Upgrade videokaart voor VR bril

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AlexanderP
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-11-2025
Beste mede tweakers,
Ik zou graag mijn pc toegankelijk maken voor VR (oculus rift, HTC vive,...) en heb hier reeds onderzoek naar gedaan, echter zou ik voor de zekerheid dit toch nog even bij jullie willen navragen.

Dit zijn de huidige specs van mijn pc:
Intel Core i5-4460 pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
Radeon R9 380 pricewatch: Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro
8gb ram ddr3
antec VPF 450W voeding productreview: Antec VPF Series 450W review door Verwijderd
Gigabyte GA-Z97-HD3 moederbord pricewatch: Gigabyte GA-Z97-HD3
Windows 10 home

Recommended specs oculus rift:
Graphics Card
NVIDIA GTX 1060 / AMD Radeon RX 480 or greater
Alternative Graphics Card
NVIDIA GTX 970 / AMD Radeon R9 290 or greater
CPU
Intel i5-4590 / AMD Ryzen 5 1500X or greater
Memory
8GB+ RAM
Video Output
Compatible HDMI 1.3 video output
USB Ports
3x USB 3.0 ports plus 1x USB 2.0 port

Nu voldoet mijn cpu allereerst niet aan de recommended specs, maar een upgrade hiervan zou ik willen uitstellen tot na ik het heb kunnen uittesten. Mijn videokaart is echter volledig onvoldoende. Nu om een nieuwe videokaart te bestellen zat ik met de volgende vragen.
1)Welke videokaart voldoet dan weer wel?
Ik was aan het kijken om of een rx 580 of een gtx 1060 te bestellen. Zover ik begrepen heb is de rx 580 een instap model voor VR, de 1060 een average model en de 1070 en 1080 de ideale opties. Echter zijn deze laatste voor mij toch wel te duur. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
2)Kan mijn voeding en moederbord wel de nieuwe videokaart aan?
Wel, ik las op tweakers dat mijn huidige videokaart een stroomverbruik heeft van 225W, echter op andere websites vind ik andere waarden zoals 190 wat... Dus ik neem aan dat als ik hier onder blijf ik wel goed zit. Voor een bepaalde gtx 1060 lees ik op tweakers bijvoorbeeld dat deze slechts een verbruik heeft van 120W, op tom's hardware lees ik dat de peak echter in de buurt van 143 zit.
Voor de The Nitro+ Radeon RX 580 vind ik op tom's hardware echter dat die een max power draw heeft van wel 240W! Dit voeding gedeelte is voor mij zeker niet helemaal duidelijk en ideaal gezien zou ik een videokaart willen bestellen waarvoor ik mijn huidige voeding zou kunnen hergebruiken, indien dit realistisch is uiteraard.

Ten slotte vind ik voor mijn moederbord het volgende terug: 2x PCI, 2x PCI-e 2.0 x1, PCI-e 2.0 x16, PCI-e 3.0 x16, die laatste pcie3.0 x16 lijkt mij voldoende voor de nieuwe videokaarten.

Alvast bedankt, ik gebruik niet zo vaak een forum, mocht dit topic dus onduidelijk geschreven zijn of andere fouten vertonen laat dit dan alstublieft zeker weten, dan pas ik het aan of weet ik het voor de volgende keer.
Groeten Alexander