iMac G4 USB-C Docking Station "casemod"
Vorige week heb ik van mede-tweaker en mede-RevSpace-deelnemer Sebastius een oude iMac G4 overgenomen. Dit is niet de iMac van zijn blog uit 2015, maar een andere. Deze was al aangepast om een HDMI connector te hebben. Sebastius had verder geen tijd meer voor het project, en ik heb via RevSpace een van zijn projecten geadopteerd. De andere iMac is (nu) nog beschikbaar (denk ik).Wat krijgen we
De PC in de iMac is 15 jaar oud, en als die nog zou werken zou het een kansloos apparaat zijn. Lastig (lang niet onmogelijk trouwens) om er een modern OS op te draaien, en de specs zijn ruimschoots achterhaald door de werkelijkheid. Maar beter nog, het moederbord is al ruimschoots gestript en aangepast. Complete BGA's missen, en er is een gat door de GeForce 4 MX geboord. Hier is een goede reden voor, de USB en Ethernet poorten op het bord zijn gesoldeerd aan korte verlengkabeltjes.Wat is het plan?
Tot een paar maanden terug had ik een ThinkPad T430, een laptop uit 2012. Deze had een docking connector, en voor een paar tientjes op ebay had ik een docking station ervoor. Dit zorgt ervoor dat ik in een beweging al mijn randapparatuur (extra scherm, oplader, toetsenbord, muis, gigabit netwerk) kon aansluiten. Dit werkte heerlijk en ik gebruikte het dagelijks.Ik heb sinds kort een nieuwe ThinkPad Yoga 370, met een USB-C poort. Via deze poort kan ik ook al het bovenstaande in 1 handeling aansluiten. Hiervoor heb ik in het verre oosten voor een paar tientjes een bijna-alles-in-een-dongle besteld, en als extra oplader heb ik deze gewoon in nederland besteld. Een lader voor de nieuwe MacBooks of de Nintendo Switch werkt trouwens ook, en die laatste is zelfs goedkoop te krijgen. Extra bonus, al deze laders kunnen ook mijn telefoon laden, en via de dongle werken zelfs de usb poorten probleemloos.
RevSpace
Dit project zou niet mogelijk zijn zonder RevSpace. Niet alleen omdat ik via deze weg Sebasius ken en aan de iMac kon komen, maar vooral omdat RevSpace een geweldige plek is om aan een project als dit te werken. Er is ruimte, gereedschap, componenten, mensen die soms geweldig advies geven, en gewoon een geweldige sfeer! Thuis zou dit project voor mij onmogelijk geweest zijn.Dit project heeft geen sponsors. Alle componenten die ik gebruik heb ik gewoon gekocht. Mijn deelnemerschap aan RevSpace betaal ik gewoon zelf.
Dit topic
Het project is al een paar posts verder en ik heb al een stuk of 30 foto's klaar staan om met jullie te delen. Maar ik neem rustig de tijd en schrijf elke dag (geen garanties!) een stukje over elk deel van het project dat ik heb aangepakt. De stukjes staan trouwens niet per se in chonologische volgorde!
[ Voor 1% gewijzigd door Peetz0r op 11-11-2017 17:51 . Reden: details ]