Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-09 09:51
Dag,

ik heb een HP Z800 workstation staan. Als ik hier een SSD in stop is de snelheid niet merkbaar anders dan bij een klassieke schijven-disk. Ik druk de SSD rechtsreeks in de SATA aansluiting van het systeem
Heb ik een foute SSD gekocht? Is het systeem hier niet op voorbereid? Moet ik een update doorvoeren in de BIOS?
In een ander HP systeem dien ik de SSD in een soort adapter te steken (Of is dat alleen omdat de afmetingen anders zijn, en is het niets meer dan een adapter?)

Samsung SSD 850EVO

Als ik zoek op fora zie ik dat mensen wel succesvol een SSD plaatsen in een Z800 werkstation. Ik doe dus blijkbaar iets fout. Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:32
Wat doe je met je systeem? Waar wil je de snelheid merken? Heb je een verse installatie op je SSD gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
gastje01 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:56:
Wat doe je met je systeem? Waar wil je de snelheid merken? Heb je een verse installatie op je SSD gedaan?
Ik gebruik het systeem als game-pc. Ik heb er een verse installatie op gezet. Ik hoop/verwacht dat ik aan de opstarttijd merk dat het sneller is. Maar opstarten is net zo traag/snel als met een klassieke HD.

[ Voor 17% gewijzigd door beerten op 11-11-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Waar merk je het gebrek in snelheid? Lang niet alle games laden sneller via een SSD. Je zou het bijvoorbeeld wel moeten merken met het opstarten van je systeem en wanneer je programma's voor het eerst opent. Kun je eens een benchmark draaien om te zien welke snelheden je SSD haalt? Aan de hand daar van kun je in ieder geval zien of je SSD wel voldoende presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludacrash
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-08 21:47
Misschien een heel voor de hand liggende vraag maar je hebt de verse installatie ook daadwerkelijk op de SSD geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
gastje01 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:06:
Waar merk je het gebrek in snelheid? Lang niet alle games laden sneller via een SSD. Je zou het bijvoorbeeld wel moeten merken met het opstarten van je systeem en wanneer je programma's voor het eerst opent. Kun je eens een benchmark draaien om te zien welke snelheden je SSD haalt? Aan de hand daar van kun je in ieder geval zien of je SSD wel voldoende presteert.
Als ik zo vreg mag zijn: de SSD rechtsreeks ind e SATA-aansluiting drukken is juist? Het HP systeem/bios heeft geen extra upgrade/setting oid nodig?

Benchmarks draaien is inderdaad een optie. Niet aan gedacht, ben dan ook niet echt beklend met deze materie, hardware-analyse. vandaar het topic ;)
Thnx

[ Voor 11% gewijzigd door beerten op 11-11-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
ludacrash schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:06:
Misschien een heel voor de hand liggende vraag maar je hebt de verse installatie ook daadwerkelijk op de SSD geïnstalleerd?
Ja, het is op dat moment de enige HD in het systeem. De "originele" HD heb ik er uit gehaald, fysiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
beerten schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:07:
[...]

Als ik zo vreg mag zijn: de SSD rechtsreeks ind e SATA-aansluiting drukken is juist? Het HP systeem/bios heeft geen extra upgrade/setting oid nodig?
Normaal gesproken is dat het enige dat je hoeft te doen ja. Vandaar dat ik vroeg naar een benchmark, dan kunnen we zien of je SSD wel normale waarden vertoont die overeenkomen met wat er verwacht mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludacrash
Ik zou ook even checken of je Moederbord Sata 600 ondersteund of alleen Sata 300, hoewel je dan nogsteeds verschil zou moeten merken met een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
ludacrash schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:16:
Ik zou ook even checken of je Moederbord Sata 600 ondersteund of alleen Sata 300, hoewel je dan nogsteeds verschil zou moeten merken met een HDD.
BIOS zegt GEN2/3.0Gbps
Suggereert SATA 300 zover mijn logica reikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludacrash
beerten schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:49:
[...]

BIOS zegt GEN2/3.0Gbps
Suggereert SATA 300 zover mijn logica reikt
Dat klopt inderdaad, dan heb je dus een limiet van 300MBS tegen de 480(?) die je ssd zou kunnen halen. Maar desalniettemin zou het sneller dan een HDD moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
ludacrash schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:52:
[...]

Dat klopt inderdaad, dan heb je dus een limiet van 300MBS tegen de 480(?) die je ssd zou kunnen halen. Maar desalniettemin zou het sneller dan een HDD moeten zijn
OK. Als ik het mag samenvatten: SSD rechtsreeks in de SATA van het systeem is correct. Dat de snelheid niet enorm veel anders wordt light aan de (verouderde) interface.
En ik moet domweg testen/benchmarks.

Dank u allen, ik heb weer wat te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
SATA snelheid maakt vrijwel geen verschil in de praktijk. Een SSD is niet sneller omdat ie 500MB/s doet tegenover 100MB/s. Een SSD is sneller omdat ie andere dingen 300x sneller doet. Zelfs op SATA-150 is een SSD een extreem groot verschil tegenover een HDD. SATA-300 tegenover SATA-600 merk je in de praktijk met het booten van de PC en laden van games niets van. Tuurlijk als je van de ene naar de andere SSD grote bestanden gaat overzetten merk je dat, maar dit is niet waar een SSD echt meerwaarde heeft tegenover een HDD. Om deze reden maakt een SATA SSD of een nieuwere sneller interface ook vrij weinig uit bij normaal gebruik.

Heeft de PC SATA ? Ja, een SSD heeft veel nut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Het effect van een SSD merk je vooral bij random read/writes, dus de snelheid van de interface maakt niet heel veel uit. Wel als je SSD's onderling zou willen vergelijken, maar het verschil tussen een installatie op een SSD of HDD is zelfs met sata1 duidelijk merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ludacrash schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:16:
Het verschil is extreem groot. Je komt hier over alsof het maar een beetje nut heeft en dat klopt echt niet. MB's per seconde zeggen niets over de echte boost die het geeft.
ludacrash schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:52:
[...]

Het is niet een beetje sneller dan een HDD, het is extreem veel sneller. Zelfs met een eerste generatie SSD op SATA-150 tegenover de nieuwste en snelste moderne HDD zal je een gigantisch verschil merken. Als je puur kijkt naar MB's per seconde geeft dat het verkeerde beeld :)

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 11-11-2017 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Je zou eens in de BIOS kunnen kijken of er een SATA-setting is die je van "IDE" naar "AHCI" kan zetten. Dat zou een fors stuk schelen in de snelheid waarmee je SSD in je PC werkt.
Om dat te benutten moet je een registry-aanpassing aan je huidige Windows installatie maken of Windows opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Wat was de oude schijf die er in zat?
Niet toevallig een hybride schijf?

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 12:43
De Z800 heeft ook een on board SAS controller, zijn niet toevallig alle schijven op de sas poorten gezet (is met sata backwards compatible, andersom niet) en probeert hij nu een raid config oid mee te maken?

Als ik het goed heb zijn de onderste witte hdd poorten voor de sata aansluiting en de zwarte voor de sas.
Pagina: 1