vaatwasser: stop slaat door na een paar beurten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWickedD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2024
Hallo! Ik heb een probleem met mijn vaatwasser (Whirlpool adg 7580 uit 2010). Af en toe slaat de stop door. Vaak gaat het een paar wasbeurten goed (dus alle verschillende onderdelen worden gebruikt zoals de pomp en het verwarmingselement op vol vermogen) en dan slaat de stop weer door midden in het programma. Dit is nu drie keer gebeurd:
- 1e. keer ging hij weer twee beurten door nadat ik er een nieuwe stop in deed
- 2e. keer sloeg de nieuwe stop er meteen weer uit. Ik ging toen op vakantie dus heb het even laten zitten. Ruim een maand later nieuwe stop erin, en toen deed hij het weer voor een paar beurten
- 3e. keer: hier zijn we nu

De vaatwasser zit alleen op een 10A groep. Met de stop eruit meet ik oneindige weerstand tussen de polen van het stopcontact, en het stopcontact ziet er goed uit, dus dat zal het niet zijn (niet dat ik weet wat ik doe, maar hoop dat dat wat uitsluit). Als ik weerstand op de twee polen van de stekker van de vaatwasser meet krijg ik ook een flink weerstand van een paar kilo-Ohm (gedaan toen de stop er voor de 2e keer uit lag).

Ik denk dat ik de vaatwasser uit de keuken moet vissen om eens goed te bekijken. Ik wil aan jullie graag vragen naar tips voor waar ik naar kan kijken. Lekt er misschien ergens water op iets electrisch, wat af en toe tot kortsluiting leidt? Ik neem aan dat als een onderdeel echt kapot is (e.g. doorgebrande pompmotor), dat de stop dan meteen door zou slaan als dat onderdeel gebruikt wordt, maar dat is dus niet het geval.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01

Reinier

\o/

Waarom een 10A groep? Wat is de aansluitwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWickedD
Waarom... Dat is wat er in het appartement zit (heb hem zo gekocht met vaatwasser en al). Maar woon hier nu drie jaar en deze problemen zijn recent.

Aansluitwaarde: ik weet niet precies hoe ik het label moet lezen, dus hier een foto ervan: https://imgur.com/a/A7usm. Als ik het goed begrijp vreet hij tot 2.2 kW, en dat is behoorlijk dicht bij wat je uit een 10A groep kan trekken. Dus misschien is dat het probleem en moet ik de electricien een belletje geven. Dan vraag ik me wel of waarom het nu, na jaren, ineens een probleem is :) Ik ben erg benieuwd, ook omdat als ik dit begrijp ik een betere kans heb dat ik niet de verkeerde vrouw/man bel en een berg nodeloze voorrijdkosten betaal.

[ Voor 43% gewijzigd door TheWickedD op 13-11-2017 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:57
Een 10A zekering zou genoeg moeten zijn, ook dat staat op het typeplaatje. :P

Maar het is wel raar... Want groepen zijn in Nederland doorgaans op 16A afgezekerd. Ik kan maar een paar redenen verzinnen waarom er maximaal een 10A zekering in mag...
- Er is om de een of andere reden bedrading dunner dan 2,5mm² toegepast (je zou de contactdoos kunnen demonteren en de draad kunnen vergelijken met een stukje 2,5mm²)
- Er is een onderverdeler toegepast en de eindgroepen mogen niet zwaarder zijn omdat je anders in de knoei komt met de selectiviteit... Heb je een eigen meter van de netbeheerder in jouw appartement of komt jouw elektriciteit uit een centrale kast ergens? Of heb je misschien binnen jouw appartement zelfs meerdere kasten (zoals een onderverdeler in de keuken)?? Zijn andere groepen wel op 16A afgezekerd? Heb je toevallig een foto van de meterkast?

Als er geen belemmering is om een 16A zekering te plaatsen (dus gewoon 2,5mm² bedrading en geen onderverdelers), dan zou ik het persoonlijk eerst eens met een 16A zekering proberen. Daar heb je geen elektricien voor nodig, waarschijnlijke wel een nieuwe pasmoer en een pasmoersleutel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWickedD
Bedankt! Daar heb ik een hoop van geleerd.

Ik wist niet dat dit relevant zou zijn, maar ik woon Zweden, niet in Nederland, in een appartement uit de jaren 60, dus misschien dat dingen hier iets anders gaan qua wat normaal is voor groep sterkte. Sorry voor de missende info! Ik zie in de stoppendoos twee stoppen met een grijsachtig kopje (dat schijfje wat eraf schiet als de stop doorbrand) erop (dat is 16A vind ik online, is voor de kookplaat en de wasmachine), en de rest heeft een rood kapje (dus 10A).

De electriciteitsmeter bevindt zich ergens buiten mijn appartement, er komt een dikke kabel binnen heb ik ooit gezien toen een electricien de stoppendooskap eraf had. Wat er verder in de doos gebeurd weet ik niet.

Ik heb net van de caretaker gehoord dat er een electricien is die ons complex heel goed kent omdat hij er al twintig jaar regelmatig langskomt, dus die zal me vast meteen kunnen vertellen of 16A mogelijk is gezien de afwegingen die je me verteld :) Dus die ga ik even bellen voordat ik straks hier iets opblaas.

Bedankt voor het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het zit me bij dat in Zweden alle wijzigingen aan electra gekeurd moeten worden, dus ik zou zeker niet zelf een stop verzwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWickedD
RemcoDelft schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:17:
Het zit me bij dat in Zweden alle wijzigingen aan electra gekeurd moeten worden, dus ik zou zeker niet zelf een stop verzwaren.
Dat klopt inderdaad, er is bijna niets dat je zelf mag doen qua electra. Ik vind dat sowieso niet zo'n goed idee omdat ik er niet genoeg van af weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 16:46
TheWickedD schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 09:22:
Hallo! Ik heb een probleem met mijn vaatwasser (Whirlpool adg 7580 uit 2010). Af en toe slaat de stop door. Vaak gaat het een paar wasbeurten goed (dus alle verschillende onderdelen worden gebruikt zoals de pomp en het verwarmingselement op vol vermogen) en dan slaat de stop weer door midden in het programma. Dit is nu drie keer gebeurd:
- 1e. keer ging hij weer twee beurten door nadat ik er een nieuwe stop in deed
- 2e. keer sloeg de nieuwe stop er meteen weer uit. Ik ging toen op vakantie dus heb het even laten zitten. Ruim een maand later nieuwe stop erin, en toen deed hij het weer voor een paar beurten
- 3e. keer: hier zijn we nu

De vaatwasser zit alleen op een 10A groep. Met de stop eruit meet ik oneindige weerstand tussen de polen van het stopcontact, en het stopcontact ziet er goed uit, dus dat zal het niet zijn (niet dat ik weet wat ik doe, maar hoop dat dat wat uitsluit). Als ik weerstand op de twee polen van de stekker van de vaatwasser meet krijg ik ook een flink weerstand van een paar kilo-Ohm (gedaan toen de stop er voor de 2e keer uit lag).

Ik denk dat ik de vaatwasser uit de keuken moet vissen om eens goed te bekijken. Ik wil aan jullie graag vragen naar tips voor waar ik naar kan kijken. Lekt er misschien ergens water op iets electrisch, wat af en toe tot kortsluiting leidt? Ik neem aan dat als een onderdeel echt kapot is (e.g. doorgebrande pompmotor), dat de stop dan meteen door zou slaan als dat onderdeel gebruikt wordt, maar dat is dus niet het geval.

Bedankt!
Het zou ook kunnen dat ie lek is en daardoor de aardlek/zekering eruit vliegt toch?
Als er water op de bodemplaat staat knalt ie er dan uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWickedD
@wimpie007: hmm, de aardlekschakelaar is een appart kastje voor ons, en die knalt er lekker uit als je fase met aarde verbind. Dat doet niets met de stop. Dus denk niet dat een stroomlek het probleem is.

Maar een waterlek, interessant idee. Kan water op de verkeerde plek kortsluiting ipv een lek naar aarde veroorzaken? I guess so. Dat ga ik ook eens bekijken :)
Pagina: 1