Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Sannen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-05-2021
Beste mede-Tweakers,

Na een aantal jaar muziek geluisterd te hebben met een Sony MDR XB-500 ben ik toe aan een "upgrade". Ik ben momenteel dus aan het kijken om een nieuwe hoofdtelefoon aan te schaffen. Mijn interesse valt op de "Sennheiser HD650". Aangezien ik nog niet veel kennis bezit over audio installaties heb ik mij een beetje verdiept in de mogelijkheden.

De Sennheiser HD650 heeft een impedantie van 300 Ohm wat er voor zorgt dat deze dus aangesloten moet worden op een hoofdtelefoon versterker. Ik heb rond zitten kijken op verschillende websites (coolblue, bax-shop) en heb voor informatie vooral op Youtube rond gekeken.

Ik heb dus als ik het goed begrijp 2 opties:
- Een externe DAC (Digital to Analog converter) samen met een externe versterker, hiermee zou ik de beste kwaliteit uit de hoofdtelefoon kunnen halen.
- Een soundcard voor in mijn desktop. (Schijnbaar haal je hiermee niet alles uit je hoofdtelefoon omdat je storingen krijgt van binnen in je computer)

Ik heb al gelijk naar een soundcard gekeken en kwam uit op de: "Asus Xonar Essence STX II".

Echter neig ik toch meer naar een externe DAC met een externe versterker, echter is het voor mij zo'n grootte puzzel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Nou is mijn vraag dus aan jullie: wat kunnen jullie mij aanbevelen om de Sennheiser HD650 van de nodige apparatuur te voorzien?
- Ik hoop niet meer dan 200 euro uit te geven.
-Deze moet uiteindelijk aangesloten worden aan mijn desktop pc.
-Ik wil geen portable versterker want de hoofdtelefoon komt permanent aan mijn desktop te liggen.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite! _/-\o_

, Tim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:45

Jean Paul

Reservebelg

Ik heb zowel de Asus Xonar STX II als de HD650. Als eerste vond ik de geluidskaart met de meegeleverde opamps een drama, klonk naar mijn mening nergens naar. Nu ik er de OPA627 in de buffer heb zitten gepaard met iets anders in de I/V (staat in m'n inventory van main systeem, iets teveel moeite op te zoeken op tel.) klinkt het fantastisch. Bijzonder gedetailleerd doch ruimtelijk geluid, bijzonder natuurgetrouw. Dit heeft wel bij elkaar rond de 100€ extra gekost, een dure investering voor een interne kaart imo.

Betreft ruis, ik heb de geluidskaart aan een Seasonic X-serie PSU hangen aan een eigen voedingskabel direct aan de voeding, niet gedeeld met andere componenten. Absoluut geen waarneembare ruis of interferentie.

De HD650 heb ik nooit mooi gevonden, ook niet met deze geluidskaart welke tot 600Ohm koptelefoons moet kunnen aansturen. Totdat ik een aparte koptelefoonversterker versterker kocht, de Schiit Vali 2. Voor mij een goed betaalbare en uiterst mooie combinatie, nu zeer blij met de HD650.

Mocht ik opnieuw voor een keuze van geluidskaart vs. DAC staan, zou ik een Schiit multibit kopen. Heb al een tijdje de Gungnir op het oog, maar met tegen de 1400€ wel iets voor op lange termijn. Ze hebben met de Modi (2) een goedkoper multibit model in hun assortiment en zeker waard om naar te kijken, als je toch de STX II overweegt.

Anders ook erg tevreden met een Hifime 9018 DAC van net geen 50€, doch de mids zijn meer afwezig dan ik gewend ben van mijn huidige setup. Momenteel heb ik deze DAC gepaard met m'n Shure SRH840, waar ik eveneens zeer tevreden mee ben. Prima combo.

Hoop dat je hier wat aan hebt :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-06 01:36
Een geluidskaart is sowieso ruk, dus dat kun je meteen van je lijstje af halen.
Voor 200 euro zou je eens naar de schiit magni modi combo kunnen kijken, dat zijn een hoofdtelefoon versterker en een dac die allebei rond de 100 euro kosten. Niet de beste setup, maar zeker mooi om mee te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 11:36
Ik gebruik voor mijn koptelefoon de HD598 een Cambridge Dacmagic Plus als versterker op mijn pc.
Super blij mee, klinkt erg helder en muzikaal. Daarnaast ook voor het gamen een aanwinst tov mijn speciale Game headset.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Sannen
Jean Paul schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 23:52:
Ik heb zowel de Asus Xonar STX II als de HD650. Als eerste vond ik de geluidskaart met de meegeleverde opamps een drama, klonk naar mijn mening nergens naar. Nu ik er de OPA627 in de buffer heb zitten gepaard met iets anders in de I/V (staat in m'n inventory van main systeem, iets teveel moeite op te zoeken op tel.) klinkt het fantastisch. Bijzonder gedetailleerd doch ruimtelijk geluid, bijzonder natuurgetrouw. Dit heeft wel bij elkaar rond de 100€ extra gekost, een dure investering voor een interne kaart imo.

Betreft ruis, ik heb de geluidskaart aan een Seasonic X-serie PSU hangen aan een eigen voedingskabel direct aan de voeding, niet gedeeld met andere componenten. Absoluut geen waarneembare ruis of interferentie.

De HD650 heb ik nooit mooi gevonden, ook niet met deze geluidskaart welke tot 600Ohm koptelefoons moet kunnen aansturen. Totdat ik een aparte koptelefoonversterker versterker kocht, de Schiit Vali 2. Voor mij een goed betaalbare en uiterst mooie combinatie, nu zeer blij met de HD650.

Mocht ik opnieuw voor een keuze van geluidskaart vs. DAC staan, zou ik een Schiit multibit kopen. Heb al een tijdje de Gungnir op het oog, maar met tegen de 1400€ wel iets voor op lange termijn. Ze hebben met de Modi (2) een goedkoper multibit model in hun assortiment en zeker waard om naar te kijken, als je toch de STX II overweegt.

Anders ook erg tevreden met een Hifime 9018 DAC van net geen 50€, doch de mids zijn meer afwezig dan ik gewend ben van mijn huidige setup. Momenteel heb ik deze DAC gepaard met m'n Shure SRH840, waar ik eveneens zeer tevreden mee ben. Prima combo.

Hoop dat je hier wat aan hebt :)
Dank u wel voor uw reactie, hier heb ik zeker wat aan. Echter zijn veel van de aanbevolen apparatuur alleen bestelbaar vanuit Amerika wat er voor zorgt dat er nog een hoge rekening aan verzendkosten bij komt

Overigens, wat klinkt er minder aan de soundcard? Puur interesse, weet niet of je bij een interne soundcard ook ruis ondervindt van andere componenten.
K0L3N schreef op zondag 12 november 2017 @ 06:02:
Voor 200 euro zou je eens naar de schiit magni modi combo kunnen kijken, dat zijn een hoofdtelefoon versterker en een dac die allebei rond de 100 euro kosten. Niet de beste setup, maar zeker mooi om mee te beginnen.
Dank u wel voor u reactie, Die schiit magni en modi zien er wel interessant uit! Echter ook alleen maar bestelbaar uit Amerika. Mocht er ooit iets mis mee zijn dan heb ik een hoop gedoe en kosten om deze terug te sturen.
oldsmelly schreef op zondag 12 november 2017 @ 08:34:
Ik gebruik voor mijn koptelefoon de HD598 een Cambridge Dacmagic Plus als versterker op mijn pc.
Super blij mee, klinkt erg helder en muzikaal. Daarnaast ook voor het gamen een aanwinst tov mijn speciale Game headset.
Dank u wel voor uw reactie, deze heb ik inderdaad ook voorbij zien komen en ziet er wel interessant uit, alleen wel iets aan de prijzige kant, ik zoek iets dichter bij de 200 euro. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Sannen
Ik ben echter zelf nog verder op onderzoek uit gegaan en heb even op de site van whathifi gekeken. Ik zag dat hier de volgende versterker werd aanbevolen: Onkyo A-9010. Echter weet ik niet of dat versterker genoeg in huis heeft om de Sennheiser hd650 te versterken? Misschien dat jullie hier wat advies over kunnen geven?

Nogmaals iedereen bedankt voor jullie tijd en moeite :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Tim Sannen schreef op zondag 12 november 2017 @ 14:57:
[...]

Dank u wel voor uw reactie, hier heb ik zeker wat aan. Echter zijn veel van de aanbevolen apparatuur alleen bestelbaar vanuit Amerika wat er voor zorgt dat er nog een hoge rekening aan verzendkosten bij komt

Overigens, wat klinkt er minder aan de soundcard? Puur interesse, weet niet of je bij een interne soundcard ook ruis ondervindt van andere componenten.
Ik zal de Asus of een interne geluidskaart niet aanbevelen. Ben er zelf erg blij mee, maar zoals gezegd veel geld extra in moeten steken om zover te komen. En nee, geen ruis oid, met een goede voeding heb je nergens last van.

De Schiit DAC's zullen een betere oplossing zijn, zeker de multibit varianten. Deze kan je in Europa via deze webshop kopen.

De Hifime kan je via deze webshop kopen, een veel goedkopere oplossing en geeft meer ruimte voor een goede koptelefoonversterker.

Lees je goed in over de HD650 en koptelefoonversterkers, deze staat bekend om hoe moeilijk hij aan te sturen is.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Sannen
Jean Paul schreef op zondag 12 november 2017 @ 15:16:
[...]

Ik zal de Asus of een interne geluidskaart niet aanbevelen. Ben er zelf erg blij mee, maar zoals gezegd veel geld extra in moeten steken om zover te komen. En nee, geen ruis oid, met een goede voeding heb je nergens last van.

De Schiit DAC's zullen een betere oplossing zijn, zeker de multibit varianten. Deze kan je in Europa via deze webshop kopen.

De Hifime kan je via deze webshop kopen, een veel goedkopere oplossing en geeft meer ruimte voor een goede koptelefoonversterker.

Lees je goed in over de HD650 en koptelefoonversterkers, deze staat bekend om hoe moeilijk hij aan te sturen is.
Nogmaals dank u wel voor uw reactie. Ik heb inderdaad gelezen dat deze moeilijk aan te sturen is en daarom twijfel ik er wel over of dat ik meteen voor zo'n hoge impedantie moet gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Tim Sannen op 13-11-2017 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 12:36
Ik gebruik voor mijn 650 een E-mu 1820m audio interface. Die is bedoeld voor muziekproductie, en heeft erg goede DACs. Daarachter heb ik een Bottlehead Crack buizenversterker. Erg fijne combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Sannen
jorgen83 schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:49:
Ik gebruik voor mijn 650 een E-mu 1820m audio interface. Die is bedoeld voor muziekproductie, en heeft erg goede DACs. Daarachter heb ik een Bottlehead Crack buizenversterker. Erg fijne combi.
Dankuwel voor uw reactie, echter valt dit toch echt buiten mijn budget. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 18:40
Kun je niet gewoon een stereo versterker van marktplaats op je pc aansluiten, het is wel wat groot maar met een koptelefoon van 300 ohm hebben ze niet veel moeite.
En je kan er nog speakers op aansluiten die een stuk beter zijn dan pc speakertjes.
Kijk ook eens naar Beyerdynamic die zitten geweldig, en zijn wat makkelijker aan te sturen vooral die met
Tesla Technology.

[ Voor 20% gewijzigd door Goofy1978 op 12-11-2017 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Goofy1978 schreef op zondag 12 november 2017 @ 22:51:
Kun je niet gewoon een stereo versterker van marktplaats op je pc aansluiten, het is wel wat groot maar met een koptelefoon van 300 ohm hebben ze niet veel moeite.
En je kan er nog speakers op aansluiten die een stuk beter zijn dan pc speakertjes.
Kijk ook eens naar Beyerdynamic die zitten geweldig, en zijn wat makkelijker aan te sturen vooral die met
Tesla Technology.
Dat gaat niet op, zeker niet voor de HD650. Goede uitleg waarom hier, comment van milosz.

Een dedicated koptelefoonversterker voor de HD650 is een must. Ik heb zelf een Denon PMA-1510 en het verschil met de Schiit Vali 2 is aanzienlijk. En die Denon is al aardig wat prijsklassen hoger dan het budget van TS.

Volgens dit topic op head-fi (dateert wel uit 2014) is een van de beste opties een Little Dot MKIV MK4 SE maar ook weer behoorlijk boven budget van TS.

Ik beveel de Vali 2 aan, doch gezien het budget is de Magni 3 ook een hele goede optie. Een snelle zoektocht op Google geeft positieve resultaten op de HD650 + Magni 3 combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Heb zelf een beyerdynamic t90 250 ohm gewoon op een denon x2200 versterker gaat prima.
Ik denk dat het een beetje overdreven word.
Of denk je echt dat een versterker die vloerstaanders aan kan sturen, over z'n nek gaat van een koptelefoon.

[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 13-11-2017 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

K0L3N schreef op zondag 12 november 2017 @ 06:02:
Ik ben ook begonnen met de Schiit combi. Ik vond het prima als eerste setup. Ik heb nu onlangs de duurdere Gungnir, dat is een andere klasse. Maar de Magni is een prima simpele versterker. De ALPS-pot is ook prima. Sure, het kan beter, maar voor 100 a 125 euro is het prima. Ik heb het setje voor 150 euro verkocht. Ik denk dat je best een set met zowel de DAC als de versterker voor 200 kan vinden. Je heb veel value for money met de setup. Ik had de eerste versie trouwens. Geen goeie koptelefoon versterker, klinkt de HD-650 echt belabberd. De Magni gaat prima!

[ Voor 6% gewijzigd door gitaarwerk op 13-11-2017 13:32 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Goofy1978 schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:50:
Heb zelf een beyerdynamic t90 250 ohm gewoon op een denon x2200 versterker gaat prima.
Ik denk dat het een beetje overdreven word.
Of denk je echt dat een versterker die vloerstaanders aan kan sturen, over z'n nek gaat van een koptelefoon.
Lees de link even die ik opgaf, dan begrijp je hoe het geïmplementeerd is in de meeste versterkers en wat er mis mee is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Sannen
Stel ik verander de hoofdtelefoon naar een Sony MDR-Z7 (een hoofdtelefoon met een impedantie van 70 Ohm. Wat voor versterker zou ik hier dan naast kunnen kopen?

De Schiit modi lijkt mij nog steeds een goede keuze, is er nog een goedkopere optie aangezien de impedantie ook een stuk lager is? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Een goedkopere en bekende optie is de Fiio. Ze verkopen ook DAC + versterker combinaties, dit lijken wel eerder portable solutions. Heb eens een goedkoper product via Amazon gekocht (rond de 40€) maar kon eigenlijk geen verschil horen met het direct aansluiten op telefoon of geluidskaart.

De 70 Ohm zal mogelijk zonder versterker makkelijk aan te sturen zijn via menig DAC/geluidskaarten. Ook hier geldt, lees je erover in want Ohm lijkt niet altijd alles te zeggen (de eigenaardigheden van de HD650 zijn daar een voorbeeld van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Sannen
Ik denk dat ik dan mijn uiteindelijke keuze gemaakt heb en dit vanavond ga bestellen _/-\o_

Ik Ga uiteindelijk voor:
- Sony MDR-Z7
- Fiio E10k

Een niet al te dure amp/dac maar in de toekomst is er altijd ruimte voor een upgrade, al is het maar een tijdelijke tussenoplossing :)

Nogmaals iedereen die in dit topic gereageerd heeft dank jullie wel voor jullie tijd en moeite!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-06 23:31
Heb je die koptelefoon of de hd650 al wel eens geprobeerd of nog beter, kunnen vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Jean Paul schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:44:
[...]

Lees de link even die ik opgaf, dan begrijp je hoe het geïmplementeerd is in de meeste versterkers en wat er mis mee is :)
Ik weet dat er een weerstand voor de koptelefoon uitgang zit bij normale versterkers.
Maar het schijnt een weerstand van ongeveer 100 ohm te zijn.
350 en 3000 ohm is wel erg veel, maar goed het geluid word iets vervormd das een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kijk eens naar de FiiO E17k, bevalt mij prima!

Gebruik het in combinatie met Shure - SE425 en een AKG K550

Heb ook een HD580 van Sennheiser maar daar zit een grote plug aan tegenwoordig.

[ Voor 61% gewijzigd door Fairy op 13-11-2017 17:37 ]

Pagina: 1