Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kostenefficiënte zonnepanelen - combinatie offgrid met net

Pagina: 1
Acties:

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
Allen,

ik ben twee jaar geleden gestart met een verbouwing, waarbij ik reeds een kabel geplaatst om zonnepanelen te plaatsen in latere fase. De latere fase begint te naderen, en ik heb mij daar nu in verdiept.

Ik heb geen gas, mazout. Ik verwarm alles elektrisch (warm waterboiler 80L en 6kW acculumatoren).

Via de V-test van de VREG heb ik enkele simulaties gedaan (https://vtest.vreg.be/). Ik verbruik jaarlijks 1.000kWh overdag en 6.000kWh 's nachts.Vermoedelijk zal dit volgend jaar iets lager zijn wegens het uitdrogen van mijn stucwerk, maar in grote lijnen baseer ik mij op dit verbruik.
Ik heb offerte gevraagd voor zonnepanelen (omvormer 2.5kW maximaal benut), de verkoper vertelde mij dat ik jaarlijks +-2.850kWh zou besparen.

Via de V-test kwam ik aan een besparkng van +-€130 per jaar (dag/nachttarief werd één tarief + taksen op vermogen zonnepanelen). Deze opbrengst verantwoord de kostprijs van de installatie zeer duidelijk niet.

Mijn idee + redenering:
Als ik een off-grid systeem zou gebruiken, waarbij ik mijn zonnepanelen niet moet aangeven, kom ik aan een besparing van +-€500/jaar bij dezelfde opbrengst als hierboven. Dat is al eens de moeite, maar maakt de installatie zeer complex. Er komt een grote accu aan te pas, problemen in de zomer, sturing net/zonnepanelen wat het systeem zeer duur zou maken.

Ik ben dan beginnen spelen met de V-test en kwam tot volgende bevindingen:
- bij een besparing van 800kWh nachttarief bespaar ik +-210/jaar
- bij een besparing van 1.000kWh nachttarief bespaar ik +-€250/jaar
- bij een besparing van 2.000kWh nachttarief bespaar ik +-€450/jaar

Ik bespaar dus relatief gezien het meest bij de eerste kWh's besparing. Zeer logisch tot nu toe.

Mijn boiler en verwarming werken volgens hetzelfde doodeenvoudige principe: 's nachts slaan ze warmte op (want goedkoper tarief) om dit overdag terug af te geven. Moest ik nu een kleine PV-installatie hebben die overdag zijn energie volledig kan opslaan in één van deze buffervaten, moet er 's nachts minder opgeladen worden. Nog steeds allemaal zeer logisch.
Belangrijk hierbij is dat er nooit (ook niet in de zomer) meer mag opgewekt worden dan er verbruikt wordt. Anders kan ik niet weg met deze energie.
De verwarming valt dus af, want deze werkt maar 1/2 van de tijd.
De warmwaterboiler is een ander verhaal. Ik heb dagelijks warm water nodig.

Praktisch gezien: ik ga uit dat mijn boiler 's nachts +-2.000kWh verbruikt en mijn elektrische verwarming +-3.500kWh op jaarbasis. Dit lijken mij realische waardes.

Na wat opzoekwerk over praktische mogelijkheden, opbrengsten per Wp en vermogens van panelen, lijkt een installatie van drie panelen / 850kWh per jaar / 1.000Wp ideaal. Hierbij heb ik nog een redelijke opbrengst van €210/jaar en zeer weinig kans dat ik deze energie niet kan gebruiken.

Op deze manier zou mijn boiler dagelijks op deze manier werken:
- overdag wordt deze verwarmt door alle opgewekte energie van de zonnepanelen. Een kleine accu bij de zonnepanelen om geen continu aan/uiteffect te hebben, lijkt mij nodig
- 's nachts (tussen 2h en 6h) laadt deze bij tot zijn maximum temperatuur Dit zal dus meer nodig zijn in de winter dan in de zomer

Ik zie deze moeilijkheden:
- Wat met opgewekte energie tussen 2h en 6h 's nachts?
- Wat als ik met vakantie ben?
Beide problemen stellen zich ook bij een off-grid systeem. Bij een conventioneel systeem, verdwijnt deze energie in het net, hier kan dit niet.

Wat mij fascineert, is dat ik hier zeer weinig info over vindt. Ik lees dat Viesmann bezig geweest is met off-grid systemen, maar vindt weinig op hun website. Ook zie ik dat Bisol off-grid systemen heeft, maar deze zijn vrij duur, waarschijnlijk door het gehele accupakket.

Wat denken jullie? Zie ik iets over het hoofd? Zijn mijn google-skills onvoldoende waardoor ik de juiste info niet vind?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:25
Sowieso zijn er ook inverters die kunnen curtailen, ofwel (deels) stoppen met leveren op commando. Er zijn wel meer systemen, de Powerrouter van Nedap zou het ook moeten kunnen, maar weet niet of die nog verkocht worden.

Hoe dan ook, offgrid is praktisch onmogelijk in de meeste situaties vanwege seizoenseffecten. Kijk maar eens naar de productie van wat installaties op bijvoorbeeld pvoutput. In de winter heb je soms dagen praktisch geen opwek (soms wel 4-5 dagen lang). Die ga je, tenzij je enorme batterijen en buffervaten hebt, gewoon niet overleven op je "eilandje".

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39

Harrie

NederVlaming

Is het verschil tussen dag en nacht tarief in jouw geval groot?

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie op 11-11-2017 16:35 ]

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
GENETX schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 16:27:
Sowieso zijn er ook inverters die kunnen curtailen, ofwel (deels) stoppen met leveren op commando. Er zijn wel meer systemen, de Powerrouter van Nedap zou het ook moeten kunnen, maar weet niet of die nog verkocht worden.

Hoe dan ook, offgrid is praktisch onmogelijk in de meeste situaties vanwege seizoenseffecten. Kijk maar eens naar de productie van wat installaties op bijvoorbeeld pvoutput. In de winter heb je soms dagen praktisch geen opwek (soms wel 4-5 dagen lang). Die ga je, tenzij je enorme batterijen en buffervaten hebt, gewoon niet overleven op je "eilandje".
Alvast bedankt voor uw inbreng. Op zich hoef ik geen buffervaten, batterijen om alles op te slaan. Op dagen dat ik geen opbrengst heb, neem ik gewoon alles van het net 's nachts. Het net dient om de resterende elektriciteit aan te leveren. Als er geen opbrengst is van PV, is dit dus alles zoals het vandaag is.
Harrie schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 16:34:
Is het verschil tussen dag en nacht tarief in jouw geval groot?
dagtarief is +-50% duurder dan nachttarief. Op zich is het dus logischer om dagtarief te compenseren, maar dit is voornamelijk in het weekend en ik zou dan effectief een grote batterij nodig hebben.
Mijn insteek is dat met een heel kleine, simpele investering, ik een heel hoog rendement uit mijn zonnepanelen zou kunnen halen. Ik zou dan enkel de duurste kWh's zelf opwekken.