Samsung 950 Pro 256 GB wordt niet herkend door Z370 mobo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Beste Tweakers,

De situatie is als volgt. De Z370 Aorus Gaming 7 is niet in staat om de Samsung 950 Pro 256 GB (PCI-e 3.0 x4) te detecteren. Daarnaast wordt er raar gedrag vertoond bij het booten.

Wanneer de 950 geïnstalleerd is reboot het systeem meerdere keren (3x bijvoorbeeld) om vervolgens uiteindelijk de BIOS te bereiken of gewoon niet, aangezien ik 2x twee keer een boot loop heb gehad. Bij het uit zichzelf herstarten heb ik tevens meerdere malen een soort klik geluid gehoord. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het lijkt op een zekering die schakelt. De keren dat het systeem wel tot aan de BIOS geboot was werden de andere twee SSD’s, een Samsung 830 en 850 welke via SATA zijn verbonden, wel gedetecteerd.

Wanneer de 950 niet geïnstalleerd is start het systeem zonder problemen op. De twee andere SSD’s worden ook dan zonder problemen herkend en kunnen verder geconfigureerd worden.

Wat ik tot nu toe zelf geprobeerd heb is om de SSD in de andere twee M.2-sloten te installeren. Dat had echter geen effect. Ik heb voor de zekerheid ook nog even de ‘BIOS Optimized Defaults’ ingeladen, maar ook dat haalt niets uit. Een zoektocht op GoT en Google leidt me niet naar vergelijkbare resultaten of dat dit een veelvoorkomend probleem is. Enig idee wat er hier aan de hand kan zijn?

Gezien de situatie ben ik bang dat de 950 Pro het wel eens begeven zou kunnen hebben. Deze is iets ouder dan een jaar en heeft voorheen goed gewerkt op een Z170 Asus Maximus VIII Ranger. Een mogelijk ander scenario is issues met betrekking tot compatibiliteit/BIOS-instellingen.

Mogelijk belangrijke informatie:

BIOS-versie: F3

Voeding: Corsair RM750x
Er staat een Windows 10-installatie + data op de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

OS ? Windows 7 SP1 snapt nog niet wat een nvme schijf is en er dient dus een extra fix toegepast te worden tijdens installatie.
https://support.microsoft...press-in-windows-7-and-wi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Niet online
Oh, dat is ook wel even handig om te vermelden ja. :P

Het gaat om een Windows 10-installatie. Maar daar zit het probleem alleen niet, de SSD wordt op de eerste plaats sowieso al niet herkend in de BIOS en kan als gevolg daarvan dus ook niet Windows opstarten of opnieuw installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door hotdog92 op 12-11-2017 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 01:56
hotdog92 schreef op zondag 12 november 2017 @ 08:39:
Oh, dat is ook wel even handig om te vermelden ja. :P

Het gaat om een Windows 10-installatie. Maar daar zit het probleem alleen niet, de SSD wordt op de eerste plaats sowieso al niet herkend in de BIOS en kan als gevolg daarvan dus ook niet Windows opstarten of opnieuw installeren.
Heb je CSM (Compatibility Support Module) uitstaan? Dat vinden nvme ssd's in het algemeen niet zo leuk als die aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Niet online
Geen verkeerde gedachtegang. Heb het zojuist geprobeerd met CSM op zowel enabled als disabled, maar het haalt niets uit. Overigens in de oude situatie stond CSM ook gewoon op enabled en toen werd de SSD ook herkend.

[ Voor 28% gewijzigd door hotdog92 op 12-11-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:55

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Als je bootmenu tevoorschijn haalt, zie je hem daar ook niet tussen staan.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Niet online
MisterJD schreef op zondag 12 november 2017 @ 22:16:
Als je bootmenu tevoorschijn haalt, zie je hem daar ook niet tussen staan.
Nee, dat is ook de plek waar ik als eerste naar keek toen de SSD niet werd herkend.

---

Maar positief nieuws, de schijf is inmiddels herkend. Ik ben er eerst mee naar een mede-Tweaker geweest, waarvoor dank @ExcaliburFC, om de SSD in een compleet ander systeem te testen om uit te sluiten of het niet aan een mogelijk defecte SSD lag. De 950 werkte daar per direct zonder problemen en voor de zekerheid de boel daar maar direct geformatteerd.

Vervolgens thuis weer ingebouwd, geen succes. Flink lopen Googlen en de meest uiteenlopende zaken geprobeerd die normaal niet of bijna niet zouden moeten uitmaken: SATA-devices ontkoppelen, SATA-controller uit en aan, AHCI en Intel RST, Fast boot disablen, CSM enablen/disablen en overige apparaten ontkoppelen zoals een USB-stick en de netwerkkabel. Wederom geen succes.

Toch zat het hem in de CSM. Enablen/disablen an sich maakte niet uit. Echter bij het enablen krijg je meerdere opties voorgeschoteld die je bij het disablen niet hebt. Ik had verwacht dat die bij het disablen dan genegeerd zouden worden. Toen ik daar de Storage Boot Option Control instelling veranderde van UEFI naar Legacy werd de SSD wel herkend. :P
Pagina: 1