Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-06 16:24
Iemand hier die in de IT werkt bij de gemeente? Zo ja, wat voor kleding droeg je tijdens de sollicitatie? Zover ik weet is dat bij de gemeente meestal vrij informeel, dus is het ok als je een nette spijkerbroek draagt zonder washing, een overhemd met daarover eventueel een pullover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
draag hetgeen waar jij je goed in voelt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar als wat? Manager? Baliemedewerker? Helpdesk? Of Systeembeheer?

Helpdesk / systeembeheer / baliemedewerker is netjes gekleed voldoende, representatief zoals ze dat zo mooi zeggen ;) Geen gaten, geen t-shirts met BOFH, Slipknot, Justin Bieber....plaatjes erop van unicorns..., netjes geschoren / getrimd, haar netjes en zweetluchtontwijkende middelen, maar niet zodat het hele gemeentehuis riekt naar deze geur... (incluis de aftershave met mate...)en de mensen tijdens het interview ramen en deuren open gaan zetten.

Manager, dan had je de vraag niet gesteld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Definieer IT. Kabels trekken in plafond? Helpdesk? Applicatiebeheer? Hoofd I&A? Wethouder met ook IT in de portefeuille? ;) (Edit: oeps, zeg ik te laat).

Bij een sollicitatiegesprek zou ik altijd 1 niveau boven beoogd dagelijks dragen. Nette spijkerbroek met net shirt kan prima voldoen.

Ook, uiteindeljk gaat het om de inhoud. Ook op IT op niveau B&W kan je (zeg ik obv praktijkervaring) prima met nette spijkerbroek en net shirt wegkomen, als de inhoud voldoet.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 10-11-2017 20:33 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou gewoon een pak doen, waarschijnlijk zonder das. Solliciteren is een toneelstukje, maar wel een die je goed moet doen, volgens de bestaande regels.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor gewoon een standaard IT functie zou wat TS beschrijft prima moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Sorry, was inderdaad wat te algemeen :) Maar het gaat om de functie van functioneel beheerder.

Een pak lijkt me dan wat overdressed? Twijfel zelf meer tussen wat ik eerder noemde of ipv de nette spijkerbroek een pantalon. Maar de nette spijkerbroek past wat beter bij mij eerlijk gezegd, dus neig daar dan toch meer naar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50

ralpje

Deugpopje

Ik denk dat je vooral iets moet dragen waar je je prettig in voelt. Als je je prettig voelt, straal je dat ook uit en zal het gesprek een stuk gemakkelijker verlopen.

Wel binnen de grenzen van fatsoen, uiteraard. Maar als de keuze tussen een spijkerbroek en pantalon is en jij voelt je het prettigst bij het eerste: vooral doen!

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een beetje overdressed mag wel. Jasje dasje is waarschijnlijk overdreven. Onprettig voelen ook. Al is er een verschil tussen de cultuur van gemeente Vlieland of van DICT Amsterdam en tussen funct beheer van het RIS of een MOR-tooltje.

In het algemeen zie ik ze ook in 100k+ gemeenten met nette spijkerbroek rondlopen, dan is ‘dus’ pantalon geen overkill voor een sollicitatie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:18
F_J_K schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:32:
Definieer IT. Kabels trekken in plafond? Helpdesk? Applicatiebeheer? Hoofd I&A? Wethouder met ook IT in de portefeuille? ;) (Edit: oeps, zeg ik te laat).

Bij een sollicitatiegesprek zou ik altijd 1 niveau boven beoogd dagelijks dragen. Nette spijkerbroek met net shirt kan prima voldoen.

Ook, uiteindeljk gaat het om de inhoud. Ook op IT op niveau B&W kan je (zeg ik obv praktijkervaring) prima met nette spijkerbroek en net shirt wegkomen, als de inhoud voldoet.
Nu is het wel zo dat de mores per gemeentelijke organisatie kunnen verschillen. Bij mijn gemeente heb ik overigens dezelfde praktijkervaring. Een enkeling komt zelfs weg met een morsig truitje.

Nette spijkerbroek en goed passend overhemd voor een sollicitatiegesprek zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 13:58

PromoX

Flying solo

Trek gewoon die spijkerbroek aan als je je daar prettig in voelt. Past ook prima bij de functie/organisatie.

Ik vind het zelf ook altijd wat vreemd om iets aan te trekken, wat je in principe vervolgens na je sollicitatie nooit meer draagt tijdens het werk.

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
@PromoX: vooral dat laatste wat je zegt dacht ik inderdaad ook. De vorige keer ook een pantalon aangehad tijdens mijn sollicitatie en erna nooit meer gedragen... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:58
Het gros van de mensen bij zo'n gemeente is digibeet en denkt bij de functietitel "functioneel beheerder" aan Gollum in z'n grot. Ik denk dat je wel veilig zit als je je enigszins representatief kleedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Juist bij digibeten (die je waarde als briljant ITer niet in kunnen schatten) zou ik de nodige egards betrachten ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 11:53

Pater

Terry Tate

Dress for the function you want, not that you have. Maar ja, toen ging ik gekleed als batman, was ook geen succes...

Ikzelf zou gewoon business casual gaan: dus pak zonder een das. Het gaat er ook om dat je kan laten zien dat je je representatief kan kleden. Als je iemand van HR gaat praten, dan kijkt ze / hij hoe je gekleed bent naar haar / zijn standaard, dat kan totaal anders zijn dan de standaard van je leidinggevende.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hangt ook van je werkniveau af. Heb jij 10 jaar ervaring en kom je bij een paar goede werkgevers vandaan kijken ze anders naar je dan wanneer je een schoolverlater bent.

Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig gewoon een nette broek, overhemd en colbertje pak. Gewoon op basis van de inhoud overtuigen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Laatst online: 20-05 15:08
Kan zijn dat je wel eens bij externen op bezoek moet laten zien dat je netjes kan kleden als het moet kan net het verschil maken als je namens het bedrijf ergens moet spreken of naartoe moet.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-06 04:01
Ik denk niet dat je bij de gemeente veel op bezoek gaat bij externen.

[ Voor 3% gewijzigd door Spacejockey op 11-11-2017 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-06 18:19
Nette pantalon en overhemd met of zonder colbert
Geen trouw pak maar goed

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Gewoon nette broek en overhemd. Colbert mag. Kostuum is echt overdressed. Werk zelf in de IT bij de overheid en als ik een sollicitatiegesprek heb word ik wat wantrouwig van pakken. Ik ga voor de inhoud van de kandidaat, er moet immers gewerkt worden, het is geen trouwpartij/begrafenis/...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Kleding is altijd een beetje lastig (maar dat moeten we niet overdrijven). Het mag iets over jezelf zeggen. Het mag ook een beetje aansluiten bij de cultuur van de gemeente. Dan zien ze je onbewust eerder als "een van hen". Het moet ook getuigen van respect voor je gesprekspartner, dus sowieso goed verzorgd.

[ Voor 4% gewijzigd door KopjeThee op 11-11-2017 07:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
PromoX schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:50:

Ik vind het zelf ook altijd wat vreemd om iets aan te trekken, wat je in principe vervolgens na je sollicitatie nooit meer draagt tijdens het werk.
Dit dus.

Kortom, ik doe gewoon hetzelfde aan als altijd. What you see, is what you get.

En zo voer ik ook het gesprek. Ik hou niet van toneelstukjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 11-11-2017 08:03 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:01

Yucon

*broem*

vickypollard schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 23:57:
Het gros van de mensen bij zo'n gemeente is digibeet en denkt bij de functietitel "functioneel beheerder" aan Gollum in z'n grot. Ik denk dat je wel veilig zit als je je enigszins representatief kleedt.
Boudewijn schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 01:12:
Juist bij digibeten (die je waarde als briljant ITer niet in kunnen schatten) zou ik de nodige egards betrachten ;).
Deze twee zijn een belangrijke combi. In mijn ervaring zijn relatief veel leidingevenden bezig zo hard mogelijk bij het Gollum beeld weg te komen. Bij nieuw personeel kan het daarom geen kwaad duidelijk te maken dat je er ver van af zit, nog ongeacht van wat de al aanwezige collega's dragen. Vooral bij de (semi)overheid.. om de een of andere manier heerst daar extra sterk het beeld dat uiterlijk vertoon bijdraagt aan professionaliteit. Dat zie je ook bijvoorbeeld in ideeen over de manier waarop bureaucratie bijdraagt aan kwaliteit.

Daarom zeker een overhemd met colbertje. Of je daaronder een spijkerbroek of pantalon aandoet moet je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Dit is de gemeente Amsterdam. Een hele diverse stad. Die zijn echt wel wat gewend. Daar geldt echt niet één specifieke sollicitatiedresscode. Casual-netjes kan prima daar!

Maar als je toch twijfelt: kleed je op de doelgroep. Werk je straks tussen managers? Dan moet je formeel. Werk je straks met/voor medewerkers van stadsreiniging dan ga je dus niet in een pak maar casual-netjes. Kom je veel in contact met armere burgers? Dan niet overdressed. Etc.

Wel netjes altijd natuurlijk!!! geen gaten, veel te ruime kleding, stinkende kleren etc.

[ Voor 52% gewijzigd door CyberMania op 11-11-2017 08:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

PromoX schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:50:
Trek gewoon die spijkerbroek aan als je je daar prettig in voelt. Past ook prima bij de functie/organisatie.
Een gemeente is geen jong hip ICT bedrijf of die-hard nerdclub en een functioneelbeheerder is geen Unix baard of netwerkguru.

Juist van een functioneel beheerder zou ik een pantalon en nette blouse of trui verwachten. Daar mag best iets eigens in zitten, iets grappigs, iets dat het net even afwijkend maakt. Maar ik zou zeker niet gaan in een spijkerbroek.

Het hangt er ook sterk vanaf met wie het 1e gesprek is. Is dat met de managers zou ik mezelf wezenlijk anders kleden dan als bij dat gesprek enkel directe collega's en techneuten aanwezig zijn.

Hoe dan ook, met een pantalon, nette blouse (zonder stropdas) en nette schoenen zit je eigenlijk zelden verkeerd met zo'n functie bij een bedrijf. Bij een bedrijf dat enkel uit die-hard nerds bestaat word het lastiger, soms willen ze absoluut geen pak of iets dat daar op lijkt, soms juist absoluut wel. (Ook al is de informele dresscode op de werkvloer "trek iets nerdies aan, nette kleding is uit den boze".)
Mwah. Je presenteert jezelf domweg goed. Je laat zien dat als het nodig is, je er iets van maakt. Dat je bereid bent moeite te doen. Dat zegt indirect ook iets over je werkhouding. Iemand die op zijn sollicitatie een extra stap zet, verwacht ik eerder van dat diegene ook in het werk als het nodig is een extra stapje zet. Als je bij je sollicitiatiegesprek al niet eens de moeite neemt goed voor de dag te komen en extra werk te verzetten, hoe is dat dan als op vrijdagmiddag om 5 uur als je al met je jas aan bij de deur staat de boel onderuit knalt en je het weekend door kan?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:17
*functioneel beheerder bij gemeente hierzo :) (een grotere gemeente met +-1600 medewerkers)

Vorig jaar op deze functie gesolliciteerd. Het waren 3 rondes in totaal. 1 korte kennismaking (speeddate) , 1 inhoudelijk gesprek ( c.v.,wat wil je wat kun je etc...) en 1 eindopdracht ( casus: rollenspel met manager van afdeling x die je moet overtuigen van y )

De eerste 2 gesprekken ben ik "business casual" gegaan. Nette broek/ chino met overhemd en cardigan ( nette blazer/colbert kan ook). Deze kleding draag ik over het algemeen graag, ook thuis.

De eindopdracht heb ik volledig in pak/stropdas gedaan. ( met de gedachte: stem je af op je gesprekspartner (manager) en het is tevens het laatste gesprek dus geef nog eens alles wat je hebt)

En nu op de werkvloer? Whatever you like. 99% loopt er zeer casual bij. (Jeans/shirt)

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 08:49:
[...]

Een gemeente is geen jong hip ICT bedrijf of die-hard nerdclub en een functioneelbeheerder is geen Unix baard of netwerkguru.
Ik werk bij een grote multinational, en niemand zal de werkvloer omschrijven als een hip jong bedrijf of die-hard nerdclub. Maar pantalons zie je pas beginnen bij eerste laag onder het top management. En legal enzo vast ook wel, maar als bij ons iemand komt solliciteren in een normale spijkerbroek is dat redelijk de standaard.

Als je volledig in pak komt dan ga ik er vanuit dat je een aziaat bent die niet beter weet. Bij een Nederlander zal ik (hopelijk) niet degene er anders op beoordelen (andere kant op overigens ook niet), maar het is zeker niet iets wat de norm is.

Zelf zou ik overigens geen kleding huren of kopen alleen voor een sollicitatie, dus spijkerbroek en hooguit overhemd wordt het maximaal. Geloof dat ik nette polo aan had bij mijn laatste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sissors schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 10:03:
[...]
Ik werk bij een grote multinational, en niemand zal de werkvloer omschrijven als een hip jong bedrijf of die-hard nerdclub. Maar pantalons zie je pas beginnen bij eerste laag onder het top management. En legal enzo vast ook wel, maar als bij ons iemand komt solliciteren in een normale spijkerbroek is dat redelijk de standaard.
Bij gemeentes kan het wat wisselen. Gemeentes zijn vaak meer een titelcultuur en kennen een grote vergrijzing. Ofwel, de kans dat je aan tafel komt te zitten bij iemand van de oude stempel is redelijk groot. Daar moet je wel rekening mee houden. :)

Overheid, gemeenteland is best afwijkend van het bedrijfsleven. (Ik werk er zelf niet, vrouwlief wel.)
Als je volledig in pak komt dan ga ik er vanuit dat je een aziaat bent die niet beter weet. Bij een Nederlander zal ik (hopelijk) niet degene er anders op beoordelen (andere kant op overigens ook niet), maar het is zeker niet iets wat de norm is.
Zelf heb ik er een tijdje mee gespeeld dat juist wel te doen. Deels omdat ik solliciteerde op functies die fors hoog gegrepen waren, deels omdat ik op die manier een eigen stijl kon aanhouden. Dus ik ging in pak, met mijn stropdas geknoopt zoals Marten Toonder dat deed. (Die had een hekel aan stropdassen dus legde er een soort van niet-knoop in.)

Zo ben ik ook ooit aangenomen bij een Unix detacheerder, terwijl daar solliciteren in pak voor een techneut behoorlijk op het randje is. Juist omdat ik dat heel bewust deed, kwam ik er mee weg. :)
(De juiste technische vragen zinvol kunnen beantwoorden helpt natuurlijk ook.)
Zelf zou ik overigens geen kleding huren of kopen alleen voor een sollicitatie, dus spijkerbroek en hooguit overhemd wordt het maximaal. Geloof dat ik nette polo aan had bij mijn laatste keer.
Waarom niet? Nette kleding komt altijd wel een keer van pas en als juist door nette kleding je kans op die baan toe neemt, lijkt het mij een meer dan zinvolle investering. Je wil die baan en je wil daar jaren blijven werken. Dan even een paar honderd € forken voor een net ensemble (als je dat al niet had) lijkt me niet zo spannend. After all, als je word aangenomen betaald zich dat ruim terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

fender89 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 09:54:

De eerste 2 gesprekken ben ik "business casual" gegaan. Nette broek/ chino met overhemd en cardigan ( nette blazer/colbert kan ook).
Ik kom met grote regelmaat bij gemeenten over de vloer als adviseur en spreek met allerlei personen verspreid door de organisatie. Bovenstaande is in mijn ervaring altijd prima!
Met fatsoenlijke jeans / chino en overhemd ben je er al. Cardigan en blazer zijn optioneel, maar zou ik wel doen bij een sollicitatie.

Pakken komen alleen uit de kast voor seniore klanten die flink hoog in de organisatie zitten. Maar die vind je doorgaans niet in een gemeente.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

YinYang schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:40:
Een pak lijkt me dan wat overdressed? Twijfel zelf meer tussen wat ik eerder noemde of ipv de nette spijkerbroek een pantalon. Maar de nette spijkerbroek past wat beter bij mij eerlijk gezegd, dus neig daar dan toch meer naar....
Underdressing is dan ook de nieuwe norm. Maar als je je niet goed voelt in een pak, dan doe je gewoon nette kleding aan waar je je wel goed in voelt. In pak komen opdraven maar je de hele tijd ongemakkelijk voelen gaat ook niet helpen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Mijn ervaring is ook dat gemeentes meestal redelijk informeel zijn, heb met een aantal afdelingen (inclusief de IT-mensen) contact gehad en een nette spijkerbroek met overhemd (+ evt blazer / colbert) op sollicitatie kon daar prima.

En bij een aantal van die gemeentes denk ik dat een volledig pak zelfs niet automatisch in je voordeel werkt, dat ze dan eerst even nagaan of je verwachtingen wel aansluiten bij de functie (of je niet op zoek bent naar een snelle hippe functie en veel kansen op 'carriere' ofzo.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-06 14:25
gewoon nette broek en overhemd.
Maar hangt echt af van het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 13:58

PromoX

Flying solo

unezra schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 08:49:
[...]

Juist van een functioneel beheerder zou ik een pantalon en nette blouse of trui verwachten. Daar mag best iets eigens in zitten, iets grappigs, iets dat het net even afwijkend maakt. Maar ik zou zeker niet gaan in een spijkerbroek.
Ik werk zelf als functioneel beheerder bij een gemeente en bij ons is een spijkerbroek met overhemd of trui heel gebruikelijk. Bij andere gemeenten in de regio is dat niet anders. Ook allerlei externe inhuur en consultants loopt daar in rond.
Als iemand zich prettiger voelt in nettere kleding geen probleem, maar het is voor de functie/organisatie niet noodzakelijk. Een goede manager snapt dat en kijkt daar ook wel doorheen.

Zo heeft er bij ons ook een juridisch medewerker gewerkt, die altijd zwarte Nikes sportschoenen met spijkerbroek/overhemd oid droeg en ging daar ook gewoon mee naar de rechtbank. Voor zover ik weet nooit een probleem geweest.
Mwah. Je presenteert jezelf domweg goed. Je laat zien dat als het nodig is, je er iets van maakt. Dat je bereid bent moeite te doen. Dat zegt indirect ook iets over je werkhouding. Iemand die op zijn sollicitatie een extra stap zet, verwacht ik eerder van dat diegene ook in het werk als het nodig is een extra stapje zet. Als je bij je sollicitiatiegesprek al niet eens de moeite neemt goed voor de dag te komen en extra werk te verzetten, hoe is dat dan als op vrijdagmiddag om 5 uur als je al met je jas aan bij de deur staat de boel onderuit knalt en je het weekend door kan?
Overuren maken en dergelijke is onderdeel van de functie en heeft niks te maken met de kleding die iemand draagt. Net of ik geen 60 uur kan maken in m'n versleten spijkerbroek, t-shirtje en witte sneakers.
Ik snap best dat een pak een functie kan hebben, m'n teamleider draagt ze altijd, maar hij zit dan ook met andere teamleiders, afdelingshoofden en externe organisaties om de tafel voor bijvoorbeeld contractbesprekingen.
Een eerdere teamleider weigerde een pak te dragen (dat werd hem wel 's aangeraden), vond dat niet bij hem passen en was van mening dat ze hem moesten beoordelen op hoe ie z'n werk deed. Wat mij betreft prima, maar ik kan me voorstellen dat het mogelijk niet helpt voor een goede (eerste) indruk. Maar daarbij is een functie van teamleider wezenlijk anders dan dat van een beheerder.

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Business casual, eventueel chino pantalon. Goede schoenen met leren zool en bijpassende riemkleur maken het af. Naar de kapper gaan doe je een weekje voor het gesprek, dan valt het weer naturel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik werk bij een middelgrote gemeente. Niet bij ICT (ik doe online communicatie), maar ga wel veel met de ICT'ers om.

Zoals je zelf al schrijft is het vrij informeel. De enigen die standaard in pak lopen zijn de burgemeester en wethouders, en sommige afdelingshoofden. Verder wisselt het erg. Ter illustratie: er zijn collega's die met van die lelijke gatenbroeken rondlopen ;)

Zelf draag ik meestal jeans/chino met een overhemd. Maar dat draag ik in m'n vrije tijd ook.

Doe aan waar jij je prettig in voelt. Succes met je sollicitatie! Gemeenten zijn prettige plekken om te werken, maar hou er wel rekening mee dat sommige processen enorm lang kunnen duren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@PromoX Sorry, ik bedoelde specifiek tijdens de sollicitatieprocedure. :)
Niet specifiek tijdens het werk.

Volgens mij was ik daarin wat onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-06 21:12
lighting_ schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 11:52:
gewoon nette broek en overhemd.
Maar hangt echt af van het bedrijf.
Wat bedoel je nou met dit advies :? Je haalt met de tweede zin je eigen eerste zin onderuit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

vickypollard schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 23:57:
Het gros van de gesprekken vindt dan ook plaats met iemand die op de afdeling zelf werkzaam is: de manager en (vaak) ook een medewerker van de afdeling zelf. Digibeet zijn van de gesprekspartner is niet relevant: het gaat om de indruk die je maakt tijdens het gesprek. Iemand die ongeschoren, ongewassen en met gaten in zijn kleding op gesprek komt kan misschien wel een briljant beheerder zijn, maar maakt een slordige, ongeïnteresseerde indruk en zal afgewezen worden, terwijl de beroepskneus die in net pak daarna binnen loopt de baan weet te scoren (en na zijn proeftijd er weer uitgegooid wordt)...

Zoals eerder gezegd: business casual is prima voor een gesprek. Das hoeft niet, een nette bloes en pantalon zijn prima. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12
Liever een beetje overdressed dan underdressed. Heeft gemeente een facebook pagina waar andere medewerkers te zien zijn op het werkvloer? Of andere fotos op hun website? Bekijk deze en ga er 1 of 2 niveau er boven. Niemand zal je kwalijk nemen omdat je er een beetje netjes eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Boudewijn schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:33:
Ik zou gewoon een pak doen, waarschijnlijk zonder das. Solliciteren is een toneelstukje, maar wel een die je goed moet doen, volgens de bestaande regels.
Wat Boudewijn zegt.
Hoewel als je je daar niet comfortabel bij voelt zou de spijkerbroek, overhemd, met een jasje ook wel kunnen.
Ook in het geval van een pak, de beste tip die ik daar ooit over gehoord heb:
Het jasje kan je altijd uitdoen en over de stoel hangen.
Dus, ik zou neigen naar pak, en mocht verder niemand een jasje aanhebben kan je het jasje gewoon over de stoel hangen. Pas je je in één keer aan. En mocht netjes goed passen kom je beter over ;)
Dezelfde tip werkt voor een jasje boven spijkerbroek & overhemd.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-06 00:15
Ik ben ook werkzaam als functioneel beheerder bij een gemeente en heb destijds meerdere gesprekken gehad. Qua kleding heb ik dit afgewisseld met een chino i.c.m trui en overhemd of spijkerbroek met overhemd.

Ik zou er niet voor kiezen om volledig in pak te gaan. Bovenstaande is volgens mij prima om in gekleed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Even een sidestep naar die Marten Toonder knoop:

Bron: Wikipedia: Stropdas

De striptekenaar Marten Toonder droeg zijn das op een zeer speciale manier (Onassis-knoop), zonder kronkel, zoals hij dat zelf noemde.

Afbeeldingslocatie: https://agreeordie.com/wp-content/uploads/2013/06/onassis-knot-300x300.jpeg

Reden dat ik dat aan haal: Je hoeft geen stropdas te dragen. Maar je kunt wel in je wat nettere kleding dan normaal, een quirky ding stoppen dat misschien niet eens heel erg op valt, maar wel een stuk eigenheid laat zien.

Als je standaard geen pakken draagt, koop een Ted Baker jasje. Dat ziet er aan de buitenkant nog wel vrij netjes uit, maar de binnenkanten daarvan zijn legendarisch en hebben een hoog 007 gehalte:

Afbeeldingslocatie: https://cdnd.lystit.com/photos/9f0d-2016/02/20/ted-baker-grey-regmarj-wool-tailored-suit-jacket-gray-product-2-565214361-normal.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://cdnb.lystit.com/photos/2012/08/28/ted-baker-blue-wrenn-wool-peplum-jacket-product-4-4593543-423032076.jpeg

Dat soort grappen hebben bij mij persoonlijk altijd gezorgd voor én iets dat mogelijkerwijs op valt en iets zegt over mij, maar vooral ook, dat ik in iets dat ik normaliter niet snel draag, toch iets eigens en eigenzinnigs zat. Ofwel, iets dat iets zei over mezelf.

(Nu heb ik nooit Ted Baker gedragen naar sollicitaties, daar had ik toen het geld nog niet voor. De reden dat ik Ted Baker nu ken is dat het mijn trouwpak was. Niet een van bovenstaande, wel Ted Baker.)

Fin, los van wat je aan trekt zijn er nog -tig dingen te vertellen over sollicitaties maar da's bijna een ander topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tja, maar tot dit topic als iemand bij mij zou komen met zo'n stropdas was mijn idee: Moet wel zonodig een stropdas dragen, maar weet niet hoe je die moet dragen. Als je zoiets echt hebt, ga je gang. Maar ga nu niet geforceerd iets 'speciaals' proberen te doen met je kleding naar je sollicitatie. Of doe dan gewoon je Slayer shirt aan. Valt ook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:58

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Nette spijkerbroek zonder scheuren plus een gestreken overhemd is meer dan voldoende. Dat hadden de laatste twee systeembeheerders die ik bij de de gemeente Amsterdam heb aangenomen ook aan. Pantalon is echt zwaar overdreven. Dat had ik niet eens aan toen ik zelf solliciteerde. Mijn directeur loopt zelfs regelmatig in spijkerbroek en polo rond.

[ Voor 29% gewijzigd door Bart ® op 11-11-2017 20:02 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
unezra schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 19:42:
Reden dat ik dat aan haal: Je hoeft geen stropdas te dragen. Maar je kunt wel in je wat nettere kleding dan normaal, een quirky ding stoppen dat misschien niet eens heel erg op valt, maar wel een stuk eigenheid laat zien.
Kan. Maar tegelijkertijd... het klinkt allemaal nogal eh... gemaakt. Als je dat bent, ok. Maar dan heb je ongetwijfeld al vaker met opvallende en ongewone kleding gelopen, en kan ik me niet voorstellen dat je kledingadvies zoekt op Tweakers.

In dat geval ga er helemaal voor en have fun - en als ze het kunnen waarderen maak je een goeie kans en als ze het niet waarderen is het ook de plek niet voor je.

Maar als je dat niet bent, maakt het zoeken naar een gimmick je eerder onecht dan interessant.
Mocht ik bij zo'n sollicitatie betrokken worden, dan zou ik negatief advies geven, want onecht is heel vervelend.
Als je standaard geen pakken draagt, koop een Ted Baker jasje. Dat ziet er aan de buitenkant nog wel vrij netjes uit, maar de binnenkanten daarvan zijn legendarisch en hebben een hoog 007 gehalte:
Niet iedereen hoeft Uniek Met Hoofdletter te zijn. Het spreekt niet altijd in je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 06:14
Altijd een pak aan bij een sollicitatie, imo. Je geeft dan aan dat je het erg serieus neemt en er zal niemand je afwijzen omdat je te eager bent. Overdressed is zelden problematisch, zeker niet bij een sollicitatie.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ph4ge schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:41:
Altijd een pak aan bij een sollicitatie, imo. Je geeft dan aan dat je het erg serieus neemt en er zal niemand je afwijzen omdat je te eager bent. Overdressed is zelden problematisch, zeker niet bij een sollicitatie.
Dat is helaas niet waar.

Ga je als die-hard Unix man of netwerk guru solliciteren bij een bedrijf met alleen maar soortgelijke mensen, word je gegarandeerd afgewezen als je in pak komt. Ook bij dat soort bedrijven is er een dresscode en die is misschien nog wel stricter dan bij bedrijven waar wat formelere kleding word verwacht tijdens je sollicitatie.

Er zijn gevallen waarin de juiste kleding extreem nauw luistert. Maar het ook heel erg "walk the walk & talk the talk" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Laatst online: 18:58

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

ph4ge schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:41:
Of je laat zien dat je erg slecht bent in het inschatten van bepaalde situaties, of dat je er geen probleem mee hebt om je beter voor te doen dan je in werkelijkheid bent. Altijd een pak aan, sorry hoor, maar dat is echt het slechtste kledingadvies ooit. Overdressed is net zo erg als underdressed.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

incaz schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:35:
[...]
Kan. Maar tegelijkertijd... het klinkt allemaal nogal eh... gemaakt. Als je dat bent, ok. Maar dan heb je ongetwijfeld al vaker met opvallende en ongewone kleding gelopen, en kan ik me niet voorstellen dat je kledingadvies zoekt op Tweakers.
Het is niet gemaakt, het is wel bewust omgaan met en me bewust zijn van.
Met kleding, voorkomen en houding kun je ontzettend leuk spelen. :)

Maar goed, ik heb vroeger wel in opvallende en ongewone kleding gelopen. Tegenwoordig past het wat meer bij mijn leeftijd al hou ik nog steeds wel van licht aparte dingen. Het hoeft niet meer zo schreeuwerig te zijn, het mag wel opvallen. (Dus Sissy Boy, Cos, maar ook de designer series van H&M en als pak dus een Ted Baker.)
In dat geval ga er helemaal voor en have fun - en als ze het kunnen waarderen maak je een goeie kans en als ze het niet waarderen is het ook de plek niet voor je.

Maar als je dat niet bent, maakt het zoeken naar een gimmick je eerder onecht dan interessant.
Mocht ik bij zo'n sollicitatie betrokken worden, dan zou ik negatief advies geven, want onecht is heel vervelend.
Helemaal mee eens. Het moet geen gimmick zijn. Kleding moet passen bij diegene die het draagt. Wil niet zeggen dat je er geen moeite voor moet doen. Als je altijd in verwassen spijkerbroeken en t-shirts met de spreekwoordelijke mayonaise vlek loopt, leuk, maar doe dat op een sollicitatie toch maar niet hoe echt en veelzeggend over jouw persoon dat ook is.

Ik denk dat je ook met nette kleding die je anders niet zo snel zult dragen, door subtiele details een booschap over kunt brengen en kunt uitdragen wie je werkelijk bent. :-)

Ofwel, stel dat TS (om het weer even terug on-topic te brengen) in zijn vrije tijd die-hard Rammstein fan is en alleen maar naar zware metalen luisterd, dan kun je daar iets mee in je kleding of voorkomen.

Ik heb wel eens een NS conducteur gezien keurig in zijn blauwe uniform, maar met een kleine hanekam op zijn hoofd. Ik vind dat leuk. Enerzijds wel het nette uniform, anderzijds ook doodleuk de "f*ck you" hanekam die heel veel zegt over de persoon in dat uniform.
[...]
Niet iedereen hoeft Uniek Met Hoofdletter te zijn. Het spreekt niet altijd in je voordeel.
Klopt. Ben je een beetje apart, dan is het goed om dat uit te dragen. Dan is dat geen verrassing.
Ben je (zonder dat dit een waardeoordeel is), meer gematigd, meer een grijze muis die op gaat in de massa (again, zonder waardeoordeel, ook grijze muizen zijn belangrijk, je wil geen bedrijf of maatschappij vol apartelingen), dan is het goed om dat tot uitdrukking te brengen.

Fin, dat is dus wat ik bedoel. Enerzijds moet je je kleding aanpassen aan het bedrijf waar je solliciteert en de mensen met wie je om tafel zit, anderzijds wil je dat je kleding iets zegt over jezelf. Ben je een meer gematigd persoon en wil je in pak kopen, trek geen Ted Baker aan. Dat is te 007. Te quirky. Hou je wel van een beetje edge, iets geks, al was het alleen al omdat je het zelf fijn vind iets verstopts raars aan te hebben (dat helpt bij je eigen houding tijdens een gesprek), koop dan juist wèl Ted Baker en geniet van de rare binnenstofjes. (Ook al is de kans klein dat iemand dat ziet, op valt of er iets van vind tijdens een sollicitatiegesprek.)

Fin, sollicitatiegesprekken gaan over allerlei verbale en nonverbale communicatie. Kleding is er daar 1 van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafler
  • Laatst online: 15:50
Een nette colbert is denk ik wel voldoende hoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 686983

Nette spijkerbroek? Bestaan die dan?
Lijkt me zelfs een contradictio in terminis.
Als je naar Mc Donalds gaat, met je petje achterstevoren, kan het nog wel maar verder toch niet. Al helemaal niet bij een sollicitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 686983 schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:21:
Nette spijkerbroek? Bestaan die dan?
Lijkt me zelfs een contradictio in terminis.
Als je naar Mc Donalds gaat, met je petje achterstevoren, kan het nog wel maar verder toch niet. Al helemaal niet bij een sollicitatie.
Oh zeker wel. Er is best een verschil of je een prewashed spijkerbroek bij de Zeeman koopt, of dat je een heel nette jeans koopt bij Sissy Boy of Cos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unezra schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:51:
[...]

Oh zeker wel. Er is best een verschil of je een prewashed spijkerbroek bij de Zeeman koopt, of dat je een heel nette jeans koopt bij Sissy Boy of Cos.
Persoonlijk vind ik een spijkerbroek per definitie iets armoedigs hebben. Terwijl ik allesbehalve elitair ben, integendeel zelfs (arme luis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 686983 schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:59:
[...]
Persoonlijk vind ik een spijkerbroek per definitie iets armoedigs hebben. Terwijl ik allesbehalve elitair ben, integendeel zelfs (arme luis)
Mwah. Ik weet niet of ik snel in jeans naar een sollicitatiegesprek zou gaan maar als dat gepast is (en dat is het bij sommige bedrijven echt), zou ik daar niet snel mijn H&M-etje of WE spijkerbroek voor uit de kast trekken maar een van mijn broeken van Sissy Boy of Cos.

Zelfde voor de rest. Je kunt er best netjes bij lopen in "normale" kleren, maar het valt of staat dan wel met de details. (En nu hoeft dat echt niet per-se relatief duur spul als genoemde 2 winkels te zijn, maar je ziet daar wel vaker spullen die net even een andere afwerking hebben of net even wat exclusiever tonen als bij wijze van spreke de spullen die bij Zeeman of C&A liggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

Nofi, maar misschien ben je daardoor wel wat gevoeliger dan gemiddeld hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Yucon schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:13:
[...]

Nofi, maar misschien ben je daardoor wel wat gevoeliger dan gemiddeld hiervoor.
Goed mogelijk. De theorie erachter ken ik niet en daarbij zijn er vele arme luizen die een spijkerbroek niet armoedig vinden maar het zou kunnen. Als experiment zou ik een jaar of vijf een inkomen van vier keer modaal moeten hebben om te zien of mijn mening over spijkerbroeken verandert. Financiers gezocht.
Anyway, als de spijkerbroek de standaard is op een werkplek moet het maar, zelfs bij de sollicitatie. Ben wel benieuwd hoe duikers, pakwerkers, militairen en een chirurg zich kleden voor een sollicitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:19
[...]

Ik vind (goede) spijkerbroeken echt overprijsd, en al zeker niet armoedig.
Maar ik zou het op een sollicitatie nooit dragen.

Draag nette kledij die een strijkijze gezien heeft.
Poets je schoenen, en zorg dat je haar iets of wat verzorgd uit ziet.

Wat je draagt is niet altijd zo belangrijk, maar hoe je het draagt wel.
Ik heb nog nooit iemand afgewezen omdat hij een T-shirt droeg, maar een vuile T-shirt heeft wel al gezorgd voor stevige minpunten die de rest dan bevestigen.
Met ongewassen kleren toon je dat je ongemotiveerd bent, of misschien zelfs een beetje lui. Dat controleer je dan wel in de rest van het gesprek.

Andere tips:
- kom op tijd (minstens 5-10 min) te vroeg, zodat je even kan ontstressen als je de plaats niet direct vindt.
- neem de jobadvertentie, je eigen CV en een notaboekje en pen mee.
- schrijf alvast een 3-5 vragen op die je na afloop stelt,
- neem nota's als ze je de job en bedrijf voorstellen.

Ik erger me behoorlijk aan candidaten die op een interview verschijnen, en nog niet eens een blad papier mee hebben. Dat geeft me helemaal geen gemotiveerde indruk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike6383
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-06 10:18
1) Draag wat je van plan bent tijdens een normale werkdag te dragen, of maximaal '1 niveau' netter. Dwz, in een korte broek / t-shirt omgeving, kun je nog net aankomen met nette broek / overhemd, maar niet met pak.

2) Draag iets wat bij je leeftijd past.

3) Als niet jij, maar je kleding een onuitwisbare indruk heeft achter gelaten dan doe je het fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
unezra schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:03:
(En nu hoeft dat echt niet per-se relatief duur spul als genoemde 2 winkels te zijn, maar je ziet daar wel vaker spullen die net even een andere afwerking hebben of net even wat exclusiever tonen als bij wijze van spreke de spullen die bij Zeeman of C&A liggen.)
C&A heeft prima spul. Gewoon net en goed afgewerkt. En uiteindelijk kom je er om te werken.
Als je gaat solliciteren bij een modehuis of een of ander internationaal bedrijf dat glamour uit wil stralen, bied dan vooral wat meer. Prima. Maar bij een functie als functioneel beheerder bij de gemeente is 'gewoon netjes' echt goed, en gaat de rest vooral of je goed je werk kunt doen en fatsoenlijk kunt communiceren.

(Ik vind het zo'n rare en ook elitaire houding. Dat gemiep over merken, dat is toch na de middelbare school wel voorbij zou je verwachten :/ )

Zeeman is een ander verhaal inderdaad, daar merk je wel een verschil in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mike6383 schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:03:
1) Draag wat je van plan bent tijdens een normale werkdag te dragen, of maximaal minimaal '1 niveau' netter. Dwz, in een korte broek / t-shirt omgeving, kun je nog net aankomen met nette broek / overhemd, maar niet met zeker ook pak.
FTFY

Really, je moet echt niet maximaal 1 niveau netter op sollicitatie komen. Dat is minimaal en 2 niveautjes netter mag ook. Het hangt een beetje van je normale kledij af.

Als je je liefst in hawai shirts en bermuda's rond huppelt, doe dan maar 3 niveautjes. (En kleed je 2 niveau's netter richting kantoor.) Tenzij letterlijk het hele bedrijf in hawai shirts en bermuda's rond loopt.
2) Draag iets wat bij je leeftijd past.

3) Als niet jij, maar je kleding een onuitwisbare indruk heeft achter gelaten dan doe je het fout
Je kleding is onderdeel van. Het gaat om het totaalplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike6383
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-06 10:18
unezra schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:42:
[...]

FTFY

Really, je moet echt niet maximaal 1 niveau netter op sollicitatie komen. Dat is minimaal en 2 niveautjes netter mag ook. Het hangt een beetje van je normale kledij af.

Als je je liefst in hawai shirts en bermuda's rond huppelt, doe dan maar 3 niveautjes. (En kleed je 2 niveau's netter richting kantoor.) Tenzij letterlijk het hele bedrijf in hawai shirts en bermuda's rond loopt.
Ik bedoel de standaard van het bedrijf waar je wilt werken, waar je je (als je de baan krijgt) later naar zult schikken. Dat is niet per se hetzelfde als 'wat je normaal op zaterdagmorgen aantrekt als je boodschappen gaat doen'.
unezra schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:42:
[...]
Je kleding is onderdeel van. Het gaat om het totaalplaatje.
Ik heb het nog niet meegemaakt dat als de kledingkeuze van een kandidaat na afloop besproken werd, dat dat op een positieve manier gebeurde. Als je kiest voor iets buitengewoon opvallends, dan kunnen mensen daarop afknappen, of ze kunnen het helemaal fantastisch vinden. Het laatste lijkt me minder vaak voor te komen omdat smaken nou eenmaal verschillen.

[ Voor 26% gewijzigd door mike6383 op 13-11-2017 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:07
Ja ambtenaren bij gemeenten zijn meestal vrij informeel gekleed en wordt dat dan ook prima geaccepteerd, als je er werkt. Bij sollicitaties zou ik toch minstens een blazer aantrekken, hoewel ik zelf altijd in pak (zonder das) ga.

Reagerend op de opmerkingen over of spijkerbroeken al dan niet armoedig zijn: het spectrum reikt van baggy Overzeas (bestaat dat nog?) spijkerbroeken tot hele nette, wat strakkere broeken. Als je een slimfit donkerblauwe spijkerbroek met een mooi overhemd en een blazer aantrekt (en goeie schoenen), staat dat heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mike6383 schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:51:
[...]
Ik heb het nog niet meegemaakt dat als de kledingkeuze van een kandidaat na afloop besproken werd, dat dat op een positieve manier gebeurde. Als je kiest voor iets buitengewoon opvallends, dan kunnen mensen daarop afknappen, of ze kunnen het helemaal fantastisch vinden. Het laatste lijkt me minder vaak voor te komen omdat smaken nou eenmaal verschillen.
Dat is niet wat ik bedoel. :)

Ja, iets opvallens kan een gevalletje make it or break it zijn. Maar dat is dus niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel is veel subtieler dan "er word over gepraat". Je hebt het ook niet over of iemand een ferme hand geeft of een slap handje en toch speelt dat mee in iemands beoordeling. Fin, zo zijn er 100en dingen die meespelen in het beeld dat je van een kandidaat krijgt en dus meespelen in de beslissing wie de beste kandidaat is. (Want dat gaat absoluut niet enkel over technische capaciteiten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

incaz schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:38:
[...]

C&A heeft prima spul. Gewoon net en goed afgewerkt. En uiteindelijk kom je er om te werken.
Als je gaat solliciteren bij een modehuis of een of ander internationaal bedrijf dat glamour uit wil stralen, bied dan vooral wat meer. Prima. Maar bij een functie als functioneel beheerder bij de gemeente is 'gewoon netjes' echt goed, en gaat de rest vooral of je goed je werk kunt doen en fatsoenlijk kunt communiceren.

(Ik vind het zo'n rare en ook elitaire houding. Dat gemiep over merken, dat is toch na de middelbare school wel voorbij zou je verwachten :/ )

Zeeman is een ander verhaal inderdaad, daar merk je wel een verschil in kwaliteit.
Het punt is dat veel mensen die een C&A pak kopen het vervolgens zo dragen. Bij bijna iedereen moeten net wat steekjes anders gezet worden om het echt mooi te laten zitten. Als je dat doet is er niets mis met een C&A pak. Zelfs als je een 3x zo duur pak neemt en dat niet goed op maat laat maken zal het veel slechter uitzien dan een netjes afgewerkt C&A pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wouterkaas schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:31:
Ja ambtenaren bij gemeenten zijn meestal vrij informeel gekleed en wordt dat dan ook prima geaccepteerd, als je er werkt. Bij sollicitaties zou ik toch minstens een blazer aantrekken, hoewel ik zelf altijd in pak (zonder das) ga.

Reagerend op de opmerkingen over of spijkerbroeken al dan niet armoedig zijn: het spectrum reikt van baggy Overzeas (bestaat dat nog?) spijkerbroeken tot hele nette, wat strakkere broeken. Als je een slimfit donkerblauwe spijkerbroek met een mooi overhemd en een blazer aantrekt (en goeie schoenen), staat dat heel netjes.
Ja die overzeas bestaan zeker nog. :p

Maar idd, nette donkere spijkerbroeken zijn prima. Ik heb zelf zwarte spijkerbroeken van wijlen de V&D, die zijn effen zwart dus enorm netjes (maar wel denim materiaal). Nooit een probleem op wer. Maar als je in zo'n washed up gatenkaas gaat lopen denk ik dat er wel wat hoofdjes omdraaien.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Yucon schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:06:
[...]
Het punt is dat veel mensen die een C&A pak kopen het vervolgens zo dragen.
We hadden het niet over een pak maar over spijkerbroeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:54
gewoon spijkerbroek + net overhemd en nette schoenen

Ik heb standaard;

Zwarte spijkerbroek
Donkergrijs overhemd
Dr Martens schoenen netjes gepoetst staan

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2024
Mijn pa zegt altijd als ze je niet willen hebben in je dagelijkse kleren dan zijn ze je ook niet waard op je paasbest.

Dus ik solliciteer altijd in mijn dagelijkse outfits (Belastingdienst, onderwijs & musea/cultuur tot nu toe, alle sollicitaties geslaagd). Wel uiteraard schoon gewassen, goed zittend en zonder gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik zou niet zo focussen op de kleding die je aantrekt, maar op de houding die je aanneemt tijdens het gesprek. Je lichaamstaal zegt misschien wel meer dan de manier waarop je je kleed. Als je er bij loopt als een zak aardappels, wat voor boodschap geef je dan af? Als je mensen met een slap handje begroet en "hoi" mompelt, hoe kom je dan over?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:28

Chiron

Moderator Discord
Een 'dress' spijkerbroek bestaat niet. Hoogstens een slim fit (absoluut geen skinny, of het andere uiterste, baggy) die zo nieuw/donkerblauw mogelijk is, volledig ongesleten zonder vale pekken, en als het even kan eentje met selvedge denim.

Nette schoenen, riem in dezelfde kleur als de schoenen, overhemd en een blazer/jasje en je bent 'smart casual'. Eigenlijk zou je die spijkerbroek dan nog moeten vervangen door een nette chino.

Helemaal in 3delig business kostuum aan komen hoeft ook weer niet, maar het is toch wel positief als je laat zien dat je ook maar enigzins aandacht besteed aan je uiterlijk.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Pagina: 1