Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Ik heb een raspberry pi 3 waar een Piface 2 op zit. Op de raspberry heb ik Domoticz geinstalleerd. Aan de piface hangt een 8 kanaals relay board.

Ik heb een sturing gemaakt om me filter, beluchting, spoelfunctie, bijvullen ect allemaal wordt geregeld via domoticz.

Ik zit alleen met het probleem dat ik een dubbele vlotterschakelaar heb, die bij de bovenste vlotter gaat spoelen en de onderste vlotter een alarmmelding via de mail geeft.

Nu is het zo, als het filter gaat spoelen het water klotst, en dus me alarmvlotter in werking gaat waardoor ik bij elke spoelbeurd een alarmmelding krijg die eigenlijk niet klopt.

Ik zou graag willen dat het contact van de vlotter (als hij closed is) eerst 10 seconde aaneengesloten closed moet zijn voor hij wat gaat setten in blocky.

Als ingang heb ik een contact gebruikt.

Hoe kan ik instellen dat het contact eerst 10seconde aaneengesloten closed moet zijn voor er iets wordt aangestuurd? Dus dat niet na 2 seconde closed al iets aan gaat sturen.

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Blocky is nu:

If: vlotter trommel laag = closed
Set: Sent email with subject....

Alle reacties

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 14:12

tozzke

aka tozzert

Ik denk dat iets als onderstaand je in de goede richting helpt ;)
If [vlotter trommel laag] = [closed] and [var vlotter_trommel_laag_delay] = [0]
Do [Set [var vlotter_trommel_laag_delay] = [1]]
[Set [var vlotter_trommel_laag_delay] = [2] after [10] seconds]
Else if [vlotter trommel laag] = [open] and [var vlotter_trommel_laag_delay] ≠ [0]
Do [Set [var vlotter_trommel_laag_delay] = [0]]
Else if [vlotter trommel laag] = [closed] and [var vlotter_trommel_laag_delay] = [2]
Do [Send email....]
Een integer variabele 'vlotter_trommel_laag_delay' (of iets in die trant) aanmaken en waarde '0' geven en dan bovenstaande blockly maken.

• BjornKoster1989
tozzke schreef op zondag 12 november 2017 @ 00:37:
Ik denk dat iets als onderstaand je in de goede richting helpt ;)

[...]

Een integer variabele 'vlotter_trommel_laag_delay' (of iets in die trant) aanmaken en waarde '0' geven en dan bovenstaande blockly maken.
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/fmFRdG

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/eUHuXb

• tozzke

tozzke

aka tozzert

je plaatjes werken niet goed
Je hebt nu geen variabele aangemaakt maar een apparaat/device en je blockly klopt ook niet.

Variabele aanmaken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4t6MyuQ.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zAlOPTD.png

Blockly:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/519fJCH.png

[ Voor 6% gewijzigd door tozzke op 12-11-2017 15:09 ]

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-11 04:54
@tozzke Sorry dat ik even inspring in andermans topic maar klopt het wel zoals je Blocky nu hebt staan? Je zet wel de variabele op 1 maar automatisch ook op 2 na 10 seconden ongeacht wat de niveau schakelaar zegt. De eerstvolgende keer dat de niveauschakelaar zich meld stuur je het berichtje de deur uit.
Ik ben ook opzoek naar soortgelijke constructie alleen gebruik ik nu een dummy schakelaar als test dus misschien dat het daar aan ligt.

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Christian M. schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:47:
@tozzke Sorry dat ik even inspring in andermans topic maar klopt het wel zoals je Blocky nu hebt staan? Je zet wel de variabele op 1 maar automatisch ook op 2 na 10 seconden ongeacht wat de niveau schakelaar zegt. De eerstvolgende keer dat de niveauschakelaar zich meld stuur je het berichtje de deur uit.
Ik ben ook opzoek naar soortgelijke constructie alleen gebruik ik nu een dummy schakelaar als test dus misschien dat het daar aan ligt.
Ja, hij klopt ;)

Als binnen die 10 seconden de 'Trommel Niveau Laag 02', 'Open' wordt, zal de 2e voorwaarde in werking treden en zal die 'After 10 seconds' afgebroken worden omdat de variabele 'Vlotter_teller' (het is niet echt een teller... maargoed) op '0' gezet wordt. Domoticz zal dan niet na 10 seconden alsnog die variabele op '2' zetten omdat hij in de tussentijd een nieuwe waarde heeft gekregen.

Hmmmm... Hij werkt op zich prima maar de laatste triggert niet omdat hij op de verandering van de variabele zou moeten triggeren en dat doet Domoticz niet. Op verandering van schakelaars triggert hij wel, dus even omgebouwd naar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BGsMgVn.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SqiM7Q6.png

De 'Vlotter teller' is een selector switch met de waarden 'Vertraging actief' en 'Vertraging afgelopen' welke natuurlijk vrij te benoemen zijn :)

[ Voor 25% gewijzigd door tozzke op 14-11-2017 17:47 ]

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-11 04:54
@tozzke joepie, het was even puzzelen maar het is me ook gelukt. Thnx. nu kan ik de verwarming aanpassen die anders 50 keer achter elkaar loopt te schakelen tussen wel niet wel niet en uiteindelijk wel schakelt. Had dit opgelost door te zeggen dat hij aan moest gaan voor 5 minuten maar met vloerverwarming duurt het altijd een tijdje voordat er wat gebeurd. Nu kun je een timer laten lopen op het eerste moment en pas erna beginnen met iets te schakelen.

• BjornKoster1989
Super, bedankt voor alle mooie info, ik ga er vanavond aan sleutelen.

Ik zit alleen in een ander blokky met het volgende.

Ik heb 3 ingangen die de zelfde ingang moeten schakelen.

Als ik: IF ingang 1 = on Or ingang 2 = on Or ingang 3 = on

Set uitgang 1 = on

Elsif ingang 1 = on And ingang 2 = on And ingang 3 = on

Set uitgang 1 = on

Hoe kan het dat dit niet werkt? En kan het niet conpacter? Nu moet ik blocky onwijs verkleinen om alles op me scherm te kunnen zien.

• tozzke

tozzke

aka tozzert

BjornKoster1989 schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:26:
Super, bedankt voor alle mooie info, ik ga er vanavond aan sleutelen.

Ik zit alleen in een ander blokky met het volgende.

Ik heb 3 ingangen die de zelfde ingang moeten schakelen.

Als ik: IF ingang 1 = on Or ingang 2 = on Or ingang 3 = on

Set uitgang 1 = on

Elsif ingang 1 = on And ingang 2 = on And ingang 3 = on

Set uitgang 1 = on

Hoe kan het dat dit niet werkt? En kan het niet conpacter? Nu moet ik blocky onwijs verkleinen om alles op me m'n scherm te kunnen zien.
Wat werkt er niet aan? De 'Else if' zal overigens niet triggeren omdat die al afgevangen wordt in de eerste 'If'. In Domoticz/Blockly zijn de 'Else if' blocks namelijk geen letterlijke 'Else if's maar eigenlijk meer 'Or if's. Hij zal dus alle voorwaarden die je ingesteld hebt, afgaan.

Rechter muisknop op het "te lange" block en kiezen voor 'External inputs'. Dan zet hij het hele zooitje onder elkaar ipv achter elkaar (de werking blijft ongewijzigd)

• BjornKoster1989
Dankje voor de tip, was dat ik dus 3 blokky heb met de zelfde uitgang, maar die beinbvloeden elkaar. Vandaar dat ik ze ieder een counter gegeven had, en dus in een appart blocky wil zeggen wat die counters (schakelaars) moeten doen.
tozzke schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:13:
[...]

Wat werkt er niet aan? De 'Else if' zal overigens niet triggeren omdat die al afgevangen wordt in de eerste 'If'. In Domoticz/Blockly zijn de 'Else if' blocks namelijk geen letterlijke 'Else if's maar eigenlijk meer 'Or if's. Hij zal dus alle voorwaarden die je ingesteld hebt, afgaan.

Rechter muisknop op het "te lange" block en kiezen voor 'External inputs'. Dan zet hij het hele zooitje onder elkaar ipv achter elkaar (de werking blijft ongewijzigd)
Pagina: 1