Techneco loria op normale radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelneef
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-11-2018
Is er iemand die ervaring heeft met de techneco loria op normale radiatoren? Werkt dit?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:14
Marcelneef schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 08:31:
Is er iemand die ervaring heeft met de techneco loria op normale radiatoren? Werkt dit?

Alvast bedankt!
Ik heb een Elga op normale radiatoren.

Het werkt bij mij omdat in een flinke overcapaciteit in de radiatoren heb. Tot 0 graden kan ik uit met t aanvoer 35.

De overcapaciteit is ontstaan doordat isoleerden het warmteverlies gehalveerd heeft.

Ik heb nu 1 kamer die niet lekker warm wordt, daar ga ik nu van een t11 naar een t22.

Kortom
- het werkt
- wellicht heb je hogere aanvoer temp nodig dan met vloerverwarming, maar dT betekent niet meer dan een lager rendement. Pas als je 55c nodig hebt ga je wellicht problemen krijgen. Volgens mij heeft Panasonic modellen die makkelijke hogere temp. Halen
- na installatie en gebruik kan je altijd nog een climatebooster plaatsen of naar Java met dbe
En dat kan je dan doen voor de vertrekken waar het niet lekker warm wordt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Hier ook een ELGA en wij zijn na 1 winter overgestapt van normale radiatoren naar JAGA's en daar zijn we nu erg blij mee. Veel comfortabeler warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelneef
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-11-2018
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie die elga direct op de CV of met een buffervat? En halen jullie daar ook het tapwater uit of is dat een gescheiden systeem?
Ik overweeg en loria warmtepomp op gewone radiatoren vandaar mijn interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
ELGA en CV staan in hybride. Waar mogelijk werkt de ELGA en de CV springt bij als het kouder wordt. Nee, geen buffervat. Tapwater door CV, alles op1 systeem.
Succes met je beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben sinds oktober 2017 een Loria warmtepomp 6010 met een 300 liter boiler. Na 5 maanden kunnen we zeggen, heerlijk comfortabel warm huis. Wij hebben een combinatie van vloerverwarming en nog een aantal radiatoren in het huis. Vloer was al geïsoleerd en spouwmuur in februari laten isoleren. Verder hebben wij 39 zonnepanelen, de warmtepomp verbruikt namelijk 4500kwh. Het enigste nadeel is de kamerthermostaat, een klein display, waar je nauwelijks iets kan aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@Verwijderd mag ik vragen welk vermogen je hebt en wat eea kost inc installatie?

En hoe is je isolatie?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:41:
Wij hebben sinds oktober 2017 een Loria warmtepomp 6010 met een 300 liter boiler. Na 5 maanden kunnen we zeggen, heerlijk comfortabel warm huis. Wij hebben een combinatie van vloerverwarming en nog een aantal radiatoren in het huis. Vloer was al geïsoleerd en spouwmuur in februari laten isoleren. Verder hebben wij 39 zonnepanelen, de warmtepomp verbruikt namelijk 4500kwh. Het enigste nadeel is de kamerthermostaat, een klein display, waar je nauwelijks iets kan aflezen.
Onze situatie idem met ook een Loria 6010 alleen dan de duo uitvoering (190 liter boiler).
Ons verbruik komt uit op ca. 4300kWh/Jr.
Naast de kleine display is het jammer dat het legionella programma alleen tussen 2 en 3 uur in de nacht kan draaien of je moet de tijd met 12.00uur vooruit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@TvanW Kun jij me vertellen aan welke prijs je moet denken voor zoiets inc installatie en BTW? (en hoe zat het bij jullie destijds met subsidie?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:02:
@TvanW Kun jij me vertellen aan welke prijs je moet denken voor zoiets inc installatie en BTW? (en hoe zat het bij jullie destijds met subsidie?
Rond de 8300 euro incl. btw voor aftrek subsidie.
Subsidie was dacht ik 2300 of 2400 euro (nov. 2017)

[ Voor 7% gewijzigd door TvanW op 14-09-2018 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Voor mij een Loria duo 6008. Geïnstalleerd door Luuk, DM me als je wilt weten wie wat waar hoe. Zit nu 1900 euro soepsidie op en kwam inclusief alles uit zo rond de 8000 euro.

De loria heeft een aparte module waarmee je het cirquit kunt aanpassen naar 45 graden afgifte temp inplaats van 35. Kost een paar honderd euro meer, maar op basis daarvan kom je een end. Als je een CV ketel hebt waar je zelf de temp kunt aanpassen, zet dat ding op 45 graden en kijk of je het huis warm kunt krijgen dan wel houden. De Loria kan het dan ook.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
Lardman schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:27:
Voor mij een Loria duo 6008. Geïnstalleerd door Luuk, DM me als je wilt weten wie wat waar hoe. Zit nu 1900 euro soepsidie op en kwam inclusief alles uit zo rond de 8000 euro.

De loria heeft een aparte module waarmee je het cirquit kunt aanpassen naar 45 graden afgifte temp inplaats van 35. Kost een paar honderd euro meer, maar op basis daarvan kom je een end. Als je een CV ketel hebt waar je zelf de temp kunt aanpassen, zet dat ding op 45 graden en kijk of je het huis warm kunt krijgen dan wel houden. De Loria kan het dan ook.
Ik overweg volgend jaar een Loria Duo 6006 aan te schaffen als het lukt om met een lage CV temp de winter door te komen.

Ik ben als voorbereiding alvast in de documentatie gedoken en daarin lees ik dat de Loria tot 55 graden kan leveren (hoewel de fabrieksinstelling 50 graden is).

Ik ben dan ook verbaasd dat er volgens jouw slechts 35 graden mogelijk is of 45 met een extra module. Kan je daar wat meer informatie over geven?

Ik ben in de documentatie wel een extra module tegengekomen maar dat is een soort van slimme thermostaat die afhankelijk van de parameterinstellingen geheel of gedeeltelijk de stooklijn functie overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Ik baseer me grotendeels op het volgende document:

https://techneco.nl/wp-co...a-Duo-Techneco-1715-9.pdf

De rest uit wat ik meen begrepen te hebben door wat de installateur me gezegd heeft. Dat kan ik dus mis hebben, ben ook maar een mens ;)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
Ik heb een nieuwere versie van dit document van de techneco site gehaald . Dat verklaard waarschijnlijk het verschil in informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:36
Extra module (ruimtethermostaat?) is niet noodzakelijk, maar wel aan te bevelen voor een goede regeling en comfort.

De aanvoertemperatuur wordt direct aangestuurd vanuit de stooklijn. Verschuif de stooklijn hoger, of zet de stooklijn steiler en dan zou het geen probleem moeten zijn om bij koud weer 50 graden of zelfs nog iets hoger te behalen.

Bij de nieuwe versie (v27, niet v26) worden ook andere thermostaten ondersteund, maar de originele ruimtemodule heeft de meeste functionaliteit (SWW-boost, boost, echte vakantiemodus).

In de topicstart van het L/W WP topic, onder het kopje eigenaren is ook nog wat prijsinfo te vinden, komt overeen met de hiergenoemde prijzen.

[ Voor 17% gewijzigd door Chris_82 op 14-09-2018 14:44 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
sunnybird schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:13:
Hier ook een ELGA en wij zijn na 1 winter overgestapt van normale radiatoren naar JAGA's en daar zijn we nu erg blij mee. Veel comfortabeler warmte.
Welk type JAGA precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
In kamer: H:400 - L:2600 - T16 en H:400 - L:2800 - T21 in gang: H:400 - L:1400 - T16 en alles zonder DBE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Lardman @TvanW dat valt me erg mee installateur dienik belde vertelde me obv nefit 15k€

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Is het bij de Loria ook op een of andere manier mogelijk om een tweede (standaard) thermostaat aan te sluiten? Ik zou eigenlijk een Z-Wave (Domotica) thermostaat aan willen sluiten die de warmtepomp bij gunstige buitentemperaturen aanzet zodat een buffervat opgewarmd kan worden.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• Chris_82
@windfreak als je een twee zones systeem hebt kun je beide zones apart aansturen met een thermostaat en stooklijn...?
Er zijn meerdere thermostaten die kunnen samenwerken met de Loria op basis van het Opentherm protocol.
Ik heb inmiddels een OTGW tussen mijn kamerthermostaat en de Loria, waarmee ik via domoticz de gewenste kamertemperatuur kan aanpassen. Daarmee is natuurlijk verdere automatisering mogelijk.

Wat jij precies wilt en wat evt het voordeel is, dat is mij niet geheel duidelijk. Mogelijk helpt bovenstaande informatie je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paxi
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-01 16:51
Ik overweeg over te stappen naar een Loria warmtepomp. En de cv ketel de deur uit te doen zodat ik ‘gasloos’ word. Heb nu een thermostaat en app van Toon op mijn cv ketel wat ik heel leuk en nuttig vind. Weet iemand of het mogelijk is om een Toon te combineren met een Loria warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
@Paxi
Volgens mij is Toon ook in te stellen voor Opentherm communicatie, dus dat zou moeten werken.
Net als bij de Elga warmtepomp is Opentherm de basis en deze is reeds getest met verschillende thermostaten. De Loria heb ik zelf getest met een Lyric, HCTM (Touch Modulation) en iSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paxi
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-01 16:51
Dank Chris_82!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:28
waar ga je hem halen?
zover ik kan vinden is het het goedkoopst op esanico.be
Paxi schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:32:
Ik overweeg over te stappen naar een Loria warmtepomp. En de cv ketel de deur uit te doen zodat ik ‘gasloos’ word. Heb nu een thermostaat en app van Toon op mijn cv ketel wat ik heel leuk en nuttig vind. Weet iemand of het mogelijk is om een Toon te combineren met een Loria warmtepomp?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Ik lees dit topic zonder ook maar één enkel antwoord te kunnen krijgen op de vraag van de topic starten, namelijk is de Loria interessant voor gebruik bij normale radiatoren. Dus nogmaals is dat het geval, ik ben namelijk aan het oriënteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
RobertV70 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:18:
Ik lees dit topic zonder ook maar één enkel antwoord te kunnen krijgen op de vraag van de topic starten, namelijk is de Loria interessant voor gebruik bij normale radiatoren. Dus nogmaals is dat het geval, ik ben namelijk aan het oriënteren.
Misschien heeft niemand ervaring met alleen normale radiatoren, wat zegt de fabrikant :?

[ Voor 6% gewijzigd door TvanW op 27-11-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Wat de fabrikant zegt is verkooppraat naar mijn mening. Het is de ervaring die telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Ja, de Loria is interessant met normale radiatoren, kan 55 graden watyer maken voor normale radiatoren, zie:

https://techneco.nl/wp-co...pomp-Techneco-1715-11.pdf

pagina 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
RobertV70 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:50:
Wat de fabrikant zegt is verkooppraat naar mijn mening. Het is de ervaring die telt.
En als die er niet is :?
Wat de fabrikant zegt zal het product ook waar moeten kunnen maken anders heeft ie een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@RobertV70
Hangt er helemaal vanaf wat je onder 'interessant' verstaat en met welke aanvoertemperatuur van de CV jij je huis warm kunt houden.

In de praktijk kun je tot 55 graden aanvoer CV krijgen met een Loria warmtepomp. sCOP zal dan niet hoog zijn, misschien net 2.7 (kWh warmte / kWh stroom, jaargemiddeld) en dan zijn je verbruikskosten ongeveer evenveel als met gas.

Kun je met 40 graden aanvoer CV op je radiatoren je huis warm houden bij -5 graden buiten, dan haal je wellicht een sCOP van 4 en wordt de kostenbalans al heel wat leuker.

Heb je je al voorbereid op een warmtepomp door de aanvoertemperatuur van de CV te verlagen en meer continue te gaan stoken (geen of heel weinig nachtverlaging)? Op die manier kun je wat ervaring op doen welke temperatuur benodigd is, en of het haalbaar is in je huis.

De aanvoertemperatuur is bepalend voor de efficientie van elke warmtepomp. Hoe lager, hoe minder stroom je nodig hebt om dezelfde hoeveelheid warmte in huis te krijgen.

Wil je persé een warmtepomp, doe het gewoon en ervaar het eerste jaar waar comfortklachten ontstaan en wat de stroomrekening wordt.
Die zijn daarna op twee manieren te verbeteren:
- meer afgiftecapaciteit (wand-, plafond- of vloerverwarming, grotere radiatoren, DBE-ventilatoren, infraroodpaneel, etc)
- warmtevraag verminderen (isolatie, kierdichting, (WTW-)ventilatie, etc.)
Dit kan natuurlijk ook al vooraf gebeuren en levert sowieso een verbetering van je wooncomfort op ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Chris_82 op 27-11-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Mijn cv ketel draait nu op 55 graden, maar betwijfel of de loria dat haalt bij -10. Ik ben ook aan het oriënteren op de LWDV van Alpha Innotec, die gaat tot 70 graden door een ander koudemiddel. Dit systeem staat echter nog in de kinderschoenen en hoor al verhalen van iemand die nu al drie weken in de kou zit dus vandaar die vraag bij het meer gebruikte( lees ervaren) systeem van Techneco waarin componenten worden gebruikt die al enkele jaren op de markt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
RobertV70 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:03:
Mijn cv ketel draait nu op 55 graden, maar betwijfel of de loria dat haalt bij -10. Ik ben ook aan het oriënteren op de LWDV van Alpha Innotec, die gaat tot 70 graden door een ander koudemiddel. Dit systeem staat echter nog in de kinderschoenen en hoor al verhalen van iemand die nu al drie weken in de kou zit dus vandaar die vraag bij het meer gebruikte( lees ervaren) systeem van Techneco waarin componenten worden gebruikt die al enkele jaren op de markt zijn.
Je kan je wel afvragen hoe vaak het voorkomt (of voor zal komen) dat het -10 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@RobertV70 Die LWDV heeft weliswaar iets betere specs qua COP, temperatuurbereik en geluid, maar ook bij die warmtepomp zal de stroomrekening behoorlijk zijn als je 55 graden of meer nodig hebt.
Een paar kleine investeringen om de aanvoertemperatuur te verlagen zullen zich dan snel terugbetalen...

Hoe gebruik je de CV nu met 55 graden? Alleen 's ochtends en 's avonds even stoken, of gedurende de hele dag op dezelfde temperatuur?
Heb je iets van monitoring om te zien of de CV continue draait of staat te pendelen? Met zulke info kun je de CV temperatuur beter aanpassen (verlagen).

Een ander nadeel van hoge aanvoertemperaturen is dat de verwarmingscapaciteit van warmtepompen bij lage buitentemperaturen hard terugloopt.
Loria 6010 bij -7/55 = 7kW; -7/35 = 7.9 kW
LWDV bij -7/55 = 6.55kW; -7/35 = 8.1kW
Om dat te compenseren zit er vaak elektrische bijverwarming ingebouwd. Dat hoeft verder geen groot probleem te zijn, aangezien het weinig ingezet zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
De thermostaat staat 'snachts ingesteld op 20 en vanaf een uur of 2 in de middag naar 22 graden. Onze thermostaat wijkt iets af dus vandaar de hogere temperaturen. Tevens zijn wij koukleumen en wil ik graag behaaglijk zitten.

Ik zou in de woonkamer voor een hoge rendement radiator kunnen gaan maar ben nog bezig met de vraag wat de bijkomende kosten dan zijn t.o.v. het extra stroomverbruik. De LWDV heeft geen ingebouwd verwarmingselement om bij te kunnen verwarmen. Er zit wel een klein element in maar die is volgens de importeur niet bedoelt om bij te verwarmen maar om te ontdooien als hij vanuit een koude situatie moet opstarten.
Pagina: 1