Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vraag over nieuwe camera bij toneel vereniging

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Braakhuis
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 17-04-2018
Hallo,

Ik zit bij een toneelvereniging. Nu zitten de spelers daar in de kelder onder het podium.
De spelers kunnen dus niet zien wat er zich boven afspeelt. en dus ook niet wanneer ze aan de beurt zijn.
met het licht en geluid zit ik boven in de zaal helemaal achterin.
Nu was daar voorheen een andere man van de techniek en die had boven in zijn hokje een ouderwetse camcorder staan.
vandaaruit ging het signaal via een s-video kabel naar een ouderwetse kleine camping tv.
Nu willen ze dus beter en iets groter beeld.
Ik zat zelf te denken aan een grotere tv, das niet zo moeilijk.
Maar zijn er ook nog andere oplossingen m.b.t. de camera. zodat we wel goed beeld krijgen.
het hokje bovenin zit op ongeveer 10 á 15 meter van het toneel.

Graag hoor ik van jullie

Met Vriendelijke Groeten :
Robin Braakhuis :)

Alle reacties

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13:31
Is het amateurtoneel ? professioneel ? In het eerste geval is er misschien weinig budget (oke, in het tweede geval misschien ook niet...). Is er behoefte om de beelden op te slaan, voor bijvoorbeeld evaluatie achteraf, of is het alleen een veredelde beveiligingscamera ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Braakhuis
het is idd amateur toneel ja ik heb een budget van ongeveer 400 a 500 euro voor tv en camera tezamen.
het zou mooi zijn dat je de beelden kunt opslaan. voor de evaluatie en e.v.t een dvd maken zodat we na de voorstellingen aan elke speler een dvd kunnen doen.

ik heb al een beetje zitten kijken naar iets dacht zelf aan zoiets

https://www.kamera-expres...anon-legria-hf-r67-outlet

maarja misschien zijn er hier andere ideen ik ben niet zo technisch wat video betreft

• Braakhuis
http://www.mediamarkt.nl/...dl-32640h-db-1532821.html

en dan zoiets als tv.

maarja zoals ik al zei misschien zijn er nog andere ideen

M.v.G

• Oekiejoekie
Voor "registratie", dus een dvd maken, is dat een leuke camera. Maar hoe wil je het beeld de kelder in krijgen ? Via de S-Video verbinding ? Dan wordt het beeld in de kelder nog niet beter ? (dat is SD max.)

Voor in de kelder zou ik eerder denken aan een IP-camera, met een oude pc/laptop, met eventueel geleend scherm. Maar goed, ik weet ook niet in wat voor zalen je optreedt, en wat de afstanden tussen technicus/kelder zijn.

• Braakhuis
jha tussen technicus en kelder zit ongeveer 15 meter tussen en het is continu in dezelfde zaal. elk jaar 5 voorstellingen. werkt een ip camera via wifi ? want dat is daar 0,0 .
jha dan zou ik het beeld via de Video kabel sturen die gele tulp zegmaar. weet zo niet of dat s-video is

• Oekiejoekie
quote:
Braakhuis schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:28:
jha tussen technicus en kelder zit ongeveer 15 meter tussen en het is continu in dezelfde zaal. elk jaar 5 voorstellingen. werkt een ip camera via wifi ? want dat is daar 0,0 .
jha dan zou ik het beeld via de Video kabel sturen die gele tulp zegmaar. weet zo niet of dat s-video is
De gele tulp is sowieso een SD-videosignaal. Dus hoe goed je camera ook is, en hoe groot je TV ook is, het blijft behelpen. En ik begrijp juist dat je een betere beeldkwaliteit wilt.

IP-camera's heb je zowel via wifi, als bedraad. Bedraad is altijd betrouwbaarder. Verder kun je het zo gek maken als je wilt. Moet de camera op afstand bedienbaar zijn bijvoorbeeld ?

• Braakhuis
nee in principe zit de camera bij mij in het hokje boven waar het op het toneel kan richten en ik kan hem dan ook aanzetten. zou je met een IP camera ook kunnen zoomen en wel betere kwalitiet kunnen krijgen.
want dan ga ik me daar eens in verdiepen en een ander kabeltje trekken is zo gebeurt.

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-03 18:31
Met een budget van 400-500 euro voor de camera + tv kom je met een ip camera denk ik niet uit.

Je hebt dan nodig:
-IP camera, afhankelijk van de kwaliteit van het beeld kan de prijs behoorlijk oplopen. Denk aan 100+ euro voor echt scherp HD beeld. De goedkopere geven vaak hetzelfde beeld als wat je nu hebt dus dat is geen verbetering.
-TV
-Iets van een pc (raspberri pi kan ook eventueel)
-Netwerkkabel?

Een alternatief hierin is een webcam met een lange usb kabel. Waarschijnlijk is die oplossing iets goedkoper.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Oekiejoekie
quote:
Braakhuis schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:36:
nee in principe zit de camera bij mij in het hokje boven waar het op het toneel kan richten en ik kan hem dan ook aanzetten. zou je met een IP camera ook kunnen zoomen en wel betere kwalitiet kunnen krijgen.
want dan ga ik me daar eens in verdiepen en een ander kabeltje trekken is zo gebeurt.
Dat andere kabeltje, dat is in dat geval gewoon UTP. Dat kost je nog geen euro per meter.

Dit http://www.informatique.n...camline-pro-pan-tilt.html is bijvoorbeeld een camera, die ze vanuit de kelder op afstand kunnen bedienen. Voor de rest een oude pc, en een monitor. Is er niet iemand binnen de toneelvereniging die dat nog heeft staan/uit wil lenen voor die 5 dagen ?

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

gopro (of zo'n camcorder, maar denk je niet in dat je er mee gaat zitten zoomen e.d., en let op of 'ie een cleane output heeft) + hdmi kabel + elke willekeurige tv.

CyBeR wijzigde deze reactie 12-11-2017 22:07 (59%)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• pmeter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:33

pmeter

Poes!

Een moderne foto-camera met een hdmi-aansluiting, een hdmi-kabel van 15 m (met deze converter) en een tweedehands flatscreen tv. Let er wel op dat de foto-camera een adaptor-aansluiting heeft, om niet afhankelijk te zijn van een batterij.

Bepalend voor de beeldkwaliteit lijkt mij met name de lichtgevoeligheid van de camera. Weet iemand of een videocamera doorgaans lichtgevoeliger is dan een foto-camera?

Een gopro is geen optie, omdat die niet kan zoomen en standaard een wide angle heeft.

pmeter wijzigde deze reactie 13-11-2017 18:11 (58%)

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:30

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

CEA > FVH

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:43
quote:
pmeter schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:45:
Een moderne foto-camera met een hdmi-aansluiting, een hdmi-kabel van 15 m (met deze converter) en een tweedehands flatscreen tv. Let er wel op dat de foto-camera een adaptor-aansluiting heeft, om niet afhankelijk te zijn van een batterij.

Bepalend voor de beeldkwaliteit lijkt mij met name de lichtgevoeligheid van de camera. Weet iemand of een videocamera doorgaans lichtgevoeliger is dan een foto-camera?

Een gopro is geen optie, omdat die niet kan zoomen en standaard een wide angle heeft.
De meeste videocamera's in hetzelfde segment als fotocamera's hebben doorgaans een kleinere sensor en zijn dus minder lichtsterk. Ze gebruiken wel heel de sensor. Een FZ300 in 4k laten filmen, gebruikt ook bijna heel de sensor en heeft een f/2.8 lens (ook tijdens inzoomen).

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:52

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

IP camera, met Rasberry en 2e hands ok TV...moet kunnen. Ik zou mij focussen op een goede IP camera, en daarna de rest doen. Beeldkwaliteit van TV is stuk minder interessant dan wat er uit de camera komt.

martijnscholtens.nl

• pmeter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:33

pmeter

Poes!

quote:
Universal Creations schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:20:
Een FZ300 in 4k laten filmen, gebruikt ook bijna heel de sensor en heeft een f/2.8 lens (ook tijdens inzoomen).
Een FZ300 heeft een sensor van 6.2mm x 4.6mm (1/2.3 inch).
Een MFT-camera heeft een sensor van 18 mm × 13.5 mm.
Een APS-C (in goedkopere DSLR) sensor is 22.5 x 15 mm

Ik zou gaan voor een foto-camera met een grote sensor (doorgaans veel lichtgevoeliger). Dus niet de FZ300, die alleen bij sterk inzoomen relatief lichtgevoeliger wordt.

Een instap DSLR, zoals de Nikon D3300 (hier aangeraden), is wellicht de beste optie, omdat daar een adapter op kan worden aangesloten, zodat je niet afhankelijk bent van een batterij.

pmeter wijzigde deze reactie 14-11-2017 10:56 (25%)

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:43
Probleem bij veel van deze instap dslr's (en alle dslr's van Nikon) is de autofocus die tijdens video onbruikbaar is. Dus je moet vooraf de focus goed zetten en daarna tijdens het filmen niet meer verzetten.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:58
Dat laatste is voor toneel niet echt belangrijk als je ver genoeg van het podium zit, dan staat de lens toch op "oneindig".

Ik denk dat het moeilijker is om een goed beeld te krijgen door de lage lichtintensiteit.
Een podium kan behoorlijk donker zijn.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True