Videokaart, voeding of PCI-E slot kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
M'n computer liep vast tijdens het spelen van Rocket League. Ik kreeg een groen en trillend beeld, geluid liep vast in een loop (trrrrrrrrrr-geluid) en vervolgens reageerde de computer niet meer. Dus ik heb m'n computer uitgezet (aan- / uitknop ingedrukt). Na 10 seconden weer aangezet, resultaat was geen beeld meer ...

Computer gaat nog wel aan, maar krijgt geen beeld meer via m'n videokaart. Enkel wanneer ik deze eruit haal en m'n beeldscherm aansluit op de HDMI-poort van het moederbord, krijg ik beeld.

Mijn vraag is hoe ik kan uitvinden wat er precies kapot is? Ik wil namelijk zeker weten dat m'n moederbord nog goed functioneert (PCI-E slot) en/of m'n voeding (videokaart heeft extra stroom vanuit m'n voeding nodig met 2x PCI-E stekkertjes). Ook de fan's draaien NIET van de GPU.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het volgende geprobeerd:
  • Jumpers (bios) gerest
  • Geheugen opnieuw in- en uitgehaald
  • Alle kabels losgemaakt en enkel videokaart aangesloten (dus geen schijf, cd-rom, etc)
  • Computer aangezet (met videokaart) zonder koppeling aan de voeding. Helaas ook geen resultaat.t
  • Videokaart niet aangesloten aan de voeding, geen resultaat
Stats
- Intel i5-3570K 3400
- OCZ ZS550W
- Sapphire 2GB HD 7870 OC Ghz Edition
- D3 16GB MEM

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2017 17:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
simpelste manier van testen is de kaart in een andere PC te gooien.

[ Voor 17% gewijzigd door legendareN op 12-11-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
legendareN schreef op zondag 12 november 2017 @ 17:39:
simpelste manier van testen is de kaart in een andere PC te gooien.
Ja, I know. Ik heb echter maar 1 PC. Ik zoek eigenlijk naar een manier dat ik het zelf kan ondervinden.. Bijvoorbeeld: moeten de fans van de GPU draaien wanneer die enkel is aangesloten op de voeding zonder PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Heb je een cpu met geïntegreerde gpu? Kun je die gebruiken om te testen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Bart ® schreef op zondag 12 november 2017 @ 17:49:
Heb je een cpu met geïntegreerde gpu? Kun je die gebruiken om te testen.
Enkel wanneer ik deze eruit haal en m'n beeldscherm aansluit op de HDMI-poort van het moederbord, krijg ik beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Oeps, overheen gelezen :o. De videokaart in ander pci-e slot steken dan? Fans die niet draaien, dat verschilt per model. Die van mij draaien pas boven een bepaalde temperatuur. Welk merk en model heb je?

[ Voor 36% gewijzigd door Bart ® op 12-11-2017 18:47 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bart ® schreef op zondag 12 november 2017 @ 18:44:
[...]

Oeps, overheen gelezen :o. De videokaart in ander pci-e slot steken dan? Fans die niet draaien, dat verschilt per model. Die van mij draaien pas boven een bepaalde temperatuur. Welk merk en model heb je?
Ik heb helaas maar 1 PCI-E slot. Het gaat om dit model: https://i.ytimg.com/vi/NrU3QTAfSLQ/maxresdefault.jpg

(niet mijn foto, for what it matters ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zoals je aangeeft hoe het gebeurt is, reken er maar op dat het de GPU is. Voeding of PCI-e slot is zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Dat is zo te zien deze kaart:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7870 Dual-X 2GB
Wat ik zo snel op internet zie is dat de fans altijd draaien. Dus dan zou ik zeggen dat de videokaart de geest heeft gegeven.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Tja, na 5 jaar is geen schande. Is meer dan de gemiddelde videokaart haalt bij dagelijks zwaar gebruik :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bart ® schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:23:
Dat is zo te zien deze kaart:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7870 Dual-X 2GB
Wat ik zo snel op internet zie is dat de fans altijd draaien. Dus dan zou ik zeggen dat de videokaart de geest heeft gegeven.
Zonde... Ik denk me ook te herinneren dat ze in het verleden altijd hebben gedraaid. Goed, gezien de reacties denk ik niet dat er iets anders op zit dan het testen met een andere videokaart en/of de videokaart in een andere pc proberen te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik zou niet weten wat je anders kunt doen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 20:29:
[...]
Goed, gezien de reacties denk ik niet dat er iets anders op zit dan het testen met een andere videokaart en/of de videokaart in een andere pc proberen te plaatsen?
PC's repareren is eigenlijk heel simpel, wat het probleem ook is. Heb je een PC die geen beeld geeft dan is 1 van de onderdelen die nodig zijn om beeld te geven waarschijnlijk defect. Standaard is dat: CPU, GPU, RAM, Mobo en PSU. Vervang door onderdelen 1 voor 1 tot je het defecte onderdeel gevonden hebt. Zo simpel is het.

In jouw geval is het gelukkig een stuk makkelijker omdat je wel beeld hebt op de onboard videokaart. Daarmee weet je dat CPU, GPU en moederbord goed is. Dan is er nog een kleine kans dat het de voeding is, maar dat is dus zeer onwaarschijnlijk. Het PCI-e slot is eigenlijk zo goed als uitgesloten. Heb in de 15 jaar dat ik met PC's werk dat nog nooit gezien, tenzij er echt fysieke schade aan de poort is, maar dat gebeurt niet als je er niet aan zit. Zorg dat je even op andere vdeokaart regelt en stop deze in je PC. Dan zal je weer gewoon beeld krijgen en is je probleem opgelost. Dat dit niet op de oplossing is lijkt mij zo goed als onmogelijk, maar we zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:22:
[...]

PC's repareren is eigenlijk heel simpel, wat het probleem ook is. Heb je een PC die geen beeld geeft dan is 1 van de onderdelen die nodig zijn om beeld te geven waarschijnlijk defect. Standaard is dat: CPU, GPU, RAM, Mobo en PSU. Vervang door onderdelen 1 voor 1 tot je het defecte onderdeel gevonden hebt. Zo simpel is het.

In jouw geval is het gelukkig een stuk makkelijker omdat je wel beeld hebt op de onboard videokaart. Daarmee weet je dat CPU, GPU en moederbord goed is. Dan is er nog een kleine kans dat het de voeding is, maar dat is dus zeer onwaarschijnlijk. Het PCI-e slot is eigenlijk zo goed als uitgesloten. Heb in de 15 jaar dat ik met PC's werk dat nog nooit gezien, tenzij er echt fysieke schade aan de poort is, maar dat gebeurt niet als je er niet aan zit. Zorg dat je even op andere vdeokaart regelt en stop deze in je PC. Dan zal je weer gewoon beeld krijgen en is je probleem opgelost. Dat dit niet op de oplossing is lijkt mij zo goed als onmogelijk, maar we zullen zien :)
Ik heb inmiddels besloten om een nieuwe videokaart te bestellen (en ga ervan uit dat het dan opgelost is). Ik kwam er vandaag namelijk achter dat ik wel degelijk een tweede PCI-E slot heb (alleen geen PCI-E 3.0). Ook daar geen beeld. Wel heb ik wonderbaarlijk ineens een draaiende fan op m'n defecte videokaart (ook weer in het PCI-E 3.0 slot ... daar was eventjes hoop ;)).

Ah fijn, ik zat te denken aan deze jongen: https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1303989?

Ik zie echter dat men schrijft dat ik ook even moet controleren dat mijn moederbord met die nieuwe kaarten om kan gaan. Waar moet ik dan precies naar kijken? PCI-E leek mij logisch, versie 3.0.. zie dat deze 1x 6 pins nodig heeft ipv 2x die ik had bij die sapphire; moet dus ook geen probleem zijn... anything else?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:37:
Ah fijn, ik zat te denken aan deze jongen: https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1303989?

Ik zie echter dat men schrijft dat ik ook even moet controleren dat mijn moederbord met die nieuwe kaarten om kan gaan. Waar moet ik dan precies naar kijken? PCI-E leek mij logisch, versie 3.0.. zie dat deze 1x 6 pins nodig heeft ipv 2x die ik had bij die sapphire; moet dus ook geen probleem zijn... anything else?
Gaat zonder problemen werken :)
Pagina: 1