Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een MACBOOK pro medio 2010 15 inch waarbij ik de CD brander wil vervangen door een SSD.

Dit zijn stappen die ik al heb ondernomen

1) Heb Samsung SSD 850 EVO geïnstalleerd in caddy (notebookcaddy via notebookcaddy.nl) en op plaats van CD brander gezet. Na opstarten in recovery mode wordt die niet herkend.
2) Heb daarna EVO extern aangesloten aan macbook via SATA naar USB connectie, en eerst geformatteerd.
3) Heb daarna de SSD teruggeplaatst en zowel bij terug opstarten in recovery mode als normaal opstarten wordt deze weer niet herkend als drive door het schijfhulpprogramma
4) Heb de CD brander teruggeplaatst om te checken of de SATA connecties zelf nog wel werken, en die werkt terug perfect.
Ik ben dus terug bij af

Kan iemand mij helpen? Waar zit de incompatibiliteit? Iets anders dat ik nog kan proberen? Ben moet ik toegeven een leek, en vind nergens op fora terug wat ik nog zou kunnen proberen om dit aan de praat te krijgen. Bij voorbaat bedankt!!

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 20:20
Bij mij werkt het out of te box.. misschien even een nieuwe installatie van osx doen?
Zie je gelijk of hij de schijf herkent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-09 11:17
Ik zou daarbij ook de ssd op de primary disk zetten en de hdd in de caddy.
Bij mijn macbook pro uit 2009 werkte dit perfect.
Echter merk ik wel als ik bootcamp opstart vana de hdd in de caddy dat deze trager is als toen deze hdd op de primary plaats zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

En in de primaire harddisk bay waar nu je harde schijf zit? Wel eerst een installatie USB maken met macOS erop.

https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-high-sierra/

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

mlormans schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:31:
Ik zou daarbij ook de ssd op de primary disk zetten en de hdd in de caddy.
Bij mijn macbook pro uit 2009 werkte dit perfect.
Echter merk ik wel als ik bootcamp opstart vana de hdd in de caddy dat deze trager is als toen deze hdd op de primary plaats zat.
Logisch, de DVD bay draait maar op SATA150 en de harddisk bay op SATA300 ;)

SATA600 SSD’s werken ook niet lekker op 150 controllers. Dat speelt hier ook mee.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpho
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10-2022
Ik heb een soortgelijk probleem gehad en bijna exact de stappen gedaan die jij ook al hebt gedaan. Ik heb dit weekend de 850 EVO gekocht ter vervanging van mijn Crucial SSD die ver voorbij zijn life-span is. Ik heb een Hackintosh maar ik ben er vrij zeker van dat mijn problematiek daar niet aan gerelateerd is.

Oplossing: Hieronder geef ik je een volledig overzicht van wat ik heb doorlopen met de EVO. Als de mogelijkheid er is zou ik je aanraden om de schijf opnieuw te partitioneren en formatteren via Windows. Hierna kun je hem opnieuw via Mac voorbereiden zodat je hem in je Mac kunt gebruiken. Dit leek het probleem voor mij op te lossen.

In eerste instantie heb ik via USB installer geboot omdat ik High Sierra clean wou installeren. Bleek vervolgens de schijf niet in Disk Utility of als install target te vinden te zijn. Raar, want normaal gesproken kun je in Disk Utility hem partitioneren en formatteren. Prima, dan maar oude Sierra booten van mijn oude SSD met beide SSD aangesloten. Sierra gaf vrij kort na het opstarten al aan dat er een probleem was een schijf. In Disk Utility was het niet mogelijk om een optie zoals initialize te kiezen of anderzijds waarvan je misschien vermoed dat hij de disk gebruiksklaar maakt.

Ik heb de EVO wel kunnen partitioneren en formatteren in Disk Utility geboot in Sierra op de Crucial maar die melding over dat er iets mis was met een schijf bleef maar terug komen. Deze melding krijg je maar eenmalig bij het opstarten. Ik had hier nog een controller liggen van een 2,5" USB bracket dus heb ik vervolgens de EVO daarin gestoken en de schijf opnieuw geformatteerd naar FAT32 met Master Boot Record. Hierna heb ik Windows 10 opgestart via VMWare en vervolgens via USB de EVO doorgekoppeld naar de Windows 10 virtual machine.

In Windows 10 VM kreeg ik wederom een melding dat er iets mis was met de schijf. Deze gaf echter wel de schijf letter aan en duidde op de EVO. Ik heb vervolgens in Windows 10 de schijf opnieuw gepartitioneerd en geformatteerd als NTFS. Hierna heb ik opnieuw Sierra geboot vanaf mijn Crucial en Disk Utility gebruikt om de EVO mac klaar te maken (GUID met OSX Extended Journaled). Na dit geheel heb ik de High Sierra USB installer gestart en vervolgens heeft deze de partitie gevonden en kon de installatie voltooien.

Verhaal hierboven opgesomd:
  • Mac High Sierra USB installer zag geen EVO SSD.
  • Partitioneren en formatteren via bestaande OSX installatie leidde ertoe dat OSX melding gaf dat er iets mis was met de schijf. Melding was ook terug te zien in Windows 10.
  • Via Windows 10 de schijf opnieuw gepartitioneerd en geformat als NTFS.
  • Bestaande OSX installatie gebruikt en de schijf opnieuw Mac klaar gemaakt. Vervolgens werd hij door de High Sierra USB installer gevonden en kon de installatie voltooien. Geen melding meer over dat iets mis was met de schijf.
Enkele verdere rariteiten die ik tegengekomen ben:
  • Samsung Firmware USB flasher (Win en Mac) ziet de Samsung schijf niet. Met en zonder AHCI mode op twee moederborden getest. Hij zegt Scanning en vervolgens zijn er geen resultaten en is het enige wat je kunt doen op een knop drukken om te herstarten. Gezien productie datum op het doosje ga ik ervan uit dat mijn schijf waarschijnlijk de nieuwste firmware heeft.
  • Samsung Magician Software is alleen voor Windows. Deze software ondersteunt alleen directe verbinding via SATA, dus niet via bijvoorbeeld een USB bracket. Ik heb op twee moederborden met Windows 10 deze software geïnstalleerd en het enige wat de software doet is scanning om vervolgens een merendeels wit scherm in het programma te laten zien. Meer mensen hebben dit probleem als je zoekt. Het wit deel is waar normaal de drive informatie staat. Als ik een USB stickie aansluit laat hij op het witte deel wel netjes de informatie zien.
Pagina: 1