Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 08:42
Ik ben bezig om de lamp in de gang met een draadloze schakelaar te kunnen schakelen, aangezien we bij de voordeur geen schakelaar hiervoor hebben zitten.

Nu heb ik de AWMR-300 aangeschaft, maar bij het installeren loop ik tegen het volgende aan:

Ik heb twee schakelaars naast elkaar zitten, een voor boven en een voor de gang beneden.
De schakelaar van beneden zit met 1 bruine draad ook nog verbonden aan de schakelaar voor boven.

In de schakelaar ziiten dus: 1 x zwart, 1 x blauw en 2 x bruin.

De kaku oplossing geeft alleen maar het schema aan zonder die tweede bruine draad die naar een andere schakelaar gaat.

Mijn idee was om kaku aan de sluiten met de zwart, blauw en bruine draad en dan in de normale schakelaar de bruine te laten zitten, maar als ik dit doe kan ik boven niet meer schakelen.

Vraag is dus nu hoe ik de schakelaar voor boven alsnog kan laten werken als ik de kaku ertussen heb zitten.

Hoop dat iemand dit kan vertellen, google ook geprobeerd maar omdat ik de situatie lastig kan uitleggen wordt t zoeken ook moeilijker :-)

Alle reacties

Verwijderd

Zwart is schakeldraad.

Wellicht dat deze site je verder helpt:
https://www.electrokarwei...chtschakelaar-aansluiten/

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:33
/dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door bvbal79 op 11-11-2017 13:36 ]

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:33
Zoals jij het omschrijft lijkt het een Hotelschakelaar. Dan werkt de awmr-300 niet.

Workaround is om een awm-003 achter de schakelaar boven te zetten en dat die de awmr-300 beneden aanstuurt. Alternatief is vervangen met een KAKU wandschakelaar

[ Voor 19% gewijzigd door bvbal79 op 11-11-2017 13:36 ]

• Richard89
Heb het opgelost door vanuit de lamp doos een extra bruine draad te trekken om die tweede schakelaar mee te voeden (ipv doorgelust naar de eerste schakelaar).

ze hadden de stroom van schakelaar 1 gebruikt voor schakelaar 2, maar daar kon kaku niet mee overweg, dus heb nu de tweede schakelaar op zichzelf gemaakt, en nu de kaku tussen de eerste schakelaar, werkt helemaal prima nu.

toch bedankt voor de tips!

• Richard89
bvbal79 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:35:
Zoals jij het omschrijft lijkt het een Hotelschakelaar. Dan werkt de awmr-300 niet.

Workaround is om een awm-003 achter de schakelaar boven te zetten en dat die de awmr-300 beneden aanstuurt. Alternatief is vervangen met een KAKU wandschakelaar
dat dacht ik ook, maar dan zouden het twee schakeldraden moeten zijn, het ging hier om fasedraad. maar heb die inmiddels van de schakelaar af kunnen halen door een eigen fasedraad te trekken voor die schakelaar voor boven, toch bedankt!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

Je had waarschijnlijk ook de 2300h kunnen gebruiken die er daar voor ontwikkeld

• Richard89
Ray schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:53:
Je had waarschijnlijk ook de 2300h kunnen gebruiken die er daar voor ontwikkeld
Ik zie het nu ja, stom dat ik deze helemaal nooit heb bekeken. al bedenk ik me dat deze wel wat krap werd in de doos, plafonddoos zat al aardig vol. toch bedankt voor de tip, wie weet heb ik nog meer kaku spul nodig, dan hou ik deze zeker in het achterhoofd.
Pagina: 1