NVME zeer snel file transfer maar trage download

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Chaser
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
Mijn vraag
Ik heb een NVME SSD 512GB aangekocht. PCI 3.0 x4
Als ik er data naartoe schrijf gaat dit supersnel (1-2GB/S)
Maar wanneer ik een torrent er naar wil toe schrijven gaat dit super traag.
Mijn disk gaat naar 100% en responstijd is 400-500ms en snelheid 10-20MB volgens taakbeheer.
Maar Utorrent geeft download van <1kb aan
Verzet ik deze naar mijn SSD gaat de download terug sneller 3-4MB/S

Relevante software en hardware die ik gebruik
Utorrent 2.2.1
MZVLW512HMJP-000L7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
nog niets, of zie boven

Alle reacties

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Veel vragen.
Waarop zit de SSD aangesloten, welke driver gebruik je, hoe is write /read buffering ingesteld van windows, is er een temp file en waar staat die, hoe is read/write buffring ingesteld van utorrent?
Verder, hoe krijjg je het voor elkaar om met 2 GB/s te schrijven? Dan moet je nog een 2e NVME SSD hebben die 2GB/s kan lezen want anders kan je natuurlijk nooit met 2 GB/s schrijven.

Verder een NVME SSD gebruiken voor downloads is wat overkill, hoe snel is je internetsnelheid, hoe snel is je torrent? Als die "maar" met 4 MB/s download kan je net zo goed een gewone HDD gebruiken.

• The Chaser
Veel vragen.
Waarop zit de SSD aangesloten,
Pci-e 3.0 x4

welke driver gebruik je
=> hie zie ik dit?

, hoe is write /read buffering ingesteld van windows,
=> hoe zie ik dit?

is er een temp file en waar staat die,
=> hoe zie ik dit?

hoe is read/write buffring ingesteld van utorrent?
=> hoe zie ik dit?

Verder, hoe krijjg je het voor elkaar om met 2 GB/s te schrijven?
Nvme op eigen nvme
Ssd to nvme is +/- 500MB

Dan moet je nog een 2e NVME SSD hebben die 2GB/s kan lezen want anders kan je natuurlijk nooit met 2 GB/s schrijven.

Verder een NVME SSD gebruiken voor downloads is wat overkill, hoe snel is je internetsnelheid,
200Mbps

hoe snel is je torrent?
Als ik zie naar mijn snelheid gebruik ik de volle 200Mbps naar een ssd. Maar een hdd kan na x tijd niet volgen en hits 100%

Als die "maar" met 4 MB/s download kan je net zo goed een gewone HDD gebruiken.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Begrijp ik goed dat als je een torrent download deze wel op volle snelheid naar je hdd wegschrijft, maar dezelfde torrent niet op dezelfde snelheid naar de m.2 ssd?

Als dat zo, dan is dat wel heel erg raar. Sowieso zal de snelheid waarmee de data wordt weggeschreven nooit sneller zijn dan de maximale downloadsnelheid van je internet verbinding.

Dus op zich, heeft wegschrijven van torrentbestanden, ook al heb je een 200Mbit pakket van bv. Ziggo, waarmee je dan 20MB/s haalt, totaal geen toegevoegde waarde op die m.2 ssd. Want de meeste harde schijven kunnen wel 150MB/s schrijven. Zelfs met een 1Gigabit lijn, waarbij je waarschijnlijk ook al op het maximum van je interne netwerk snelheid zit zal je niet sneller gaan dan 110 a 120MB/s. Ook dit kan je hdd nog steeds bijhouden. Of je moet al een hele oude hdd gebruiken die niet sneller schrijft dan 50 of 60MB/s.

Mocht het 1e echt letterlijk zo zijn, dan schiet mij maar lek waarom een torrent bestand wel snel op schijf kan worden weggeschreven maar niet op je m.2. ssd. Ik heb zelf trouwens ook een m.2 ssd van 512GB en haal die snelheden ook. Alleen ik heb VIJF 1 TB schijven in raid 0 staan die geven een maximale snelheid van 750MB/s (lezen en schrijven). Echter omdat ik 64GB ram heb wordt er heel gecached waardoor ik feitelijk wel 1,5GB/s kan wegschrijven naar die ssd. Het vreemde aan jouw situatie is dat je wel gewoon data op volle snelheid naar die ssd kan schrijven.

Kortom: heel apart.

Mijn YouTube Channel

• The Chaser
Idd apart.
Ik heb 32GB ram.
Als ik mooi download zie ik mijn cache in de ram groter worden. En activiteit van lijn disk naar omhoog gaan.
Alleen na x tijd gezet hij naar 100% en dit met ups en downs. Ik heb toch een 290GB in 12uur binnen getrokken.

Maar als ik het zelfde trukje wil uithalen naar mijn nvme disk kan hij het niet aan. Dezelfde torrent gaat traag en disk blijft op 100%

Ik ben benieuwd wat het is...

• Snowwie
Kan het misschien zijn, heel ver gezocht, dat je ssd niet voldoende ruimte heeft? Je praat over 290GB en je m.2 ssd is 512GB (feitelijk maar 476GB) en een ieder hier zet vaak al z'n games en andere veel gebruikte programma's op de ssd, maar ook systeembronnen, waaronder de hybernation file, de page file, de system restore files en de vele temp files die Windows gebruikt. Kan het zijn dat je misschien simpelweg ruimte gebrek krijgt als zoveel GB's in 1x probeert te alloceren? Als je ssd namelijk tegen vol aan zit kakt de snelheid meestal behoorlijk in.

Mijn YouTube Channel

• The Chaser
Blijkbaar heb ik het gevonden.
Ik gebruik nog een zeer oude utorrent 2.2.1
En die doet de caching nog zelf. Terwijl niemand anders dan windows 10 in mijn geval dat eigenlijk beter kan.
dus heb de caching uit handen genomen en laten doen door windows.
Verder heb ik deze setting aangepast: diskio.sparse_files naar true

Nu heb ik de hel nacht door 190-200Mbps download gehad volgens mijn logs en de SSD kwam niet eens in de buurt van de 100% activatie.

Achterliggend zie ik dat mijn RAM in cach mooi opvult.

[ Voor 6% gewijzigd door The Chaser op 12-11-2017 14:26 ]

• Reepje
  • Niet online
je weet dat
Reepje schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 06:35:
hoe is read/write buffring ingesteld van utorrent?
dus caching is.

O-)

Verder is er niets mis met die versie van utorrent. De nieuwere versies hebben reclame ingebouwd.

De activiteit van de schijf als aangegeven door windows zal overigens in de buurt van 0% liggen als die alleen voor downloads van torrents gebruikt wordt. Althans, dat is de waarde die mijn gewone ssd aangeeft. ik neem aan dat de waarde voor een nvme lager is.

• Snowwie
Wie gebruikt er dan ook uTorrent, met al dat stinkreclame er in. Ik gebruik al jaren zonder problemen Vuze. Ook al heeft het programma stand-alone JAVA nodig dan nog werkt het nog altijd super. Enkel tijdens de installatie even de ''extra opties voor installatie diverse onnodige programma's" declinen en that's it. :)

Mijn YouTube Channel

• Reepje
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 13 november 2017 @ 01:10:
Wie gebruikt er dan ook uTorrent, met al dat stinkreclame er in.
Daarom gebruiken veel mensen 2.1 van utorrent. Daar zitten nog geen reclames in, en werkt ook heel fijn.

• Snowwie
Het is ook maar net wat je gewend bent, aangezien ik al JAREN werk met, vroeger heette het programma Azureus en nu dus Vuze.

Mijn YouTube Channel

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Reepje schreef op maandag 13 november 2017 @ 08:18:
[...]

Daarom gebruiken veel mensen 2.1 van utorrent. Daar zitten nog geen reclames in, en werkt ook heel fijn.
Zo fijn, vandaar dit topic toch? :+

Gabriël AM5

• Snowwie
Maar waarom had je dit probleem op die hdd dan niet?

Als het puur een caching probleem is van een oude uTorrent client, waarom zou hij dan geen problemen hebben op z'n hdd maar wel op de m.2 ssd? Die vraag blijft een beetje in m'n achterhoofd hier hangen.

Mijn YouTube Channel

• The Chaser
Goede opmerking. Als ik de settings terugdraai loopt ssd vlot. Maar m2 nvme niet.
Zet ik settings goed. Dan gaat ssd nog vlotter en nvme best.

Mogelijk omdat de ssd achter ahci zit en 1que heeft met 32 opdrachten en nvme 64.000 met elk 64.000 opdrachten? En zonder juiste cache de boel verslikt?
Pagina: 1