Toon posts:

silverado best practices

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees nu zoveel verschillende dingen over wat je nu moet gebruiken bij de installatie van je cooler. Nu ben ik van plan om een silverado aan te schaffen voor een Athlon 1,4.

Mijn vraag is hoe ik dat ding ga bevestigen. Zelf dacht ik aan een zilveren spacer om mijn core te beschermen en te zorgen dat hij goed contact maakt met de heatsink. Dan wat arctic silver II pasta om de boel vast te plakken (gaat dit dan tussen spacer en CPU of spacer en heatsink?). Dan hoor ik ook nog dat er rubbertjes en kurk bij die silverado zit....hoe gaat dat in zijn werk???

Ik lees namelijk een paar verhalen die meer op klussen met kijkers dan overklokken lijken :) Vandaar deze vraag eigenlijk, dat ik straks niet artic silver paste en een spacer voor niets koop oid.

Verwijderd

Je hebt niks extra nodig
De spacers mogen zelfs nie aangebracht worden ivm mogelijke reacties...
Je kan er best wel Arctic silver tussen smijten, daarmee doe je nooit iets mis mee :p
De HSF bevat een duidelijke handleiding en alles benodigde prullen om hem goed te gebruiken. Zorg wel voor een GOEDE airflow want dat heeft ie zeker nodig !

Verwijderd

Topicstarter
ok, dan laat ik de spacer wel achterwege (en dan de silverpasta ook nog maar even) en ga ik wel even met alleen een silverado klussen. Ik heb zo'n grote Chieftec kast met 8 fans dus die airflow zal wel goed zitten lijkt me.

In ieder geval bedankt voor de info!!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

taranis, ligt dat verhaal over die spacers eens toe? Ik heb ook een Tb1.4 en een Silverado in bestelling staan, en ik wilde er ook een spacer tussen zetten om een mogelijke core-crash te voorkomen. Ik ben benieuwd over wat voor 'reacties' je het hebt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Waarom een zilveren :? Een koperen is volgens mij goedkoper. Eigenlijk is het helemaal beter om een niet-metalen spacer te kopen, omdat die geen elektriciteit geleiden en dus niet je processor verneuken als je die spacer verkeerd plaatst :(

Verwijderd

Topicstarter
oh wacht, deze kan zelfs ik beantwoorden!! ;)

je koopt een peperdure Silverado met een zilveren heatsink omdat dat de warmte beter geleid dan een koperen.....dan zou je een koperen spacer tussen je heatsink en cpu plaatsen waardoor de geleiding weer minder zou worden. Denk dan maar eens na wat een niet-metalen spacer voor de warmtegeleiding zou doen....dan kun je je cpu beter een winterjasje aantrekken 8-) Een spacer dient dus om je core te beschermen tegen het afbrokkelen bij bevestigen of om de ruimte op te vullen tussen je heatsink/fan combo wanneer je hem niet helemaal lekker op je combo geplakt krijgt.

btw, het is ook niet zo dat de buitenkant van je CPU onder 220V staat hoor.

Verwijderd

k geloof gij haalt spacer en coldplate door elkaar? Spacer niet tussen core en HSF, maar tussen "voet" en HSF.

Verwijderd

Topicstarter
ow....dat zou kunnen dan....neemt niet weg dat ik volgens mij de functie van het ding wel goed heb....toch?? Het is in ieder geval onzin om er een plastic ding tussen te proppen

Verwijderd

Topicstarter
ok, maar ik heb nu een beetje lopen zoeken naar spacer verhaaltjes enzo, maar volgens mij gaat die spacer dus direct over je processor heen (toch?) en dat ding beschermt je core tegen beschadeging (toch?). Als ik nu een zilveren neem en een silverado (met zilveren heatsink dus) dan kan de boel niet echt reageren lijkt me. Maar is dat nu verstandig (of handig) want ik lees verhalen dat die silverado niet zo aardig voor je core kan zijn hier op GoT. Ik zit nu toch echt een beetje te twijfelen wat ik het beste kan doen dus wanneer er iemand is die ook zo'n silverado heeft zou ik het wel heel tof vinden wanneer het effe duidelijk uitgelegd kan worden :)

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 18:41
nope een spacer zit niet over de core heen, maar er OMHEEN ! ( als hij erover heen zou zitten zou je zelfs minder goed koelen als met de heatsink rechtstreeks op je core)

een spacer zorgt ervoor dat je core niet af kan brokkelen door de ruimte NAAST je core op te vullen, zodat je je heatsink niet scheef op je core kunt bevestigen... maar alleen maar plat..

Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/nl/images/cpu_spacer.gif

de spacer ondersteund dus de heatsink... en doet dus nix voor de koeling of de geleiding van de warmte van de cpu naar de heatsink.. dus zou je er net zo goed een plastieken spacer tussen kunnen drukken jah !

owja. als jij heel voorzichtig bent en je je heatsink RECHT op je processor zet dan kan er weinig mis gaan... been there, done that.. zolang je maar niet wazig gaat zitten schuiven en wrikken aan je heatsink :)

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Topicstarter
ok, thx voor de duidelijkheid. Ik haalde dus even de core en processor door elkaar als het ware. Ik bestel dus maar gewoon een spacer denk ik....lijkt me wel handig aangezien dit de eerste keer gaat worden dat ik er zijn ding op ga zitten en het is ook wel meteen een hele toren met die silverado *D

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Quote van Aconto (leverancier van Silverado):" Never, I repeat NEVER, ever combine the Silverado with a copper spacer, or in fact any spacer at all ! "

Dat zeiden ze tegen mij. Bij de Silverado zitten zwarte ringetjes, die doe je om de kussentjes van je processor. Deze zouden extra steun moeten geven, en die zou genoeg moeten zijn om de Silverado te ondersteunen.
En verder is het gewoon een kwestie van voorzichtig doen.

Geen inspiratie

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer het gewoon even zonder spacer en andere troep en laat nog wel even weten hoe het is gegaan...ben ook benieuwd of het allemaal gaat passen op een KG7 aangezien er niet al te veel ruimte om de socket is.

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 21:06 schreef martijn12345 het volgende:
Quote van Aconto (leverancier van Silverado):" Never, I repeat NEVER, ever combine the Silverado with a copper spacer, or in fact any spacer at all ! "
tig doen.
Goeie tip van die lui, leg je die naast je neer dan rot je hele heatsink en spacer in een paar weken tijd helemaal weg en daar hoeft het niet voor te regenen in je pc.
Kopen en silver liggen elkaar niet zo lekker, op het moment dat je die twee in contact brengt met elkaar dan treed er een electrolytisch effect op waarbij de de minst edele van de twee het leven laat.

Verwijderd

En een ge-eloxeerde Alu-spacer? Dan toch maar eentje uit kunststof?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:46
Op maandag 16 juli 2001 13:36 schreef ApoeItoe het volgende:
Goeie tip van die lui, leg je die naast je neer dan rot je hele heatsink en spacer in een paar weken tijd helemaal weg en daar hoeft het niet voor te regenen in je pc.
Kopen en silver liggen elkaar niet zo lekker, op het moment dat je die twee in contact brengt met elkaar dan treed er een electrolytisch effect op waarbij de de minst edele van de twee het leven laat.
Niet echt.
Als je deze tip negeert, kan je binnen 3 secs na het inschakelen van je PC een nieuwe proc kopen !!!!

De meeste heatsinks zijn plat aan de onderkant en gaan er vanuit dat de proc ook plat is. Door een spacer te gebruiken verhoog je het draagoppervlak.
Echter, de Silverado is anders ontworpen. Er zit als het ware al een spacer in de vorm geintegreerd. Plaats je (nog) een spacer, dan ontstaan er 0,7 mm ruimte tussen de core van je proc en de koeler.
Oftewel: PC aan, 3 secs wachten en *krak*

Dit heeft dus nix te maken met het electrolytisch effect, de koeler maakt met spacer gewoon geen contact met de core.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Microkid

Microkid

Smile

Op maandag 16 juli 2001 14:30 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

Echter, de Silverado is anders ontworpen. Er zit als het ware al een spacer in de vorm geintegreerd. Plaats je (nog) een spacer, dan ontstaan er 0,7 mm ruimte tussen de core van je proc en de koeler.
Bullshit!!! :r :r :r
Ik heb een silverado, en de onderkant in echt niet ontworpen in de vorm van een spacer. Het is gewoon een ronde zilveren schijf. Ik heb er een zilveren spacer tussen zitten, en dat gaat prima. Geen afgebrokkelde core, en geen rare (chemische) reacties. :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
zucht....daar begint de twijfel weer ;)

• Microkid

Microkid

Smile

Update: ik heb gisteravond de spacer er tussen uit gehaald, en het maakt niks uit. Bang voor een core crash hoef je niet te zijn als je de rubberen ringetjes gebruikt die bij de Silverado zitten. Deze zijn ong 1 mm hoog en vallen over de 4 ronde kussentjes op de Tbird. Daardoor vangen ze eventuele scheve krachten op en kan je de Silverado keurig installeren. Wellicht een tip voor andere koelblokken?

Verwijderd

Op vrijdag 20 juli 2001 08:02 schreef Microkid het volgende:
Update: ik heb gisteravond de spacer er tussen uit gehaald, en het maakt niks uit. Bang voor een core crash hoef je niet te zijn als je de rubberen ringetjes gebruikt die bij de Silverado zitten. Deze zijn ong 1 mm hoog en vallen over de 4 ronde kussentjes op de Tbird. Daardoor vangen ze eventuele scheve krachten op en kan je de Silverado keurig installeren. Wellicht een tip voor andere koelblokken?
Spacer zijn in iig niet nodig, het wordt zelfs afgeraden omdat het zilver zou kunnen reageren met de spacer. Die oxidatie zal dan isoleren en dat wil je NIET :) .
De Silverado komt met genoeg extra hulpmiddelen mee. de rubbertjes helpen echt wel goed. Ik heb hem nu meermaals gedemonteerd en heb nogal wa gewicht uitgeoefend op m'n core en nog niks gebroken :P .
Hoe zijn je temperaturen trouwens ?
'k heb er onlangs ook ASII tussen gesmeerd.
Duron733@1.71V wordt full load 43°C. Volgens mij ligt er teveel onder :(

• Case
  • Laatst online: 15-08 09:17
Ik heb ook een silverado, en gebruik ook gewoon een spacer. Wel een zilveren exemplaar BTW.

Verder ben ik erg tevreden over de koeler. Wel erg duur, maar doet wat het belooft: goed koelen met weinig lawaai :)

Mijn Firewizzie

• Microkid

Microkid

Smile

Taranis, de temp is ong 50 graden, zowel idle als stressed. (zie ook mijn andere thread in DOC).

• Hampelman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TB1333@1333, epox 8k7a+:
Gebruik ook een verzilverde spacer en artic silver II onder mijn Silverado, maakt overigens qua temperatuur niets uit. Bij dit weer (het is bij de computer 24 graden) draait-ie idle ongeveel 44 graden, full stress 49 graden. (Hampelman moet nog leren zijn CPU te stressen).

Maakt overigens wel enorm lawaai, die Silverado, staat overigens ook op 12 volt (geen tussenstukjes).

Verwijderd

Heeft iemand een URL waar je informatie over die silverado kan krijgen? /me heeft zelf ook een cooling probleem :(

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 07:28
Ik had de rubber ringetjes erom en toch een hoekje van de core afgebrokkled :( Nu zit er een koperen spacer tussen, maar wat me opviel ias dater nog steds iets meer dan 1mm ruimte zit tussen spacer en de zilveren schijf. Nah ja, het is stil & koel, dus mij hoor je verder niet klagen :) :)

• NightOwlNL
  • Laatst online: 25-05 21:45
Als je je core crusht met een silverado bewijst dat alleen dat je te snel en niet volgens de handleiding hebt gewerkt.. bij mij zit de silverado supersolide op ze plaats

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 07:28
Nee hoor, met ringetjes, met kurk aan de andere kant. Alleen ging het loshalen een keertje fout. Ik ben ook erg :) met m'n SIlverado en erg :( op mezelf omdat ik m'n CPU porbeerde te vermoorden.

• NightOwlNL
Het enigste dat ik aanraad is de silverado vast te zetten met een stuk ijzerdraad als je em gaat vervoeren of om ff de fans eraf te schroeven, anders is je core zeker naar de vaantjes met vervoer... kan natuurlijk ook beugeltje van stukkie staal worden...

Verwijderd

het beste is nog helemaal er af halen bij vervoer, alhoewel ik 1 x die pc achter in de auto had liggen MET die koeler er op, zonder gevolg...

wie gebruikt die hulpkabletjes btw?
ik heb hem nu op 10 volt met een 1,33 tb @ 50 C.

• NightOwlNL
het probleem als je em er helemaal afhaalt is dat je zilveren schijf kan beschadigen en je je core kan crushen....

• Case
Ik heb er dus een spacer op zitten, en ik denk dat het dan weinig kwaad kan om de pc gewoon te verplaatsen. Helemaal als je je pc gewoon plat neerlegt in de auto ofzo.

Mijn Firewizzie

• NightOwlNL
het gaat trouwens vooral om de trekkracht aan je sochket dat ze aanraden om em niet op je cpu te laten zitten tijdens vervoer.. een spacer is trouwens absoluut verboden voor een silverado..... als je dat niet geloofd, lees please de handleiding en haal die spacer weg.. die 4 ringetjes zijn absoluut voldoende...

• Case
Ik weet dat het gebruik van een silverado i.c.m. met een spacer ten sterkste afgeraden wordt. Dit is alleen zo omdat het zilver van de silverado zou kunnen reageren met minder edele metalen.

Aangezien ik een verzilverde spacer gebruik, is dat bezwaar helemaal niet aan de orde, en zou ik geen reden kunnen bedenken waarom ik geen spacer zou kunnen/mogen gebruiken.

Mijn Firewizzie

Verwijderd

Waarom gebruiken jullie Artic Silver i.p.v. de bijgeleverde koelpasta.
Zouden ze bij z'on dure koeler, die trouwens zeer volledig is uitgevoerd, bezuinigen op de koelpasta???

Heeft iemand beide genoemde koelpasta's misschien getest?

• Hampelman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb eerst de bijgeleverde koelpasta gebruikt, week later een verzilverde spacer en Arctic Silver II geinstalleerd. Naar mijn bescheiden mening maakte het qua temperatuur geen barst uit.
Eigenlijk moet ik de spacer verwijderen en kijken wat er gebeurt...

Verwijderd

klopt,
zowel dat meegeleverde spuitje als arctic geven zo goed als de zelfde temp...

• Stalker
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-08 10:28

Stalker

Leon 20 VT Topsport

Ik heb voor m,n nieuwe amd systeem ook zo,n silverado besteld.
Wat ik mij afvraag is of dat losse vastgeschroefde zilveren schijfje nou wel zo goed kontact maakt met de heatsink.
Zal het niet beter zijn om een druppel koelpasta ertussen te doen?

Specs

Verwijderd

Die koelpasta moet er zowiezo op.
Altijd koelpasta tussen smeren.

• Stalker
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-08 10:28

Stalker

Leon 20 VT Topsport

Op zondag 05 augustus 2001 10:25 schreef fokke het volgende:
Die koelpasta moet er zowiezo op.
Altijd koelpasta tussen smeren.
Ik weet dat er koelpasta tussen de core en het silverschijfje moet.
Maar ik wil weten of het niet beter is om dat ook te doen tussen het schijfje en heatsink.
Of bedoel je dat:?

Specs

• NightOwlNL
Op zondag 29 juli 2001 12:54 schreef Case het volgende:
Ik weet dat het gebruik van een silverado i.c.m. met een spacer ten sterkste afgeraden wordt. Dit is alleen zo omdat het zilver van de silverado zou kunnen reageren met minder edele metalen.

Aangezien ik een verzilverde spacer gebruik, is dat bezwaar helemaal niet aan de orde, en zou ik geen reden kunnen bedenken waarom ik geen spacer zou kunnen/mogen gebruiken.
simpel, het is niet nodig, die 4 ringetjes zijn voldoende...en je moet gewoon met beleid werken...

Verwijderd

mijn fout heb het niet goed gelezen.
Dacht dat je tussen de core en de heatsink bedoelde.
Denk niet dat het hoeft anders doet de fabrikant het er wel tussen

• NightOwlNL
ik heb in een ander topic gelezen dat iemand door t losschroeven van ze zilveren schijfje van ze silverado dat ding dus gesloopt heb, kreeg het schijfje niet meer goed trug....

Verwijderd

Zit nog steeds op mijn bestelde Silverado te wachten :(
Week geleden al besteld bij Gistron.
Ben benieuwd naar de prestaties :D

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
Ha ie silverado fans, ik heb ook wel interesse in die koeler gegkregen, maar ik heb nog een paar vraagjes. :)

Past die Silverado een beetje in de combo A7v133 en A-Open HX-08 ?? (Athlon 1333)

En ik heb wekelijks op mijn werk een counter-strike avond, en dan moet ik hem vervoeren is die daar tegen bestand of moet ik hem dan op een speciale manier vastmaken ??

En maakt het veel verschil in temp in vergelijking tot een TT Super ORB ??

thank you gents..!

Verwijderd

Weet niet of hij past op je mobo maar als je hem gaat vervoeren word er aangeraden om hem vast te zetten.

Verwijderd

Silver is een dermate zacht metaal dat het eerder meegeeft dan je core. Weinig kans op brokkelen dus.

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op zondag 05 augustus 2001 14:04 schreef MR_WAZOO het volgende:
ik heb in een ander topic gelezen dat iemand door t losschroeven van ze zilveren schijfje van ze silverado dat ding dus gesloopt heb, kreeg het schijfje niet meer goed trug....
Dat was ik >:) hij is gratis gemaakt door Aconto :) Koste me alleen 10 gulden om hem naar Duitsland te sturen, en ik was hem 3 weken kwijt. Maar ja, dat viel nog mee allemaal.

Ach ja, inmiddels ben ik heel wat wijzer, en dik tevreden met mijn Thermoengine. Die koelt met de delta HP @5 volt nog altijd 2 graden beter als de silverado, en maakt niet echt meer herrie. @10 volt doet hij het (met flink was herrie ja :( ) wel 9 graden beter als de Silverado.

Geen inspiratie

Pagina: 1