Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 993749

Topicstarter
Mijn vraag

Hallo,

Wij hebben een koffer vol oude rollei dia's.Deze zijn 7 x 7 cm. Wij willen deze dia's graag digitaliseren maar de diascanners van Rollei die wij zien zijn allemaal voor een kleiner formaat dia. Het apparaat moet ook niet al te duur zijn want het is maar voor eenmalig gebruik. Kreeg via een fotozaak een advies voor een scanner van 500 euro . Dit is dus niet de bedoeling! Nu kreeg ik als tip om gebruik te naken van een Copal Daylight Screen
Is er iemand die daar ervaring mee heeft, hoe zijn dan de kwaliteit van de foto's? Hoor graag tips en suggesties.

.

Beste antwoord (via Anoniem: 993749 op 11-11-2017 11:52)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nee, want die flatbed heeft een witte achtergrond nodig. En bovendien krijg je, als het al zou werken, het zelfde effect als een cam versie van een bioscoopfilm ;)

Met 750 dia's wil ej echt niet zelf ook nog moeten bewerken, stofjes weghalen etc. Dat kost je een eeuw, ben je niet handig in en het resultaat wordt om te huilen. Dus allemaal zonde van je tijd. Ik ben handig met computers maar daar ga ik iig niet zelf aan beginnen. Maakr eens zal ik moeten, want mijn pa heeft er ca 1500 en die moeten ook allemaal een keer (en hij is de jongste niet meer).

Ik heb eens ooit gezocht en toen zelf hier terecht gekomen: http://www.vanmilservices.nl/index.html
Niet al te duur, doen ook nabewerking, etc. Website is niet je dat maar dat boeit niet, als ze maar weten waar ze over praten en als je hun site leest weten ze waar ze het over hebben :)

Wat @Walker78 als link geeft is vermoedelijk gewoon batch inscannen en gaan, niks bewerken. De vraag is of je dat wilt. Aan de andere kant, als je van Mill ziet dan vragen die een euro per dia, maar dan wel nabewerkt incl kleurcorrectie, stof weghalen etc. Is nog steeds 750 euro, dat kost een goede diascanner ook maar dan moet je er je eigen tijd ook insteken.

Resume, er zijn een aantal opties als je het wilt doen:
- zelf diascanner van 750 euro kopen en er een hoop tijd in steken, met onbekend resultaat. Tijdslijn onbekend, vermoedelijk risico op gebed zonder einde bij falende nabewerking. En dan op het einde de diascanner proberen te verkopen voor 500. Goedkoopste maar lang durende optie.
- uitbesteden. Hassle free en goed gedaan. Kost je ook 750 euro maar dan heb je ze wel goed.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Welke kwaliteit wil je bereiken? En hoeveel handwerk?

Is zo'n scanner huren een idee?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 12:05
Er zijn ook diverse diensten die het voor je kunnen doen waarbij de prijzen variëren afhankelijk van het aantal dia's... bijvoorbeeld tot 100 stuks zo rond de €0,60 per dia en voor 1000 is het €0,25 per dia.

http://www.overzettennaardvd.nl/

Tevens kan de plaatselijke fotowinkel dit soort zaken meestal ook wel...

[ Voor 24% gewijzigd door MicGlou op 10-11-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Afhankelijk van de hoeveelheden wil je dat idd laten doen. Die goedkope diascanners zijn niks waard en een goede diascanner is heel duur, want relatief kleine markt.

Er zijn er ook die die dingen verhuren, maar reken er op dat er veel werk in het scannen gaat zitten. je moet op hoge resolutie scannen, opslaan, evt bewerken, lastig in batches, etc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:58:

Boudewijn schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:58:

Als dat kan is dat een mogelijkheid maar ik zou niet weten waar je die kunt huren. Het zijn in totaal 750 dia's die we eerst willen bekijken en dan de mooiste ervan bewaren\digitaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Als ik je een tip mag geven: koop een goede flatbed scanner met lamp in de deksel, zoals bijv. deze:

pricewatch: Canon Canoscan 9000F Mark II

Daar kun je ook dia's/negatieven goed mee scannen en gaat wat sneller dan een dedicated film only scanner. Er zitten allerlei houders bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je zou op v&a kunnen kijken of je er een kunt lenen? Evt tegen vergoeding.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
Scannen is een saai, langdradig werkje. Met mijn Nikon V ED heb ik honderden dia's gedigitaliseerd en ik doe het alleen nog als het echt moet. Ik zou je dus aanraden een bedrijf te zoeken dat het voor je doet en je in de gelegenheid stelt een paar proefdia's te laten maken.

Als het om een éénmalige klus gaat is kopen echt onzin. Een apparaat van €500,- waarmee je 7x7 kunt scannen stelt niets voor, en een flatbedscanner zoals de Canoscan 9000F bijvoorbeeld is dan wel niet zo duur maar levert niet meer dan gemiddelde resultaten op, als je een béétje kritisch kijkt.

Zoals The Eagle al terecht opmerkt moet je scannen op hoge resolutie, de nabewerking neemt ook de nodige tijd in beslag en als de scanner niet beschikt over de functie om krasjes e.d. automatisch weg te werken kun je rekenen op een muisarm, want je blijft klikken. Het is ieder geval goed dat je eerst alles bekijkt en dan een selectie maakt. Ik weet niet of ieder bedrijf 7x7 scant, deze in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:16

Yucon

*broem*

Misschien een gek idee, maar kun je niet gewoon een diaprojector op een flatbed scanner richten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nee, want die flatbed heeft een witte achtergrond nodig. En bovendien krijg je, als het al zou werken, het zelfde effect als een cam versie van een bioscoopfilm ;)

Met 750 dia's wil ej echt niet zelf ook nog moeten bewerken, stofjes weghalen etc. Dat kost je een eeuw, ben je niet handig in en het resultaat wordt om te huilen. Dus allemaal zonde van je tijd. Ik ben handig met computers maar daar ga ik iig niet zelf aan beginnen. Maakr eens zal ik moeten, want mijn pa heeft er ca 1500 en die moeten ook allemaal een keer (en hij is de jongste niet meer).

Ik heb eens ooit gezocht en toen zelf hier terecht gekomen: http://www.vanmilservices.nl/index.html
Niet al te duur, doen ook nabewerking, etc. Website is niet je dat maar dat boeit niet, als ze maar weten waar ze over praten en als je hun site leest weten ze waar ze het over hebben :)

Wat @Walker78 als link geeft is vermoedelijk gewoon batch inscannen en gaan, niks bewerken. De vraag is of je dat wilt. Aan de andere kant, als je van Mill ziet dan vragen die een euro per dia, maar dan wel nabewerkt incl kleurcorrectie, stof weghalen etc. Is nog steeds 750 euro, dat kost een goede diascanner ook maar dan moet je er je eigen tijd ook insteken.

Resume, er zijn een aantal opties als je het wilt doen:
- zelf diascanner van 750 euro kopen en er een hoop tijd in steken, met onbekend resultaat. Tijdslijn onbekend, vermoedelijk risico op gebed zonder einde bij falende nabewerking. En dan op het einde de diascanner proberen te verkopen voor 500. Goedkoopste maar lang durende optie.
- uitbesteden. Hassle free en goed gedaan. Kost je ook 750 euro maar dan heb je ze wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke bedankt voor de reacties! Ik denk dat het toch het handigste is om ze eerst te selecteren en daarna breng ik diegene die ik echt wil bewaren naar een fotozaak! Investeren in zo'n duur apparaat zie ik niet zitten en hier krijg ik dan toch de beste prijs/kwaliteit verhouding mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Das ook nog een optie idd: selecteren welke je echt goed gedaan wilt hebben en die uitbesteden. De est evt zelf doen of in mindere kwaliteit laten uitvoeren. Al ben je met het uitzoeken ook wel even tijd kwijt natuurlijk.

Ik reken meestal zo: bedrag delen door mijn eigen uurinkomen. Dan weet ik hoeveel tijd ik er in moet steken en wat dat mij aan vrije tijd kost (zeker als ik er geen zin in heb). Dat kun je makkelijk afzetten tegen uitbesteden.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik weet dat er Epson scanners bestaan met groot lichtvlak in de deksel. Hiermee kun je grote negatieven en dia's mee scannen. Zelfs oudere modellen doen nog steeds heel goed.
Ik zou daar naar kijken als andere oplossing.
Pagina: 1