Muziek van afstand bedienen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-10 14:53
Hallo allemaal,
Graag had ik jullie advies gehad bij het volgende (en niet afhaken vanwege carnaval hè):
In de carnavalsoptocht voeren wij een kar mee met een geluidsinstallatie. Afgelopen jaar stond er een laptop bij die een playlist afspeelde. Vanwege het feit dat wij als groep niet zomaar erachter lopen, maar een formatie vormen, is het niet handig dat iemand continu naar de kar moet lopen om de playlist aan te passen als dat gewenst is. Ik wil dus graag van afstand de muziek bedienen. Het is echter niet mogelijk om het scherm van de laptop te zien vanuit de groep.
De twee opties die ik zelf had bedacht waren:
1) Een bluetooth receiver aansluiten op de installatie en vanaf de smartphone de muziek afspelen;
2) Een media-player zoeken die met een app op de smartphone via BT bediend kan worden.
Misschien is er nog een derde mogelijkheid? En bij optie 2 zou het fijn zijn suggesties te krijgen. Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken!
Btw: het is fijn niet te veel te hoeven investeren voor één dag per jaar...

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:38

Jag

Heel makkelijk, Spotify connect. Laptop of andere streamer op wagen, en smartphone in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Op zich zoek je dus iets met Spotify Connect, zoals @Jag ook al zegt. Enige is dat je apparaat waar je naartoe streamt ook een wifi-netwerk moet kunnen ontvangen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-10 22:55
Jorgen schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:42:
Op zich zoek je dus iets met Spotify Connect, zoals @Jag ook al zegt. Enige is dat je apparaat waar je naartoe streamt ook een wifi-netwerk moet kunnen ontvangen.
Dan leg je er een extra telefoon bij die je als hotspot inzet zodat beide apparaten met hetzelfde netwerk verbonden zijn.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-10 11:48
Ja je moet dan ook een wifi router meenemen, een receiver en bv een Spotify Connect Adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:38

Jag

Het kan ook veel simpeler. Twee telefoons bijvoorbeeld. Het werkt ook met 4g. Een telefoon om te bedienen en één om af te spelen.

[ Voor 40% gewijzigd door Jag op 10-11-2017 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Simpele setup met een pi. Die laat je AP spelen, connect je met je telefoon naartoe. Kodi er op en gaan. Muziek op de SD kaart of op een externe HDD. Ben je ook niet afhankelijk van internet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Of muziek vanaf je telefoon spelen en via bluetooth met zo'n ontvangertje van 2 a 3 tientjes van bijv. logitech aan de audio installatie hangen. Geen internet of wat nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

PageFault schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:08:
Of muziek vanaf je telefoon spelen en via bluetooth met zo'n ontvangertje van 2 a 3 tientjes van bijv. logitech aan de audio installatie hangen. Geen internet of wat nodig...
^^ Dit lijkt mij ook de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing om toe te passen. :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:07
Raspberry Pi met bv Volumio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Dank voor alle snelle reacties!

Spotify is geen optie, daar staat niet de muziek op die we nodig hebben. Het moet van een lokale bron komen. Had ik misschien ff duidelijk kunnen vermelden.

Daarnaast sta ik niet te springen om een verbinding met WiFi te gaan bouwen. Ik ben een fan van KISS (Keep It Simple, Stupid) en mij lijkt een directe verbinding dus betrouwbaarder. Daarom ben ik ook niet helemaal voor het streamen via Bluetooth, want als ff de verbinding wegvalt, dan ook de muziek. Terwijl als ik de muziek alleen bedien via Bluetooth, het niet zo erg is als de verbinding even weg is.
The Eagle schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:59:
Simpele setup met een pi. Die laat je AP spelen, connect je met je telefoon naartoe. Kodi er op en gaan. Muziek op de SD kaart of op een externe HDD. Ben je ook niet afhankelijk van internet :)
Ik ben niet echt ingevoerd in alle mediaplayers enzo, dus ik snap helemaal niks van deze afkortingen. Ik ken pi alleen van de wiskundeles en ook AP zegt me in deze context niks... Maar met wat extra uitleg misschien wel een goede optie, want geen internet! :*)

(Google leert dat een Raspberry Pi een minicomputer is, maar ik snap dan niet hoe dat mijn probleem oplost)

[ Voor 17% gewijzigd door Patrick_6369 op 10-11-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Denk dat dit wel een goede oplossing is.

Foobar2000 installeren op de laptop aan de laptop een router op aansluiten middels lan kabel.
Dan op je mobiel moet wel android zijn Apple heeft geen app, de foobar 2000 controller app installeren.
En de stappen volgen die worden beschreven in de app.

Met je mobiel maak je verbinding met de routen middels het wifi netwerk van de router die aan de laptop hangt, daarmee kan je dan foorbar mee bedienen.
Hiermee ben je niet afhankelijk van internet alleen het wifi netwerk van de router.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En heb je dus een hoop apparaten nodig. Zeker nooit in een carnavalsoptocht meegelopen? Daar kunnen laptops niet echt goed tegen ;)

Ik bedoelde idd een raspberry pi. Daar installeer je Kodi op (is slechts een gevalletje van een image downloaden en op een MicroSD zetten, inpluggen en gaan. Omdat dat linux is kun je ook zo een wifi accesspoint (AP ;)) inrichten op dat ding. Daar koppel je mee met je smartphone, gebruik je Kore (Android app voor Kodi) voor de bediening.
Een Pi heeft ook een stereo uitgang (hoofdtelefoonplug) die je prima aan de stereo kunt hangen. Uiteindelijk heb je alles in een doosje zitten ter grootte van een pakje peuken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Laptop wou die gebruiken en waarschijnlijk heeft de ts nog wel een router thuis liggen, dus dan kost deze oplossing die ik voorstelde helemaal niets, mooi mee genomen

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah, dat had ik even gemist :)

Dan nog zou ik Kodi op die laptop gooien. Desnoods draaien vanaf een USB stick. Kun je hem met een Kodi app bedienen. En dan idd een losse wifi router waar smartphone en laptop mee koppelen. Dat gaat werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

alleen voor remote muziek bedienen is foobar wel de meest simpele oplossing denk ik.

die doet niets met de bron. ,maakt enkel een lijst van af te spelen muziek en die kan je remote bedienen.

zo doet ik dat thuis ook met mijn muziekserver. Enige is dat je inderdaad een wifi acces point op moet zetten bij de laptop . Wellicht iemand van de groep wel zo'n mifi router liggen of anders gewoon een telefoon inzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:07
Het vergt een beetje configuratie maar je kunt de wifi van de laptop ook in ad-hoc mode zetten, dan heb je geen extra router nodig: https://www.lifewire.com/...-peer-wifi-network-818272

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Nielson schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:06:
Het vergt een beetje configuratie maar je kunt de wifi van de laptop ook in ad-hoc mode zetten, dan heb je geen extra router nodig: https://www.lifewire.com/...-peer-wifi-network-818272
Kijk dit is nog handiger, hoeft die helemaal niks anders aan te sluiten en of te kopen/regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:05
Bluetooth zou ik niet op gokken. Bereik is erg matig, dus tenzij je ongeveer naast de kar loopt houd het al op.

Ik zou een simpel accesspoint pakken en op de kar zetten. Dan kun je met een redelijk bereik nog connecten. Een airport express (airplay) of chromecast en gaan.

Op bluetooth (of 4G) gokken zou ik niet doen. Bluetooth bereik is te kort, en 4G.. als zo'n optocht goed bezocht wordt weet ik niet in hoeverre je nog wat verbinding overhoud om betrouwbaar te kunnen streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Dank jullie wel allemaal. Ik heb een werkende oplossing.

Via BT rechtstreeks bedienen gaat het hem niet worden, WiFi moet het worden. Ik heb geprobeerd een ad-hoc netwerk op te zetten en met de telefoon te connecten, maar dat werkte niet echt. Daarnaast heeft een dergelijk netwerk nog wat betrouwbaarheidsissues, dus ga ik maar een AP toevoegen. Jammer dat ik een maand geleden een oude Ziggo-modem/router heb weggegooid waar ik niks meer mee kon (dacht ik dan). Vooralsnog werkt het dus via mijn Thuisnetwerk, dan gaat het met een losse router ook wel lukken.

Qua software heb ik Foobar2000 geprobeerd. Ik vond de Interface in de Windows-interface erg lastig. Muziek in de playlist in te voegen was lastig zonder dat het huidige nummer direct werd vervangen. De app had dezelfde problemen. Misschien kon het wel allemaal, maar het werkte niet intuïtief of met teveel omwegen. Omdat ik zelf altijd graag MediaMonkey gebruik ben ik gaan zoeken en vond voor die Mediaplayer een app waarmee ik hetzelfde kon als met de foobarController. Dus daarmee werkt het nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Patrick_6369 helemaal prima. Foobar is zonder een zelfgemaakte interface wel eens lastig inderdaad. mocht je er toch mee willen werken kan ik mijn portabel versie wel een keer ergens uploaden

die is dus echt plug and play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Ben blij dat ik heb kunnen helpen.
Succes met de optocht.

Pagina: 1