Vraag

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ik heb 4 Cisco switches SG350x048p aan elkaar gekoppeld.

Stack management geactiveerd en nou kan ik alle 4 de units keurig vanaf 1 ip centraal managen.

Echter ik zou ook graag elke unit een eigen ip adres willen toekennen wat je kan pingen, wel zo handig voor de basis monitoring functies.

Weet iemand of dat kan ?

Alle reacties

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee dat kan in principe niet, een stack is echt 1 logische unit. Hooguit kan je op elke stack member een l3 poort configureren, die aan een losse management switch verbinden en dat adres pingen. Als een adres dan niet pingt is er mogelijk iets met die member maar dat lijkt me eigenlijk zijn doel voorbij schieten.

Wat wil je bereiken? Je kan namelijk over het algemeen prima met SNMP de status van de stack en zijn members monitoren als dat het doel is.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 20:27
ik222 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:04:
Wat wil je bereiken? Je kan namelijk over het algemeen prima met SNMP de status van de stack en zijn members monitoren als dat het doel is.
Wat hij zegt, dat je een device kan pingen staat niet gelijk aan dat ie functioneel is.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Thijs B Ping is geen monitoring oplossing. Leuk om te kijken of een device uberhaupt reageert, zeker nuttig om er bij te doen maar monitoring doe je verder vooral met SNMP en agents.

Wat voor monitoring oplossing gebruiken jullie?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:47:
@Thijs B Ping is geen monitoring oplossing. Leuk om te kijken of een device uberhaupt reageert, zeker nuttig om er bij te doen maar monitoring doe je verder vooral met SNMP en agents.

Wat voor monitoring oplossing gebruiken jullie?
ik gebruik nog steeds het antieke :) 'hostmonitor' lekker goedkoop en doet wat het moet doen :)
Bij mij is altijd de 'master test' een device ping en daar hangen dan waar nodig weer sub checks onder snmp/wmi whatever.
Maar goed met 4 stacked switches blijkt dit dus niet mogelijk en zal ik het inderdaad iets anders moeten oplossen met snmp.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Kijk eens naar Zabbix:
https://zabbix.com/

Dat werkt zowel met agents (voor je servers) als met SNMP en nog een hele hoop andere dingen. Voor Cisco zijn er gewoon templates te vinden.

Monitoring is wel iets dat relatief complex kan zijn, je moet je er echt even in vast bijten maar het is ontzettend essentieel om je netwerk en systemen goed te beheren. Heel veel zaken haal je enkel uit je monitoring. (Ook zaken als "waarom is op maandagochtend het systeem/netwerk traag en op dinsdagochtend niet" kun je daar uit halen en correlaties leggen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zabbix is inderdaad een mooie tool, maar wel een érg steile leercurve. Zelf draai ik thuis LibreNMS, minder tunebaar dan Zabbix, maar wel heel veel makkelijker. IP adres, SNMP poort en SNMP community invullen, en klaar. LibreNMS ziet zelf dat het Cisco is en past de juiste templates toe.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk eens naar:
https://www.cisco.com/c/e...datasheet-c78-737934.html
Ordering Information
Cisco FindIT Network Manager is licensed based on the number of network devices being managed. Licenses are only required for the Cisco 100 to 500 series products in the network, and include FindIT device licenses, required for using FindIT Network Manager, and integration licenses, required when FindIT Network Manager is being used with third-party applications such as Remote Monitoring and Management (RMM) tools. Up to 10 Cisco 100 to 500 series devices may be managed in Evaluation Mode without a license. Licenses include phone support from the Cisco Small Business Support Center and software updates for FindIT Network Manager for the duration of the license term.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-11 03:52
unezra schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:01:
Kijk eens naar Zabbix:
https://zabbix.com/

Dat werkt zowel met agents (voor je servers) als met SNMP en nog een hele hoop andere dingen. Voor Cisco zijn er gewoon templates te vinden.

Monitoring is wel iets dat relatief complex kan zijn, je moet je er echt even in vast bijten maar het is ontzettend essentieel om je netwerk en systemen goed te beheren. Heel veel zaken haal je enkel uit je monitoring. (Ook zaken als "waarom is op maandagochtend het systeem/netwerk traag en op dinsdagochtend niet" kun je daar uit halen en correlaties leggen.)
Zabbix 3.4 zitten de Cisco templates er zelfs gewoon bij!
Of https://share.zabbix.com/official-templates/network-devices

:9
Pagina: 1