabel)?