Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megagorilla
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 15:30
Hallo iedereen,

Ik doe een poging om mijn 10 jaar oude TV te gebruiken als monitor van mijn PC via HDMI.
Het probleem: Het beeld is erg onscherp.
Wat volgens mij de oorzaak van het probleem is, is dat de TV aan PC doorgeeft dat hij 1920*1080 is, terwijl hij maar 1680*1050 resolutie kan weergeven. Hierdoor lijk ik in mijn PC niet de goede resolutie te kunnen weergeven.

Bij mijn andere, nieuwere samsung TV hoefde ik alleen maar de naam van de HDMI op de TV naar PC te zetten en alles werkte goed. Dit lijkt alleen niet te werken voor de oude syncmaster.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Alle hulp is lief.

Overige info:
De videokaart in de PC is een gtx1080 (I know, overkill voor dit scherm)
de CPU heeft geen interne videochip (ryzen1600X)

Groeten,

Megagorilla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Je kunt de videokaart toch gewoon geforceerd een 1680x1050 signaal uit laten sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Heb dit scherm ook gehad. Ondersteund via de hdmi aansluiting geen 1680x1050 resolutie.
Er zit op de hdmi ook een scaler/video processor die in mijn optiek in dit scherm uitermate slecht is.
Sluit je videokaart aan op de DVI aansluiting en al je problemen verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megagorilla
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 15:30
@gravitone Zou een HDMI naar DVI ook werken?

Ik vind het wel raar dat dit zo slecht werkt op deze TV. Hij mag dan uit de begintijd van HD zijn, maar dat is nog geen excuus voor zulke slechte hardware.
Ik was zelfs al in het verborgen service menu aan het zoeken geweest naar opties om dit te veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
HDMI naar DVI werkt natuurlijk prima aangezien HDMI niets meer is dan DVI met een extra pin voor audio en een andere stekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik weet dat het al een oud topic is, maar omdat de TS nooit heeft bevestigd dat de aangedragen oplossing van @gravitone werkt, doe ik dat maar even. Mocht iemand tegen een vergelijkbaar probleem aanlopen, is dit dus waarschijnlijk de oplossing. Ik heb namelijk precies hetzelfde beeldscherm gekregen. Ik denk dat ik wel 2 maanden met een onscherp beeldscherm gewerkt heb. Terugzetten naar de native resolutie lukte inderdaad niet. Dan viel het beeld buiten het LCD. Vandaag toevallig op dit topic gestuit, meteen een DVI-kabel gepakt en nadat ik de resolutie op de native resolutie gezet heb, werkte het direct.

nu weet ik waarschijnlijk ook eindelijk waarom de TV (wel een ander merk) van een vriend van mij ook problemen heeft met beeld dat buiten het LCD valt. Ik ben dan alleen benieuwd waar het probleem zit. Je gaat toch geen TV verkopen met een HDMI-poort die niet te gebruiken is?

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 22-12-2019 11:47 ]

Pagina: 1