Korte samenvatting:
μATX build, met een GTX1070 en een 250GB SSD. De kleine kast maakt het een compacte build met een strak uiterlijk voor ~€1000. Waar de meeste builds met dit budget een GTX1060 hebben, heb ik er een GTX1070 in weten te proppen. Maximale bang-for-buck! Deze post is bedoeld als startpunt voor nieuwe pc's en voor feedback/algemene discussie.
Daar gaan we dan...
Hallo allemaal,
Dit is een build die ik afgelopen weekend heb gebouwd. Gezien de vele advies topics en het feit dat deze pc ongeveer hetzelfde budget heeft, leek het mij handig om een aparte post te maken. Waarom precies? Omdat ik denk dat deze build veel meer bang-for-buck heeft dan de meeste builds die ik voorbij zie komen. Maar ik hoor graag jullie mening! Comments en adviezen zijn van harte welkom, maar dit zal vooral voor mensen zijn die nog een pc gaan bouwen (deze staat al aan!). Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Het doel van deze post:
Opmerkingen per onderdeel:
Overigen:
Stinj
Happy tweaking!
μATX build, met een GTX1070 en een 250GB SSD. De kleine kast maakt het een compacte build met een strak uiterlijk voor ~€1000. Waar de meeste builds met dit budget een GTX1060 hebben, heb ik er een GTX1070 in weten te proppen. Maximale bang-for-buck! Deze post is bedoeld als startpunt voor nieuwe pc's en voor feedback/algemene discussie.
Daar gaan we dan...
Hallo allemaal,
Dit is een build die ik afgelopen weekend heb gebouwd. Gezien de vele advies topics en het feit dat deze pc ongeveer hetzelfde budget heeft, leek het mij handig om een aparte post te maken. Waarom precies? Omdat ik denk dat deze build veel meer bang-for-buck heeft dan de meeste builds die ik voorbij zie komen. Maar ik hoor graag jullie mening! Comments en adviezen zijn van harte welkom, maar dit zal vooral voor mensen zijn die nog een pc gaan bouwen (deze staat al aan!). Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Het doel van deze post:
- Mensen die op zoek zijn naar aankoopadvies kunnen deze build gebruiken als startpunt
- Laten zien dat een mainstream game pc (€1000) prima een GTX1070 kan bevatten (natuurlijk zijn er altijd afwegingen)
- Feedback, discussie en vragen
- €1000
- Best mogelijke GPU binnen het budget
- Minimaal 250GB SSD
- Overclock optioneel
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 189,- | € 189,- |
| 1 | ASRock AB350M Pro4 | € 75,95 | € 75,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC | € 423,50 | € 423,50 |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 1TB | € 46,50 | € 46,50 |
| 1 | Sharkoon CA-M Zwart | € 46,95 | € 46,95 |
| 1 | Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8 | € 84,- | € 84,- |
| 1 | Corsair CX450M | € 48,50 | € 48,50 |
| 1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 93,- | € 93,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.007,45 | |
Opmerkingen per onderdeel:
| Onderdeel | Link | Opmerking |
| Videokaart | MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC | Dit was de grote uitdaging: krijgen we er een 1070 in voor dit budget? Het antwoord is ja! Ik heb gekozen voor de ITX variant van MSI. Deze iets kleinere kaart was net wat goedkoper dan de grote kaarten, maar zal qua prestaties niet veel achter laten. Ook past deze mooi in de kleine μATX kast die ik al in het achterhoofd had. Note: deze kaart is sinds een week iets duurder geworden. De prijs hierboven is de oude prijs! |
| Moederbord | ASRock AB350M Pro4 | Dit bord heeft 4 RAM slots en een zeer aangename prijs. Bovendien biedt het de mogelijkheid om te overclocken. Wil je dit niet, dan ben je beter af met een A320 chipset. Scheelt je ~€25. |
| CPU | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | Met de huidige levertijden van Coffee Lake processors ben ik uitgeweken naar Ryzen. Ook de hoge prijs van de moederborden voor de CF CPUs speelde een rol (ze werken alleen met 3XX chipset). Ik heb hier niet voor de 1600X gekozen, omdat die niet geleverd wordt met koeler. Dat brengt het totaal dus weer €50 duurder.. De 1600 is ook over te clocken, dus we zullen zien hoe de wraith spire het doet en hoeveel geluk ik heb gehad met de silicon lottery. |
| RAM | Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8 | RAM is vervelend duur geworden het laatste jaar. Daarom toch maar gekozen voor 8GB. Dit is prima voor gamen. Gelukkig geeft het moederbord de mogelijkheid om te upgraden wanneer de prijzen weer iets aangenamer zijn geworden. |
| Voeding | Corsair CX450M | 450W is genoeg, weinig over te zeggen verder. Goeie prijs, semi-modulair en tegen 80 plus silver rendement aan. |
| Opslag | 250GB SSD + 1 TB HDD | SSD voor Windows en andere essentiële programma's of games, 1TB HDD voor de bulk van je data. Allebei makkelijk uit te breiden. |
| Kast | Sharkoon CA-M Zwart | Kast vind ik altijd een moeilijke keuze, maar ik ben heel tevreden met deze! Ziet er super strak uit, mooi compact en voor een zeer degelijke prijs. Het inbouwen is natuurlijk wel een beetje priegelen, maar zo gaat dat met de meeste μATX kasten. Kabel management is redelijk non-existent, maar het is een gesloten kast dus daar heeft niemand last van. |
Overigen:
- De SATA poorten van dit moederbord wijzen naar buiten. Er is echter heel erg weinig ruimte tussen het moederbord en de voorkant van de kast. Mocht je dus voor deze kast gaan, zorg dan dat je genoeg angled SATA kabels hebt met een zo klein mogelijke kop (de standaard bijgeleverde angled SATA kabel paste al niet..). Voor overigen tips tijdens het bouwen verwijs ik naar deze toprecensie van pclinde.
- Het scherm waar ik voor gekozen heb is deze 29" breedbeeld van LG. De prijs/kwaliteit van dit scherm is uitstekend: je krijgt een IPS scherm met nét wat extra's dankzij de hoge horizontale resolutie. Maakt zowel gamen als films kijken als multitasken net even wat fijner!
Stinj
Happy tweaking!